جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مع الرکب الحسینی من المدینة الی المدینة المجلد 6 (الرکب الحسیني في الشام و منه الی المدینة المنورة)
نویسنده:
محمدامین پور امینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: زمزم هدایت,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«مع الركب الحسيني من المدينة إلی المدينة» اثر جمعی از نویسندگان و پژوهشگران معاصر به نام‌‌ های علی شاوی، شیخ نجم‌ الدین طبسی، شیخ محمدجواد طبسی، شیخ عزت‏ اللَّه مولایی، شیخ محمدجعفر طبسی و شیخ محمدامین ‏پور‌ امینی است و علی شاوی پژوهش همه همکاران را نقد و بررسی کرده و با یک قلم به نگارش درآورده است. ششمین و آخرین جلد مجموعه با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه، با عنوان کاروان امام حسین (ع) در شام و حرکت به‌ سوی مدینه منوره، به قلم شیخ محمدامین پور امینی می‏ باشد. دست‌ مایه اصلی این جلد، تشریح و تبیین رسالت جاودانه پیروزمند کاروان حسینی در میان مردم شام و نیز توده امت بزرگ اسلامی پس از شهادت آن حضرت است و بیان می‏ دارد که چگونه معادله دگرگون شد و چرا یزید به‌ ظاهر گریست و از پسر مرجانه بیزاری جست و کاروان را به مدینه بازگرداند. در واقع نویسنده در خلال حوادث و رخدادهای کاروان در شام و مدینه به مهم‌ ترین و زیر بنایی‌ ترین مأموریت کاروان حسینی به رهبری امام سجاد (ع) و زینب کبری می‏ پردازد. وی در سرآغاز کتاب، شام، بنی ‏امیه، نقش معاویه و یزید را معرفی می‏ کند و در فصل نخست در خلال بیان حوادث در شام، نقش اهل‌بیت (ع) در شام را برای خواننده به تصویر می‏ کشد. فصل دوم کتاب به حرکت پیروز مندانه کاروان از شام و بازگشت به کربلا اختصاص دارد. در فصل سوم مسائل مربوط به رسیدن کاروان به مدینه را تشریح می ‏کند که کاروان بدون امام حسین (ع) و یارانش به مدینه باز می‏ گردد. در همین فصل وضعیت این شهر پس از شهادت امام و نیز نقش امام سجاد (ع) و زینب کبری در استمرار رسالت و پیام عاشورا بررسی و تبیین شده است.
لعن دشمنان امام حسین (ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همان گونه كه سرشت انسان فقط از «شناخت» ساخته نشده است، تنها از احساسات و عواطف «مثبت» هم ساخته نشده است. آدميزاد موجودى است كه هم احساس مثبت و هم احساس منفى دارد. هم عواطف مثبت و هم عواطف منفى دارد. همان گونه كه شادى در وجود ما هست، غم هم هست. خدا ما بیشتر ...
 دیدگاه اهل سنت در رابطه با لعن یزید چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در میان اهل سنت سه دیدگاه در رابطه بایزید یافت می شود. ابن حجر هیتمی مکی در کتاب« الصواعق المحرقة» در این رابطه می نویسد: الف) گروهى براين باورند كه يزيد كافر است؛ به دليل همان سخن يزيد كه ابن جوزى نقل كرده كه پس از آنكه سر امام حسين را به شام بردند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا اهل سنت یزید را مستحق لعن مى دانند؟ پس چرا لعن نمى کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى پاسخ به اين پرسش به سراغ كلام علامه تفتازانى يكى از علماى بزرگ اهل سنت مى رويم. ايشان پس از نقل ستمهايى كه در صدر اسلام بر اهل بيت پيامبر وارد شده است; آنها را به گونه اى مى داند كه در برابر انجام آنها نزديك است آسمان و زمين و آسمانيان و زمينيان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا پیامبر همیشه معاویه، پسر و پدرش (یزید و ابوسفیان) را با زبان لعن می‌نمود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ظاهرا مراد از عبارت "ابن آکلة الاکباد و اللعین بن اللعین" معاویه است؛ زیرا: الف: مادرش هند، لقب "جگر خوار" را پس از شهادت حمزه سید الشهداء، از آن خود کرد.[1] ب: لقب، اللعین بن اللعین، یکی از القاب چندین گانه معاویه است[2]. اما با توجه به عبارت بیشتر ...
در لعن های زیارت عاشورا، لعنت فرزند یزید را که آدم خوبی بود نیز شامل می شود، پس چطور متن زیارت عاشورا معتبر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوال فوق دارای دو جنبه است؛ یکی بررسی وضعیت پسر یزید از نظر اعتقادی و عملی و دیگری فهم مراد لعن همه بنی امیه در زیارت عاشورا. در مورد پسر یزید باید گفت : بی تردید اقدام معاویه پسر یزید در کناره­گیری از خلافت، اقدامی شایسته بوده و به درستی، پی به غاصب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
واکاوی دیدگاه اهل سنت درباره قیام حسینی
نویسنده:
حسین سرمد محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
در موضوع قیام حسینی غالب اهل سنت جزء موافقان و تأیید کنندگان قیام حسینی هستند و بر این باورند که قیام امام حسین (ع) و خاندان و یارانش بر حق و صحیح بوده است. از بین قدمای این گروه می توان به ابن عماد، تفتازانی، ابن جوزی و... و در سده اخیر به نواندیشان اهل سنت اشاره کرد. البته می توان عده ای دیگر که راه میانه در پیش گرفته اند را تحت عنوان میانه روها یا موافقان محتاط دانست که ضمن بر حق دانستن امام حسین (ع) و قیامش، مقصر بودن یزید و نکوهش او را نمی پذیرند. هر دو گروه برای نظرگاه خود دلایلی دارند که در این مجال به بررسی و تحلیل نظر گروه اول که نظر اکثر اهل سنت است، پرداخته می شود.
صفحات :
از صفحه 199 تا 216