جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 29
آيـا بـه مـقـتـضاى آيه كل شى ء هالك الا وجهه مى توان گفت بهشت و جهنم و عرش نيزنابود خواهند شد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خـير , زيرا مراد از هلاكت در آيه شريفه تبدل و تغيير يك ساحت وجود به ساحتى ديگرو رجوع به سـوى خـداونـد اسـت كـه از آن بـه انتقال از دنيا به آخرت تعبير مى شود وروشن است كه چنين هلاكتى و انتقالى تنها در موجوداتى است كه داراى بدن دنيايى هستند . ا بیشتر ...
ويژگيهاى عالم آخرت را از ديدگاه عقل شرح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ويژگيهايى جهان آخرت از اين قرار است : الف - نخستين ويژگى آخرت كه بخصوص از بـرهـان اول بـدست آمد, اين است كه بايدابدى و جاودانه باشد, زيرا در آن برهان بر امكان حيات ابـدى و مـيل فطرى انسان به چنين حياتى تاكيد شده و تحقق آن, مقتضاى حكمت الهى دان بیشتر ...
چرا عدم ايمان به آخرت, موجب عذاب ابدى مى شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : راز آن ايـن است كه شخص دنياپرست, استعدادهاى خداداد را ضايع كرده و درختى كه مى بايست ميوه سعادت ابدى به بار آورد را خشكانده و بى ثمر ساخته است و حق منعم حقيقتى پرستش خدا را رعـايـت نكرده و نعمتهاى او را در راهى كه مورد رضايت وى نبوده, صرف كرده بیشتر ...
چـگـونه ممكن است امر جاويدانى كه ابتداى آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مى روند , به بقاى آسمان و زمين مقيد شود ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قـرآن كريم بيان شده است كه در آخرت نيز آسمان و زمين وجود دارند گرچه مانندآسمان و زمين دنيايى نيستند . يـوم تـبـدل الارض غير الارض و السماوات و برزو اللّه الواحد القهار ( ابراهيم / 48 ) و نيز از قول اهل جنت بيان شده است : وقالوا الحمد للّه بیشتر ...
آيا از نظرآثار ديني، دنيا و آخرت در تضادند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولًا دربسيارى ازآثار اسلامى تصريح شده وبلكه ازمسلّمات وضروريات اسلام است كه جمع ميان دنيا وآخرت، ازنظر برخوردار شدن ممكن است آنچه ناممكن است، جمع ميان آن دو، از نظر ايده آل بودن وهدف اعلى قرار گرفتن است. برخوردارى از دنيا مستلزم محروميت از آخ بیشتر ...
 آیا دنیا و آخرت با هم تضاد دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دنیا و آخرت با هم تضاد ندارند؛ بلکه تفاوت و نوعى ارتباط دارند. در اینجا با تحلیلى کوتاه و در حدّ اختصار، به تفاوت ها و نوع ارتباط میان دنیا و آخرت، از دیدگاه آیات قرآن، اشاره می شود. تفاوت ها 1 . ثبات و تغییر؛ در دنیا حرکت و تغییر هست: جوان پی بیشتر ...
آیا گرفتارى این جهان، گرفتارى آن جهان را نیز در پى دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرفتارى اين جهان، ملازم با گرفتارى در آن جهان نيست. ممكن است كسى اصلا گناهى نكند و خداوند براى بالا بردن درجه اش وى را به انواع گرفتاريها و ناراحتيهاى دنيايى دچار سازد، چنان كه پيامبران و امامان و اولياى خدا((عليهما السلام)) در اين جهان رنجها بیشتر ...
آیا آخرت از جنس این دنیاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از روشن ترين آياتى كه دلالت دارد بر اين كه آخرت در عَرْض دنيا نيست، بلكه در طول و باطن دنياست، آيه هفتم از سوره روم است: «يعلمون ظاهراً من الحيوة الدنيا و هم عن الآخرة هم غافلون; از حيات دنيا ظاهرى را دانند و ايشان از آخرت غفلند». از آن جا كه بیشتر ...
آیا منظور از دنیا و آخرت این عالم و عالم قیامت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گاهى واژه دنيا و آخرت گفته مى شود و منظور دو نوع بينش و دو طرز فكر و جهان بينى است. كار دنيايى در اين تعبير، آن است كه تنها بعد مادى آن در نظر باشد و رابطه آن با خدا ناديده گرفته شود. كار آخرتى به كارى گفته مى شود كه بُعد معنوى و روحى و رابطه بیشتر ...
حدیث رؤیت
عنوان :
نویسنده:
شهاب الدین وحیدی مهرجردی, مریم خاتمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ایران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رؤیت از واژه‌ها و اصطلاحاتی است که حتی پیش از اسلام در ادیان مسیحیت و یهودیت مطرح بوده است و در قرون اولیه اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در سده دوم و سوم هجری قمری به اوج خود رسیده و بحث دربارۀ آن ادامه یافته است. همین امر سبب تشکیل فرقه‌ها و گروه‌های مختلفی گردیده است. این مسئله بیشتر در حوزه‌های ادبی، کلامی و عرفانی تحلیل و نقد شده ‌است. در این گفتار می‌کوشیم تا پس از معنی رؤیت به بررسی این مسئله از نظر قرآن کریم و احادیث و آرا و گروه‌های مختلف اسلامی از شیعه و سنی بپردازیم. ضمناً آثار و احوال کوتاه جمعی از مشایخ و عرفا و نظرات عده‌ای از متکلمین (اشاعره، معتزله، شیعه) و نیز برخی از بزرگان تصوف و عرفان و خط مشی آن‌ها نیز ذکر گردیده ‌است.
صفحات :
از صفحه 217 تا 242
  • تعداد رکورد ها : 29