جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مطالعه تطبیقی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
تعداد رکورد ها : 8977
عنوان :
بررسی مقایسهای جایگاه عقل و آثار آن در معرفت دینی در کلام علامه طباطبایی و ناصر الدین الالبانی
نویسنده:
پدیدآور: عبدالله أبوبکر تانکو ؛ استاد راهنما: شیخ نوفل بن زکریا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از مطالب فوق و آنچه ذکر کردیم ، برای ما روشن می شود که این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که هم در زمینه دانش و هم در زمینه دین مؤثر است و باید از آن توجه کرد. پس از این دوره در کتاب ، سنت و گفته های دانشمندان و این دو عالم ، مهمترین نتایج تحقیق را نتیجه می گیریم که عبارتند از: این دو عالم توافق کردند که ذهن نعمت بزرگی است که خداوند متعال به انسان عطا کرد ، زیرا انسان از طریق او اسرار خلقت خداوند متعال و عظمت صنعت آن را می آموزد و از طریق آن به ایمان انبیا و پیام آورانی می رسد که خداوند متعال برای هدایت و خوشبختی خود فرستاده است و انسان نمی تواند بدون راهنمایی از عقل به شرع برسد، شرع فقط با عقل شناخته می شود ، و عقل در دین خدای متعال مقام والای دارد ، اما از مرزهای بالائی برخوردار است که نمی توان از آن عبور کرد یا تجاوز آن. از جمله مواردی که مشارکت عقل در آن مجاز نیست: داوری در تحقیقات الهیت که فقط با وحی شناخته می شوند زیرا غیب محض است. اما در مورد تحقیقات الهیت که می توان با شواهد عقل استنباط کرد ، مانند وجود خداوند متعال - به عنوان مثال - این موضوعات در محدوده کار عقل قرار دارند و قاعده مجاز بودن و پیشگیری در این مورد این است که پیشگیری فقط در صورتی است که نشانه عقل محض باشد، اما مجاز بودن آن توسط عقل باید وحی برای اثبات آن تایید دهد. دو عالم در حدود عقل و استقلال آن اختلاف داشتند. در مورد علامه طباطبایی، او معتقد است که عقل درعمل او مستقل است به خلاف شیخ آلبانی که استقلال عقل نمی بیند ، همیشه در شغلش محتاج شرع است. علامه الطباطبایی همچنین معتقد است عقل یکی از منابع شریعت است و شیخ آلبانی این را انکار می کند و می پذیرد که منبع دانش است نه شریعت. آنها همچنین در مورد امکان ارائه عقل هنگام تعارض آن با نقل .علامه می گوید عقل مقدم است اما آلبانی می گوید این امکان پذیر نیست و فکر می کند هر کسی این کار را کرده گمراه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفهوم شیطان و اهریمن در دین اسلام و زرتشت
نویسنده:
پدیدآور: محمد مهدی یار ؛ استاد راهنما: علی غفاری ؛ استاد مشاور: بهمن زاهدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف: در این پژوهش به بررسی جایگاه، ویژگی و راه های نفوذ و همچنین به بیان راه های مقابله با دو نیروی شرِ شیطان و اهریمن در دو دین اسلام و زرتشت پرداخته شده و همچنین تشابهات و تمایزات این دو نیروی شر در دو دین مورد بررسی قرارمی گیرد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با روش تطبیقی به بررسی ماهیت شیطان ، جایگاه و منزلت ، یاران و اولاد و هدف از خلقت این نیروی شر و به ترسیم فرجام و سرنوشت این دو، در دین اسلام و دین زرتشت میپردازد. یافته ها: شیطان در دین اسلام بعنوان موجودی از مخلوقات خداوند و در صف مقرّبان بوده که بخاطر آزادی و اختیار خود تکبر ورزیده و از درگاه الهی رانده شده و مسیر شر را برای خود برگزیده است و کار شیطان وسوسه انسانها تا روز قیامت شد که در نهایت جایگاه شیطان و یارانش دوزخ هست. اما درآیین زرتشتی تقابل نیروهای خیر و شر، تقسیم جهان به دو پهنهی نور و تاریکی و عقیده به ستیز دایمی میان پدیدههای اهورایی و اهریمنی و وجود اهریمن بعنوان خالق و در عرض اهورامزدا معرفی شده است که در نبرد با نیروی خیر در نهایت پیروزی از آنِ نیروی خیر(اهورامزدا) خواهد بود. نتیجه گیری: با توجه به مطالب بیان شده می توان اشاره کرد که در دین اسلام به بیان همه جانبه درمود شیطان پرداخته شده ولی در دین زرتشت بصورت ناقص و در بعضی تطابقات با دین اسلام، کمتر توجه شده که نیاز است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مصلح گرایی و آثار آن در رشد و تعالی جامعه بشری از منظر اسلام و یهودیت
