جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 508
هایدگر و دلوز: مبانی هستی شناسی رویدادی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
James Scott Bahoh
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی مفهوم رویداد می پردازد، همانطور که در هستی شناسی های توسعه یافته توسط مارتین هایدگر (1889-1976) و ژیل دلوز (1925-1995) یافت می شود. متن‌هایی که من روی آنها تمرکز می‌کنم عبارتند از Sein und Zeit (1927) هایدگر، "Vom Wesen des Grundes" (1928)، "Vom Wesen der Wahrheit" (سخنرانی 1930، چاپ 1943)، Beiträge zur Philosopie (vom Ereignis) (نوشته شده). -38، اما تا سال 1989 منتشر نشد)، و تفاوت دلوز و رنس (1968). تمرکز من بر روشی است که هر فیلسوفی گزارشی از رویداد را در رابطه با مجموعه ای از موضوعات اساسی کلیدی ارائه می دهد. از نظر هایدگر اینها حقیقت، تفاوت، زمین و زمان-مکان هستند. برای دلوز من همچنین در مورد زمین و زمان بحث می کنم، اما به ویژه بر تفاوت تمرکز می کنم. توضیح دلوز از تفاوت مستلزم تمایز بین یک ثبت مجازی ایده های دیالکتیکی و یک ثبت واقعی از سیستم های شبیه ساز است. و روشن ساختن مفهوم رویداد او در رابطه با اینها نقش غالبی در تحلیل من دارد. گزارش دلوز از ایده های دیالکتیکی عمیقاً تحت تأثیر روایت ریاضی دان و فیلسوف اوایل قرن بیستم، آلبرت لوتمن (1908-1944) است. لوتمن، به نوبه خود، حساب خود را از طریق تعامل با آثار اولیه هایدگر توسعه داد. در فصل پنجم، خط نفوذ هایدگری بر دلوز را از طریق لوتمن بازسازی می کنم. از اواسط دهه 1930، هایدگر درک می‌کند که ماهیت رویدادی است، در حالی که تفاوت یک بعد اساسی رویداد را تشکیل می‌دهد، اگرچه نکته اخیر اغلب در پژوهش نادیده گرفته می‌شود. حقیقت، زمین و زمان-مکان ساختار و پویایی هستی را به عنوان رویداد بیان می کنند. از نظر دلوز، بودن تفاوت است، اما تفاوت از طریق رویدادها متمایز می شود. زمین، زمان، سیستم‌های شبیه‌سازی‌ها و ایده‌های دیالکتیکی ساختار تمایز نهایی موجودات و پیدایش جهان‌های موجوداتی را بیان می‌کنند که هویت‌های شبه پایداری دارند که توسط روابط پیچیده آنها تعدیل شده است.
قوانین و نقد: کانت، پساساختارگرایی و مسئله مخالفت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andrew Cutrofello (اندرو کوتروفلو)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: اندرو کوتروفلو نشان می دهد که در پرتو انتقادات تبارشناختی میشل فوکو از مدل حقوقی قدرت، می توان یک مدل پسا حقوقی از نقد کانتی را توسعه داد. کوتروفلو با بازنویسی معضل مشهور زندانی در تئوری بازی‌ها به زبان فوکویی، تکنیک‌های خیانت متقابل را روشن می‌کند که بدن‌ها را آموزش می‌دهد تا خود را برای همدستی با نیروهای انقیاد استدلال کنند. او نشان می‌دهد که چگونه نسخه‌ای از اخلاق کانتی که از نظر تبارشناسی مجدداً فرمول‌بندی شده است، می‌تواند پارامترهای اساسی یک رشته مقاومت در برابر چنین نیروهایی را فراهم کند، و او برای ارزیابی دقیق‌تر از مخاطراتی که در زوال فلسفه به‌عنوان یک شکل‌گیری انضباطی دخیل است، استدلال می‌کند. در طول راه، کوتروفلو خوانش‌های جذابی از مراقبت کانت از اخلاق شخصی ارائه می‌کند که از منابع مفهومی ژیل دلوز، ژاک لاکان و لوس ایریگاری استفاده می‌کند. این تور-د-زور نظریه پردازان اجتماعی را وادار می کند تا در نحوه عملکرد قدرت در دنیای مدرن/پسامدرن ما تجدید نظر کنند.
برگسون، سیاست و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alexandre Lefebvre , Melanie White
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: هانری برگسون در درجه اول به خاطر کارهایش در زمینه زمان، حافظه و خلاقیت شناخته شده است. با این حال، مداخلات نوآورانه او در سیاست و مذهب تاکنون نادیده گرفته شده یا نادیده گرفته شده است. در اولین کتاب به زبان انگلیسی که به برگسون به عنوان یک متفکر سیاسی اختصاص یافته است، محققان برجسته برگسون مواضع او را در مورد دغدغه های اصلی در فلسفه سیاسی روشن می کنند: اهمیت احساسات در قضاوت اخلاقی، رابطه بین زیست شناسی و جامعه، و درهم تنیدگی سیاست و مذهب. با توجه به نوشته‌های برگسون، اما عمدتاً با تکیه بر آخرین کتاب او، دو منبع اخلاق و دین، مشارکت‌کنندگان ارتباط برگسون را با بحث‌های معاصر حقوق بشر، کثرت‌گرایی دموکراتیک و اخلاق محیطی در نظر می‌گیرند. مشارکت کنندگان. کیت آنسل-پیرسون، جی. ویلیام بارنارد، کلر کولبروک، هیساشی فوجیتا، سوزان گوئرلاک، ولادیمیر یانکلویچ، فردریک کک، لئونارد لاولور، الکساندر لوفور، پائولا ماراتی، جان مولارکی، پائولینا اوچوا اسپیژو، فیلیپ سولپه، کارلز ملانی وایت، فردریک ورمز
دلوز و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mary Bryden
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: علیرغم گسترش روزافزون پژوهش های دلوزی، مجلد واحد به بررسی ابعاد مذهبی نوشته دلوز پرداخته است. اکنون، مری برایدن تیمی از دانشمندان بین المللی را برای انجام این کار جمع آوری کرده است. مقاله‌های آنها روش‌هایی را نشان می‌دهد که تفکر دلوزی در آن با بحث‌های دینی مخالف است، و همچنین راه‌هایی را که در آن به آن بحث‌ها کمک می‌کند. این جلد برای محققان، معلمان و دانشجویان الهیات، فلسفه، نظریه انتقادی، مطالعات فرهنگی و نقد ادبی و همچنین به دانشجویان فرانسوی که آثار دلوز را به زبان اصلی آن می خوانند.
فلسفه در دوران آشفته: کانگیلم، سارتر، فوکو، آلتوسر، دلوز، دریدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Elisabeth Roudinesco
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: از نظر الیزابت رودینسکو، مورخ روانکاوی و یکی از روشنفکران برجسته فرانسوی، کانگویلهم، سارتر، فوکو، آلتوسر، دلوز و دریدا نماینده «نسل بزرگ» فیلسوفان فرانسوی هستند که کارهای قابل توجهی انجام دادند و زندگی باورنکردنی داشتند. این متفکران آشفته و مبتکر جنگ جهانی دوم و انقلاب فرهنگی و سیاسی دهه 1960 را تحمل کردند و افق فرهنگی آنها تحت سلطه مارکسیسم و ​​روانکاوی بود، اگرچه آنها به هیچ وجه پیرو آموزه های مارکس و فروید نبودند. رودینسکو بسیاری از این روشنفکران را شخصاً می‌شناخت و از طریق تجربه‌های زیسته و یادآوری خاطرات، شرحی از اندیشه‌های آنها را می‌بافد. به عنوان مثال، کانگویلهم، فیلسوف برجسته علم بود که تأثیر زیادی بر کاوش فوکو در زمینه سلامت عقل و جنون داشت. آلتوسر در یک درام شخصی بدنام زندگی کرد. و در نمایش زندگی فروید برای پرده، سارتر اساساً رویکرد فلسفی خود را به روانکاوی تغییر داد. رودینسکو دفاعی پرشور از کانگویلهم، سارتر، فوکو، آلتوسر، دلوز و دریدا در برابر «فیلسوفان جدید» اواخر دهه 1970 به راه می اندازد. دهه 1980، که کار - و گاهی اوقات زندگی خصوصی - این نسل بزرگ را محکوم کردند. رودینسکو تلاش‌ها برای از بین بردن آنها و همچنین سنت مارکسیستی و چپ به طور کلی با قلم مو کمونیسم به سبک شوروی را رد می‌کند. در نظریه فرویدی و فلسفه تعهد رادیکال، او سنگری در برابر نوعی روانشناسی دستکاری، تجویز قرص و عادی سازی می بیند که هدف آن تبدیل افراد به مصرف کنندگان بی فکر است. «فلسفه در زمان آشفته»، شدید، هوشمندانه و متقاعدکننده، با پویایی تفکر فرانسوی در قرن بیستم تسخیر شده است. (جلد 46، شماره 9)
تحلیل و بررسی آیه 18 سوره نحل
نویسنده:
نویسنده:مصطفی باباخاه فرخانی؛ استاد راهنما:مهدی بیات مختاری؛ استاد مشاور :محمود بیات ترک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
یکی از موضوعات مهمی که انسان همواره با آن مواجه است و چه بخواهد چه نخواهد در آن غوطه‌ور بوده، «نعمت‌های پروردگار» است. برای شناخت بیشتر نعمت و منعم و برای رسیدن به جایگاهی که بتوانیم به ناتوان بودن خود پی برده و قدردان این‌همه نعمت باشیم لازم است به پژوهش و بررسی یکی از آیات الهی مرتبط با نعمت بپردازیم. ازجمله آیات مرتبط با موضوع نعمت، آیه ۱۸ سوره نحل است: «وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ». محوریت کلی این آیه در یک نگاه، شامل موضوعاتی چون عجز و ناتوانی بشر، غیرقابل‌شمارش و غیرقابل‌احصا بودن نعمت‌ها، گستردگی انواع نعمت‌های مادی و معنوی و بی‌نهایت بودن غفران و رحمت الهی است. که در این مجال، متناسب با ظرفیت خویش و به لطف‌الله، بخش‌هایی از این موضوعات بررسی‌شده است. لذا در این راستا، جایگاه کلی آیه در قرآن و حدیث ، واژگان و متغیرهای موجود در آیه و ارتباط آن‌ها با یکدیگر بررسی‌شده و همچنین به دلیل ِ اهمیت داشتن شمارش نعمت‌های خداوند اشاره می شود. در ادامه، این پژوهش برای بسط موضوع نعمت و تصدیق و اثبات بی‌شماری آن‌ها، به مصداق‌ها و وجوهی از نعمات خداوند، مطابق آیات و روایات اشاره می‌کند. لذا در بحث «گستره‌ی نعمت‌های پروردگار»، ازآنجایی‌که انسان موجودی دووجهی است، نعمت‌ها به دودسته‌ی مادی و معنوی تقسیم‌بندی شده و هرکدام از آن‌ها در دو بعد دنیوی و اخروی، به‌صورت بیان مصداقی، مستند و با استفاده از آیات وحی و بیان احادیث از منابع معتبر شیعی و اسلامی (تفسیری-روایی) تبیین و تحلیل می‌شود. در پایان پژوهش، به نتیجه‌ای که خود آیه هم به آن اشاره می‌کند رسیده‌ایم. یعنی اظهار عجز و ناتوانی انسان درشمارش نعمات خالق که این اعتراف خود، غفران و رحمت واسعه الهی را به دنبال دارد و این اظهار عجز بالاترین شکری است که می‌تواند حاصل شود.
بعد اجتماعی در سوره اسرا و کهف از منظر تفسیر الکاشف وتفسیر من وحی القرآن
نویسنده:
نویسنده:حیدر ثامر سلمان الخفاجی؛ استاد راهنما:علی اسدی اصل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جوانب اجتماعی یاد شده در قرآن جالب توجه است، در قرآن جوانب اجتماعی متعددی یاد شده است. قرآن به عنوان کتاب راهنما برای مردم توجه ویژه‌ای به بیان همه زمینه‌ها می‌دهد، از جمله حوزه اجتماعی که به گستردگی شناخته می‌شود. جنبه اجتماعی، جنبه‌ای است که به امور جامعه، روابط اجتماعی و متعلقات آن می‌پردازد. و مراد از ان آیاتی از قرآن است که به امور مختلف اجتماعی می‌پردازد، از جمله آن ایاتی که در سوره اسرا و کهف ذکر شده‌اند. تفسیر‌ها با توجه به امور مختلف و توجهات گوناگون مفسرین و عقاید مختلف آنها رویکردهای متفاوتی به خود گرفتند، برخی توجه کمتری به حوزه‌های اجتماعی داشته‌اند و برخی دیگر بیشتر، در حالی که زمینه‌های تربیتی، اخلاقی و حرکت هدفمند جنبه‌های مورد نیازی است که خدمت‌های بزرگی به جامعه ارائه می‌دهند. از جمله تفاسیری که به حوزه‌های یاد شده پرداخته تفسیر (الکاشف) شیخ محم‍د جواد مغنیه و تفسیر (من وحی القرآن) سید محمد فضل الله هستند. این امر مرا به سوی انتخاب این موضوع برای پایان نامه هدایت کرد، تا بتوانم نظرات آنها را درباره تفسیر سوره‌های اسرا و کهف را بیان کنم. بنابراین محور اصلی این پایان نامه تفسیر و رویکرد آنها در تفسیر این دو سوره است. در این پایان‌نامه از رویکرد تحلیلی وصفی برای مقارنه بین دو تفسیر و استنباط جوانب اجتماعی استفاده کردیم. در آخر به این نتیجه رسیدیم که قرآن کریم (مخصوصا دو سوره اسرا و کهف) مملو از جوانب اجتماعی است که با زندگی اجتماعی انسان مرتبط است، و این که قرآن یک قانون اساسی کامل است که راهنمای مهمی برای رفتار فرد در جامعه را در بر دارد و همینطور رفتار جمعی یک جامعه به تکامل رسیده، جامعه‌ای که خداوند با ارسال پیامبران و کتب آسمانی سعی در ارتقای انسان به آن سطح دارد، در فصل آخر این پایان‌نامه خلاصه همه آن جوانب ذکر شده است.
افلاطون پست مدرن: نیچه، هایدگر، گادامر، اشتراوس، دریدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Catherine H. Zuckert (کاترین زوکرت )
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Chicago Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کاترین زوکرت کار پنج شخصیت کلیدی فلسفی قرن نوزدهم و بیستم را از دریچه خوانش‌های کاملاً پست مدرن آنها از افلاطون بررسی می‌کند. او استدلال می کند که نیچه، هایدگر، گادامر، اشتراوس و دریدا، که متقاعد شده بودند که عقل گرایی مدرن امکانات خود را به پایان رسانده است، همگی به افلاطون روی آوردند تا شخصیت اصلی فلسفه را دوباره کشف کند و سنت غربی را به عنوان یک کل دوباره درک کند. کنار هم قرار دادن هنرمندانه زوکرت از این بدنه های فکری به ظاهر متفاوت، دیدگاهی همدیگر را ارائه می دهد، نه فقط از این متفکران منفرد، بلکه از چشم انداز گسترده پست مدرن نیز. نتیجه یک اثر درخشان است که دیدگاهی بدیع در رابطه بین سنت فلسفی غرب و شرکت پست مدرن در حال تکامل ارائه می دهد.
بیش از تجربه؟ : مسائل معرفت شناختی مفهوم تجربه دینی در کارل بارت و هانری برگسون، 1932 [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Anthony Feneuil
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این پژوهش معرفی الهیات بارت در فلسفه با کمک اندیشه برگسون است. در آنجا نشان داده می شود که برداشت بارثی از تجربه دینی را می توان به طور مشروع در قالب یک مسئله فلسفی کاملاً موضوعی، یعنی تجربه ناب، که فلسفه برگسون اجازه می دهد آن را در همه ابعادش به کار برد، بازپس گرفت. هدف این پژوهش، معرفی الهیات بارت در فلسفه با استفاده از فلسفه برگسون است. نشان داده می‌شود که برداشت بارث از تجربه دینی می‌تواند به‌طور مشروع به‌عنوان یک مسئله فلسفی، مسئله تجربه ناب، که در بحث فلسفی کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است، مجدداً فرموله شود، و این نظریه برگسون اجازه می‌دهد تا در تمام گستره فلسفی آن نمایش داده شود.
فلسفه دین هانری برگسون [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
James I Pottinger
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : فلسفه دین برگسون را نمی‌توان جدا از بینش‌های فلسفی و مفهوم روش فلسفی که در آثار قبلی او که بیش از بیست و پنج سال قبل از انتشار کتابش در مورد اخلاق و دین نوشته شده بود، درک کرد. برگسون معتقد بود که کار هر فیلسوفی از یک بینش بنیادی نشات می‌گیرد که سپس آن را تکرار می‌کند و به طرق مختلف توسعه می‌دهد. در مورد خود او این بینش اساسی درک تمایز بین زمان اندازه‌گیری شده و تصور شده و زمان به عنوان مدت زمان زندگی آگاهانه است. این مضمون نخستین کار او، زمان و اراده آزاد است، جایی که این تمایز برگسون را به انکار این موضوع هدایت می‌کند که مفاهیم درک می‌توانند حاوی یا توضیح واقعیت‌های آگاهی یا حرکت و تغییر باشند. هشیاری را نمی توان بر حسب توالی حالت های خودآگاه توصیف کرد، و حرکت و تغییر را فقط می توان با همان نوع شهودی درک کرد که به وسیله آن از مدت زمان زندگی آگاهانه آگاه هستیم، که در آن گذشته به نوعی در درون خود گنجانده شده است. حاضر. این شهود مرکزی از خود فعال پایدار آگاهی در مطالعه حافظه و ادراک در ماده و حافظه توسعه می یابد. مطالعه حافظه در مسئله سنتی اتحاد بدن و ذهن نقش اساسی دارد و منجر به درک مغز و بدن به عنوان ابزاری می شود که توسط آن ذهن و حافظه محدود، متمرکز شده و به جهان ارائه می شود. در مقالات مختلف و در کتاب تکامل خلاق، تمایز بین هوش و شهود که بر اساس مدت زمان پیشنهاد می شود، بررسی شده است. مفاهیم و زبان هوش فقط می توانند واقعیتی را بر حسب کلیت یا ایده های کلی درک کنند، یک شهود برای درک یک واقعیت آنچنان که در خود هست، با نوعی همدردی با آن لازم است. تمام واقعیت تداوم و تغییر است و در حالی که مفاهیم هوش برای اندیشه و بیان آن ضروری است، تنها شهود می تواند واقعیت را درک کند. این ناتوانی هوش در بازنمایی واقعیت در مطالعه پدیده‌های زندگی در تکامل خلاق نشان داده شده است، که دیدگاهی از واقعیت را به عنوان یک کل به عنوان جلوه‌ای از یک انگیزه خلاق حیاتی نشان می‌دهد. کیهان‌شناسی «ویتالیستی» برگسون به جای اینکه به‌عنوان یک سیستم متافیزیکی مطرح شود، پیشنهاد می‌شود، و این تز نشان می‌دهد که لازم نیست برگسون را به معنای حیات‌گرایانه تفسیر کرد. ویژگی‌های زندگی یا انگیزه حیاتی نشان‌دهنده فعالیت ذهن دانا در درک واقعیت زندگی است و مشخص‌کننده دیگری از روش شهود است. در چارچوب پیگیری مفاهیم «کشف» مدت و در توسعه روش شهود است که مشکل اخلاق و دین برای برگسون به وجود آمد. این مطالعه به منظور تکمیل گزارش او از تجربه فوری با بررسی تجربیات خاص انسانی، اجتماعی و اجتماعی انجام شده است، اما شرایطی که برگسون در آنها مسئله را برای خود تعیین می کند تا حد زیادی ماهیت پاسخ او به آن را تعیین می کند.
  • تعداد رکورد ها : 508