جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه و منطق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
تعداد رکورد ها : 699
عنوان :
وجود جهان مادی از دیدگاه برکلی و فلاسفه اسلامی
نویسنده:
لطفالله عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
جهان
,
علوم انسانی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
آرمان گرایی
,
کائنات
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه و منطق
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
برکلی، جورج
,
وجود (معرفت شناسی)
,
برکلی، جورج
,
برکلی، جورج
چکیده :
به نظر لاکما در ادراکحسی مستقیما به اشیاء مادی آگاهی پیدا نمیکنیم بلکه فقط به تصوراتی که این اشیاء در اذهان ایجاد میکنند آگاهی داریم، اما در عین حال میتوانیم نتیجه بگیریم که این اشیاء موجودند زیرا آنها علتتصوراتما محسوبمیشوند. همچنین به نظر لاکبعضی از تصوراتشبیه به کیفیاتی هستند که در خود اجسام وجود دارند ولی بعضی از آنها به این دلیل که نسبی هستند فقط در ذهن وجود دارند. او دسته اول را کیفیاتاولیه و دسته دوم را کیفیاتثانویه مینامد. اما به نظر بر کلی چنین عقیدهای هم به شکاکیتمنجر میشود و هم به الحاد. اگر ما فقط به تصوراتحسی آگاهی داریم چگونه میتوانیم نتیجه بگیریم که این تصوراتمطابق بااشیاء مادیاند. برکلی برای رهایی از چنین شکایتی جوهر مادی را انکار نموده و تصوراترا شیء واقعی دانسته و آنها را بازنمای چیزی غیر از خودشان نمیداند. بعلاوه برکلی همان دلایلی را که لاکبرای ذهنی بودن کیفیاتثانویه اقامه کرده بود برای ذهنی بودن کیفیاتاولیه بکار گفتو همه کیفیاتمحسوسرا تصوراتدانسته و تصوراتنیز نمیتوانند قائم به یکشیء غیر مدرکباشند. بدین ترتیببرکلی جهان مادی را به مجموعهای از تصوراتتقلیل داده و ایدهالیسم وی شکل میگیرد. برکلی علیرغم انکار ماده از پیروان اصالتحسمحسوبمیشود، زیرا وی برای توجیه ادراکاتحسی خدا را جایگزین ماده میکند. فلاسفه اسلامی بر خلافبرکلی وجود جهان مادی مستقل از ذخن را یکامری بدیهی پنداشتهاند. به نظر آنها متعلق بیواسطه آگاهی همان تصوراتذهنی استو به واسطه این تصوراتبه اشیاء خارجی مستقل از ذهن علم پیدا میکنیم و آنها تطابق این دو نحوه وجود را نیز یکامر بدیهی میدانند. بعلاوه فلاسفه اسلامی بر خلافبرکلی اعتقاد به وجود ماده را نه تنها دستآویزی برای انکار خدا نمیدانند بلکه به این جهتکه خصوصیتذاتی آن امکان ماهوی استو امکان ماهوی نیز ملاکنیازمندی شیء به علتاست ، آن را یکی از دلایل اثباتوجود خداوند قرار دادهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات بالمعنی الاخص در نهجالبلاغه
نویسنده:
رضا یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
معاد(فلسفه)
,
فلسفه و منطق
,
الهیات به معنای خاص
چکیده :
خلاصه آنچه که این پایاننامه به دنبال آن است بدین قرار است : در بخش اول آن سعی شده است که گوشهای از شخصیت والا و بلند مرتبه سرباز گمنام اسلام، مولیالموحدین و نیز کتاب ارجمند و مقدس نهجالبلاغه از زبان صاحبنظران مختلف اعم از مسلمان و غیرمسلمان برشته تحریر کشیده شود، هرچند که شناخت و معرفت شخصیت آن ابرمرد تاریخ به جهت اتصال به عالم قدسالهی غیرممکن و محال مینماید. در بخش دوم به اثبات صانع مقدس از طرق گوناگون (فطرت ، حدوث و خلق عالم، قصد و عنایت ، فسخ عزائم و نقص همم) پرداخته شده است . اگرچه کتاب نهجالبلاغه کتاب جامعی است و در راستای موضوع خاصی نیست و همانطور که از عنوان آن پیداست مولف و گردآورنده آن سعی نموده که تنها خطب و رسائل و کلمات قصار آن حضرت را که از جنبه ادبی و بلاغی نظر وی را جلب کرده گردآورد، لذا مسائل و موضوعات نهجالبلاغه متفاوت بوده و مطلب خاصی را دنبال نمیکند. بنابراین در این قسمت برهانهایی را که در رابطه با اثبات باریتعالی بکار رفته، به آن اشاره شده و پیرامون آنها توضیحات مختصر داده شده است . در بخش سوم به این مطلب اشاره شد که اگرچه بر وجود اقدس خداوند، دلایل مختلف اقامه شده و چنانچه گفتهاند الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق اما عقول را بر ذات و کنه او راهی نیست و عقل و فهم بشری عاجز و قاصر از آن است که وجود حضرتش را تحدید نماید و از آنجا که وجود مقدس او از هر جهت وجودی بیحد و نهایت و از هر نظر علیالاطلاق است ، موجود مقید و محدودی همچون انسان و یا ملائکه مقرب را به ذات او راهی نبوده و هرگز کنه وجود او را درک نخواهد کرد. در بخش دیگر به توحید و وحدانیت حضرت حق پرداخته و ضمن بیان یکتایی خداوند صفات ثبوتیه و سلبیهای را که در کتاب نهجالبلاغه به آنها اشاره شد و نیز قرآن کریم در مواردی به آنها پرداخته، مورد بحث قرار گرفته است . ابتدا با بیان این مطلب که صفت غیر از موصوف است به بیان غیریت و دوگانگی آنها اشاره شده و سپس در مورد خداوند بحث شده و با نفی صفات از او به توحید صفاتی خداوند و اینکه ذات او با صفات ، عینیت داشته، اشاره شده و در مورد بعضی از صفات زیر بطور مختصر توضیحاتی داده شده است . در قسمت نبوات و ولایات ، به نبوت عامه و خاصه اشاره شده و ویژگی و اختصاصات نبی و نیز وضع اجتماعی زمان ظهور، ذکر شده و به بیان فلسفه و فایده نبوت پرداخته و اینکه رسالت تنها وظیفه پیامبران است و تنها پیامبران هستند که میتوانند واسطه میان خداوند و انسانها باشند. در بخش پایانی به اهمیت و ضرورت معاد و بازگشت به آخرت اشاره و آنگاه به خصوصیات بهشت و جهنم پرداخته و مقایسهای اجمالی میان دنیا و آخرت صورت گرفته است و در آخر مراتب و درجات بهشت و رضوان الهی گفته شده و اینکه جایگاه و سرانجام اهل طاعت و معصیت بهشت و جهنم خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی مساله حمل در فلسفه اسلامی و معرفت شناسی کانت
نویسنده:
مرتضی میرباقری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
کانت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
حمل
,
فلسفه و منطق
,
تجزیه و تحلیل تطبیقی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
کانت ، امانویل
,
کانت ، امانویل
,
وجود (معرفت شناسی)
,
کانت ، امانویل
,
کانت ، امانویل
,
کانت، امانوئل
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
مساله شناخت یا بحث معرفت در مقایسه با سایر مباحث فلسفی از اهمیت بسزائی برخوردار است . با عنایت به ضرورت تلاش عقلی و فلسفی برای حل مسائل مربوط به شناخت هستی و با توجه به جایگاه ویژه مساله حمل در شناخت عقلانی انسان نسبت به جهان خارج، حمل یکی از مسائل مهم انتولوژی در فلسفه به شمار میآید زیرا حمل به معنای این همانی در "استی" و "هستی" است و ما به وسیله حمل است که رابطه میان ذهن و عین و علم و معلوم و موضوع و محمول را تبیین مینماییم. این موضوع در حوزه فلسفه نظری کانت و در قسمت تحلیل