جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2937
أبو عليّ زاهر بن أحمد بن محمّد بن عیسی السرخسيّ(294 هـ  / 389 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه شافعی ، متکلم اشعری. نقل است که هنگام مرگ معتزله را لعنت کرده است اما از او جواز نماز پشت معتزله نیز نقل شده است که بنا بر این گویا نظر او درباره معتزله خلاف استادش ابوالحسن اشعری بوده است. از او آثاری به جای نمانده و منقولات از او بسیار اندک است. او را از کبار اصحاب مشایخ اشاعره می دانسته اند.
رزق الله المعتزليّ أبو العبّاس( / أواخر ق 4 هـ )
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
معتزلی. نشو و نمای او در بصره بوده است و نقل است که ابو علی جبّائی را درک کرده است.
أبو سلیمان داوود بن علیّي بن خلف الإصبهانيّ الظاهريّ(202 هـ / 270 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه، متکلم. مذهبی خاص در فقه داشت که به مذهب ظاهریة یا داوودیة معروف شد که در آن بر ظواهر قرآن و سنت اکتفا می کرد و رای و قیاس را وا می گذاشت. مهم ترین اتباع او در مغرب ابن حزم ظاهری بود. عمده آراء کلامی او درباب قرآن است. او معتقد بود که کلام الله محدث غیر مخلوق است و در جایی دیگر خطیب بغدادی از او نقل می کند که " آنچه که در لوح مفوظ است غیر مخلوق است و آنچه میان مردم است مخلوق." ابتدا از فقهای متعصب در مذهب شافعی بود ولی بعدها از این فقه فاصله گرفت و مذهب خاص خود را بنیان نهاد.
أبو الأحوص داوود بن أسد بن أعفر البصريّ (المصريّ)



( / أواخر 3 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه متکلم امامیه . نجاشی او را اعفر می داند و ابن داوود و علامه حلی او را عفیر می دانند. نجاشی کنیه او را ابا الاحوص می داند. قدمای شیعه او ر ا فقیهی از اصحاب حدیث می دانند و ابوالحسن اشعری او را از کبار متکلمان شیعه می داند. حسن بن موسی نوبختی از او دریافت علم کرده است. عبد الجبار معتزلی معتقد است که ابا الاحوص و نوبختیه در "اکثر موارد به راه سمع قائل بودند بسا که گاهی هم به راه عقل پناه می برند". شریف مرتضی این مساله را در عبدالجبار مورد نقد قرار می دهد و معتقد است که عبدالجبار به تلبیس یا به سهو مساله لطف در آرا و نوشته های اینان را انکار می کرده است. او دارای مؤلفاتی است که در ضمن کتب نسل دوم متکلمان شیعه مانند ابو عیسی وراق و حسن بن موسی نوبختی و دیگران می توان به محتوای آنها راه یافت و اسامی برخی کتب او به ما رسیده است : کتاب الامامة، کتاب الرد علی العثمانیة، و کتابی هم در امامت دارد که در آن صرفا دلائل و براهین بر مساله امامت وارد شده است.
عبد العزیز بن یحی بن عبدالعزیز الکنانيّ المکّيّ( / ت 240 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم شافعی مذهب از شاگردان ابن ادریس شافعی و عبدالله بن سعید کلّاب و از متکلمان اهل حدیث بوده است.
أبوالقاسم عبد العزیز بن نحریز بن البرّاج(حوالي 400 هـ / 481 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه متکلم شیعی از شاگردان شریف مرتضی و شیخ طوسی. شرح "جمل العلم و العمل" از اوست که بخش اول آن اختصاص به کلام دارد /
أبو القاسم عبد العزیز بن محمند النیسابوريّ( / کان حیّاً سنة 444 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه، اصولی متکلم شیعی. ملقب به شیخ اصحاب و فقیه عصر بوده است.
أبوالحسن عبد العزیز بن محمند بن إسحاق الطبريّ( / ت 370 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم اشعری. از اصحاب ابوالحسن اشعری.
أبو مسلم عبد العزیز بن محمد بن أحمد الشیرازيّ( / ت 499 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث ، فقیه، ادیب شاعر نحوی لغوی مورخ و متکلم
أبو القاسم عبد العزیز بن إسحاق بن جعفر الزیديّ الکوفيّ ابن البقّال(272 هـ / 363 هـ)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث متکلم. زیدی مذهب. صاحب کتاب "طبقات الشیعه" در اسناد مذهب زیدی و شماره زیدیه.
  • تعداد رکورد ها : 2937