جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 31
حجب یا حجاب
عنوان :
نویسنده:
موسی صدر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این نوشتار در پی طرح و اثبات این مسئله است که حجب و حیا نقش اصلی در حفظ و صیانت از فضای عفت عمومی دارد و باید به موازات سرمایه گذاری در ترویج حجاب به زمینه سازی برای تقویت حیا و آزرم پرداخت. نویسنده نخست از فطری بودن پدیده حیا یاد می کند. آنگاه از نخستین اقداماتی که باعث در خطر قرار گرفتن این پدیده می شود سخن می گوید و بر این باوراست که این اقدام نخست از سوی زن صورت می گیرد و سپس توسط مرد تقویت می شود. در ادامه به عوامل انگیزش پرداخته و در پایان از راهکارهای جلوگیری از لغزشها و خنثی سازی تأثیر عوامل یاد شده سخن گفته است.
صفحات :
از صفحه 92 تا 107
حجاب در قرآن(1)
نویسنده:
احمد فقیهى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
لباس پوشیدن شانى از شؤون انسانى است، که عمرى به قدمت‏ خود انسان دارد. تا جایى ‏که مطالعات مردم شناسانه قد مى‏ دهد، تلبس، دست کم سه نیاز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما، گرما و برخى دیگر از عوارض طبیعى "نیاز طبیعى"، حفظ عفت "نیازاجتماعى" و بالاخره آراستگى و زیبایى "نیازروانى" را در عرض‏ هم تامین مى‏ کرده است. نوع پوشش در هر جامعه، علاوه برخصوصیات جغرافیایى و طبیعى، موفقیت جنسى، سنى، شغلى‏ و دیگر عوامل اقتصادى و اجتماعى تابعى از فرهنگ و جهان‏ بینى حاکم بر آن جامعه است. تن‏ پوش یک جامعه بیش از آنکه تبلور سلیقه ورزیها و تنوع طلب‏ هاى بى‏ حد و حصر انسانى ‏باشد، آئینه تمام‏ نماى جهان‏ بینى و ارزش‏هاى حاکم بر فرهنگ‏ یک جامعه است. البته نمى‏ توان منکر شد که عوامل شناخته و ناشناخته دیگرى نیز همواره وجود دارد که افراد را به نقض ‏ارزش‏ها و عدم تمکین الگوهاى فرهنگى حاکم سوق مى ‏دهد. اسلام به‏ عنوان یک مکتب جامع، ارزش‏هایى را متناسب با بینش‏هاى خود بر رفتارها و آداب فردى و اجتماعى دینداران، از جمله پوشش آنها حاکم کرده و با توجه به ضرورتهاى طبیعى، اجتماعى و روانى معیارهایى را در کم و کیف لباس مدنظر قرار داده است که برخى واجب و برخى مستحب مى‏ باشند. طبیعى ‏است عینیت‏ یابى این‏ الگوها نیز همچون سایرین رهین علم و آگاهى به مطالبات دین و میزان دغدغه خاطر در اجراى فرامین ‏الهى است. در این مقاله سعى ما برآن است تا در حد بضاعت‏ مزجاة خود، دیدگاه اسلام را با استناد به آیات و روایاتى چند مطرح سازیم.
شخصیت زن از دیدگاه قرآن
نویسنده:
نجمه عربی آیسک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شخصیت زن ازدیدگاه قرآن عنوان نوشته ای است که در پیش روی دارید آنچه طی این رساله به آن پرداخته شده نشان دادن برخی از جنبه های شخصیتی زن از جمله حجاب و عفاف و نقش آن در افزایش شخصیت زنان و برخی از حقوق و وظایفشان و معرفی زنان اسوه در قرآن می باشد. به دلیل تهاجم فرهنگی و تبلیغات سوئی که در مورد شخصیت زن در جامعه امروز وجود دارد بر خود لازم دانسته ام که به برخی از جنبه های شخصیتی زن در قرآن بپردازم. با در نظر گرفتن اهداف فوق به اهمیت بررسی جنبه هایی از شخصیت زن از منظر قرآن پرداخته و در حد توان مطالبی از کتب معتبر گردآوری کرده ام. به طور کلّی در این رساله به نقش حجاب در شخصیت زن و مهمترین حقوق و وظایفشان و زنان اسوه در قرآن پرداخته شده است. در این مجموعه به گونه ای عمل شده که خواننده با مطالعه ی آن به هویت و شخصیت زن تا حد ممکن دست پیدا می کند. اگر چه در این تحقیق مختصر، فرصت بحث به حد کافی گسترده نشده، امّا امید است در فرصت های بعدی، ابعاد دیگری از جنبه های شخصیت زن از نظر قرآن مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. در پایان از زحمات بی دریغ استاد ارجمندم جناب آقای علی اکبر ایماندوست تشکر و قدردانی می کنم. امید است این مجموعه ی ناچیز راهنمائی برای خوانندگان در شناخت جنبه هایی از شخصیت زن در قرآن باشد. «و آخَرُ دعوانا أنِ الحمدُلِلّهِ رَبِّ العالمین»
قرائت‌های نو از آیات حجاب
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این نوشتار با هدف عرضه قرائت های نو از آیات حجاب و نقد و بررسی آنها به سامان رسیده است. قرائت محمد عابد الجابری، محمد شحرور، محمد سعید القدال، محمد سعید العشماوی، عبدالفتّاح عبدالقادر و احمد عقیله، در این پژوهش عرضه شده است. مستندات اصلی این دگراندیشان در قرائت های نو عبارتند از: 1- عرف و عادت عرب جاهلی 2- علت حکم 3- واژگان و جملات آیات 4- اسباب نزول 5- آیات قرآن مجموع آیاتی که در این نوشتار به بحث و بررسی گرفته شده است عبارتند از: آیه پنجاه و سوم سوره احزاب، آیه سی و یکم سوره نور و آیه پنجاه و نهم سوره احزاب. در نقد و بررسی این نظریات نویسنده از سبب نزول، واژگان آیه، آیات قرآن، علت حکم و ... سود می برد.
صفحات :
از صفحه 38 تا 61
حجاب در قرآن
نویسنده:
احمد فقیهى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در قسمت نخست این مقاله، پس‏ از تفسیر آیات 30 و 31 سوره نور، به تفصیل پیرامون مساله نگاه، پوشش و ادله وجوب پوشش وجه و کفین بحث شد؛ در اینجا پیرامون: ادله قائلین به وجوب پوشش صورت و دستها بر اساس آیات قرآن و روایات بحث خواهد شد.
رابطه حجاب و عفاف
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
اهمیت و کارکردهای مثبت و منفی غریزه جنسی آن را به عنوان یکی از کانونی ترین مباحث در دانش های مختلف درآورده است، یکی ازمسایلی که در این زمینه به صورت مستقل واکاوی نشده رابطه و عرصه های پیوست حجاب و عفاف است که این نوشتار بدان پرداخته است. تبیین مفاهیم و تعریف حجاب و عفاف بررسی دیدگاه ها و نگره های افراطی تفریطی و اعتدالی اسلامی درباره غریزه جنسی بحث ها و مطالب درآمدی این نوشتار را صورت می دهد. بررسی و رهیافت به گونه های رفتاری گفتاری وپوششی حجاب، پیوست های مفهومی بیرونی و آثار و کارکرد های مشترک عفاف و حجاب همچون کارکرد اقتصادی روانی، اجتماعی روانی، خانوادگی روانی و نیز راه های احیا و دست یابی به حجاب و عفاف ارزش و جایگاه دینی حجاب و عفاف گسست ها و تفاوت های حجاب و عفاف در ساحت مفهوم، مصادیق بیرونی و راه کارهای اجرای دست یازیدن فرد و جامعه به عفاف و حجاب از محورهای اصلی و محوری این پژوهش به شمار می روند.
صفحات :
از صفحه 10 تا 37
تفسیر آیه های 30 و31 سوره نور، چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در کتاب با ارزش تفسیر نمونه در تفسیر این آیات آمده است: "در کتاب کافى در شأن نزول نخستین آیه از آیات فوق (آیه 30) از امام باقر (ع) چنین نقل شده است که جوانى از انصار در مسیر خود با زنى روبرو شد- و در آن روز زنان مقنعه خود را در پشت گوشها قرار مى‏دادن بیشتر ...
چرا در اسلام به حجاب زنان بسیار تأکید شده اما در مذهب مسیحیت که مذهب خدایی است حجابی وجود ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
لزوم پوشش زن در برابر مرد بيگانه يكي از مسائل مهم اسلامي است. و در قرآ‎ن كريم دربارة اين مطلب تصريح شده است. پس در اصل مطلب از جنبة اسلامي نمي‌توان ترديد كرد. عدّه‌اي گمان مي‌كنند كه حجاب مخصوص دين مقدس اسلام و بعضي از اديان الهي است، در حالي كه اين بیشتر ...
دگراندیشان عرب و اسباب نزول آیات حجاب
نویسنده:
محمد فرجاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
در این نوشتار قرائت های دگراندیشان عرب و استواری این قرائت ها بر اسباب نزول آیات حجاب به بحث و بررسی گذاشته شده است. در متون تفسیری، روایی و تاریخی شیعه و اهل سنت هفت سبب نزول برای آیه پنجاه و سوم سوره احزاب آمده است. جابری، مرنیسی و عشماوی بر اساس اسباب نزول آیه شریفه، حجاب در عبارت «فسئلوهن من وراء حجاب» (احزاب/53) را حجاب اصطلاحی نمی شناسند و حکم حجاب را ویژه همسران پیامبر (ص) می دانند و از پذیرش عمومیت آیه سرباز می زنند. آیه پنجاه و نهم سوره احزاب چهار سبب نزول دارد. جابری و عبد الفتاح عبدالقادر با بهره گرفتن از این اسباب، عبارت «ان یعرفن» و برخورد تند عمر با کنیزان محجبه، علت حکم حجاب را شناسایی زنان آزاد و آزار ندیدن ایشان می خوانند و براساس قاعده «حکم دائر مدار علت است» از انتفاء حکم به انتفاء علت سخن می گویند. آیه سی و یکم سوره نور سه سبب نزول دارد. عقله، شحرور، جابری و عشماوی از اسباب نزول این آیه سود برده و حجاب سینه را تنها مدلول آیه معرفی می کنند. نویسنده این مقاله پس از گزارش هریک ار این قرائت ها به نقد و بررسی آنها نشسته و با معیارهایی که خود این دگراندیشان پذیرا هستند، نظریات آنها را در ترازوی نقد می نهد.
صفحات :
از صفحه 164 تا 179
  • تعداد رکورد ها : 31