جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
موضع امامان اهل بیت علیهم السلام با مسأله قدیم یا حادث بودن قرآن‏ چگونه بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامان اهل بيت عليهم السلام از همان زمانى كه بحث قديم يا حادث بودن قرآن ميان معتزله و اهل حديث مطرح شد، مى‏دانستند كه اين‏گونه بحث‏ها با انگيزه حقيقت‏جويى انجام‏ نمى‏گيرد و جز تضييع عمر چيزى به دنبال ندارد، از اين رو وارد آن نشده و پيروان خود را نيز بیشتر ...
 اراده خداوند متعال به چه معنایی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكى از صفات خداوند، «اراده» و نام دال بر آن وصف «مريد» است. اراده در مورد انسان به‏معناى تصميم گرفتن بر انجام كارى است كه مسبوق به مقدماتى از قبيل تصور و تصديق به فايده و شوق به آن باشد. اما بدون شك، ظهور اراده در مورد خداوند نياز به اين مقدمات و مرا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا لازمه اعتقاد شیعه به «بدا»، نسبت دادن ناآگاهى به خداست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«بدا» از عقايد اسلامى است كه همه مسلمانان جهان بدان عقيده راسخ دارند، به شرط آن كه درست تفسير شود، هر چند برخى از آنان از به كار بردن لفظ «بدا» خوددارى مى كنند، وحشت آنان از به كار بردن لفظ «بدا» ضررى به محتوا نمى زند، زيرا مقصود واقعيت بداست نه اسم بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا نذر نمودن برای اولیای الهی از مصادیق شرک است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توضیح سوال: شيعيان، بلکه گروهي از مسلمانان، براي اولياي الهي نذر مي کنند و مي گويند: اين گوسفند نذر پيامبرصلَّي اللّه عليه و آله و سلَّم و يا حسين بن علي عليه السَّلام است، در حالي که نذر براي غير خدا جايز نيست. جواب: نذر براي غير خدا دو صورت دارد: بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا در قرآن کریم آیه ای بر توسل به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله قبل از خلقتشان دلالت می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در تفسير آيه ی شريفه ی: «وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ‏ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرِينَ‏»،[1]محدث بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 داستان حدیث «ذات انواط» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در شأن نزول آیه ی:(أَمْ تُريدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَما سُئِلَ مُوسى‏ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالإيمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ)؛[1]«آيا مى‏ خواهيد از پيامبر خود، همان تقاضا (ى نامعقولى) را بكنيد كه پيش از اين، از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
مراتب شرک‏ را بیان نمائید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مباحث اعتقادى به سه عنوان موحّد، كافر و مشرك برمى‏خوريم. انسان يا به وجود خداوند اقرار ندارد كه در اين صورت به او كافر مى‏گوييم؛ امّا در صورت اقرار، اگر خداوند را به يگانگى نيز بشناسد او را موحّد، و اگر در كنار خدا، شريكانى نيز براى او قرار دهد، ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا از نظر اسلام مى توان به غیر خداوند قسم خورد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همه فقهاى مذاهب اسلامى معتقدند كه: 1ـ قسم بدون اسم خاص خداوند و صفاتش منعقد نمى شود (يعنى موافقت با مورد قسم واجب نيست و مخالفت آن كفاره اى را در بر ندارد و چنين قسمى در نزد قاضى موجب اثبات يا نفى حكمى نمى شود.) و تنها قسم با نام خداوند و يا يكى از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دیدگاه شیعه و سنی در مورد علم غیب چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اهل‏ سنّت مى‏ گويند: هر چند خداوند بزرگ به برخى از بندگان صالح خود، علم غيب مى ‏آموزد، اما به كار بردن اصطلاح علم غيب براى آنان جايز نيست. علماى اهل‏ سنّت درباره علم پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏آله مى‏ نويسند: «علم آن حضرت از تمامى خلايق بيشتر است و به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معانى توحید ذاتى و دلایل آن‏ را بیان نمائید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) يكى از معانى توحيد ذاتى اين است كه خداوند، يگانه و بى‏همتاست و هيچ شبيه، مثل و مانندى ندارد؛ داراى وحدتى از نوع «وحدت حقّه حقيقيّه» است. بدين معنا، ذات خداوند حقيقتى است عينى كه هيچ‏گونه تعدّد و كثرتى در او راه ندارد و نمى‏توان فرد ديگرى براى او بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 28