جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 57
قرآن از زبان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «انا اول المسلمین»، در حالی که قبل از پیامبر هم مسلمانانی، مانند پیامبران بوده‎اند، این اختلاف چگونه توجیه می‎شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند در سورة انعام آية 163 از زبان رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‎فرمايد: « لا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ ؛ شريكي براي او نيست، و به همين دستور يافته‎ام و من نخستين مسلمانم.» سؤالي كه در آية فوق مطرح است بیشتر ...
در احادیث زیادی نقل شده که پیامبر به مزاح تشویق می‌کرده‌اند، با توجه به آیه 82 از سورة توبه: که کمتر بخندید و بیشتر گریه کنید، اینگونه تضاد چگونه قابل جمع است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بايد توجه داشت كه دين اسلام، دين تفكر و تعقل و دين دقت‌ها و ظرافت‌ها است. و در كنار آن در زندگي فردي و اجتماعي، اسلام دين محبت، مودّت، مساوات، مدارا و… است. پيامبر اسلام مي‌فرمايد: «اِنّي بعثتُ لاُتمّمَ مكارم الاخلاق».[1] من مبعوث گشته‌ام تا كرامتهاي بیشتر ...
چرا خداوند، پبامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را در آیاتی مانند آیة 43 سورة توبه مورد عتاب و عفو قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اقسام گناه را مي توان به اين صورت بيان كرد: 1 ـ گناه شرعي: كاري كه در شرع حرام باشد را شرعي مي گويند. مثلاً دروغ گفتن در شرع حرام است، لذا هر كس دروغ بگويد كار حرام و گناه را مرتكب شده است. 2ـ گناه اخلاقي: اگر شخصي عملي را مرتكب شود كه با مكارم اخلاق بیشتر ...
آیا سورة کافرون نوعی مصالحه پیامبر با مشرکین نبوده است که دین شما برای شما و دین من برای من، من راه خودم را می روم و شما هم راه خودتان؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مصالحه مي تواند يكي از دو امر زير باشد: ا. زندگي و همزيستي مسالمت آميز در كنار هم و اين كه هم مشركين بر حق هستند و بايد پايبند به دانسته ها و اعتقادات خود باشند و هم مسلمان ها. 2. زندگي و همزيستي مسالمت آميز با رعايت كردن موازين شرعي و احترام به آداب بیشتر ...
شبهه: آیا نسبت دادن معجزة دیگری غیر از قرآن کریم به حضرت محمد - صلی الله علیه و سلم- اشتباه نیست، چون غیر از آن معجزه‌ای نداشته است و در قرآن نیز به هیچ معجزة دیگری اشاره نشده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
صفحات تاريخ شاهد صحنه‌هايي از مدعيان دروغگو و متنبيان غير صادق است، گروهي كه با هدف حكومت بر مردم از سادگي و كشش فطري بشر به سوي مبدأ و معاد و سوء استفاده نموده و با خدعه و تزوير خود را پيامبران الهي معرفي كرده‌اند. براي تشخيص پيامبران واقعي از مدعيا بیشتر ...
چرا در سورة سجده علاقه پیامبر اسلام (ص) به حضرت موسی (ع) و کتاب تورات را نشان داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال در سوره سجده، آيات 23 و 24 مي‌فرمايد: « وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَلا تَكُنْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقَائِهِ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِبَنِي إِسْرَائِيلَ وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا ب بیشتر ...
وقتی که قرآن نازل شد، پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ سواد خواندن و نوشتن نداشت، چگونه این همه قرآن را حفظ کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مفهوم سئوال اينست كه پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ بايد خواندن و نوشتن را مي‎دانست، تا بتواند قرآن را حفظ كند و چون سواد خواندن و نوشتن نداشت پس نبايد بتواند قرآن را حفظ كند، در حالي كه اين طور نيست، زيرا در اين صورت آن حضرت را به مردم معمولي بیشتر ...
پیامبر اکرم - صلی الله علیه و اله و سلم- «رحمه للعالمین» و «شفیع» امت اسلام است پس چرا در روز قیامت از امتش در مهجوریت قرآن شکایت می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن در آية «107» سورة انبياء به رحمت عامه وجود پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ اشاره كرده و مي‌فرمايد: «ما تو را جز براي رحمت جهانيان نفرستاديم». عموم مردم دنيا (اعم از مؤمن و كافر) مرهون رحمت تو هستند، چرا كه نشر آئيني را به عهده گرفتي كه سبب نجات بیشتر ...
طبق آیة « سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى »( اعلی/6 و 7) آیا پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ دچار نسیان می‎شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ترجمة‌روان آيه مذكور چنين است: «ما به زودي (قرآن را) بر تو مي‎خوانيم و هرگز فراموش نخواهي كرد، مگر آنچه را خدا بخواهد، كه او آشكار و نهان را مي‎داند.» معناي نسيان در اين آيه به معناي آن است كه معنا از خاطر برود. سهو نيز به همين معنا است. نقيض آن ذكر بیشتر ...
آیا ممکن است پیامبر اکرم - صلی الله علیه و سلم- قول خداوند را کامل به مردم نرسانده باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن از موقعي كه طرف خداوند فرستاده مي‌شود، تا به مردم ابلاغ شود مراحلي را طي مي‌كند و براساس آيات الهي در تمام اين مراحل از دخل و تصرف محفوظ است و هيچ گونه تغييري در آن صورت نمي‌گيرد؛ اين مراحل عبارتند از: 1. فرستادن قرآن از ناحية خداوند است. خداوند بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 57