جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 160
کارل یاسپرس و رابطه فلسفه و دین
نویسنده:
هابرماس؛ ترجمه: معصومه بهرام
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دین آنلاین,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فلسفه غرب در مقابل ادیان دیگر خیلی به ندرت همدرد و یا حتی سخاوتمند بوده است. از این نظر یاسپرس بیانگر استثنای جالبی است. بی تردید، او تفاوت میان مدرنیته و سنت را مورد تأکید قرار می دهد؛ اما متافیزیک یونان را در کنار ادیان بزرگ جهانی قرار داده و جایگاهی را برای آن در فرآیند جامع تر غلبه بر اسطوره تعیین می کند. در سال ۱۹۷۷ کتابی از هابرماس با نام «قدرت آزادی بخش نمادها: مقالات فلسفی/ The Liberating Power of Symbols: Philosophical Essays» منتشر می شود که او در این کتاب به بررسی تفکرات بعضی از فیلسوفان می‌پردازد. مقاله دوم این اثر به بررسی تفکرات کارل یاسپرس اختصاص دارد و عنوان آن«تعارض اعتقادات: کارل یاسپرس دربارهٔ برخورد فرهنگ ها» است. متنی که در ادامه می‌خوانید ترجمه این مقاله است که توسط معصومه بهرام، نویسنده، پژوهشگر فلسفه و استاد مدعو فلسفه دانشگاه الزهرا انجام شده است.
اعتقادنامه منظوم جامی (مطبوع ضمن تكميل الإيمان للشيخ عبد الحق المحدث الدهلوي)
نویسنده:
عبدالرحمن جامی
نوع منبع :
کتاب , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
آکسیاریسم: چگونه شکاف بین خداباوری و ضد خداباوری را کم کنیم؟ [مقاله انگلیسی: فصل کتاب]
نویسنده:
Perry Hendricks
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: استدلال های طرفدار خداباوری و ضد خداباوری معمولاً از خداباوری سنتی و بی خدایی عمومی استفاده می کنند. به نظر من، وقتی بحث بین خداباوران و ضدخداباوران از خداباوری سنتی و الحاد عام استفاده می‌کند، به وضوح طرفداری از خداباوری در صدر قرار می‌گیرد. در این فصل، در نظر می‌گیرم که آیا این نتیجه تغییر می‌کند یا خیر. من استدلال می‌کنم که اگر بی‌خدای نژادگرایانه را با خداباوری axiarchistic مقایسه کنیم، مورد ضد خداباوری تقویت می‌شود. این به این دلیل است که، با توجه به آکسیاریسم، جهان های الحادی می توانند (و خواهند) کالاهایی را در خود جای دهند که به طور سنتی با جهان های خداباور مرتبط هستند. در نهایت، یک خوبی وجود دارد که آتئیسم آکسارشیستی، ضد خداباوری را قادر به تصرف آن نمی‌کند – یعنی خیر نامحدود ذاتی خداوند – و من استدلال می‌کنم که این نشان می‌دهد که هنوز شکافی بین خداباوری و ضد خداباوری وجود دارد. در حالی که شکاف به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، از بین نرفت.
حضرت محمد (ص) [مقاله انگلیسی: فصل کتاب]
نویسنده:
Michael H. Hart
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
امام خمینی و استعمار زدایی از سیاست [مقاله انگلیسی: فصل کتاب]
نویسنده:
S. Sayyid (بابی سعید)
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
انتشارات دانشگاه کمبریج,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
کلام حنبلی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
JON HOOVER
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: حنبلی‌ها به‌عنوان ثابت‌قدم‌ترین سنت‌گرای مکاتب حقوقی اهل سنت، با ارائه صدایی واحد علیه کلام، تأثیر نامتناسبی بر توسعه کلام اسلامی داشتند. بسیاری از حنبلی ها تفسیر کلام (تاویل) انسان گرایی در قرآن و حدیث را رد کردند و رویکردی غیرشناختی داشتند که صفات خداوند را بدون تحقیق در معنا یا چگونگی آنها (بی لا کیف) تأیید می کرد. در سده‌های یازدهم تا سیزدهم، ابویعلاء، ابن عقیل و ابن جوزی دیدگاه‌های کلامی را به درجات مختلف پذیرفتند، اما با مخالفت‌های شدید از درون رده‌های حنبلی خود مواجه شدند. در قرن چهاردهم، ابن تیمیه نیز کلام کلام را رد کرد، اما به دنبال تفسیر معانی، هرچند نه شئونات، صفات خداوند بود تا با بینش منحصر به فرد او از خلاقیت دائمی خداوند مطابقت داشته باشد. عقاید کلامی ابن تیمیه توسط شاگردش ابن قیم جوزیه بیشتر توسعه یافت و در قرن هجدهم توسط وهابیان پذیرفته شد.
ضرورت فرشته شناسی
نویسنده:
هانری کربن؛ ترجمه: مسعود جلالی فراهانی
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این نوشته بخش نخست از یک مقاله طولانی با عنوان"ضرورت فرشته شناسی" است که از کتاب " پارادوکس یکتاپرستی" (Le paradoxe du monothéisme)، نوشته هانری کربن، استخراج شده.کتاب"پارادوکس یکتا پرستی" از سه مقاله طولانی(هر کدام حدودا هشتاد صفحه) تشکیل شده است. عنوان نخستین مقاله این کتاب همان عنوان اصلی کتاب است.
شرح مذاهب أهل العلم فی الأسماء والصفات
نویسنده:
فخر رازی
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
«من یک گنج پنهان بودم»: نکاتی درباره تفسیر منسوب به ملاصدرای شیرازی: شرح حدیث: «کُنتُ کَنزاً مَخفِیّاً. . .»
نویسنده:
Armin Eschraghi (آرمین اشراقی)
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
احتمالات جایگزین و مسئولیت اخلاقی [مقاله انگلیسی: فصل کتاب]
نویسنده:
Harry G. Frankfurt (هری جی. فرانکفورت)
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نقش غالب تقریباً در تمام تحقیقات اخیر در مورد مشکل آزادی اراده توسط اصلی ایفا می شود که نویسنده آن را «اصل احتمالات جایگزین» می نامد. این اصل بیان می کند که شخص فقط در صورتی مسئول اخلاقی است که انجام داده است. می توانست غیر از این انجام دهد. معنای دقیق آن موضوع بحث برانگیز است، به ویژه در مورد اینکه آیا کسی که آن را می پذیرد متعهد به این باور است که مسئولیت اخلاقی و جبرگرایی ناسازگار هستند یا خیر. در جستجوی مثال‌هایی از اصل احتمالات متناوب، طبیعی‌ترین حالت است که به موقعیت‌هایی فکر کنیم که در آن شرایط یکسان هم باعث می‌شود که شخص کاری را انجام دهد و هم اجتناب از انجام آن را برای او غیرممکن می‌سازد. دو مفهوم اصلی به کار رفته در اصل احتمالات متناوب عبارتند از: «مسئولیت اخلاقی» و «می‌توانست خلاف آن عمل کند.» بحث درباره این اصل بدون تجزیه و تحلیل هر یک از این مفاهیم ممکن است تلاشی برای دزدی دریایی به نظر برسد.
  • تعداد رکورد ها : 160