جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 99
شبهات قرآني-برتري بني‏ اسرائيل
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در وجه فضيلت بني اسرائيل بر عالمين , با اين كه مسلم است كه پيغمبر اكرم (ص ) افضل انبيا و اوصيا و كتاب و دين او افضل كتاب و اديان و امت او افضل امت ها مي باشد, چند وجه گفته اند:
1. بعضي گفته اند مراد, عالمين زمان خودشان مي باشد نه همه ي زمان ها; ز بیشتر ...
معناي خرافات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در مقدمه بايد گفت: وقتي انسان از درك حقايق و رابطه منطقي پديده ها عاجز باشد، براي تسكين و اقناع خود به قوه خيال پناه مي برد و به كمك آن اباطيل و اساطير گوناگوني مي سازد و جهاني پر از خدايان و ارواح نامر‍ئي به وجود مي آورد. چون انسان نادان با مشاهده ع بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نسبيت اخلاق و توجیه هدف با وسیله
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نسبيت در اخلاق يعني اينکه هيچ خلقي به طور کلي و مطلق خوب يا بد نيست. يک صفت در يک زمان و مکان خاص ممکن است خوب باشد و در شرايطي ديگر ممکن است بد باشد.(مجموعه آثار شهيد مطهري، ج16، ص77 و ج21 ص184) و مراد از اين جمله که «هدف وسيله را توجيه مي کند(مباح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
هدف و وسيله  و  نسبيت اخلاق
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين باره بايد دانست «انعطاف پذيري» يکي از اصول اجتماعي در مکتب هاي مترقي است. اما آن چه تمايز بين مکتب ها را مشخص مي کند ميزان اين انعطاف پذيري و شخص تعيين کننده است.
در مکاتب بشري که بنيان آن بر اومانيسم مي باشد ميزان انعطاف پذيري و تعيين گست بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رابطه خلقيات و ملكات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

خلقیّات ذاتی را نمی توان ملکه خواند ؛ چون همانطور که فرموده اید: ملکه ابتدا فعلی است همراه با تکلّف که به مرور زمان و در اثر تمرین و ممارست تبدیل به ملکه می شود ؛ و از آن پس بی تکلّف از شخص صادر می گردد.
امّا ملکه یا اخلاقی است یا غیر اخلاقی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
طبيعت و وراثت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در علم اخلاق طبيعت به معناي جسم فيزيک يا عالم طبيعت نيست بلکه به معناي طبع يا ويژگي اي است که خصوصيتي را باعث مي شود؛ مثلا مي گوئيم: طبيعت فلان چيز چنين است که در زمستان هم رشد مي کند يعني اين که ويژگي اي در آن وجود دارد که اين خصوصيت را باعث مي شود. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونگی برخورد با عقايد ديگران
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
طه حسين، اديب و نويسنده معروف مصرى معاصر، در كتاب «على و بنوه» داستان مردى را نقل مى‏كند كه در جريان جنگ جمل دچار ترديد مى‏شود، با خود مى‏گويد چطور ممكن است شخصيتهايى از طراز طلحه و زبير برخطا باشند؟! درد دل خود را با خود على عليه السلام در ميان مى‏گ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
استدراج در نعمت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه در اينجا مهم و تأثيرگذار است واكنش انسان در برابر نعمت هاست. اگر وفور نعمت باعث غفلت و دور شدن انسان از خداوند و دل سپردگي به متاع دنيا و اعراض از آخرت و يا موجب طغيان و سركشي انسان گردد، اين به گونه اي قرار گرفتن در مسير استدراج است و تداوم مست بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زيبايي مطلق
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

باید توجّه داشت که زشتی و زیبایی اقسامی دارد که عبارتند از زشتی و زیبایی محسوس ، زشتی و زیبایی خیالی ، زشتی و زیبایی وهمی ، زشتی و زیبایی عقلی و زشتی و زیبایی قلبی. حسن و قبح محسوس همان است که حواسّ انسان آن را ادراک می کند و اکثر مردم قادر به د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برتری بنی اسرائیل
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در وجه فضيلت بني اسرائيل بر عالمين , با اين كه مسلم است كه پيغمبر اكرم (ص ) افضل انبيا و اوصيا و كتاب و دين او افضل كتاب و اديان و امت او افضل امت ها مي باشد, چند وجه گفته اند:
1. بعضي گفته اند مراد, عالمين زمان خودشان مي باشد نه همه ي زمان ها; ز بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 99