جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کتب کلام ماتریدی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 33
عنوان :
الجواهر البهیة علی شرح العقائد النسفیة - الجزء الاول
نویسنده:
شمس الدين الأفغاني الصواتي
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
سورات - استان گجرات - هند: الجامعة الحسینیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
کتب اهل سنت
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام ماتریدی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الجواهر البهیة علی شرح العقائد النسفیة - الجزء الثانی
نویسنده:
شمس الدين الأفغاني الصواتي
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
سورات - استان گجرات - هند: الجامعة الحسینیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
کتب اهل سنت
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام ماتریدی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شروح و حواشي العقائد النسفية لأهل السنة و الجماعة الأشاعرة و الماتريدية (المجلد 1-5)
نویسنده:
الأئمة الأعلام النجم النسفي ... [و آخرون]؛ تحقيق و دراسة أحمد فريد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
وضعیت نشر :
بیروت: دار الكتب العلمية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
13. علم کلام
,
فرق اسلامی (فرق)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام اشاعره
,
کتب اشاعره
,
کتب کلام ماتریدی
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
امامت ,
دلیل ضرورت نبوت ,
رؤیت خدا ,
نبوت ,
اعلمیت امام(شایط امامت) ,
افضلیت امام (ع) ,
ضرورت نبوت ,
عدل الهی ,
دلالت معجزه بر صدق تعالیم معجزه گر ,
احوال معاد ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
شابک (isbn):
9782745147851
چکیده :
مولف در اول کتاب بحثی راجع به علم کلام و بعد از آن به ذکر شروح متعددی که از عقائد نسفیه به رشته تالیف درآمده است، می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعة الحواشي البهية على شرح العقائد النسفية - الجزء الثانی (ط: کویته)
نویسنده:
امام نسفی؛ شارح: امام التفتازانی؛ حواشی: قول احمد , المرعشی , العصام مع حاشیتی ولی الدین والکفوی, شجاع الدین والمحقق الشریف علی الخیالی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کویته - پاکستان: عبدالکریم مکتبة اسلامیة میزان مارکیت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام ماتریدی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كتاب «شرح العقائد النسفية» لسعدالدین التفتازاني
نویسنده:
سعدالدین التفتازاني؛ تحقیق: احمد حجازی السقا
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مکتبة الکلیات الازهریة,
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
کلام اهل سنت
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب کلام ماتریدی
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
برهان حدوث ,
عدل الهی ,
معاد جسمانی ,
معاد حقیقی ,
برهان حدوث ,
چکیده :
شرح العقائد النسفية، اولين اثر كلامى تفتازانى است، و شرحى بر كتاب موجز عمر بن محمد نسفى (متوفى 537ق) مىباشد./ اين اثر از بهترين كتب درسى كلام اهل سنت محسوب مىشود كه علما شروح و حواشى متعددى بر آن نوشتهاند./ شرحهاى ابوالحسن بن ابوالفضل شاهد و رمضان افندى از اين قبيلاند. در اين ميان مىتوان شرح خيالى را نام برد كه خود مورد توجه بوده و افراد متعددى نظير قرهخليل، سيالكوتى، پرهاردى و...بر آن حاشيه نوشتهاند./ ساختار و گزارش محتوا: هر چند كتاب تدوين منظمى ندارد؛ اما مىتوان مباحثش را با چشمپوشى از مقدمات كه به حقيقت اشياء و راه علم به آنها پرداخته است، به 6 بخش تقسيم كرد: توحيد: الف) اثبات وجود خداوند از طريق برهان حدوث. ب) شرح اسماء الهى؛ نظير: واحد، قديم، حى، قادر، عليم، سميع، بصير و شافى و اثبات آنها براى خداوند. ج) توضيح صفات الهى و اثبات قدماى ثمانيه (صفات علم، قدرت، حيات، قوت، سمع و بصر، فعل، تخليق و كلام). د) اثبات اين كه قرآن كلام الهى و قديم است. ه) اثبات امكان رؤيت خداوند با ادلۀ عقليه و سمعيه. عدالت: مانند ساير اشاعره، عدل خداوند لازم دانسته شده، قائل شدهاند كه مراعات اصلح در حق بندگان واجب نيست و اگر چه انسانها در بعضى افعال مختارند؛ اما همۀ افعال آنها مخلوق خداست. معاد: طرح مباحثى؛ نظير: عذاب قبر، ثواب قبر، ميزان، كتاب، حساب، سؤال، صراط، حوض، بهشت و جهنم در اين بخش صورت يافته است. انبياء: الف) نبوت اولين و آخرين پيامبر و اثبات نبوت حضرت خاتم(ص). ب) تعداد انبياء و توضيح بعضى از خصائص آنها. ج) افضليت انبياء از ملائكه و افضليت ملائك از ساير انسانها. د) معراج حضرت رسولاللّه(ص). امامت: الف) تعيين افضل انسانها بعد از رسول اكرم(ص). ب) ترتيب خلفا به ترتيب افضليت و اختصاص خلافت به 30 سال. ج) خليفه ندانستن حكام بعد از اميرالمؤمنين. د) وجوب نصب امام و شرايط امامت. ه) لزوم به نيكى ياد كردن صحابه. مباحثى متفرقه در علوم فقه، اخلاق و فلسفه؛ نظير: وجوب مسح بر خفين در سفر و حضر، حرام نبودن نبيذ، تمر، كفر بودن يأس از خداوند، شيئيت نداشتن معدوم مطلق و.... از ويژگىهاى كتاب مىتوان به؛ اختصار كتاب: با آن كه به اكثر مباحث كلامى پرداخته و نظر اشاعره بيان شده، ولى حجم آن خيلى كم است. همين موضوع سبب شده، اين كتاب سالهاى زيادى كتاب درسى مراكز دينى اهل سنت باشد. شيوا بودن مباحث: هر چند نوشتههاى او بر عقايد نفسيه شرح مزجى است؛ اما مباحث به طور ساده و قابل فهم ارائه شدهاند و به بحثهاى پيچيدۀ كلامى كمتر پرداخته شده است. اعتبار و قوت علمى: با وجود اين كه تفتازانى اولين اثر كلامى خود را مىنويسد؛ اما از قوت و اتقان خاصى برخوردار است./ نسخه شناسى: با توجه به اين كه اين كتاب، از منابع درسى بوده است، داراى نسخههاى خطى و چاپ شدۀ، متعددى است كه شرح نسخ چاپى عبارتند از: - در كلكته، سال 1244ق. - در دهلى، سال 1870م و تجديد چاپ در سال 1904م. - در لكنهو، سال 1876م و تجديد چاپ در سالهاى 1888م،1890م و 1894م. - در قسطنطنيه، سال 1297ق، همراه با شرح الكستلى، الخيالى و البهشتى. - در قاهره، سال 1297ق، همراه با شرح خيالى و حواشى كره خليل بر اين شرح. - در چاپخانۀ سعادت تركيه، سال 1320ق، همراه با حاشيۀ مصطفى كتلى و حاشيۀ خيالى در 107 صفحه. - توسط وزارت فرهنگ دمشق، سال 1974م، با تلاش خانم سلامه كلود. - در نيويورك، سال 1950م، با ترجمۀ انگليسى الدار 1010)redl..(. - توسط مطبعۀ مورافتلى قاهره، در سال 1407ق، با تحقيق دكتر احمد حجازى سقا در 118 صفحه. - نسخه حاضر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعة الحواشي البهية على شرح العقائد النسفية - الجزء الاول (ط: کویته)
نویسنده:
امام نسفی؛ شارح: امام التفتازانی؛ حواشی: ملا احمد الجندی, العلامة الخیالی, الفاضل عبدالحکیم السیالکوتی, بعض افاضل المحققین
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کویته - پاکستان: عبدالکریم مکتبة اسلامیة میزان مارکیت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام ماتریدی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحواشي البهية على شرح العقائد النسفية - الجزء الاول (المجلدین الاول والثانی) و الجزء الثانی (المجلدین الثالث والرابع)
نویسنده:
امام نسفی؛ شارح: امام التفتازانی؛ حواشی: ملا احمد الجندی, العلامة الخیالی, الفاضل عبدالحکیم السیالکوتی, بعض افاضل المحققین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
وضعیت نشر :
عمان - اردن: دار النور المبين للدراسات والنشر ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام ماتریدی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متون مورد اعتماد ماتريديه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابو منصور محمد بن محمد، بنيان گذار مكتب ما تريدي، در حوالي سال 238 ق، در ماتريد به دنيا آمده و در سال 333 ق از دنيا رفت، ماتريد قريه اي از سمرقند در ماوراء النهر مي باشد. براي همين او و پيروانش را ماتريدي ميخوانند. وي علم دين را از ابونصر عياضي و ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
فرقه های اهل سنت
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام ماتریدی
,
کتب کلام درباره ماتریدیه
,
کتب درباره ماتریدیه
کلیدواژههای فرعی :
ماتریدیه ,
کلام ماتریدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غاية المرام فى شرح بحر الكلام
نویسنده:
حسن بن أبی بكر المقدسى؛ دراسة وتحقیق: عبدالله محمد عبدالله إسماعیل, محمد السید احمد شحاتة
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: المکتبة الازهریة للتراث/ الجزیرة للنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام ماتریدی
چکیده :
غاية المرام في شرح بحر الكلام، شرحی است بر کتاب «بحر الكلام في أصول الدين» اثر ابومعین نسفی (متوفی 508ق) که توسط حسن بن ابیبکر مقدسی (متوفی 836ق/ 1432م) نگاشته شده است. کتاب، مشتمل بر دو بخش است: بخش اول که توسط محققین اثر، عبدالله محمد عبدالله اسماعیل و محمد سید احمد شحاته صورت گرفته است، شامل سه مبحث است. در مبحث نخست، ضمن ارائه زندگینامه شارح، به تشریح عصر و دوران زندگانی وی پرداخته شده و در مبحث دوم، به معرفی شرح حاضر پرداخته شده است. در آخرین مبحث نیز به توصیف نسخ خطی کتاب و تشریح اقدامات تحقیقی صورتگرفته بر روی آن، پرداخته شده است. بخش دوم، اصل کتاب غاية المرام است که مشتمل بر مقدمه مؤلف و 68 فصل میباشد. روش شرح بدین صورت است که ابتدا به نقل قول ماتن با عبارت «قال...» پرداخته شده و سپس، به اقوال سایر علما پیرامون آن موضوع، با ذکر نام ایشان اشاره گردیده و در نهایت، قول شارح، با عبارت «أقول...» ذکر شده است. شارح تنها به شرح و بررسی نص کتاب، از لحاظ لغوی اکتفا ننموده، بلکه از آرای اندیشمندانی همچون شافعی، رازی، سمرقندی، حلوانی، بزدوی و... نیز استفاده کرده است. فهرست منابع مورد استفاده محققین، بههمراه فهرست مطالب کتاب، در انتهای آن آمده است. پاورقیها توسط محققین نوشته شده و در آنها علاوه بر اشاره به اختلاف نسخ، به توضیح و تشریح برخی از مطالب متن، پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التمهید فی اصول الدین او التمهيد لقواعد التوحيد
نویسنده:
أبو المعين النسفي الحنفی الماتریدی؛ تحقیق: محمد عبدالرحمن الشاغول الشافعی الاشعری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
کلام ماتریدیه
,
کتب ماتریدی
,
کتب کلام ماتریدی
چکیده :
التمهيد، کتابی است در توحید یا اصول دین یا علم کلام. میتوان گفت این اثر، مختصرشده کتاب «التبصرة» است، یا اینکه تبصره، تفصیل مباحث این کتاب است. به همین دلیل در این کتاب، همان باببندی، فصلبندی و ترتیبی را شاهدیم که در کتاب تبصره مشاهده میشود. البته خود نسفی در اکثر فصلهای کتاب نوشته: این مسئله، بحثی مستوفا و دلایلی مبسوط را میطلبد که برخی را در «تبصرة الأدلة» ذکر کردهام و این کتاب (یعنی التمهيد) مجال ذکر آن را ندارد. نسفی در خطبه کتاب مینویسد: «کسی که به درجات والای امارت و سیادت و... رسیده بود از من درخواست کرد کتابی درباره عقاید سلف بزرگان اهل سنت و جماعت بنویسم و اعتقاد آنان به توحید را بیان نمایم و من درخواست وی را در این امر اجابت کردم». محقق در پاورقی ذکر کرده که منظور از طلبکننده، سلطان سمرقند یا وزیر او است. ایجاز این کتاب برای کسی که صرفا خواهان دستیابی به اطلاعاتی درباره آرای اهل سنت و جماعت، بهویژه ماتریدیه است، کافی است. نسفی در فصلی از کتاب، درباره این که سازنده دنیا، حکیم است مینویسد: سازنده دنیا جل و علا حکیم است؛ اگر مانند ابن اعرابی حکمت را از باب علم بدانیم و بگوییم حکیم، یعنی عالِم، بدون شک خدای بلندمرتبه از ازل عالم بوده است و چون تبدل صفات در او راه ندارد، اکنون نیز عالم است. اگر حکمت را از باب فعل بدانیم معنی آن محکمکاری در ساختهها است و حکیم به معنی مُحکِم خواهد بود (مانند الیم که به معنی مؤلم است)؛ در این صورت وقتی میگوییم الله تعالی حکیم است، یعنی محکمکننده همه مفعولات و مصنوعاتش است. بههرتقدیر، حکمت را از باب علم بدانیم که ضدش جهل باشد یا از باب فعل بدانیم که ضدش سفه باشد (سفه مقابل احکام است؛ زیرا معنای آن سستیای است که به دلیل شادی یا عصبانیت بیش از حد، بر فاعل عارض میشود و وی را به انجام کاری بدون تأمل و قصد درست، وامیدارد) خدای بلندمرتبه از ازل به این صفت (حکمت) موصوف بوده است؛ زیرا همان طور که علم (در نظر عالمان ما) ازلی است، فعلی که تکوین است نیز ازلی است. پس (همان گونه که در بحث تکوین نیز از آن سخن گفتیم) خداوند، همان طور که عالم، قادر، خالق و رازق ازلی است، حکیم لمیزل هم هست. ابوالحسن اشعری که آگاه به اختلاف اهل لغت در ریشه کلمه «حکمت» بوده و از طرفی هم قائل به قِدَم صفات ذات و حدوث صفات فعل بوده است، گفته: اگر منظورمان از حکمت، علم باشد، این صفت ازلی است و الله تعالی از ازل موصوف به این صفت بوده است و اگر منظور از آن فعل، باشد، این صفت ازلی نیست؛ یعنی خدای متعال در ازل موصوف به حکمت نخواهد بود (این بحث در مسئله تکوین و مکوّن گذشت). ابوالعباس قلانسی، حکمت را از باب فعل قرار داده و قائل به ازلیت آن نشده است... وی در اثبات شفاعت هم مینویسد: و چون جواز بخشش صاحب گناهان کبیره ثابت شد، جواز بخشش گناهان آن شخص (مرتکب کبیره)، به شفاعت انبیا و رسولان(ع) نیز ثابت خواهد شد. نزد معتزله، چون گناهان کبیره بخشوده نمیشوند، شفاعت در کبائر نیز معنی نخواهد داشت و اما اولین دلیل ما در قول به شفاعت آیه 48 سوره مدثر است: فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشّافِعِينَ (و شفاعت شفاعتگران آنها را سود نبخشد). در این آیه شریفه اگر شفاعتی برای غیر کفار وجود نداشته باشد، تخصیص کافرین به ذکر در حالتی که در توصیف تقبیح امر آنان هستیم، بهلحاظ معنوی امری قبیح است. همچنین روایتی مستفیض از پیامبر اکرم(ص) با مضمون «شفاعتي لأهل الكبائر من أمتي» (شفاعت من به اهل گناهان کبیره از امتم میرسد)، وارد شده است که قول معتزله در تأویل روایات شفاعت به مطیعین را باطل میکند... این روایت نص در شفاعت اهل کبائر است. بهعلاوه آنچه معتزله بدان معتقدند را باید عنایت نامید، نه شفاعت... آنان به وَ لا يشْفَعُونَ إِلاّ لِمَنِ ارْتَضى ﴿الأنبياء: 28﴾ (و جز براى کسى که [خدا] رضایت دهد، شفاعت نمىکنند) و ما لِلظّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَ لاشَفِيعٍ يطاعُ ﴿غافر: 18﴾ (براى ستمگران نه یارى است و نه شفاعتگرى که مورد اطاعت باشد)، نمیتوانند استدلال کنند؛ زیرا در اولی میگوییم مؤمن، بهخاطر ایمان و طاعاتش مرضیّ رب است؛ هرچند کبیرهای انجام داده باشد. درباره آیه شریفه دوم نیز باید گفت: ظالم مطلق، همان کفار هستند، نه مؤمنی که کبیرهای هم انجام داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 33
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید