جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مقاله
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5944
تعداد رکورد ها : 96686
عنوان :
جستارى در زبان دين
نویسنده:
اكبر حسينى قلعه بهمن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
قرون وسطی ,
احساس گرایی ,
اثبات بلا تشبیه ,
معناداری گزاره های دینی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
شناخت سلبی خدا ,
توصیه گرایی ,
زبان تمثیلی دین ,
ابطال ناپذیری گزارههای دینی ,
ابطال پذیری گزاره های دینی ,
صدق گزارههای دینی ,
هرمنوتیک ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
وحدت تشکیکی وجود ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
تمثیل تنازلی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
اشتراک معنوی صفات الهی ,
امرگرایی ,
زبان تک معنایی ,
زبان تشبیهی ,
چکیده :
در زبان دين موضوعات مختلفى مورد بحث و تحقيق قرار مى گيرد. از جمله آنها صحبت از صدق و كذب پذيرى گزاره هاى دينى است. به اعتقاد ما، بسيارى از باورهاى دينى، به شكلى مشاهده پذير قابل صدق و كذب هستند. درباره اينكه آيا واژگانى كه در باب امر الوهى به كار برده مى شوند معنايى مشابه با معنايى در مخلوقات دارند، گفت وگوهاى بسيار زيادى مطرح شده است. اين چالش علاوه بر انديشمندان و الهى دانان غربى، در ميان مسلمانان هم جريان داشته و ديدگاه هاى مختلفى در اين باب مطرح گرديده است. نظر غالب در نزد اماميه، اشتراك معنوى در اوصاف الهى است؛ يعنى اوصافى كه هم براى خالق استفاده شده اند و هم مخلوق، مشترك معنوى اند؛ ولى داراى مراتب اند و صدق آنها تشكيكى است. اين نوشتار مى كوشد با روش تحليلى ـ توصيفى به برخى از مباحث زبان دين با دقتى خاص نظر كند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عظمت خداوند و خُردى آفريدگان در چشم شيعيان واقعى
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
عالم خلقت ,
گناه ,
کمال حقیقی انسان ,
شناخت سلبی خدا ,
خلق آدم (ع) ,
عنایت الهی ,
علم واجب ,
قرآن ,
علم به آیات الهی ,
نعمت های الهی ,
عظمت آفرینش ,
ناممکن بودن وصف خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
اين مقال شرحى است بر كلام معصوم عليه السلام در باب عظمت خداوند و خردى آفريدگان در چشمان شيعيان واقعى. ما حقيقت خداوند را درك نمى كنيم تنها با ديدن ويژگى هاى متعالى خود و تشبيه صفات و كمالات خداوند به آنها، البته با تنزيه صفات خداوند از جنبه هاى نقص موجود در صفات و كمالات خود، آن ويژگى ها را به خداوند نسبت مى دهيم. يكى از راه هاى درك عظمت خداوند، تفكر درباره آثار عظمت خداوند است: خلقت موجودات، آسمان ها، زمين، كهكشان ها و... . انسان در آغاز اسپرمى بيش نبود كه آن را نيز خداوند آفريد، انسان از خود هيچ نداشت، آنچه دارد، از لطف و عنايت خداوندى است، آيا سزاوار است در برابر عظمت آفرينش و اين همه نعمت هاى بى نهايت براى خود ارزشى و شأنى قايل شويم! اگر اهل بصيرت باشيم و به مخلوقات خداى سبحان توجه كنيم، بايد از عظمت، ظرافت و زيبايى خلقت مدهوش شويم. به راستى شرم آور است انسان از اندامى كه خداوند در اختيارش قرار داده براى انجام گناه استفاده كند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراحل سلوك در عرفان اسلامى
نویسنده:
محمد فنائى اشكورى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
منازل سلوک
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
ادراک انسان ,
اقامه حدود ,
اعضاء ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
طاعت ,
طریقت ,
عرفان مسیحی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
عالَم حقیقت(مقابل عالَم خیال) ,
مقام محبت ,
احساس (معرفت شناسی) ,
احساس باطنی ,
ارکان عرفان عملی ,