نویسنده:
پدیدآور: وحید آلوستانی ؛ استاد راهنما: محسن ایزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
اعتقاد به مصلح موعود در همه ادیان الهی مطرح بوده و عقیده مشترک همه آنها به شمار میآید؛ و هر دین و مکتبی به تناسب فرهنگ دینی و ملی خود از موعود آخرین به نامی یاد کرده است .کتب دینی یهود ظهور رهبری بزرگ به نام «ماشیح» یا «مسیح » در آخرالزّمان را نوید دادهاند. به اعتقاد همه یهودیان نجاتدهنده جهان، انسانی است همانند دیگران، اما برخوردار از جلوه و جبروت خدایی است و جهان را با نور خودش، که جلوهای از نور خداست، روشن خواهد کرد. برخی این ماشیح، یعنی نجاتدهنده آخرین را همان داوود و یا از خانوادهی داوود و یا داوود دیگری میشمارند. اما اندیشه مهدویت و ظهور مصلح جهانی در آیین اسلام، جایگاه و جلوه بیشتری دارد با توجه به دلایل معتبر از آیات و روایات متواتر و قطعی، همه مذاهب اسلامی بر ظهور « مصلح موعود » از نسل فاطمه زهرا (سلامالله علیها) اتفاق نظر دارند. در این میان، مهدی موعود در مذهب شیعه ، هم به دلیل جایگاه اعتقادی آن و هم به دلیل دارا بودن شناسنامه روشن و پرداختن به جزئیات زندگی و چگونگی ظهورش از اهمیت، قطعیت و شفافیت بیشتری برخوردار است. با این تعریف این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد کتابخانهای و اسنادی شکل گرفته است در صدد بررسی تطبیقی مصلحگرایی و آثار آن در رشد و تعالی جامعه بشری از منظر دین اسلام و یهود میباشد. با بررسی آیات و روایات و کتابهای مربوط به دین اسلام و یهود این نتیجه حاصل میشود که در زمان ظهور مصلح جهانی خدا موهبت خویش را شامل حال مسلمانان خواهد کرد و کمال و تمامیّت، تمام جامعههای معتقد را فرا خواهد گرفت و همگان از پیشرفت و تکامل بهرهمند میگردند. همچنین اعتقاد به ظهور مصلح جهانی دارای آثاری در رشد و تعالی بشر میباشد از جمله این آثار در دین اسلام آراستگی به عدالت و تقوا، بهرهمندی از دین شناسی بنیادین، حفظ دین و نگهبانی ایمان میباشد و در دین یهود یهود تأمین عدالت اجتماعی و امنیّت عمومی، تأمین رفاه همگانی و آباد ساختن جهان... .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی عوامل موثر در سعادت انسان از دیدگاه افلاطون و ملاصدرا
نویسنده:
پدیدآور: تقی کاوه ؛ استاد راهنما: احمد فاضلی ؛ استاد مشاور: مهدی منفرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
اینکه هدف و غایت زندگی چیست و سعادت آدمی در چه پهنه هایی صورت میگیرد، و تبیین دقیق شاخصه ها و عوامل وصول به نهایت هدف حیات آدمی که همان سعادت باشد، خودازعمده ترین و غامض ترین مساِیلی است که در حوزه فلسفه اخلاق و اخلاق همواره مطرح بوده است .بحث سعادت از محوری ترین مفاهیم و رویکرد هایی است که در این جستار بدان پرداخته می شود. تا ماهیت سعادت و طرق حصول بدان و بررسی و تحلیل عوامل مثبت و منفی که می تواند مترقیانه و یا ارتجاعی (بازدارنده) باشند را رصد نموده ،و این مهم در حوزه اندیشه های افلاطون و صدرا این دو متفکر بزرگ جهان ایده آالیسم و اسلامی مورد پژوهش قرارگرفته است تا هر چند چراغی کم فروغ در این واکاوی مختصروبی بضاعت باشد. تا آیندگان با کاربست آن بتوانند در جاده ای گام نهند که خدایی گونه ،مقدس،روشن، و در عین حال حافظ کرامت و منزلت شئون انسانی باشد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی موضوع تسامح و تساهل و خشونت در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
پدیدآور: فرهاد نصراللهی خراجی ؛ استاد راهنما: مهدی حبیباللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
درطول تاریخ وبه ویژه درچند سال اخیر،یکی ازموضوعاتی که غربیها و مسیحیت تبشیری همواره به عنوان نقطه ضعف اسلام در تبلیغات خود علیه اسلام استفاده کردهاند، مسأله خشونتطلبی اسلام هم به لحاظ شعائری و احکام و هم به جهت دوری حکومتهای اسلامی از تساهل و تسامح نسبت به پیروان ادیان دیگر بوده است . یکی ازعوامل بسیار موثر در متهم ساختن اسلام به عنوان دین خشونت ، عدم معرفی واقعیت احکام اسلام است.از دعوت عمومی آیه208بقره،که همه مومنان را بدون استثنا ازهرزبان و نژاد و منطقه جغرافیایی و قشر اجتماعی، به صلح و صفا دعوت میکند، استفاده میشود که در پرتو ایمان به خدا، تشکیل حکومت واحد جهانی که صلح در سایه آن همه جا آشکار گردد امکانپذیر است.روابط میان جهان اسلام با غیر مسلمان بر اصل متینِ صلح مبتنی بوده که درصورت تعرض نظامی به سرزمین اسلامی برخورد با متجاوزان در قالب حق دفاع مشروع و قانونی ، توجیه می شود و دفاع مشروع نیز حقی است که در حقوق بین الملل هم پذیرفته شده است.حضرت عیسی علیه السلام مهلت جنگ با کفّاررا نیافتند،آن حضرت با اصل جنگ وجهاد منطقی مخالفتی نداشته اند که اگر غیر از این بود ، حضرت عیسی فقط ناصح و واعظ به شمار می آمدند وبه نبوّت ایشان لطمه وارد می شد.بنا براین،آن حضرت به عنوان نبی ، هم طرفدار صلح بوده وهم به جنگ وجهاد اهمیّت می داده واین در حالی است که پیامبر اسلام مهلت جنگ با کفّار ومشرکان ومنافقان را داشتند و به فرمان خدا عمل می کردند.همه شعائر و احکام به ظاهر خشن اسلام مانند: جهاد ، قصاص ، اعدام ، سنگسار، قطع دست سارق ، شلاق زدن و...... که از سوی معاندان و اسلام ستیزان برای متهم کردن اسلام به خشونت مطرح شده است دارای حدود و فلسفه اجرایی بوده و توجیه عقلانی و منطقی دارند.آنچه که امروزه تروریسم دینی نامیده می شود و مسلمانان را عامل جنگ و کشتار معرفی می کند، اساسا با دین ارتباطی ندارد.اینها ازاسلام حقیقی و قرآن چیزی نمی دانند.در حقیقت نسبت دادن خشونت ها و کشتارها به مسلمانان توسط استکبار جهانی به خاطر اسلام هراسی آنان است. واژگان کلیدی : تسامح - تساهل - خشونت - اسلام - مسیحیت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رؤیا از منظر ابنعربی و علاءالدوله سمنانی
نویسنده:
عظیم حمزئیان ، طناز رشیدی نسب
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی دیدگاههای ابنعربی و علاءالدوله سمنانی دربارة مسألة رؤیا پرداخته است. ابنعربی که کاشف عالم خیال بوده، با ارتباط دادن عالم خیال- خیال منفصل- و رؤیا- خیال متصل- به این مسأله پرداخته است. از سوی دیگر علاءالدوله سمنانی، قائل به اهمیت رویا در سلوک بوده و به نقش و اهمیت شیخ در ارتباط با آن معتقد بوده است و رؤیا را به لطایف سبعه که از مهمترین مسائل در تفکر وی بوده، ربط داده است. دو عارف در بحث رؤیا دربارة بینندة رؤیا، خود رؤیا و اضغاث احلام دیدگاههایی را مطرح کردهاند. علل تفاوت دیدگاههای آن دو عارف را میتوان در سطح عمیقتری ناشی از تفاوت نگرش آنان در حوزههای عملی و نظری و دیدگاههای معرفتشناختی و هستیشناختی دانست که تأثیر آن در رویکرد آن دو و تحلیلهایشان در باب رویا دیده میشود. این پژوهش به شیوة تحلیلی به مقایسة اقوال و نظرات این دو عارف بزرگ و با هدف فهم شباهت و تفاوت دیدگاه این دو، در مسألة رؤیا صورت گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی درون مایهها ومضامین عرفانی در مقامات حمیدی و گلستان سعدی
نویسنده:
هدیه خنافره ، منصوره تدینی ، مسعود پاکدل ، فرزانه رحمانیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقامات حمیدی و گلستان سعدی از کتابهای بسیار مهم در ادب فارسی در دو دورۀ متفاوتاند که شباهتهای ساختاری و محتوایی آنها، مطالعۀ تطبیقی آن دورا از چشماندازهای گوناگون روا میدارد. در این مقاله که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی سامان یافته است با بهرهگیری از تحلیل محتوا، به درون مایهها ومضامین عرفانی این دو کتاب و بررسی تطبیقی آنها توجه شده است و شباهتها و اختلافهای آن دو بیان گردیدهاند. حمیدی و سعدی با برگزیدن قالب داستان و بهرهگیری از اصول داستاننویسی کوشیدهاند تا هنر نویسندگی خود را نشان دهند و رغبت خواننده را برای مطالعۀ اثرشان برانگیزند. این دونویسنده درعین هنرآفرینی درگزینش ادبی و داستانی، رگههایی از عرفان را دخیل میسازند و مفاهیم، مضامین و درونمایههای عرفانی در صحنههای این داستانها و تأثیر فضای معنوی، اخلاقی، عرفانی و ادبی بر شخصیتها، تشابهات آثارآنها را تحقق میبخشد؛ با این تفاوت که در گلستان رنگ عرفانی بیشتر و نمایانتر از مقامات حمیدی است. در مقامات تنها یک مقامه آشکارا در تصوف خودنمایی میکند و در همین مقامه میتوان نظرگاه عرفانی حمیدی را جستجو کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 248
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی الرساله القشیریه با البیاض و السواد ذکر چند نکته و تصحیح چند اشتباه
نویسنده:
حسین کاظمی ، رویین تن فرهمند
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقایسۀ رسالۀ قشیریه و بیاض و سواد میتواند بسیار سودمند و در عین حال جالب باشد، چون هر دویِ این کتابها در قرن پنجم تألیف شدهاند و از لحاظ ساختاری هم شباهتهای بسیاری با هم دارند. در این مقاله سعی شده با مقایسۀ شکل و ساختارِ اقوال این دو کتاب هم برخی از اختلافاتِ موجود در متنها آشکار شود و هم با مطرح کردن بعضی از اشتباهاتِ مهم و تأثیرگذار که در این دو متن وجود دارد،صورت صحیح آنها با توجه به متن روبهرو یا متون درجۀ اول تصوف نشان داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تفسیری سازوکارهای درونی تأثیر نظارت خدای متعال در پیشگیری از کجروی
نویسنده:
محمود شکوهی تبار، علی سلیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تحقیق حاضر به دنبال کشف دیدگاه قرآن کریم درباره سازوکارهای درونی اثرگذاری نظارت خدای متعال بر رفتار انسان در پیشگیری از کجروی است. حاصل تحقیق، شناسایی پنج سازوکار اثرگذاری نظارت خدا است: آثار درونی تقویت، حیا، خشیت، نظارت عاطفی و نظارت ارزشی. برخی از آیات قرآن کریم کارکرد این سازوکارها را ارتقا میبخشد که ازجمله میتوان به تأکید بر قطعیت تشویق و تنبیه، تأکید بر وابستگی همهجانبه انسان به خدا، تقویت میزان دلبستگی به خدا، یادآوری نظارت و قدرت خدا و ویژگیهای آن اشاره کرد. همچنین برخی از دستورالعملهای عبادی قرآن در ارتقای اثرگذاری این نظارت، مؤثر است؛ دستورالعملهایی مانند امر به اقامه نماز، ذکر کثیر، قرائت قرآن، دعا و درخواست نیازها از خدای سبحان. روش بهکاررفته در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است که قابلیت دارد تا به فهمی از آیات برسد که در علوم اسلامی و اجتماعی از روایی برخوردار باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی و ارزیابی برهان صدیقین ملاصدرا و برهان امکان و وجوب ابن سینا و توماس آکویناس
نویسنده:
مالک عبدیان کردکندی ، غلامحسین خدری ، جلال پیکانی ، علیرضا پارسا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
برهان امکان و وجوب را نخستین بار ابن سینا تقریر کرده و آن را برهان صدیقین نامیده است. توماس آکویناس نیز تحت تأثیر حکمای اسلامی تقریری از این برهان ارائه داده و آن را سومین راه خداشناسی خود قرار داده است. ملاصدرا پس از تقریر برهان امکان سینوی و وارد کردن انتقاداتی برآن، با تکیه بر مبانی اصیل حکمت متعالیه، تقریری تازه از برهان صدیقین طرح ریزی کرده و آن را طریقة انبیاء، عرفا و حکمای الهی دانسته است. نوشتارحاضر، ضمن ارائه تحلیلی از این سه تقریر و بررسی وجوه اشتراک و امتیاز آنها نشان می دهد که اولاً؛ هیچ کدام از این تقریرات، عاری از خطا نیستند. ثانیاً؛ برهان ابن سینا شریف تر از برهان توماس و برهان ملاصدرا نیز شریف تر از هردوی آنهاست. استدلال از ذات بر ذات و صفات، تبیین و توجیه نظام مند علیت و اثبات ارتباطی یکپارچه میان خدا با عالم برمبنای امکان فقری، اصالت و تشکیک عینی وجود و عدم نیاز به ابطال دور و تسلسل از مهم ترین وجوه امتیاز و تفوق برهان صدیقین صدرایی به شمار می روند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
تعداد رکورد ها : 8977
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید