جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
خداوند در سوره «ص» آیه 81 به شیطان مهلت داده است؛ آن روز چه روزی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند در سورة «ص» آية «83-71» قصة ابليس و تمرد او از اوامر خداوند و مهلت خواستن او را بيان مي كند: و از زبان ابليس مي گويد: « قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» شيط بیشتر ...
سرپیچی شیطان در حوزه ی توحید عبادی بوده است و در سایر حوزه ها تمرد و عصیان نداشته است پس چرا در همه ی حوزه ها به اغواگری بشر دست می زند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ در چند محور ارائه مي‌شود: 1. قبل از همه بايد توحيد در عبوديت روشن شود: مراد از توحيد عبادي آن است كه هيچ كس و هيچ چيز جز ذات خدا، شايستة پرستش دانسته نشود و تنها به فرمان او گردن نهاده شود و از هر نوع بندگي و تسليم در برابر غير ذات پاك او بپرهيز بیشتر ...
شیطان جزء فرشتگان و مجردات است و بنا به گفتة قرآن به جز انسان و جن که صاحب اختیار می باشند بقیه اختیاری از خود ندارند، بنا بر این چگونه ممکن است شیطان از فرمان خداوند مبنی بر سجده بر آدم ـ علیه السلام ـ سرپیچی کند در حالی که از خود اختیاری نداشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا به طور خلاصه به اين نكته مي پردازيم كه شيطان يعني چه و كيست؟ و ابليس چه نسبت و رابطه اي با شيطان دارد، آنگاه ببينيم آيا ابليس ملك بوده يا اينكه غير ملك بوده و صاحب اختيار؟ شيطان چيست و كيست؟ شيطان در لغت يعني خبيث و پست و موجودي سركش و متمرد بیشتر ...
چرا خداوند شیطان را آفرید تا مردم را به گمراهی بکشاند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا توجه شما را به چند نكته جلب مي‌كنم: 1. ابتدا بايد دانست كه خداوند كه شيطان را خلق كرد ازهمان اول به اين صورت نبود، كه كارش فقط به گمراهي كشاندن انسان‌ها باشد بلكه او از جنيان عابد بوده است به‌طوري‌كه از روايات برمي‌آيد او حدود شش هزار سال (آ بیشتر ...
توضیح مختصری راجع به سابقه شیطان و میزان تقرب او به درگاه الهی و میزان احاطه و قدرت او در حال حاضر بیان نمایید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيطان نام عامي است كه در منابع ديني ما بر موجوداتي اطلاق مي شود كه باعث گمراهي و يا ايجاد شر در عالم مي شوند.[1] در اين ميانه البته شيطان بر موجودي خاص نيز گفته مي شود. كه نام حقيقي او ابليس مي باشد.[2] بنابر آنچه كه در آيات قرآن و روايات اهل بيت ـ ع بیشتر ...
ابلیس در جهان بینی عطار
نویسنده:
ابراهیم ابراهیم تبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
در ادبیات ملل اسلامی درباره ابلیس و طرد یا دفاع از او، به تلویح و تصریح، سخنان بسیار زیادی گفته شده است. برخی از عارفان نامی ایران، در خصوص اهمیت بنیادین این شخصیت مهم قرآنی، حقایق زیادی را در آثارشان آشکار کرده اند. عطار، یکی از برجستگان بادیه سلوک، در باب تمرد و تقرب ابلیس در مقابل درگاه حضرت عزت، نظریاتی متناقض در آثارش بیان کرده است؛ وی گاهی ابلیس را ابزار خداوند دانسته که همه اعمال او بر اساس قضا و قدر بوده است. در این تصویر، عطار هیچ تقصیری را بر ابلیس وارد ندانسته و او را در کسوت یک قربانی اندوهبار نمایش داده است که رازی شایسته را جست وجو می کند و گاهی ابلیس را به علت طغیان علیه مشیت الهی محکوم کرده و او را دشمن نفرت انگیز خداوند دانسته است. نگارنده در این مقاله، به روش تحلیلی و توصیفی، به نقد و بررسی جهان بینی عطار در باب ابلیس پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 11 تا 33
اندیشه های عرفانی عین القضات در باب ابلیس
نویسنده:
خدابخش اسدالهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
صرف نظر از نگاه اخلاقی به ماجرای ابلیس، که صوفیه آدمی را از دسیسه های او برحذر می دارند، مساله «نافرمانی وی در امر سجود بر آدم(ع)»، همواره موضوع بحث گروهی از عارفان مسلمان بوده است. از جمله این عرفا که در این باره دیدگاه به نسبت نو و کاملی دارد، عین القضات همدانی است. از منظر وی، سجده نکردن ابلیس بر آدم (ع)، ناشی از عشق راستین او به معشوق ازلی و نیز جریان قلم تقدیر الهی است. طبق نگرش دوگانه او، که متضمن اثبات یگانگی خداست، وجود نور سیاه عزازیلی و نور سپید محمدی (ص)، اولی به عنوان محکی برای تشخیص مخلصان و دیگری به عنوان منشا درک کمالات انسانی، در عالم هستی ضرورت دارد.
صفحات :
از صفحه 9 تا 25
آیا داستان آفرینش انسان از گل و نافرمانی ابلیس از سجده کردن و...، در قرآن یک حادثه عینی و واقعی است، یا از باب تشبیه و تمثیل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای رسیدن به پاسخ مناسب این سؤال را در سه عنوان و محور به شرح زیر مطرح و به صورت تطبیقی بررسی می‌کنیم. اوّل: تشبیه در اصطلاح علم «معانی» و «بیان» که نظر به فصاحت و بلاغت کلام دارند عبارت است از، قرار دادن همانندی بین دو چیز یا بیشتر از دو چیز که در بیشتر ...