عبادت حبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در سلوك عرفانى سخن از مراحل و منازل تكامل نفس انسانى در سفر الى اللّه است. در عرفان عملى از طبقه بندى هاى گوناگونى براى بيان مراحل و اركان سلوك سخن به ميان آمده است. بعضى از اين طبقه بندى ها مراحل طولى حركت الى اللّه را بيان مى كنند كه يكى پس از ديگرى بايد طى شود. برخى از تقسيم بندى ها اجزا و اركان اصلى سلوك را متعرض مى شوند، كه ممكن است ترتب زمانى بر يكديگر نداشته باشند، هرچند ترتب منطقى و ذاتى بر يكديگر دارند. در اين مقاله، معرفت، محبت و اطاعت به عنوان اركان اصلى عرفان اسلامى معرفى مى شوند كه به طور منطقى مترتب بر يكديگر هستند. ارگان سه گانه عرفان متناظر با ابعاد سه گانه انسان، يعنى عقل، دل و جوارح و كاركردهاى آنها يعنى ادراك، احساس و عمل، مى باشند. پس از بيان اين طبقه بندى، برخى از طبقه بندى هاى معروف ديگر در عرفان اسلامى طرح و نسبت آنها با اين طبقه بندى بيان مى شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و ارزيابى دو كتاب مهم عرفان عملى (اخلاق عرفانى)
نویسنده:
سید رضى قادرى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منازل السائرین
,
اوصاف الاشراف
,
اخلاق عملی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص عارفان
,
اخلاق عملی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اخلاق فلسفی ,
سلوک اخلاقی ,
سعادت نفس ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
خود سازی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
طهارت و نزاهت روح ,
اخلاق ناصری (کتاب) ,
حکمت عرفانی عملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
امام خمینی
چکیده :
ترديدى نيست كه در ساحت معارف دينى، مباحث عرفانى و اخلاقى در ارتباط متقابل با ديگر معارف، نقش مهمى دارد. به ويژه آنكه مباحث اخلاقى و عرفانى در طهارت روح آدمى و سعادت نفس انسانى سهم بالايى دارند. بر همين اساس، عارفان اسلامى و متخلقان به اخلاق الهى در طول تاريخ، دست به تأليف آثارى زده اند تا شيوه طهارت و تقويت روح و نيز اصلاح و ترقى نفس در منازل سلوكى را به سالكان بياموزند. در اين زمينه، كتاب «منازل السائرين» خواجه عبداللّه انصارى و نيز كتاب «اوصاف الاشراف» خواجه نصيرالدين طوسى از ويژگى هايى خاص برخوردار است كه آن دو را از ديگر تأليفات ممتاز مى سازد. بدين روى، مقاله حاضر در پى بررسى اين دو كتاب مهم در حكمت عرفانى عملى و اخلاق عرفانى است؛ ابتدا به ويژگى هاى دو مولف و سپس به امتيازات دو تأليف و در آخر، به ارزيابى آن پرداخته و قوت و ضعف هريك را بررسى كرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قصاص نفس در اسلام و ابعاد تربيتى آن
نویسنده:
مريم عشورى، محسن خوشناموند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
قصاص نفس
,
قصاص نفس و تربیت
کلیدواژههای فرعی :
عدالت فردی ,
اقامه عدل ,
بازدارندگی ,
تنبیه ,
تناسب جرم و مجازات ,
قرآن ,
عبرت آموزی ,
اصول عدالت ,
آیات قصاص ,
روحیه عزت مداری ,
اخفای عیوب ,
ضرورت قصاص نفس ,
اصل استمرار حیات اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
مقوله قصاص نفس و نقد و بررسى مؤلفه هاى آن، موضوعى بحث برانگيز در محافل داخلى و خارجى است. تكثر ديدگاه ها و تعدد رويكردها نسبت به اين موضوع موجب بازتاب ها و نظرات متفاوتى گرديده است. اين مقاله با روش توصيفى ـ تحليلى در پى آن است تا با استناد به قرآن و منابع دينى، اهميت، جايگاه و ضرورت قصاص نفس را در اسلام بيان نمايد. حاصل تحقيق بيانگر اين است كه قصاص نفس در اسلام عملى عقلانى، اخلاقى و اجتماعى است و شالوده و فلسفه آن برپايى قسط و عدالت فردى و اجتماعى است. اين تحقيق با ارائه برخى از اصول (عدالت، عزت مدارى و...) و روش هاى تربيتى (تناسب جرم و مجازات، اخفاى عيوب و...)، به ضرورت قصاص نفس در اسلام پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زعامت سياسى انسان كامل از منظر ابن عربى و صدرالمتألهين
نویسنده:
مرتضى علويان، عباس بخشنده بالى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه سیاست
,
زعامت سیاسی انسان کامل
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
فتوحات مکیه ,
خلافت الهی ,
نبوت ,
شواهد ربوبیه ,
جامعه اسلامی ,
امت اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
قرب الهی ,
کمالات اولیه ,
کمالات ثانویه ,
قرآن ,
اصطلاحنامه تصوف ,
اصطلاحنامه عرفان ,
زعامت خلق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
موضوع انسان كامل كه در آثار انديشمندان مسلمان به صورت پراكنده مطرح بود، در مكتب عرفانى محيى الدين ابن عربى به صورت مستقل مدون شد و به مرور زمان، مورد توجه دانشمندان بعدى قرار گرفت. آنچه در آثار متعدد مورد بررسى قرار گرفته، بُعد هستى شناسانه موضوع است، ولى به طور مستقل به نقش اين جهانى (دنيوى) چنين انسانى پرداخته نشده است. بر خلاف ديدگاه برخى عرفا و متصوفه، انسان كامل ابن عربى كه بعدها مورد توجه صدرالمتألهين هم قرار گرفت، در سير صعودى به سوى حق تعالى راهى مى شود و سپس سير الى الخلق را در ادامه كمال خود سپرى مى كند. اين مقاله كه به روش توصيفى ـ تحليلى نگارش شده، با واكاوى آثار ابن عربى و صدرالمتألهين درباره انسان كامل، نشان خواهد داد كه چنين انسانى نسبت به اجتماع و سياست جامعه بشرى بى تفاوت نبوده و تلاش مى كند به عنوان خليفه الهى، انسان هاى ديگر را در مسير شايسته اجتماعى رهنمون سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلال و ادب مواجهه با آن در لسان ادعيه اهل بيت عليهم السلام
نویسنده:
محمد عباس زاده جهرمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دعا
,
اهل بیت(ع)
,
آداب دعا
,
دلال
کلیدواژههای فرعی :
زبان دعا ,
معارف اهل بیت (ع) ,
قرب الهی ,
گریه بر قتل امام حسین (ع) ,
دعای ابوحمزه ثمالی ,
ندیدن خود ,
عشق بازی با خدا ,
پیشگاه ربوبی ,
زبان شکایت ,
درد و دل با خدا ,
مخالفت با محبوب ,
ادب مواجهه با دلال ,
آسیب شناسی دلال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
دلال به معناى ناز و عشوه در كنار اظهار نياز و درخواست حاجت، دو روى يك سكه در لسان ادعيه اهل بيت عليهم السلام به كار گرفته شده اند. دلال گاهى به صورت نديدن خود يا كم مطرح كردن خود و كارهاى خود بيان مى شود؛ گاهى با زبان گله و شكايت؛ گاهى با درد دل كردن و گاهى به صورت اظهار مخالفت با محبوب نمود پيدا مى كند. هدف نوشتار، تبيين ادب اظهار و بيان اين گونه تعابير در پيشگاه ربوبى است. ريشه و بنيان دلال را مى توان در عشق بازى با خداوند و ناز كردن به منظور جلب توجه بيشتر در بارگاه ربوبى جست و جو كرد. از اين روى، كسى كه به اين مقام قرب دست پيدا كرده است اجازه دارد با اين ادبيات با محبوب خود سخن گويد. ادب در پيشگاه ربوبى اقتضا دارد كسى كه به مقام قرب ره نيافته است، حريم ها را نگه دارد و كلام دلال گونه پيشوايان دين را از زبان آنان و به نيت ايشان به زبان جارى كند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت حضرت ولى عصر (عج) در پرتو معرفت نفس
نویسنده:
مصطفى عزيزى علويجه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
مهدویت
,
خود شناسی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
راه کشف و شهود ,
لقاء الله ,
انسان کامل (کلام) ,
قرآن ,
تهذیب ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
عرفان عملی ,
اطلاق و تقیید ,
شهود انسان کامل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
چکیده :
يكى از مباحث بنيادين در عرفان عملى، موضوع «معرفت نفس» است. اهل معرفت مسئله «معرفت نفس» را پايه همه معارف دانسته، آن را نردبان معرفت پروردگار مى دانند. منظور از «معرفت» در بحث معرفت نفس، همان معرفت حضورى و شهودى به نفس است. از ديگر محورهاى پايه اى در عرفان اسلامى، مبحث «انسان كامل» است. انسان كامل در هر زمانى، دربردارنده همه معنويات، هدايت ها و معارف ناب الهى است. تنها مصداق زنده انسان كامل در عصر كنونى، حضرت مهدى (عج) است. مسئله اصلى اين پژوهش آن است كه آيا سالكى كه در وادى «معرفت نفس» گام برداشته است، مى تواند در مراحل عالى آن، انسان كامل و حجت زنده پروردگار را شاهد باشد؟ هدف اين پژوهش تبيين رابطه ميان «معرفت شهودى نفس» و «مهدويت» است كه با روش «تحليل عقلانى» به اين نتيجه رسيده كه امكان معرفت شهودى به انسان كامل و جايگاه برجسته او براى برخى از اهل معرفت، و البته در حد قابليت قابل وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ريشه يابى معرفتى و بازخوانى انتقادى مبانى عرفان حلقه
نویسنده:
محمدحسن يعقوبيان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان های نوظهور
,
معرفت شناسی عرفانی
,
عرفان حلقه
کلیدواژههای فرعی :
ابلیس ,
فیزیک نوین ,
همه -خداانگاری رواقی ,
قرآن ,
ریکی ,
مکتب رواقی ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
عرفان نظری ,
پزشکی جدید ,
فرادرمانی ,
فیزیک و عرفان ,
شبکه شعور کیهانی ,
مبانی هستی شناسی عرفان کیهانی ,
چکیده :
مسئله اين مقاله، نقد و بررسى مبانى نظرى و عملى عرفان كيهانى و ريشه يابى معرفتى مباحث آن است. روش بحث نيز به شكل توصيفى ـ تحليلى و با رويكرد انتقادى است. از اين رو، ابتدا به طرح مبانى نظرى و عملى پرداخته، سپس به ارزيابى و واكاوى تأثرات و اقتباس هاى معرفتى اين فرقه از اديان و مكاتب نظر شده است. در پايان نيز يافته ها حاكى از آن است كه در ريشه يابى مبانى نظرى، تفكر رواقيان متقدم در باب طبيعت و ديدگاه هاى ايدئال گرايانه در فيزيك نوين مورد بازخوانى قرار گرفته است و در مباحث عرفان عملى اين فرقه نيز، سر خط مباحث به ريكى ژاپن و مطالب كتاب مقدس مى رسد. همچنين، اين مباحث كوششى در واكنش به مبانى تجربه گرايانه و پزشكى مدرن است. بدين سان، خلط مباحث فيزيك و عرفان، تغذيه ناقص و سطحى از منابع دينى و مكاتب فلسفى از مهم ترين اشكالات مباحث اين فرقه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شيعيان واقعى و شوق ديدار معبود (2)
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیت خدا
,
معاد(کلام)
,
اهل بیت(ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اعتقاد به معاد ,
لذت دنیوی ,
موت ,
موت ارادی ,
قرآن ,
اخلاص عارفان ,
نعمت های الهی ,
اولیاء الهی ,
زندگی جاویدان ,
دلبستگی دنیوی ,
چشم پوشی از حرام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
اين متن شرحى است بر كلام اميرمؤمنان على عليه السلام در باب اوصاف شيعيان واقعى. شوق ديدار معبود، ازجمله اوصاف شيعيان واقعى است كه از ظاهر آيات و روايات به دست مى آيد كه ظرف تحقق آن عالم آخرت است. هرچند ائمه اطهار عليهم السلام و اولياى خاص الهى كه مرگ اختيارى دارند، مى توانند آن گاه كه مشرف به عالم آخرت مى شوند، به لقاء الهى نايل آيند. يكى از راه هاى كسب لقاى الهى اين است كه افزون بر باور لقاء الهى و نعمت هاى محدود بهشتى، بايد توجهمان را نيز به آنها معطوف كنيم. نبايد دلبستگى به لذايذ دنيوى داشته باشيم، همواره ياد خدا را در دل خود زنده نگه داريم و با انس به خدا، خود به خود، دلبستگى ها كاسته مى شود؛ يعنى باور به ابدى و جاودانه بودن پاداش هاى اخروى، از ديگر راه هاى كسب لقاء است. چشم پوشى از حرام و مناجات راستى با خدا و اوليا، زمينه ساز لقاى الهى است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 11
مشخصات اثر
ثبت نظر
5944
تعداد رکورد ها : 96686
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید