جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
كساني كه در دنيا مرتكب قتل شده اند آنها هم خلود در آتش دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آيات قرآن استفاده مي شود كه مرتكبان قتل عمد نيز عذاب جاوداني دارند چنانچه مي فرمايد: «و من يقتل مؤمناً متعهداً فجزائه جهنم خالداً فيها و غضب الله عليه و لعنه و اعدّ له عذاباً عظيماً»(1): هركس فرد با ايماني را از روي عمد به قتل برساند كيفر ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
با توجه به مسئله خلود عذاب و اثبات آن آيا اين مسئله با عدالت سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه مسلم است مجازاتها بر چند قسم هستند: اول: مجازات و كيفر قراردادي و ثانياً مجازاتي كه با گناه رابطه تكويني و طبيعي دارد و ثالثاً:مجازاتي كه تجسّم خود جرم و گناه است و چيزي غير از آن نمي باشد. و عذابهاي اخروي نه از نوع اول و نه از نوع دوم بل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا مؤمني كه مرتكب گناه كبيره شده است آنها هم در دوزخ جاودان هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيه اي از قرآن كريم اين امر را روشن مي سازد چنانچه مي فرمايد: «ان الله لا يغفران يشرک به ويغفر مادون ذلك لمن يشاء»(1) خداوند گناه شرك را نمي آمرزد ولي كمتر از آن را براي هر كس كه بخواهد مي آمرزد. اين آيه دليل روشني است براين است گناه مشركين بیشتر ...
در قيامت كسي كه وارد بهشت شد، تا آخر در بهشت مسكن مي گزيند. اگر كسي وارد جهنم شد، آيا احتمال دارد بعد از مدتي وارد بهشت شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شيخ مفيد مي گويد: خلود در آتش از آنِ كافران است و بس . اهل معرفت و اعتقاداتِ صحيح , حتي اگرگناهكار باشند, هميشه در جهنم نخواهند بود و اين قول اماميه (شيعه ) است و مرجئه و اصحاب حديث (پيروان احمدبن حنبل ) با اماميه هم عقيده اند, ولي معتزله معت بیشتر ...
اين درست است كه گناهكار تا هنگام پاك شدن گناهانش در جهنم مي‌ماند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر مسلماني در دنياكار خلافي انجام داد، مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند با توبه و پشيماني و استغفار از عذاب اخروي جان سالم به در ببرد. خداوند توّاب و رحيم است، ولي اگر مسلماني گناه بزرگي انجام داد و بر آن اصرار ورزي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا مسلماناني كه در قيامت وارد دوزخ مي شوند، براي هميشه در آن جا باقي مي مانند يا اين كه بعد از تحمل عذاب ، مورد الطاف الهي قرار مي گيرند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جهنمياني كه كافر نيستند، بعد از تحمل كيفر، از جهنم نجات مي‌يابند و به بهشت وارد مي‌شوند، ولي كفار و كساني كه منكر خدا هستند و معاند هم هستند، در جهنم مخلّدند. حضرت موسي بن جعفر عليه‌السلام فرمود: "خدا در آتش جز اهل كفر و انكار را مخلد نمي‌سازد بیشتر ...
"خلود" در عذاب یعنی چه؟ آیا این مساله با عدالت خداوند سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : " خلود" در اصل لغت به معنى بقاى طولانى و هم به معنى ابدیت آمده است، بنا بر این کلمه خلود به تنهایى دلیل بر ابدیت نیست، زیرا هر نوع بقاء طولانى را شامل مى‌شود. ولى در بسیارى از آیات قرآن با قیودى ذکر شده است که از آن به وضوح مفهوم ابدیت فهمیده بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 یک فرد جهنمى، آیا همیشه در جهنم است؟ یا پس از اینکه سزاى عمل زشت خود را دید، براى دریافت پاداش خیرات خود وارد بهشت می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براساس آیات و روایات، اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اکرم صلیالله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام باشد، ولى در اینجا خود را از آلودگیها و تعلّقات پاک نسازد؛ با عذاب ها و فشارهایى رو به رو بوده و چه بسا به طبقات بیشتر ...
هر انساني هر قدر هم كه گناهكار باشد، گناهان محدودي را در دنيا مرتكب مي‏شود، پس چرا بعضي از انسان‏ها عذابشان هميشگي است و بايد تا ابد در جهنم بمانند؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دو نوع رابطه بين جرم و مجازات وجود دارد: يك نوع اعتباري و قراردادي است مانند مجازات تخلف از قوانين راهنمايي و رانندگي. در اين گونه مجازات‌ها، چون قانونگذار آن را وضع مي‌كند، مي‌بايست نوعي تناسب بين جرم و مجازات را در نظر بگيرد؛ يعني اگر جرم خ بیشتر ...