جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تصوف
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 723
عنوان :
جلوههایی از پژوهش و عمل در نگاه مولانا
نویسنده:
پروین رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جلوههایی از پژوهش و عمل در نگاه مولانا (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
گوناگونی راه و روش ها در آموزه های عرفانی مولانا (عرفان) ,
مولانا مفسر قرآن (عرفان) ,
چکیده :
تامل در اندیشههای مولوی و تعمق در ژرفای آن برای پژوهشگرعرفانی، هرزمان نو میشود وآفرینش تازهای ازآن دریافت میگردد. در دورة معاصر پژوهش کاربردی مورد توجة بسیار است و این موضوع هم در نگاهی به مثنوی قابل کشف است. نگارنده در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، پیرامون اندیشههای عرفانی در عملگرایی بحث میشود. ضمن بیان مقدمهای در معرفی مولانا، جلوههایی از اندیشهها ونظریههای جاودان وی در عملگرایی، نشان داده میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد آنچه امروز غرب و نظریه پردازان آنها به عنوان عملگرایی بر زبان میرانند و از آن بحث میکنند در فرهنگ و ادب ایرانی به طور عملی راه خود را پیموده است. مولانا بیماری و رنجهای و ناکامیهای انسانی را بسیار دقیق درک کرده و میدانسته است علاقه و باور انسانی وحتی نسل حاضردر همین آموزههایی است که با عمل سازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 316 تا 325
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی اشكالات مطرح شده به برهان حكيم قمشهای درباره اثبات وجوب وجود خداوند
نویسنده:
رضا حصاری، سید مجتبی میردامادی، ابوالفضل رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت شخصی وجود
,
وحدت وجود
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
تمهید القواعد: ابن تُرکه
,
بررسی انتقادی اشکالات مطرح شده به برهان حکیم قمشهای درباره اثبات وجوب وجود خداوند
کلیدواژههای فرعی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
ولی کامل ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
انسان کامل (کلام) ,
وجوب بالذات ,
حیث تعلیلی ,
حیث تقییدی ,
حکمت متعالیه ,
شریک الباری ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
حیثیت اطلاقی ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
انسان کامل ,
برهان وجودی(فلسفه دین) ,
چکیده :
براي اثبات وحدت شخصي وجود، براهين مختلف و گوناگوني اقامه شده است. بيشتر اين براهين كه توسط عارفاني همانند داود قيصري، حمزه فناري و ابنتركه بيان شدهاند، با اشكالاتي مانند خلط ميان مفهوم و مصداق مواجه است. در اين ميان حكيم محمدرضا قمشهاي در حاشية خويش بر كتاب تمهيد القواعد و ذيل مبحث براهين اثبات وحدت شخصي وجود، برهاني ارائه كرده كه اثبات ضرورت ازلي خداوند را بهمراه دارد. در عين حال، چهار اشكال به اين برهان وارد شده است. اشكال نخست در مورد معناي طبيعت اطلاقي وجود است كه بصورت مبهم بيان شده است. اشكال دوم دربارة خلط ميان مفهوم و مصداق است. بخش نخست اشكال سوم، به تماميت اين برهان بر مفروض بودن تحقق اصل طبيعت باز ميگردد و بخش دوم اشكال، سازگاري تحقق اصل طبيعتِ وجود با وجودهاي مقيد را هدف قرار داده است. اشكال چهارم، به نبود نوآوري و ابتكار در ارائة اين برهان پرداخته است. مقالة حاضر با روش تحليلي ـ تطبيقي، هر يك از اين اشكالات را بررسي نموده و به سه اشكال نخست پاسخ داده است. از اين جهت، برهان حكيم قمشهاي تمام و صحيح تلقي ميشود كه در اين نوشتار بتفصيل تبيين شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه «نور و حقیقت محمّدی» در دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی
نویسنده:
نرگس اصغری گوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حروفیه
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
حروفیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جایگاه «نور و حقیقت محمّدی» در دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان کامل (کلام) ,
نور محمدی (ص) ,
اعیان ثابته ,
اصطلاحات عرفانی ,
عرفان نظری ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
ظهور حقیقت محمدیه ,
رابطه حقیقت محمّدی با صورت محمّدی (عرفان) ,
فروغ رخ مسیح (ع) (عرفان) ,
نور چهرۀ زیبارویان (عرفان) ,
فروغ تجلی در معراج (عرفان) ,
نور تجلی در کل عالم هستی (عرفان) ,
آتش و نور ابراهیم (ع) (عرفان) ,
نور و نار موسی (ع) (عرفان) ,
چکیده :
یکی از مهمّترین و زیباترین ویژگیهای عرفان اسلامی حقیقت محمّدیه است و مراد از آن به اصطلاح متصوّفه و عرفا، ذات احدیّت به اعتبار تعین اوّل و مظهر اسم جامعالله است. این حقیقت به عنوان مبدأ و معاد، شالودۀ نظام آفرینش، نخستین وجود منبسط و تجلّی حقّ، سبب حدوث و بقای عالم، واسطۀ حقّ و خلق و غایت نظام هستی معرفی شده است. سایر اصناف موجودات به دلیل خلقت متمایز با تفاوت مراتب از چکیده و عصارۀ آن نور اعظم به گونهای بهرهمند میشوند. دیگر انبیاء مظاهری از نبوت مطلقۀ حضرت محمّد(ص) بشمار میروند و هر یک از پیامبران در حکم شعاعی از آفتاب دولت احمدی و از شئون و مراتب و فروع آن هستند. نسیمی از این آموزۀ ابنعربی یعنی حقیقت و نور محمّدی استفاده نموده و آن را با نور فضل مطابقت داده است یعنی به جای حضرت محمّد(ص)، فضل الله نعیمی استرآبادی1 بنیانگذار این فرقه را جایگزین کرده و بدین ترتیب استمرار سلسلۀ انبیا را به نور فضل نسبت داده است. این تحقّیق با نگاهی به دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی- موفّقترین شاعر فرقۀ حروفیه- به روش «تحلیل محتوا» به انجام رسیده است و هدف از آن بررسیِ برداشت این شاعر از حقیقت نور محمّدیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 282 تا 299
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محبت و معرفت در آثار غزالی
نویسنده:
رقیه علوی، محمدعلی گذشتی، فرهاد کاکهرش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کیمیای سعادت (غزالی)
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
کیمیای سعادت: غزالی
,
احیاء علوم الدین : غزالی
,
محبت و معرفت در آثار غزالی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
محبت ,
معرفت حسی ,
شناخت ذات خدا ,
معرفت شهودی ,
معرفت(علم بعد از التباس) ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
ادراکات عقلی(مقابل ادراکات حسی) ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
معرفت کامل حق ,
نگاه تاریخی تصوف به معرفت (عرفان) ,
معرفت از طریق دل و تجلی روحانی (عرفان) ,
معرفت شهودی از نظر غزالی (عرفان) ,
فضلیت عشق الهی (عرفان) ,
علائم عشق از نگاه غزالی (عرفان) ,
چکیده :
محبت و معرفت یکی از مهمترین درونمایههای فرهنگ اسلامی و ادبیات عرفانی بوده و در آثار بزرگان ادب و عرفان بازتابهای گوناگونی داشته است. امام محمّد غزالی طوسی، یکی از مشهورترین دانشمندان اسلام و ایران در قرن پنجم است که در آثارخود به ویژه در کیمیای سعادت و احیاء علوم الدین به خوبی ازآن استفاده کرده و دیدگاههای نوی را ارایه داده است. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل جایگاه عشق و معرفت در آثار غزالی با روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی نگارش شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که غزالی در باب محبت به ندرت از واژه عشق استفاده میکند و محبت را به عکس اغلب عارفان و طرفداران مکتب عرفانی بر عشق ترجیح میدهد. معرفت در آثار وی اعم ازحسی، عقلی و شهودیست هر چند که تنها راه وصول به کمال و حقیقت را معرفت شهودی میشناسد سو برای رسیدن به معرفت شهودی، تلاش و مجاهدت و تزکیه نفس سالک را ضروری میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 264 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مادر و مادری در اندیشههای سیمون دوبووار و عرفان اسلامی
نویسنده:
شیدا صفوت صفایی، سیدفضلالله قدسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
فمینیسم
,
مادر
,
مادر
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
بررسی تطبیقی مادر و مادری در اندیشههای سیمون دوبووار و عرفان اسلامی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
تعلیم اخلاق ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
دین اسلام (ادیان زنده) ,
دین اسلام (ادیان سامی) ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
دین اسلام (ادیان الهی ابراهیمی) ,
انسانمحوری (وابسته اخص انسان)(فلسفه سیاسی) ,
مهر مادری ,
فمنیسم اسلامی ,
دیدگاه اسلام درباره زن و مادری ,
جنسیت و عرفان اسلامی (عرفان) ,
پیامدها و آسیب های جنبش فمینیسم ,
فمنیسم و مسئله مادری ,
عرفان اسلامی و مسئله مادری (عرفان) ,
چکیده :
«فمینیسم» یکی از جنجال برانگیزترین جنبشهای اجتماعی و فکری قرن بیستم قلمداد میشود. هر چند جنبش فمینیسم در غرب از اوج اقبالِ اجتماعی خود باز ایستاده اما در کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی همچنان به عنوان یک دغدغه ی اجتماعی در حال پیگیری است. فمینیستها برآنند که بین زن و مرد به ویژه در نظام تشریع فرقی نیست؛ اما دین اسلام به تفاوتهای زن و مرد در نظام تکوین اذعان دارد و با تأکید بر جایگاه خانواده و تکریم ِنقش مادری و همسری، بر رعایت حریمها و هنجارها در رفتار جنسی تأکید مضاعف دارد. از سوی دیگر عرفان اسلامی از پرورش انسانها در محیط خانواده و نقش آفرینی «مادر» در این تربیت سخن گفته و به آن اهمیت ویژهای داده است. نقش زن به عنوان مادر و همچنین همسر دراعتلای انسان و رسیدن به مراحل بالای عرفانی چه برای خود او و چه برای همسر و فرزندان، در عرفان اسلامی و شیعی، انکار ناپذیر است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده و براساس مطالعات کتابخانهای تهیه و به انجام رسیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، که گروهی از فمینیستهای رادیکال «سرکوب زنان» را به موضوع مادری ربط داده و ادعا نمودهاند که رایجترین موانع بر سر راه زنان به واسطه بیولوژی تولید مثل ایجاد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 240 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکتب اعتراض در طبله عطار
نویسنده:
سیده صدیقه سجادی راد، احمد ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مکتب اعتراض در طبله عطار (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
عقلای مجانین ,
ادبیات متعهد (ادبیات فارسی) ,
نظم ناهنجار (ادبیات فارسی) ,
ادبیات اعتراضی (ادبیات فارسی) ,
اوضاع اجتماعی عصر عطار (ادبیات فارسی) ,
عقلای مجانین در جامعه عصر عطار (ادبیات فارسی) ,
بررسی انواع اعتراض های عقلای مجانین (ادبیات فارسی) ,
انتقاد از سلاطین (ادبیات فارسی) ,
اعتراض به غرور و بی دینی و نفس پرستی پادشاه (ادبیات فارسی) ,
اعتراض به ظلم و ستم (ادبیات فارسی) ,
اعتراض به تجمل گرایی و بی عدالتی های اجتماعی و توزیع ناعادلانه ثروت (ادبیات فارسی) ,
اعتراض به عابدان و زاهدان و واعظان ریاکار (ادبیات فارسی) ,
انتقاد از طبقات مختلف اجتماعی (ادبیات فارسی) ,
چکیده :
از آغاز شعر فارسی جوهره اعتراض و تعهد اجتماعی در آثار شاعران دیده میشود. اعتراض، مقولهای از ادبیات است که طی آن روشن فکر به منظور بیان مشکلات جامعه و روشنگری و آگاهی بخشی، نارضایتی خود را از وضع موجود ابراز میدارد از آن جمله شاعران متعهد، به واسطة رسالت و مسؤولیتی که بر دوش خود احساس میکنند، به فراخور شرایط، نسبت به ناهنجاریهای گوناگونی که به ویژه در ساختار اجتماعی و سیاسی میبینند بیتفاوت نمینشینند و واکنش نشان میدهند. عطّار منتقد معترضی است که نه تنها کمترین لغزش مردم، حاکمان، پیشوایان و امامان جامعه از نظر تیزبینش پنهان نمیماند، بلکه گاه حتّی نظام آفرینش را نظام احسن نمیبیند و بر آن از زبان عقلای مجانین خرده میگیرد. اعتراض درصد قابل توجهی از حکایتهای مثنویهای عطار را به خود اختصاص داده است و در فرهنگ اسلامی پیشنهای بسیار دارد و هر یک از اندیشمدان دنیای اسلام اعتراض خود را به گونهای خاص و از دیدگاه و منظری ویژه بیان کردهاند. میتوان گفت بارزترین بعد شخصیت مجانین در آثار عطّار این است که آنان در واقع زبان اعتراض و انتقاد اجتماعی جامعه عصر بلا زده قرن هفتم و هشتم هستند. در این نوشتار، کوشش میشود تا با روش توصیفی تحلیلی زمینهها و عوامل اجتماعی مؤثر در شکلگیری شخصیت عقلای مجانین در عصر عطار و ارتباط آن با مکتب اعتراض مشخص شود و مهم ترین ویژگی شخصیت عقلای مجانین عصر عطار یعنی «معترض و منتقد اجتماعی» بودن، در برخی از حکایتهای وی به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 340 تا 360
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان در آیینه اشعار بدر شاکر السیّاب
نویسنده:
سلیم البوغبیش، سهاد جادری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان در آیینة اشعار بدر شاکر السیّاب (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
بقا ,
فنا ,
وحدانیت الهی ,
شعر معاصر عربی ,
الهیات(کلام جدید) ,
وحدت وجود ,
موت ارادی ,
فنا ,
واحدیت(اندراجی) ,
مقام فناء ,
مقام بقاء ,
شب و سخن گفتن عارفانه از آن (عرفان) ,
شهادت و رضای خدا در آیینه عرفان (عرفان) ,
تجرید (عرفان) ,
پیوند حیات و ممات (عرفان) ,
چکیده :
یکی از موضوعات عمدة شعر معاصر عربی، عرفان است که از دیرباز، میان شاعران زبان عربی جلوهای خاص داشته است و آنها با بهرهگیری از افکار ناب عرفانی، اشعاری زیبا و دلنشین سرودهاند. اگرچه در دورة معاصر، آموزههای عرفانی شاعران عارف مسلک گذشته نظیر ابن عربی دیگر نمود پیدا نمیکند؛ اما از آنجا که عرفان با جان و دل مردم ایران آمیخته است و شعر بهترین حوزه برای نمودار کردن عواطف و افکار درونی شاعر است، میتوان جلوههایی از این اندیشههای ناب را در اشعار این دوره هم مشاهده کرد.بدر شاکر سیّاب از جمله شاعران نوگرا و شهیر ادبیات معاصر عربی میباشد، و مضامین حکمی و عرفانی بخشی از مضامین ناب دیوان اشعار وی را تشکیل میدهد؛ سیّاب با بهرهگیری از مفاهیمی عارفانه همچون مرگ و فناء، تجرید، وحدت وجود، آفرینش هستی، مسأله عشق، نوع نگاه به خداوند به قصاید خود روح و جان تازهای بخشیده است. در این جستار نگارنده با روش توصیفی تحلیلی به پردازش دادهها براساس مؤلفههای عرفان در شعر بدر شاکر سیّاب میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 255 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریشهشناختی «وحدت وجود» در «کشف الحقایق» نسفی
نویسنده:
زرین واردی، محمد یوسف نیری، فاطمه معزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
کشف الحقائق (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
عرفان هندو ,
ریشه شناسی (Etymology) ,
فلسفه یونان ,
مشایخ تصوف ,
وحدت وجود، رساله چهارم کشف الحقائق نسفی (عرفان) ,
وحدت وجود، سنت دیرینه عرفان اسلامی (عرفان) ,
سرچشمه های هند و یونان باستان (عرفان) ,
چکیده :
نسفی در کتاب «کشف الحقایق»، چونان یک آموزگار مدرسی، به رستهبندی مطالب و موضوعات عرفان اسلامی – به ویژه وحدت وجود- پرداخته است؛ مع الأسف، آموزگاری که کمیت تحلیلش لنگان است. در این راه، آشکار است که، همگام با و پیرو دیگر عرفا، خود را از پیچیدن به استدلالات فلسفی و کلامی دور نگاه داشته است، و مانند فلاسفة عرفانپیشهای چون شیخ اشراق، مخاطب را به گذرگاههای صعب العبور برهان و استدلال نمیبرد. با توجه به منش کتابت او، همچنان که گنجینة موروث عرفانی پیش از خود را به دوش میکشد، -که ریشههای آن را میتوان در فلسفة یونان (به ویژه افلاطون و نوافلاطونیان) و هند باستان باز جست- از برخی از اساتید عرفان، چون ابنسبعین و ابنعربی بیشترها خوشه برچیده است. حتی در انتخاب عناوین فصول و بخشهای مختلف کشف الحقایق، بعید نیست که از آثار ابنسبعین و ابنعربی، به گونهای مستقیم تاثیر گرفته باشد؛ به ویژه در انتخاب دو عنوان اصحاب «نور» و «نار»، که مهمترین آراء نسفی را در باب وحدت وجود، میتوان در پرداخت همین دو بخش به ملاحظه کرد. در این جستار، ریشهنگاری عقاید او در باب وحدت وجود، نشانگر تاثیر بیچون و چرای او از ابنسبعین و ابنعربی است؛ که البته در این ریشهنگاری، آراء ابنسبعین تازگی خاص خود را دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه اعیان ثابته در هستیشناسی ابنعربی با تکیه بر آراء قیصری
نویسنده:
علیرضا سمنانی، عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
جایگاه اعیان ثابته در هستیشناسی ابنعربی با تکیه بر آراء قیصری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
صفات الهی ,
وحدت وجود ,
صور علمی ,
صفات خدا ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
وحدت وجودی ,
وحدت وجود ,
اصطلاحات عرفانی ,
اَسماء (عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
حضرت اعیان ثابته(مقابل حضرات اسماء) ,
تعریف اعیان ثابته (عرفان) ,
اعیان ثابته به منزله صور اسماء الهی (عرفان) ,
ویژگی های اعیان ثابته (عرفان) ,
تعاون اسماء (عرفان) ,
تناکح اسماء (عرفان) ,
تقابل اسماء (عرفان) ,
تفاضل اسماء (عرفان) ,
اعتبارات اعیان ثابته در نظر قیصری (عرفان) ,
چکیده :
اعیان ثابته از مهمترین اصطلاحات عرفانی ابنعربی است. هرچند که مفاهیم دیگری قریب به این اصلاح در سنت فکری اسلامی وجود داشته است لیکن ابنعربی خود مبدع این اصطلاح است. شارحان و صوفیان متاثر و به تبعیت از وی آن را بکار بستهاند و از آن در مسائل متعدد در تبیین هستی شناسی عرفانی، بهره بردهاند. داود قیصری را میتوان مهمترین شارح محیالدین خواند که با دقت فکری کم نظیری به شرح و تبیین آراء وی پرداخته است. بنابراین این مقاله با تکیه به شرح قیصری استوار گشته است. در اندیشه ابنعربی اعیان ثابته از لوازم اسماء و صفات الهی و علم ثبوتی حق تعالی است. نقش واسطهای اعیان ثابته در پدیداری عالم کارکردی ویژه به آن میبخشد که بدون پرداختن به آن، فهم عرفان نظری ممکن نیست. لذا از جایگاه مهم هستیشناختی در نظام عرفانی برخوردار است. این مقاله جایگاه هستیشناختی اعیان ثابته در نظام وحدت وجودی که اساس آن بر تجلی الهی استوار است را تبیین میکند و به لوازم وجودشناختی نظریه اعیان ثابته میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 114 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی و نقد شروح برجسته گلشن راز شبستری
نویسنده:
عبدالحسین لطیفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفی و نقد شروح برجسته گلشن راز شبستری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
شرح صاینالدین (عرفان) ,
شرح نسائم گلشن (عرفان) ,
شرح مفاتیح الاعجاز (عرفان) ,
شرح شیخ بابا نعمت الله بن محمود نخجوانی (عرفان) ,
شرح خواجه شرف الدین (عرفان) ,
شرح وثوق الحکما (عرفان) ,
شروح گلشن راز (عرفان) ,
چکیده :
منظومة گلشن راز شبستری را به حق میتوان یک دورة کامل عرفان نظری و حتی شناسنامة عرفان نظری دانست. این کتاب بهرغم اختصار در حجم و تعداد ابیات، مضامین بلند و عمیق عرفانی را به شایستگی تبیین کرده و همین امر، فهم دقیق محتوای آن را حتی برای اهل فن نیز بسیار دشوار نموده است؛ لذا شرحهای بسیار زیادی بر آن نوشته شده و این نوشتار درصدد آن است که ضمن معرفی مهمترین شروح گلشن راز، به اختصار به نقد و بیان اهم ویژگیهای آنها بپردازد. در نتیجه میتوان گفت در میان مهمترین شرحهایی که در این پژوهش مطالعه شدهاند، شرح مفاتیح الاعجاز، هم به لحاظ پرداختن به تمام ابیات گلشن و هم به لحاظ عمق مطالب برجستهترین و تأثیرگذارترین شرح به شمار میآید که شروح پس از آن کمابیش وامدار آن هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 723
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید