جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
بهشت و جهنم را وصف کنید و‌ آیا آتش که در جهنم وجود دارد مانند همین آتش است که در دنیا وجود دارد؟ شرح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن كريم در مقام ترسيم چهره و ويژگيهاي بهشت و بهشتيان آيات فراواني را اختصاص داده است مانند : 1. باغ هاي طرب انگيز كه زير درختان آن نهرها جاري است. 2. درختان و سايه هاي آن، مانند ميوه هايش هميشگي است. 3. فرشتگان بر بهشتيان وارد مي شوند و سلام بیشتر ...
آتشگيره و هيزم جهنم چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در مورد هيزم جهنم تعابير فراواني در آيات قرآن است از جمله در سوره ي مباركهء ي بقره مي فرمايد: «فاتقوا النار التي وقودها الناس و الحجارة»(87): از آتشي بترسيد كه هيزم آن بدن هاي مردم بي ايمان و همچنين سنگهاست. وسنگها و حجاره منظور بتهايي است كه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا دوزخ قابل مشاهده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بلي، دوزخ قابل مشاهده است و با شهود قلبي در همين عالم دنيا، قابل ديدن است منتهي ديدن آن در گرو علم اليقين است و به استناد آيه ي شريفه ي «كلا لو تعلمون علم اليقين لترون الجحيم»(1) اگر علم اليقين داشتي هر آيينه جهنم را مي ديدي. بديهي است كه همه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
فلسفه وجود دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بديهي است كه خداوند متعال انتقامجو نيست، ليكن مجازاتهاي الهي چه در اين دنيا و چه در آن دنيا، در حقيقت نتيجه ي اعمال خود انسانهاست كه به عنوان مسبب الاسباب بودن خداوند به او نسبت داده مي شود. چنانچه مي فرمايد: «و من جاء بالسيئه، فكبّت وجوههم في بیشتر ...
ويژگي و اوصاف جهنم چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به نامهاي جهنم اوصافي كه براي آن مي توان برشمرد عبارت است از: 1- هيزم و آتشگيره ي آن سنگها و انسانها هستند. 2- آتشي است كه از دلها سر مي زند و نخستين جرقه اش در قلوب ظاهر مي شود. 3- آتشي است در هم شكننده و در هم كوبنده. 4- آتشي است دا بیشتر ...
دوزخ در كجا واقع شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دوزخ در باطن و در درون همين جهان است عالم آخرت و جهنم محيط بر اين عالم است و اصطلاحاً اين جهان در شكم و در درون آن جهان قرار دارد مانند عالم جنيني خود عالمي مستقل است اما جداي از اين عالم كه ما در آن قرار داريم نيست و عالم دنيا نسبت به عالم آ بیشتر ...
آيا دوزخ الان موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اكثر دانشمندان اسلامي معتقدند كه اين دو (بهشت و دوزخ) اكنون وجود خارجي دارند و ظواهر آيات قرآن نيز آن را تأييد مي نمايند. در سوره ي تكاثر مي فرمايند: «كلا لو تعلمون علم اليقين، لترون الجحيم ثم لترونها عين اليقين»(1)، اگر علم اليقين داشتيد دوزخ بیشتر ...
هدف از آفرينش دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند تبارك و تعالي در سوره ي مدثر مي فرمايد: «نذيرا للبشر»(1): هدف از آفرينش دوزخ هرگز انتقام جويي نيست بلكه اين وسيله اي است براي انذار انسانها تا همگان را بيم دهد و از عذاب وحشتناكي كه در انتظار كافران و گنه كاران و دشمنان حق است بر حذر دا بیشتر ...
منظور از «النّار الكبري» (آتش بزرگ) چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره ي مباركه ي اعلي مي خوانيم: «يتجنّبها الاشقي الذي يصلي النّار الكبري»(1)، بد بختيرن افراد كه از نصايح پيامبر دوري مي گزينند همانها كه در آتش بزرگ دوزخ وارد مي شوند. و منظور ازآتش بزرگ، پائين ترين طبقه ي جهنم و «اسفل السافلين» است چراكه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
ماهيّت دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «جهنم» كانون قهر و غضب الهي است و مطابق ظاهر و صريح آيات قرآن مشتمل بر عذابهاي جسماني و روحاني مي باشد. و براي شناخت ماهيت دوزخ بهترين كار اين است از نامها و اوصافي كه در آيات مختلف قرآن بر آن ذكر شده كمك گرفت تا بتوان پرده اي از روي اسرار اي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 28