استعلایی و در بخش تقسیم احکام و قضایا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . کانت در یک تقسیمبندی کلی، احکام و قضایا را به دو دسته تحلیلی و ترکیبی تقسیم مینماید، این تقسیمبندی همانند تفکیکی است که فلاسفه اسلامی کاملا با حکم تحلیلی نزد کانت منطبق است ، همچنین بر حسب تعریف حمل شایع صناعی مساوی با احکام ترکیبی است . وجه مشابهتی که بین احکام ترکیبی و حمل شایع وجود دارد این است که چون موضوع و محمول در آنها مغایرت ماهوی با یکدیگر دارند، برای اینکه با یکدیگر متحد شوند به یک امر ثالثی نیاز دارند. این امر ثالث گاهی به گونهای است که رابطه محمول با موضوع را ضروری میگرداند و گاهی غیرضروری. در فلسفه کانت قضایای ضروری را تالیفی ماتقدم و در فلسفه اسلامی حمل شایع بالذات مینامند. هر دو فلسفه احکام و قضایای علمی را از اینگونه قضایا به شمار میآورند. کانت سر امکان این قضایا و یا به تعبیر دیگر امر ثالثی که باعث ایجاد رابطه ضروری بین محمول و موضوع میگردد را با توسل به ویژگیهای دستگاه فاهمه آدمی یعنی شهود حسی و مقولات فاهمه توجیه مینماید در حالی که فلاسفه اسلامی با تمایز بین مقومات موضوع و عوارض ذاتی موضوع و تفکیک بین ذاتی باب ایساغوجی و ذاتی باب برهان ثابت میکنند که عقل میتواند با مقایسه و سنجش بین مفاهیم موجود در ذهن - که میتوانند حاکی از امور واقعی باشند - به نسبت ضرورت و قطعیت بین موضوع و محمول پی ببرد. گاهی این مقایسهها مستقیم و ساده انجام میشود و گاه با تشکیل قیاسات و براهین عقلی تواءم میگردد. از دیگر موارد قابل بررسی در باب احکام و قضایای وجودی است : یعنی قضایایی که محمول آنها "موجود" میباشد. از شعارهای معروف فلسفه کانت انکار وجود محمولی و انحصار وجود، در "وجود رابط" است . فلاسفه اسلامی هر چند همانند کانت به وجود روابط قائل هستند اما برخلاف وی تماما به وجود محمولی اذعان داشته و آن را یکی از امهات مسائل فلسفی به شمار میآورند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی استنتاج استعلایی در فلسفه نظری کانت براساس کتاب نقد عقل محض
نویسنده:
ابوذر رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
فلسفه نظری
,
استنتاج استعلایی
,
فلسفه کانت
,
عقل محض
,
کانت، امانویل
,
تجزیه و تحلیل انتقادی
,
کانت ، امانویل
,
تجزیه و تحلیل انتقادی
چکیده :
از اساسی ترین و پیچیده ترین مباحث فلسفه کانت ، در بخش نظری که در کتاب نقد عقل محض مطرح شده است، بحث استنتاج استعلایی است. این بخش به بحث از جواز بکارگیری از مقولات می پردازد.آیا ما مجاز به بکارگیری مقولات هستیم؟ پاسخ مثبت کانت به این سوال ، در فصل استنتاج استعلایی در دو تحریر بیان می شود. مقولات ،اصل اساسی برای تجربه کردن است، و تجربه حسی از انطباعات متعدد تشکیل شده است. استنتاج استعلایی شالوده بحث دیالکتیک استعلایی است. چرا که مغالطات عقل محض به کاربرد ناروای مقولات بر می گردد.تحریر اول به استنتاج ذهنی و عینی می پردازد. در تحریر دوم صرفا به استنتاج عینی می پردازد.آیا کانت تبیینی روانشناختانه از استنتاج بیان می دارد ؟ اگر چه بعضی از ناقدان ، سعی بر این دارند که تبیین کانت را به نحو روانشناختی تلقی کنند . اما خود کانت به صراحت در نقد عقل محض پاسخ منفی به این امر می دهد و دلیل حذف استنتاج ذهنی از تحریر دوم را نه به جهت روانشناختی بودن آن، بلکه به جهت وجود ایده های غیرنقدی در آن تحریر می داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه نقادی کانت رابطه قوا ژیل دولوز
نویسنده:
اصغر واعظی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
فلسفه کانت
,
عقل
,
عقل
,
قوه
,
فلسفه و منطق
,
دولوز، ژیل
,
کانت ، امانویل
,
کانت، امانوئل
,
دولوز، ژیل
چکیده :
ما در این بحث برآنیم تا ضمن طرح تفسیر دولوز از مساله رابطه قوا در کانت ، این تفسیر را با تفسیر برخی از شارحین کانت ، یعنی کورنر، کاسیررویاسپرس مقایسه کنیم. دولوز ابتدا میان دو معنای واژه "قوه" فرق میگذارد. قوه در معنای نخست خود بر روابط مختلف "تصور به طور کلی" دلالت میکند و بر این اساس سه قوه تشخیص داده میشود: (1) قوه شناخت ، (2) قوه میل، (3) قوه احساس لذت و الم. از طرفی هر یک از سه قوه فوق دارای دو صورت است : 1 - صورت برتر، 2 - صورت دانی، صورت برتر هر قوه هنگامی پدید میآید که آن قوه عملکرد خود را در خودش بیابد، یعنی "خودآئین" باشد، یعنی اگر قانون عملکرد خود را از بیرون کسب کند، آن قوه در صورت دانی خود قرار داد. به عنوان مثال، قوه شناخت تا زمانی که قانون عملکرد خود را از تجزیه کسب کند در صورتی دانی خود قرار داد، زیرا وابسته به تجربه است . اما وقتی قانون عملکرد خود را در خودش و به طور پیشین، یعنی مستقل از هر گونه تجربه، بیابد در صورت برتر خود قرار دارد. نقد عقل محض با این سوال آغاز میکند که آیا صورت برتر قوه شناخت وجود دارد؟ نقد عقل عملی با این سوال آغاز میکند که آیا صورت برتر قوه میل وجود دارد؟ نقد عقل حکم با این سوال آغاز میکند که آیا صورت برتر احساس لذت و الم وجود دارد؟ اما قوه، در معنای دوم خود، بر منشاء خاص تصورات دلالت دارد. بنابراین اگر تصور را به لحاظ منشاء پدید آمدنش مورد بررسی قرار دهیم. در مییابیم که در ایجاد تصور یک قوه منفعل یعنی شهود حسی یا حساسیت و سه قوه فعال یعنی فاهمه، تخیل و عقل مشارکت دارند. رابطه میان دو معنای واژه قوه را میتوان این گونه تبیین کرد که همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، قوه (به معنای نخست) در صورت برترش "خودآئین" و قانونگذار است و بدیهی است که قانونگذاری مستلزم وجود مرجعی به عنوان قانونگذار است و همچنین آشکار است که وظیفه قانونگذاری را صرفا یکی از سه قوه (به معنای دوم) فعال آدمی یعنی فاهمه، تخیل یا عقل، به عهده خواهد داشت . از این رو، به محض آنکه صورت برتر هر قوه (به معنای نخست) را در نظر میگیریم، میبایست به دنبال قوهای (به معنای دوم) که نقش قانونگذاری را دارد، بگردیم. پس هر نقد بر آن است تا به دو سوال اساسی پاسخ دهد:1 - در صورت برتر هر قوه به معنای نخست (قوه شناخت ، قوه میل، قوه احساس لذت و الم) کدامیک از قوای فعال به معنای دوم آن (فاهمه، تخیل، عقل) نقش قانونگذاری را به عهده دارد؟ 2 - در هر قوه به معنای نخست چه رابطهای میان قوا به معنای دوم آن وجود دارد؟ بدین معنا که در هر نقد، فاهمه، تخیل و عقل، تحت ریاست یکی از این قوا، در روابطی گوناگون با یکدیگر داخل میشوند و قوه قانونگذار وظایف دیگر قوا را نیز تعیین مینماید. نقد اول وظیفه پاسخگوئی به این دو سوال اساسی را در قوه شناخت ، نقد دوم در قوه میل، و نقد سوم در قوه احساس لذت و الم، دارد. پس صورت برتر هر قوه از هماهنگی میان قوای فعال تحت ریاست یکی از آنها به وجود میآید. این هماهنگی منشاء حس مشترک در هر سه قوه شناخت ، میل، و احساس لذت و الم است . پس در هر یک از این سه قوه، قوای فعال ما در چارچوب یکی از علائق عقل (علاقه نظری در قوه شناخت ، علاقه عملی در قوه میل و علاقه زیباشناختی در قوه احساس لذت و الم) و برای فعلیت بخشیدن به آن، در روابطی خاص داخل میشوند، به گونهای که از هماهنگی پیشین این قوا در قوه شناخت حس مشترک نظری، در قوه میل حس مشترک اخلاقی و در قوه احساس لذت و الم، حس مشترک زیباشناختی پدید میآید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضایای تحلیلی و تالیفی از دیدگاه پوزیتیویسم منطقی و کواین
نویسنده:
مهدی دشت بزرگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
فلسفه و منطق
,
قضیه تحلیلی
,
قضیه تالیفی
,
فلسفه کواین
,
فلسفه کارنپ
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
قضیه تالیفی
,
فلسفه کواین
,
فلسفه کارنپ
چکیده :
این رساله دارای چهار بخش است ، در بخش اول به اختصار از پیشینه تمایز تحلیلیˆتالیفی بحث شده است . لایبنیتس دو نوع حقیقت را از هم متمایز میکند، حقیقت عقلی و حقیقت واقعی، اما شارحان افکار او این تمایز را که با تمایز مصطلح تحلیلیˆتالیفی منطبق است ، با فلیفه او چندان سازگار نمیدانند و معتقدند که در نظام فلسفی لایب ، تمام قضایا، تحلیلی و ضروریاند که البته سخنی پذیرفتنی نیست . در اندیشههای هیوم نسبتهای میان تصورات (معلومات بدیهی عقلی) و امور واقع (معلومات تجربی مربوط به عالم خارج) مطرح میشود که با قضایای تحلیلی و تالیفی منطبق است . کانت ، از اولین فیلسوفانی است که به طور صریح از تمایز تحلیلیˆتالیفی صورتبندی نسبتا دقیقی ارائه داد. با طرح اشکالات مربوط به صورتبندی کانت ، بخش اول به پایان میرسد. بخش دوم با معرفی پوزیتیویسم منطقی آغاز میشود. سه اصل بنیادی این جنبش عبارتند از: واحد کردن علوم تجربی، حذف ما بعدالطبیعه سنتی و نظریه معنیداری، بر اساس نظریه معنیداری، تمام قضایای معتبر و با معنی یا تحلیلیاند و یا تالیفی، در کنار این اصل، اصل دیگری به نام تحویلگرایی قرار دارد که مطابق آن، قضایای تالیفی، قضایایی هستند که هر یک دارای قلمرو واحدی از تجارب تایید کننده یا ابطال کننده هستند. از میان پوزیتیویستهاس منطقی، رودلف کارنپ ، بیش از همه به تببین تمایز تحلیلیˆتالیفی میپردازد. او با اذعان به وجود این تمایز در زبانهای طبیعی، برای تبیین آن از یک زبان ساختگی استفاده میکند. کارنپ تلاش میکند تا در یک نظام زبانی، به طور صوری و غیر صوری و بر اساس "اصول موضوعه معنایی" مفهوم تحلیلی و تمایز آن از مفهوم تالیفی را بیان کند، حتی در زبان طبیعی نیز از طریق موجه نشان دادن مفهوم "معنا" سعی میکند از ترادف و تحلیلیت تعریفی ارائه دهد. مفهوم تحلیلیت در مرکز معرفتشناسی کارنپ قرار دارد. او اکسیومهای اساسی نظریه معرفت را به عنوان تعاریف ضمنی لحاظ میکند. بخش سوم به بیان استدلالهای کواین در رد تمایز مذکور بر اساس تزکلگرایی از جمله استدلالهای کواین است . علاوه بر تزکیگرایی، دو تز دیگر او، یکی تز رفتاری - طبیعی زبان و دیگری تز عدم قطعیت ترجمه، تمایز تحلیلیˆتالیفی را ابطال میکند. در بخش چهارم، در دو محور تبیین تحلیلیت و معرفتشناسی، اندیشههای کارنپ و کواین مقایسه شده است ، و در پایان از اندیشههای کواین در نقض آراء کارنپ جانبداری شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و قلب از دیدگاه شیخاکبر محیالدین ابن عربی در کتاب فصوصالحکم
نویسنده:
محسن رضوی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
فصوص الحکم
,
علوم انسانی
,
قلب
,
شناخت
,
کتاب
,
عقل
,
عقل
,
معرفت
,
فلسفه و منطق
,
شناخت
,
عرفان نظری
,
ابن عربی، محمدبن علی
,
ابن عربی، محمدبن علی
چکیده :
محیالدین بن عربی از کسانی استکه هنگام بحثو بررسی در مسائل فلسفی و کلامی و تقریر مباحثذوقی و عرفانی، مبانی آراء خویشرا همواره با تحقیق و تدقیق و تطبیق با موازین عقلی بیان داشته استلیکن عقل را در راه اصول به حقیقتبیپایان حق ناتوان میداند.در نظر وی آنچه میتواند محل انوار نامتناهی حق واقع شود قلبآدمی است .محیالدین از لغتقلبکه در قرآن مجید آمده استفاده کرده و آن را به معنی دگرگون شدن دائم در انواع صور و صفاتبکار برده استانقلابو تحول یافتن، خصلتذاتی و دائمی قلباست .انقلابو تحول دائمی قلباستکه راه انسان را به سوی حقیقتنامتناهی میگشاید.هنگامی که پای سالکدر راه سلوکبه وسیله عقال بسته شود، ناچار از هر گونه حرکتبسوی حقیقتمطلق باز میماند.به همین جهتاستکه محیالدین لغتعقل را به معنی قید بکار برده و کار آن را محصور کردن حقیقتدر یکجهتواحد به شمار آورده است .کار عقل محصور کردن و مقید ساختن حقیقتاست .اما حقیقتچیزی استکه از هر گونه قید و بند آزاد میباشد.و لذا عقل به حقیقتوقوفنخواهد یافت .به اعتقاد ابن عربی، نعمتی جاودانهتر از معرفتو آگاهی بر حقیقتنفسو عرفان به پایگاه وجودی آدمی نیست .و غفلتآدمی از این حقیقتسرآغاز سیهروزی اوست .لذا شناختاین جایگاه و انطباق خواستههای انسان با شرایط و مقرراتآن جایگاه مستلزم احاطه به تمامی عالم و وقوفبه عالم غیبو شهود و فراغتاز قید زمان و مکان و نگاهی دیگر به انسان و عالم استو حال آنکه انسانسان به عالم ماده و گرفتاری او در دام زمان و مکان اجازه حرکتو توجه به عوالم دیگر را به او نمیدهد و مادام که چنین استاز دایره شناختحسی که از لوازم انسبا زمان و مکان استفراتر نخواهد رفت .فلذاباید چارهای دیگر اندیشیدو این نیازمند توسل جستن به نسیان استکه بتوان از فضای مانوسزمان و مکان خارج و در هوائی آزاد و عاری از زمان و مکان و مصفا به انوار قدسی تنفسکرد و دمی آسود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و تفسیر اصطلاحات فلسفی دکارت A descartes dictionary john cottingham
نویسنده:
مریم ثقفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
ترجمه
,
تفسیر
,
دکارت ، رنه
,
کاتینگ هام، جان
چکیده :
کتاب ترجمه شده A descartes dictionary نام دارد و نویسنده آن جان کاتینگهام یکی از معروفترین کسانی است که بر نظریههای دکارت احاطه دارد. شرح همه اصطلاحات به کار رفته در کتابهای دکارت موضوع این کتاب است . مقدمه مولف که شرح کاملی از آثار و زندگی دکارت است در این کتاب چاپ شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نزول سوره نور (تفسير)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
کلیدواژههای اصلی :
024- سورة النور
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تورات و ديگر کتب مذهبي يهود
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
تورات
,
تلمود
,
1- عهد عتیق: عهد قدیم: قانون اول: تَنَخ یا تناخ: کتاب مقدس عبری: 39 کتاب (متون مرجع یهودیت و مسیحیت)
,
1- تورات: توراه: تورا: اسفار خمسه: کتاب های پنجگانه: فرمان یا شریعت: بخش اول تَنَخ یا تناخ (عهد عتیق)
,
8- افزودهها به استر: بخشی از کتاب استر
,
08- روت: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب هشتم عهد عتیق:
,
11 - پادشاهان اول*: ملاخیم یا کتاب پیامبران: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب یازدهم عهد عتیق:
,
13- تواریخ اول: کتاب نخست ایام: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب سیزدهم عهد عتیق:
,
12- پادشاهان دوم*: ملاخیم یا کتاب پیامبران: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب دوازدهم عهد عتیق:
,
14- تواریخ دوم: کتاب دوم ایام: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب چهاردهم عهد عتیق:
,
16- نحمیا: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب شانزدهم عهد عتیق:
,
17- استر: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب هفدهم عهد عتیق:
,
18- کتاب ایوب: ایوف: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب هجدهم عهد عتیق:
,
19- مزامیر: مزامیر داوود: تهیلیم: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب نوزدهم عهد عتیق:
,
20- امثال سلیمان: میشلی: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب بیستم عهد عتیق:
,
21- جامعه: جامعه سلیمان: کوهلت: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب بیست و یکم عهد عتیق:
,
22- غزل غزلها: غزل غزلهای سلیمان: شیر هاشیریم: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب بیست و دوم عهد عتیق:
,
23- اشعیا: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و سوم عهد عتیق:
,
24- ارمیا: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و چهارم عهد عتیق:
,
25- مراثی: مراثی ارمیا: ایخا: کنیوت: از کتب بخش سوم تنخ: کتاب بیست و پنجم عهد عتیق:
,
26- حزقیال: از کتب نوییم ریشونیم از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و ششم عهد عتیق:
,
28- کتاب هوشع: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و هشتم عهد عتیق:
,
29- یوئیل: یوئل: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب بیست و نهم عهد عتیق:
,
30- عاموس: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی ام عهد عتیق:
,
31- عوبدیا: عوودیا: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و یکم عهد عتیق:
,
32- یونس: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و دوم عهد عتیق:
,
33- میکاه: میخا: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و سوم عهد عتیق:
,
34- ناحوم: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و چهارم عهد عتیق:
,
38- زکریا: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و هشتم عهد عتیق:
,
39- ملاکی: از کتب دوازدهگانه از بخش دوم تنخ: کتاب سی و نهم عهد عتیق:
,
409- سفر سموئیل 1 Book of 1 Samuel
,
410- سفر سموئیل 2 Book of 2 Samuel
,
416- سفر نحمیا Book of Nehemiah
,
419- سفر مزامیر Book of Psalms
,
422- سفر غزل غزلهای سلیمان Book of Song of Solomon
,
423- کتاب اشعیا Book of Isaiah
,
431- کتاب عوبدیا Book of Obadiah
,
434- کتاب ناحوم Book of Nahum
,
کتاب حیفوق
,
کتب حفیا
,
کتاب حجیا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
تعداد رکورد ها : 699
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید