جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 51
زهد نسبت به لذت های حلال در روایات سفارش شده است، ولی در قرآن کریم (سوره تحریم، آیه 1 و سوره اعراف آیات 31 تا 33) با آن مخالفت شده است، علت این تناقض‌گویی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به چند نکته توجه فرماييد: 1 . حضرت امام علي ـ عليه السلام ـ در تعريف زهد مي‌فرمايد: «الزهد كلّهُ في كلمتين في القرآن، قال الله تعالي: لكيلا تأسوا علي ما فاتكم» فمن لم يأس علي الماضي و لم يفرح بالآتي فهو الزاهد...؛ همة (مفهوم) زهد در دو كلمه بیشتر ...
چگونه با عدالت خداوند سازگار است که یکی را با هوش خلق می کند و یکی را کم عقل؟ با این وجود معلوم نیست که خداوند در جایی این نقص را جبران کند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از هرچيز بايد بدين نكته اشاره شود كه گرچه براساس آيه مباركه (ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ)،[1] تمام نعمت هايي كه به انسان مي رسد از خداوند است، از جمله عقل، فراست و هوش، اما درباره اين كه شخص زمينه و ظرفيت افاضه اين نعمت را دارد يا ندار بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
خداوند برخی از لذات ها مثل بچه دار شدن را به زنان بخشیده، حالا اگر بنا به هر دلیلی، خدا این لذت را از دخترانی که قادر به ازدواج نیستند بگیرد، در عوض آن چه چیزی را به آن دختران می دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از قرآن كريم و روايات استفاده مي شود كه سنت الهي بر اين نيست كه خداوند متعال همة نعمت ها و لذت ها و يا اكثر آنها و يا لذت هاي خاصي را در اين دنيا براي كسي معين و مهيا فرمايد بطوري كه اگر يكي از آنها را از او گرفت بر او لازم باشد لذت ديگري را جايگزين بیشتر ...
نسیم رحمت الهی (2)
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این مقاله شرح و تفسیری است بر مناجات الراغبین امام سجاد علیه السلام. بنده گناهکار همواره در حالت خوف از عذاب الهی و رجاء به امید و رحمت الهی قرار دارد؛ از یکسو، به خاطر گناه و خجلت از مواجهه با مولی، حالت انقباض و گرفتگی بر دل او چیره میشود و از سوی دیگر، به امید بخشش و بازگشت و بهره مندی از رحمت الهی، حالت انبساط خاطر بر او عارض میشود.در ادامه، استاد به شرح طمع انسان مؤمن به احسان و رحمت الهی و درخواست های رهیافتگان، به بارگاه ربوبی پرداخته اند. مناجاتی نیز از امام سجاد علیه السلام بیان شده است که حالت کسی را مجسم میکند که در پرتو ضیافت و انوار الهی، حالت انبساط به خود گرفته و به شیرین زبانی به مناجات با خدا مشغول است و سخنانی با عالیترین مضامین بیان میکند.
آیا امکان دارد انسان هم در این دنیا در رفاه و آسایش باشد و هم در آن دنیا (آخرت)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
رفاه در لغت فارسی به معنای «آسودگی» و «ناز و نعمت» است.[1] طبیعت و ماهیت وجودی این عالم به صورتی است که زندگی هیچ انسانی (اعم از مؤمن و کافر) در آن بدون رنج و غم نیست، حتی کسانی که از جهات مادی همه نعمت ها و امکانات زندگی شان آماده و مهیا است چ بیشتر ...
چگونه است که عده‌ای از نعمت عمر بیشتری برای تکامل عقلی و معنوی (اطاعت خدا) برخوردارند؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عمر فقط یکى از نعمت‏هاى دنیوى است و نعمت‏هاى دیگر نیز در دنیا هست که بسى بزرگتر از نعمت عمر است و هر یک مى‏تواند به نوبه‏ى خود ابزارى براى تکامل عقلى و معنوى انسان باشد و در صورت استفاده‏ى صحیح، آدمى را به سعادت جاودانه رهنمون سازد. سؤال شما را مى‏ت بیشتر ...
چگونه بین آیات و روایات نعمت های الهی و بلاها می شود جمع کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این آیات و روایات به دو دسته از سنت‌های الاهی اشاره دارند که در نگاه اول به نظر می‌رسد با هم تعارض داشته باشند؛ بنابراین باید ابتدا به بررسی تک تک این سنت‌ها بپردازیم و سپس به این سؤال پاسخ دهیم که آیا این دو سنت با هم تعارض ندارند؟ الف. سنت‌های بیشتر ...
دنیاپرستی از نظر امام علی علیه السلام
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
  • تعداد رکورد ها : 51