جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30
توضیحات کامل را در مورد علم الهی پیامبران ارائه فرمائید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هدف از بعثت پیامبران تعلیم وتربیت و اجرای عدل و قسط در جامعه و هدایت مردم به توحید و یکتا پرستی و در نهایت کمال و سعادت انسان است . برای رسیدن این هدف باید همۀ اسباب و وسائل ارشاد و هدایت در اختیار آنان باشد که از جملۀ آن نیاز پیامبران به علم بیشتر ...
علم انبیا از دیدگاه فخررازی و علامه طباطبایی
نویسنده:
زهرا توکلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده در این رساله‌ یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مسائل کلامی یعنی علم انبیا از دیدگاه دو متکلم برجستهی شیعه و اهل سنت مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. اختلافات زیادی در ماهیت و ابعاد علم پیامبران بین متکلمان شیعه و اهل سنت وجود داد و این اختلافات علاوه بر ایجاد تفاوت آراء در آموزهی عصمت انبیا، باعث ایجاد شبهات زیادی نیز شده است که با روشن شدن ماهیت و ابعاد علم انبیا از دیدگاه این دو عالم مشهور به بسیاری از آنها پاسخ داده میشود. فخررازی نبی را دارای قوهی قدسیه میداند. از نظر او انبیا افرادی هستند که دارای نفوس قوی میباشند، این نفوس در کمال قوهی عقل نظری و عملی قراردارند و به تکمیل قوی نظری و عملی دیگران نیز میپردازند. ویژگی این نفوس شدید الحدس بودن آنها است، به طوری که مجهولاتی که برای دیگران با پیدا کردن حد وسط معلوم میگردد، برای آنان با اندک تاملی حاصل میشود. او انبیا را در منتها درجهی عقل بالملکه و ارواح آنان را در منتها درجهی بشریت و اولین درجهی ملائکه دانسته، از این رو علم آنان را اکتسابی و محدود میداند. واما علامه طباطبایی نبی را به حسب مقام نورانیت، کامل‌ترین انسان عهد خود و مظهر اسما و صفات خدا دانسته و علم ایشان را نامحدود، حضوری و لدنی میداند. البته این نکته را بیان میکند که منظور از علم غیب، غیب نسبی است نه مطلق و مواردی که در آیات یا روایات مبنی بر عدم علم ایشان بیان شده است، به مقتضیات بشری و علوم عادی آنان برمیگرداند و معتقد است علم غیب تکلیف آور نیست. در این پژوهش برخی از نظرات فخررازی در زمینهی علم انبیا نقد شده است و نا تمام بودن آنها در مقایسه با دیدگاه های علامه طباطبایی مورد ارزیابی قرار گرفته است. کلید واژه ها: علم انبیاء، نبوت، فخررازی، علامه طباطبایی، عصمت، حدس
 منشأ علم پیامبران چیست و آنان به چه چیزهایى علم داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بر اساس آيات قرآن و روايات اسلامى، منشأ علم پيامبران علم لايزال الهى است؛ علمى كه به واسطه ى فرشته ى وحى در بيدارى، يا رؤياهاى صادق، و يا توسط پيامبران پيشين و مانند آن ها، به پيامبران داده مى شد. اين علم را در اصطلاح «علم لدنى» (علم خدادادى) بیشتر ...
همه پیامبران و ائمه اطهار«علیهم السلام» از علم غیب و خدا دادی بر خور دار بوده اند و آنها می توانستند با استفاده از علم غیب خود ،باز هم در این دنیا بمانند وبا ظلم و ستم مبارزه کنند پس چرا اینگونه رفتار نکردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در پاسخ بايد گفت : آنچه مسلم است اينكه مرگ هر كس وچگونگي آن به اراده وخواست خداست وخداوند بر اساس علم وحكمتي كه دارد براي هر كس اجل معيني وپايان عمر مشخصي را تقدير كرده است به گونه اي كه گر چه انساني مثل معصومين (عليهم السلام)به زمان وچگونگي م بیشتر ...
 آیا تمام امامان و پیامبران علم غیب داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : توانايى اطلاع بر برخى از امور غيبى و خبر دادن از آنها، اختصاص به معصومين(ع) ندارد؛ بلكه افراد ديگرى نيزممكن است با تحصيل برخى از مقدمات، بتوانند از امور غيبى خبر دهند؛ برخى از راه تهذيب نفس و صفاى باطن وبعضى نيز از راه رياضت‌هاى مختلف ديگر و. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
لطفاً پيرامون علم غيب و اقسام آن توضيح دهيد؟ و منابعي نيز در اين زمينه معرفي فرمائيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
غيبت از نظر لغت، به معناي پنهان بودن و مخفي و ناپيدا آمده است.[1] در تعريف آن گفته اند: علم غيب عبارت است از علم به حوادث و آنچه كه واقع مي شود، به عبارت ديگر مشاهدة نظام هستي و رؤيت حقيقت و واقعيت جهان. بنابراين كسي كه به يك حادثه غيبي عالم مي شود، بیشتر ...
اگر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ مي دانست كه عمر، ابوبكر و عثمان اين همه ظلم به اهل بيت مي كنند و دين اسلام را تحريف مي كنندم چرا اقدامي بر ضد آنها نكرد و آنها را در زمان حيات خويش از خود نراند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
طبق آنچه از ادله نقليه و براهين عقليه بر مي آيد علم انبيا و ائمه ـ عليهم السلام ـ بردو قسم است: قسم اول آن كه در هر شرايطي به حقايق جهان هستي به اذن خداوندي واقف هستند، اعم از آنها كه تحت حس قرار دارند، يا آنها كه بيرون از دايرة حس مي باشند، مانند مو بیشتر ...
اهل سنت اعتقاد دارند که علم غیب مختص خداوند متعال است، ولی شیعیان اعتقاد دارند که امامان آنها معرفت به غیب داشته و علم الاولین و الاخرین را دارند این در حالی است که خلقت امامان شیعه با سایر افراد فرقی ندارد و از جهت علم و ایمان با سایر مؤمنین در یک ردیف هستند و دلیلی بر فضل و معرفت به غیب آنها نداریم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه هم مثل اهل سنت معتقد است كه علم غيب «بالذات» مخصوص خداوند متعال است، بحكم قرآن «و عنده مفاتيح الغيب لا يعلمها الاّ هو[1] كليدهاي غيب تنها نزد خداست و جز او كسي آنها را نمي داند». و نيز بحكم قرآن، شيعه معتقد است كه خداوند براي بعضي از بندگان خاص بیشتر ...
نقد و بررسی کتاب « قرآن کريم: ترجمه، توضيحات و واژه نامه »
نویسنده:
مرتضی فرج پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
چکیده :
لزوم آشنایی هرچه بیشتر مسلمانان نسبت به جایگاه و مقام والا و مفاهیم آیات قرآن بر کسی پوشیده نیست. با توجه به این که این کتاب عظیم  الشأن طبق بیان خود در شناخت مفاهیم بلند و معارف متعالیش به مبیّن الهی نیاز دارد، جایگاه مبیّنان آن نیز باید روشن باشد. حضرت سیدالساجدین علیه السلام در صحیفه سجادیه به درگاه خداوند متعال عرضه می دارند: «اللّهمَّ أنزَلتَهُ عَلی نبیّکَ مُجملاً و ألهَمتَهُ عِلم عجائبِهِ مُکمَّلاً و ورًَثتَنا علمَه مفسَّراً».
صفحات :
از صفحه 238 تا 272
  • تعداد رکورد ها : 30