جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
عزاداری سیدالشهدا(ع) در سده های ششم تا نهم هجری چگونه بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سده ششم مناطق شیعی ایران و عراق ، سده ششم هجری را با ادامه حاکمیت سلجوقیان آغاز کردند . در این روزگار ، هنوز فاطمیان شیعی اسماعیلی بر مصر حکم می راندند. سلجوقیان، با گذشت زمان ، از سختگیری های خود کاستند و شیعیان ، به تدریج و با دست یافتن به آزادی ب بیشتر ...
عزاداری سیدالشهدا(ع) در سده های دهم و یازدهم چگونه بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با تاج گذاری شاه اسماعیل صفوی به سال ۹۰۷ ق ، در تبریز ، تشیع در ایران ، رسمیت یافت و ترویج شعائر شیعی ، از جمله اهداف مهمّ آن حکومت شد . چنان که اشاره کردیم ، پیش از تألیف روضة الشهدا ، مقتل هایی در مراسم سالانه عاشورا در خراسان خوانده می شد که روضة بیشتر ...
عزاداری محرّم از چه زمانی رسمیت یافت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در آغاز سده چهارم هجری، حکومت آل بویه [۱] در ایران و حکومت فاطمیان [۲] در شمال افریقا شکل گرفتند و اندک اندک ، بر قلمرو خود افزودند . در نیمه دوم سده چهارم ، ایران (بجز مناطق شرقی آن) و مرکز عراق ، در اختیار دولت آل بویه بود و شمالِ شرق افریقا، مصر، بیشتر ...
در روایات است که اگر کسی بر مصیبت امام حسین(ع) گریه کند، بهشت بر او واجب می شود. شرایط قبولی این عزاداری چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شرط اصلی قبولی عزاداری برای سیدالشهدا(ع) مانند مستحبات دیگر قصد قربت است. هرچه معرفت نسبت به امام حسین(ع) و حرکت او بیشتر باشد برای گریه و مجلس عزای او پاداش بیشتر خواهد بود. بیشتر ...
روایاتی که ثواب عزاداری برای امام حسین(ع) را بی شمار ذکر می کند تا چه اندازه صحیح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اینگونه روایات فراوانند و بخشی از آنها معتبرند. چند نمونه از ثواب های فراوان را از کتاب های کهن می آوریم. به فرض که زنجیره سند اینگونه روایات چندان قابل اعتماد نباشد، اما به مقتضای احادیث «من بلغ» هرکس این اعمال را انجام دهد به همان ثوابی که در روایت بیشتر ...
 شیعیان در عزاداری سومین امام خود حسین بن علی-ع- استناد می ‌کنند به این که پیامبر اسلام-ص- و علی بن ابی طالب-ع- نیز در عزای حسین بن علی گریه کرده‌اند، که چنین چیزی معقول نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بدون ترديد يكی از مصيبت های جانسوز و فراموش نشدني در تاريخ اسلام، حادثه جانگداز عاشورا و كربلاست؛ به طوری كه پيامبر ـ صلی الله عليه و آله ـ بارها درباره اين حادثه سخن فرموده و ضمن پيشگویی ‌هایی از چگونگی وقوع آن، بر شهادت مظلومانه فرزندشان امام بیشتر ...
مرزشناسی و تحلیل جلوه های عزاداری حسینی(ع)
نویسنده:
زهرا سالاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عاشورا، عظیم ترین حزن تاریخ و عامل ماندگارىِ عزت و شكوه عالم است. البته عزاداری بر سیدالشهداء(ع)، فقط اقامه شعائر دینى و احیاى یاد عاشورا نیست؛ بلكه انتشار رایحه دل‏انگیز دلباختگی به معبود، حقیقت‏خواهى، ایثار، شهادت‏طلبی و امر به معروف و نهى از منكر نیز هست. پیام عاشوراى حسینى(ع)، فراخواندن مردم به احیاى ارزش‏هاى اسلامى و مبارزه با بدعت‏ها، تحریف‏ها، خرافات و غفلت‏هاست؛ به ویژه آن که این بدعت ها و آسیب ها ممکن است آگاهانه یا از روی غفلت، در اقامه عزای عاشورایی بروز كند؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مفهوم شناسی عزاداری، شناخت فلسفه عزاداری بر سیدالشهداء(ع) و آشنایی با مبانی نظری آن (شناختی، تاریخی و فقهی)، معرفی جلوه های عزاداری و معیارهای مرزشناسی آن و هم چنین تحلیل و مرزشناسی جلوه های عزاداری حسینی(ع) انجام شده است. معیارهای مرزشناسی ارائه شده در این تحقیق عبارت اند از: ۱- معیارهای محتوایی: هم سویی مطالب با پیام های عاشورا، تناسب با مخاطب و صدق در گفتار؛ ۲- معیارهای فقهی: پرهیز از وهن، پرهیز از ضرر زدن، پرهیز از معصیت و پرهیز از بدعت؛ ۳- معیارهای فرهنگی: هماهنگی با عرف و به هنجار بودن. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق، توصیفی- تحلیلی است.