جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
سر اختلاف علما، فقها و مفسرین در فهم متون دینی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اختلافاتي كه عالمان دين و فقها دارند از سنخ اختلاف قرائت‌ها نيست چون در آنجا اختلاف حجت‌هاست. يعني پس از طي نمودن روش صحيح براي كشف مراد شارع دچار اختلاف شده‌اند: فقها و عالمان ديني در بسياري از گزاره‌هاي موجود ديني با هم اختلاف ندارند و از سوي ديگر بیشتر ...
آیا تعدد فهم‌های فقها که لازمة اجتهاد آنهاست، با مسألة حجیت فهم‌های متعدد و تعدد قرائت‌ها ارتباط دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اصطلاح فقها، تعريف‌هاي مختلفي از اجتهاد ارائه شده است، مانند اينكه اجتهاد عبارت است از رجوع به منابع دين و به دست آوردن احكام شرعي از ادله آنها بر اساس روش‌هاي خاص و با استفاده از ابزارهاي معتبر فهم. ولي در همة آنها يك ويژگي نهفته است و آن اين كه بیشتر ...
چرا این قدر بین دینداران و متدینین جامعه اختلاف زیاد است حتی بر سر موارد بسیار کوچک روزمره و حتی برداشت هایشان از دین؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش فوق خود باعث ايجاد چند پرسش ديگر در ذهن مي شود كه به نظر مي رسد پاسخ آن ها ما را در يافتن پاسخي براي پرسش فوق نيز ياري خواهد كرد: 1. آيا اختلاف فقط در بين دينداران است؟ روشن است كه پاسخ اين سوال منفي است، زيرا اختلاف، نتيجه نظر دادن است و نظر دا بیشتر ...
آیا اسلام فلاسفه با عرفا و یا متکلمین با عرفا و یا متکلمین با فلاسفه و همة اینها با فقها فرق می کند؟ چرا هر کدام شیوه های خاص و در برخی موارد مخالف یکدیگر دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقدمه: اگر به يك ساختمان نگاه كنيم و مراحل ساخت و چگونگي آن را بررسي كنيم، پي مي بريم كه براي ساخته شدن اين بنا، افراد مختلفي نقش داشته اند و هر فرد با توجه به تخصصي كه در رشته اي خاص داشته، قسمتي از كار را بر عهده گرفته است؛ مثلاً براي نقشة ساختمان، بیشتر ...
در زمینه قرائت های مختلف از دین لیست منابع اصلی را برای بنده ارسال نمائید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ذيل ليست پاره اي از منابع در زمينه تعدد قرائت ها از دين اعم از كتب و مقالات تقديم مي شود البته لازم به ذكر است تنها منابعي ارائه شده اند كه به طور مستقيم در زمينه قرائت هاي مختلف از دين است. بدون شك هر محور از بحث تعدد قرائت ها از دين مانند مباحث بیشتر ...
آیا فهم ما از دین مانند فهم ما از طبیعت است یا متفاوت با آن؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با ذكر چند نكته مهم مي‌توان تفاوت‌هاي فهم دين و فهم طبيعت را بررسي كرد. 1. در ميان تمام تعاريف مختلفي كه براي دين، ذكر شده است آن چه مشترك است اين است كه دين بيش از آن كه امري عيني و خارجي باشد، امري است وابسته به باورها و عقايد آدميان، حتي اديان شعا بیشتر ...
مبانی نظری فهم قرآن ازنظر علامه طباطبایی(ره) و مقایسه‌ی آن با آرای کلادنیوس، شلایرماخر و هیرش از هرمنوتیست‌های کلاسیک
نویسنده:
صغری خیرجوی، محمدمهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
قرآن کتاب هدایت و برنامه‌ی زندگی انسان است. فهم صحیح و معتبر آیات قرآن لازم و ضروری است. مقاله‌ی حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی به بررسی مبانی نظریه‌ی تفسیری علامه طباطبایی درخصوص فهم و تفسیر قرآن می‌پردازد تا مبانی نظریه‌ی تفسیری ایشان را آشکار نموده و آن را با آرای برخی هرمنوتیست‌های کلاسیک مقایسه نماید. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که علامه باتوجه‌ به مبانی فهم خود که از بینش قرآنی او ناشی می‌گردد، هرمنوتیک خاصی برای قرآن دارد. از سوی‌دیگر، هرمنوتیک کلاسیک به‌‌رغم تفاوت با نظریه‌ی تفسیری علامه، شباهت‌هایی هم با آن دارد. دانشمندانی چون کلادنیوس، شلایرماخر و هیرش، همگی بر نیت و قصد مؤلف در کشف مراد متن اعتقاد داشته‌اند که این امر، نظریات این دانشمندان را به دیدگاه علامه در مقوله‌ی فهم قرآن نزدیک می‌گرداند. از نظر نگارنده، نظریه‌ی «تفسیر قرآن با قرآن» علامه، به‌‌رغم برخی تفاوت‌ها، با آرای هرمنوتیک کلاسیک شباهت زیادی دارد.
صفحات :
از صفحه 35 تا 52