جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 298081
فلسفه انتظار و وظایف مردم در زمان غبیت
نویسنده:
زهره زراعتی طرزقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
به منظور انجام تحقیقی جامع و کامل ابتدا به کلیات که شامل مقدمه تبیین و تعریف موضوع . ضرورت و اهداف تحقیق. پیشینه موضوع و سئوالات اصلی و فرعی و واژه ها است پرداخته ایم و سپس به یافته های تحقیق در رابطه با موضوع فلسفه انتظار و و ظایف مردم در دوران غیبت پرداخته ایم که رساله موجود را می توان به چهار بخش کلی تقسیم بندی کرد. در بخش اول: انواع انتظار ، مفهوم انتظار نسبت به ادوار مختلف دعوت های الهی، انتظار فرج از دیدگاه اسلام . روایات معصومین در مورد انتظار فرج ، فرهنگ انتظار در اندیشه امام خمینی(ره) انتظار و قصد قربت، انتظار فرج همان فرج است. ابعاد انتظار، مبانی انتظار، علت تأخیر در فرج و جهان انتظار مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم: ارزش انتظار، که خود شامل ارزش روانی و فرهنگی می باشد بیان شده و سپس عامل مؤثر در کیفیت انتظار ، لوازم انتظار و آثار انتظار آمده است. در بخش سوم: فلسفه انتظار از دیدگاه مکاتب گوناگون ( مکتب سازش، پوچی، مقاومت) و انتظار و جامعه شیعه بیان شده است. در بخش چهارم: شخص منتظر معرفی شده و سپس انتظار منتظر بیان شده و در ادامه انتظار دیگر ادیان و ملل جهان را مورد بررسی قرار داده ایم . همراه با ذکر داستانی که در این باره آمده است. سپس به ویژگیهای منتظران پرداخته ایم و یک گزارش نظر سنجی از مردم سی شهر بیان شده و سپس وظایف مردم را در دوران غیبت ذکر نموده ایم.
الناصرلدین الله خلیفه عباسی ( 575-622ق) سیاست و مذهب
نویسنده:
علی فرامرزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
الناصر لدین الله در شرایطی به خلافت رسید که جهان اسلام با بحرانهای داخلی وخارجی مواجه گردید. او با تدبیر وکیاست و به خدمت گرفتن همه امکانات موجود برای نیرو بخشیدن به خلافت، نه تنها توانست موجودیت خویش را در چنان وضع حساس و خطیری حفظ کند، بلکه توانست در طول نزدیک به نیم قرن در جهان اسلام نقش مهمی ایفا نماید.او دو هدف کلی را دنبال می کرده است. نخست تأسیس حکومت منسجم و با قدرت که از هر گونه نفوذ خارجی بر کنار و به منزله پایگاهی برای سیاست های وی باشد و دوم وحدت دینی مسلمین واقتدار خلیفه را به عنوان رهبر آن استقرار بخشد. هدف اول که به نوعی می توان از اقدامات اساسی او دانست، استقلال حاکمیت در حوزه خلافت بود توانست با انجام یکسری اقدامات سیاسی و نظامی، به اهداف مورد نظر خویش نزدیک گردد تا جائیکه وی به خاطر زنده نمودن هیبت خلافت، آن هم پس از رکودی نسبتاً طولانی لقب «اسد بنی العباس» داده اند. اما هدف دوم که احتمالاً هدف اصلی وی بوده است با یک سلسله ابتکارات دینی و اجتماعی از جمله نزدیک شدن به مذهب اثنی عشری و اسماعیلی پیش برد. وی برای رسیدن به این اهداف دو روش را در پیش گرفت. 1- سیاست داخلی که به مجموعة عملکردهایی گفته می شود توسط خلیفه در محدودة سواد عراق صورت می گرفت تا بدینوسیله ریشه های خلافت وی تثبیت شود و ضمن توجیه خود در میان توده های مردمی از مقبولیت عام برخوردار گردد. 2- سیاست خارجی به مجموعه برخوردهایی گفته می شود که از سوی ناصر در برابر حکومتهای مسلمان و غیر مسلمان صورت می گرفت تا بدان وسیله ضمن احاطه بر سیاست زمان خود و به خدمت گرفتن همه امکانات موجود به حکومت بغداد نیرو ببخشد و به خواسته خود یعنی نفاذ حکم او در جمیع بلاد اسلامی و اینکه همه امرا و سلاطین خویشتن را دست نشاندة او بدانند، برسد.
نگاهی به زندگی سلمان فارسی
نویسنده:
محبوب ثقفی طرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شناخت سلمان فارسی و نقش و تأثیر او در اسلام و رسیدن اسلام به ایران و جایگاه او در میان مسلمانان و مقام او در میان پیامبران و ائمه اهل بیت « علیهم السلام» و بزرگان دین هدف اصلی ما از تحقیق می باشد. سلمان، فرزندی از فرزندان ایران و از شاهزاده های ایرانی و از سلسله پیشدادیان بود. پدر سلمان بنا به روایات مختلفی، شاهزاده و برخی وی را دهقان زاده معرفی کرده اند. در مورد مادر ایشان هیچ اطلاعی در دسترس نیست. در روایات در مورد مکان ولادت سلمان اختلاف است که بیشتر آنها وی را از اهالی اصفهان و از روستای « جی» معرفی کرده اند. نام اصلی وی، روزبه بود و بعد از این که اسلام را پذیرفت، پیابر « صلی الله علیه و آله و سلم» نام وی را از « روزبه» به « سلمان محمدی» تغییر دادند. سلمان در ابتدا مانند پدرش، دین زردشت را پذیرفت و بسیار علاقه مند به این دین بود. اما با شناخت دین مسیحیت، به شدت علاقمند به این آئین شد و بعد از این که با کشیشان مسیحیت آشنا شد، آنها سلمان را به دین و آیین جدیدی نوید دادند. وی به دنبال این دین و پیامبر آخرالزمان می گشت تا این که توانست دین پیامبر را بشناسد و به اسلام بگرود و به عنوان یکی از یاران جلیل القدر پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » گردد؛ به طوری که پیامبر در مورد وی فرمود: «سلمان منا اهل البیت»؛ سلمان از ما خاندان است. سلمان در زمان پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»، در امور نظامی بسیار مسلط و به عنوان کارشناس نظامی جنگ خندق طرح و نقشه کندن خندق را به پیامبر ارائه داد و پیمبر « صلی الله علیه و آله و سلم » از این طرح بسیار استقبال کردند. همچنین در جنگ بلندر ( طائف)، وی نقشه درست کردن منجنیق را ارائه داد، سلمان یکی از مهندسان شهرسازی بود به طوری که طرح و نقشه کوفه را کشید. سلمان بعد از رسول خدا « صلی الله علیه و آله و سلم » به عنوان یکی از یاران حضرت علی علیه السلام و اول کسی بود که بر علیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، اما با فشار بسیار زیاد اطرافیان مواجه شد و حضرت علی علیه السلام نیز به سلمان امر فرمودند که ماجرای بیعت را قبول کند وسلمان امر ایشانرا با وجودی که خیلی سخت و گران تمام شده بود، قبول کرد. وی مناصب سیاسی زیادی را پذیرفته بود؛ در زمان حکومت خلیفه دوم با مشورت حضرت علی علیه السلام وی به عنوان حاکم مدائن بود و در انجا بسیار ساده زندگی می کرد. وی زندگی خویش را بر طبق زندگی پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و حضرت علی علیه السلام طرح ریزی کرده بود. سلمان دارای فضائل و مناقب زیادی است. به طوری که در آیاتی از قرآن کریم به سلمان و قوم وی اشاره شده و نیز در روایات بسیاری از مقام و منزلت سلمان یاد شده است. سلمان به قوم و فرقه خاصی تعلق ندارد، بلکه فرقه های زیادی هستند که سلمان را از خودشان می دانند از جمله فرقه شیعه، سنی، اسماعیلیه، اهل حق، اهل فتوت، تصوف. سلمان دارای سلوک اخلاقی و علمی و عبادی و سیاسی بسیار زیادی بود. به حدی که زبان زد خاص و عام بود. در بعد علمی، احادیث بسیاری وارد شده که او صاحب علوم و فضائل بسیار زیادی بود. سن سلمان فارسی بنا به روایات مختلف 250 سال رقم زده شده است. وی، طبق روایتی، دارای دو فرزند پسر به نامهای عبدالله و محمد قائل، بود و کنیه جناب سلمان ابوعبدالله بوده است. در مورد تاریخ وفات سلمان، روایات مختلفی وجود دارد و می توان گفت که تاریخ دقیقی در مورد فوت ایشان وجود نداد. سلمان در شهر مدائن از این دنیای فانی هجرت نمود و در ایوان مدائن در سنگر همیشگی خودیش ارمیده و آرامگاه ایشان محل زیارت بسیای از مسلمانان است. در این نوشتار زندگی سلمان در شش بخش مورد بررسی قرار داده شده است. در بخش اول کلیات و در بخش دوم بعد فردی زندگی سلان که شامل نسب، پدر و مادر، ولادت و زادگاه وی، و در بخش سوم به نقش سلمان در اسلام، پرداخته شده است. بخش چهارم این تحقیق، با عنوان سلمان و سیاست، که شامل سه فصل می باشد که عباتند از نقش سلمان بعد از پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و برخورد سلمان با ماجرای سقیفه و در آخرین فصل آن از حکوت داری سلمان بحث شده است. در بخش پنجم به فضایل و مناقب سلمان اشاره شده، که شامل پنج فصل می باشد. سلمان و قومش در آیات و روایات، از منظر مذاهب اسلامی، سلوک اخلاقی، علمی، عبادی و سیاسی او، سخنان حکیمانه او و نیز نماز و دعای سلمان پرداخته شده است. و بالاخره بخش پایانی نگاهی به غروب زندگی سلمان می باشد.
نگاهی گذرا به مسئله غیبت امام عصر ( عج) و وظایف شیعیان در زمان انتظار
نویسنده:
مریم بهمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه : ,
چکیده :
تحقیق حاضر با عنوان ( نگاهی گذرا به مسئله غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و وظایف شیعیان در زمان انتظار ) در باب اعتقادات ، شاخه امامت و عنوان مهدویت نوشته شده است و هدف اصلی آن پاسخ به یکی از اساسی ترین مسائل مهدویت در زمان غیبت ، یعنی بیان اوصاف منتظران ظهور امام مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می باشد . در خلال پاسخ به این سئوال ، فرق منتظران واقعی از غیر واقعی روشن شده و اوصاف مذکور ، در واقع اوصاف منتظران راستین ظهور می باشد . بهترین منبع و مرجع این تحقیق آیات قرآن و روایات می باشد . در باب بررسی سیر تاریخی غیبت امام دوازدهم نگاهی کوتاه وگذرا داریم به زندگی امام مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در دوره های مختلف زندگی آن حضرت ( دوران ولادت ، اختفاء ، غیبت صغری و کبری ) و همچنین زمینه سازی برای ورود شیعه به عصر غیبت در پرتو روایات تبیین گردیده است . در مبحث بعدی ، به دلایل ضرورت غیبت در منابع کلامی شیعه مانند مفهوم امام در قرآن و روایات و اسرار و فلسفه غیبت پرداخته شده است . در حوزه بحث شیعه و انتظار به زوایا و صور مختلف انتظار اشاره شده و همچنین فضایل انتظار فرج نیز در آن تبیین شده است . در باب وظایف منتظران نیز به تبیین این وظایف پرداخته شده است . در طول تاریخ بسیاری از محققان به جنبه های مختلف این پژوهش پرداخته اند . اما برخی از آنها بیانی تاریخی داشته و برخی دیگر صرفاً روایی بوده است و یا بنا را بر اختصار گذاشته و شرح کافی نداده اند . اما در پژوهش حاضر سعی شده به شرح جنبه های مختلف غیبت امام عصر و وظایف شیعیان در عصر غیبت در خور توان نگارنده پرداخته شود . این تحقیق ، با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده و توصیفی می باشد . و با رجوع به کتب و منابع موجود در این زمینه ، مطالب مورد نظر استخراج و گرد آوری شده است .
شرح لغات غریب « نهج البلاغه بخش نامه های حضرت علی(ع) به معاویه»
نویسنده:
سید اسماعیل نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پایان نامه شرح لغات غریب نهج البلاغه «بخش نامه های حضرت علی (ع ) به معاویه » است که در حدخود کار نو و بدیعی می باشد و کمتر کسی به سبک تحقیق و شیوه نگارش این رساله همت گماشته است ، مبنای تحقیق در آن نسبت به قاموسهای دیگر که بعضاً بر شرح لغات نهج البلاغه نگاشته شده است از کیفیت ممتازی برخوردار است ، استخراج لغات از مصادر و نابع معتبر و موثق اتخاذ گردیده است که در جهت مقایسه با قاموسهای دیگر به نوبه خود از اعتبار خاصی برخوردار است حدود 800 منبع و مآخذ مورد استفاده قرار گرفته که بعضی ازآنها عبارتند از «لسان العرب ، صحاح جوهری ، تاج العروس ، تهذیب اللغة ، جمهرة اللغه ، فقه اللغه ، خزانة الادب ،جمهرة الرسائل اعرب ، قاموس المحیط ، غریب القرآن و غریب الحدیث ، المعجم المفهرس لالفاظ نهج البلاغه ، المعجم المفهرس لالفاظ قران الکریم ، مفردات الفاظ القران ، متنهی الارب فی لغة العرب ، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،... ابن میثم بحرانی ، ... علامه خویی ، ... محمد عبده ، دکتر صبحی صالح و ....» معانی لغات مورد بحث به زبان عربی و فارسی و اختلاف نسخ نهج البلاغه های مختلف و هم چنین مراد امام علی (ع ) از معانی لغت به طوری که با متن نامه تطبیق دارد توضیح داده شده است . ذکر استعمال لغات در خطبه ها،نامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه و هم چنین استعمال آنها در قرا کریم ، حدیث ، مثل ، شعر و اشاره به معنای حقیقی و مجازی لغت از ویژگیهای خاص این پژوهش است که حدود 1000 مورد کاربرد لغت در موارد مذکور باتوضیح کامل آمده است . ترجمه نامه های مورد بحث با ذکر نکات ظریف تاریخی و شرح اشعاری که در بعضی ازآنها به چشم می خورد به طرز شیوا و زیبائی بیان گردیده است . نقد و بررسی شرحهای فارسی و عربی نهج البلاغه با تحقیق در اسناد و مدارک نامه ها از امیتازات دیگر این رساله است . بطور کلی عناوین و مطالب آن چنین خلاصه می شود: پیشگفتار، شرح حال سید رضی (ره ) مؤلف نهج البلاغه ، نگاهی به نهج البلاغه ، نظر دانشمندان در باره نهج البلاغه ، شخصیت ادبی و علمی امام علی (ع )، محتوی نهج البلاغه ، جمع آوری نهج البلاغه ، عمده ترین شرحهای آن ، توضیح پیرامون علم «غریب » سبک و سیاق لغت نامه های عربی ، سب نگارش رساله و شرح لغات 17 نامه با تحلیل نحوی آخرین نامه از نامه های علی (ع ) به معاویه . مجموع مطالب در 3 بخش و اصل موضوع که شرح لغات می باشد در 382 صفحه تدوین گردیده است . با این حال اگر مجموعه ای دارای هزاران صفحه نگاشته شود نمی تواند بزرگی و عظمت حضرت علی (ع ) و رویدادهای دوران او را توضیح دهد. تفکرات واندیشه های آن مرد گفتار و کردار که میان خود و پروردگارش انجام داده و آنها را نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است خیلی بیش از آن است که با دست و زبان و قلم بروز کرده و در تاریخ ثبت شده است ، در حقیقت موضوع پایان نامه منتخب از کتابی است که پس از سخن خدا و پیامبر (ص ) عالی ترین «نمونه ادبیات عرب » و غنی ترین منبعی است که می تواند به زبان عربی ارج نهد، آنکه بخواهد عربی بنویسد و عربی سخن گوید گفته های وی به جمال آراسته و از واژه های نابجا پیراسته ، باید گفتار امیر کلام و فرمانروای سخن علی (ع ) را بنگرد تا ملکه بلاغت در گفته یا نوشته او پدید گردد، چنانچه گویندگان و مترسلان عرب می کوشیدند تا آن سخنان را از بر کنند و معانی آن لفظها را در قالب لفظهای دیگر بریزند، لذا با اطمینان خاطر می توان گفت از هیچ گفته ای به اندازه گفتار علی (ع )نمی توان بهره برد و هیچ زیور ارزنده ای مانند آن نمی توان یافت تا آرایش گفته ها و نوشته گردد، زیرا که او آبشخورفصاحت و ریشه و زادگاه بلاغت است و بی جهت نیست که به خاطر عظمت و جلال و شهرت در وصفش گفته اند:« از سخن خالق فروتر و از سخن مخلوق فراتر است
وهابیت
عنوان :
نویسنده:
معصومه کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در طول تاریخ اسلام همیشه انسان ها و گروه هایی بودند که در فهم اسلام گرایش به جمود و تعصب داشته اند ودر برابر دین اصیل اسلام قدعلم کرده اند و فرقه های ضالة بسیاری پدید آورده اند. اگرچه به حسب شرایط تاریخی اجتماعی و فرهنگی قدرت نفوذ اینگونه افراد در نوسان بوده اما همیشه در صحنه حضور داشتند وبرای مبارزه با اسلام اصیل وبخصوص شیعه امامیه و پیروی از استعمار در زمان های گوناگون کارهایی کرده اند وتبلیغات سوء بسیاری در برابر شیعه امامیه انجام داده اند، آنها به دستور استعمار پیر انگلیس یک فرقة شیخیه در برابر شیعه به وجود آورده اند و یک فرقة وهابیت در برابر اهل تسنن بوجود آورده اند. اما از آنجایی که « وهابیگری» خسارت های فراوانی را در طول تاریخ به اسلام و مسلمین وارد کرده ، اینک جاده صاف کن استعمار در چپاول وغارت منابع مسلمین می باشد وهابیت ضمن دمیدن روح نفاق وتفرقه و فرقه گرایی در کلبه اجتماع مسلمین، با مشغول کردن مسلمانان به خود، برای استعمار جهانی و صهیونیزم نژاد پرست حاشیة امنیتی فراهم می آورد وبه همین دلیل در شرایط حاضر ضرورت بررسی این تفکر انحرافی در بین فرقه های اسلامی بیش از هر زمانی رخ می نماید. تحقیقی که پیش رو دارید، تلاشی است برای شناخت اجمالی فرقة وهابیت وعقاید آنها ومقایسه وهابیت مدرن با وهابیت ابتدائی که شامل پنج بخش می باشد: بخش اول: کلیات ، شامل تعریف و تبیین موضوع، پیشینه، اهداف تحقیق و... می باشد. بخش دوم که خود نیز شامل چهار فصل می باشد، اشاره ای دارد به زندگی نامه ابن تیمیه از بزرگترین علمای حنبلی در قرن 7 و8 که به خاطر عقایدش همواره مورد مخالفت دیگر علمای فرق اسلامی قرار می گرفت. سپس به ریشه وهابیت و شمه ای از زندگی عبدالوهاب پرداختیم و سپس به خلاصه های از جنگ ها و کشمکش هایی باعث تشکیل دولت وهابی ( آل سعید) در عربستان کنونی گردید، اشاره شده است. در بخش سوم، این تحقیق که خود شامل پنج فصل است می باشد به نظر وهابیان در رابطه با توحید و نبوت را شرح دادیم و آنچه از نظر ایشان موجب شرک یا کفر می باشد و پاسخ علمای شیعه به نظرات بزرگان وهابی را در این مورد آورده ایم. در ادامه عقاید آنها در مورد پیامبر « صلی الله علیه وآله وسلّم» را بیان کردیم و اینکه آنها طلب حاجت از رسول الله را مردود می دانند. در فصل بعدی ، ادعای وهابیان را در مورد نذر برای غیرخدا بیان کرده و آن را نقد نمودبم و اینکه آنها این عمل را مشابه با نذر مشرکان دانسته اند. فصل دیگر انها در صورت بدون نص، تقلید را جایز ندانسته؛ چه از احمد حنبل باشد یا ابوحنیفه یا شافعی یا مالک. در فصل پنجم به شفاعت پرداختیم و نظر آنها را در این مورد بیان کرده، سپس دلایل جایز بودن شفاعت از اولیاء خدا؛ و دلایل ایشان بر تحریم درخواست شفاعت از اولیاء الهی را آوردیم. در بخش چهارم که خود شامل چهار فصل است. در ابتدا نظرات آنها را در مورد زیارت قبور خاطرنشان کردیم و به نظر پیشوایان مذاهب اربعه در این مورد اشاره کردیم. سپس استغاثه از نظر عبدالوهاب و استغاثه به میّت، به قبور، به پیامبران را آورده و در پایان به نمونه هایی از استغاثه به قبور اشخاص وهابی ها اشاره شده است. در ادامه فصل سوم موالید و وفیات را آوردیم.و دلایلی که به نظر ایشان برپایی عزا و گریه برای مردگان را حرام می دانند و سپس به نمونه هایی از گریه اهل مکه در فقدان رسول و یا گریه زنان بنی سفیان که در تاریخ آمده، چکیده وار اشاره کردیم. فصل چهارم به زیارت زنان می پردازد و اینکه آیا آنان زیارت قبور را برای زنان جایز می دانند یا نه، سپس به نمونه هایی از گریه اهل مکه در فقدان رسول و یا گریه زنان بنی سفیان که در تاریخ آمده چکیده وار اشاره کردیم. بخش پنجم: مقایسه وهابیت با دیگر فرق اسلامی است. ابتدا خوارج و اصول عقاید ایشان آمده است و سپس شباهت های آنها با وهابیان بیان شده است. سپس غلاه با وهابیان مقایسه شده اند و عقاید غلاه شیعه بیان شده، نظر آنها را در مورد ائمه و پیامبر آوردیم و در فصل سوم آنها را با طالبان مقایسه کردیم و چگونگی بروز و رشد طالبان را نوشته و نقش عربستان را در ظهور و رشد طالبان خاطرنشان شدیم و روابط سیاسی عربستان با طالبان و جنبه های و وهابیان را آوردیم و در فصل چهارم آنها را با مسلمانان مقایسه کرده و نظرات آنها راجع به ایشان را آوردیم. در فصل آخر تحقیق به وهابیت در دوران کنونب و عصر حاضر پرداخته ایم. کلید واژه ها: قرآن – وهاب- وهابیت- شیعه- استعمار- دین- سیاست- صهیون- صهیونیست یا صهیونیسم- شفاعت.
تحقیق در امثال نهج البلاغه
نویسنده:
مریم اقبالیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
همانطور که می دانیم یکی از منابع منوّر هدایت بشری کتاب ارزشمند«نهج البلاغه» است و آنطور که شایسته است، از زوایای مختلف، به نکات پند آموز و عبرت آمیز آن پرداخته نشده و هر آنچه در این مورد توسط اندیشمندان و محقّقان محترم در بستر زمان مورد تفحّص و تحلیل واقع شده است به قطره ای از دریای ژرف می ماند. این کتاب در عین اینکه با تمام اعصار سنخیت داشت و مورد لزوم همه دوران ها است، از لحاظ کمی و کیفی باز هم جای تدبر و تحقیق در آن باقی است و لذا اینجانب علیرغم اینکه خود را نسبت به هویدا ساختن کورسؤیی از انوار مشعشع این فروغ بی بدیل ناتوان می بینم، اما انگیزة این خدمت ناچیز مرا بر آن داشت که به موضوع«امثال در نهج البلاغه» بپردازم. در بخش اول از فصل اول این رساله سعی شده است پس از بررسی واژه های«مثل» و«تمثیل» از نظر لغوی و جایگاه آن در ادبیات و بیان«ویژگیهای مثل»، «اقسام مثل»، «غرض از ضرب المثل» به گفتاری در روش صحیح«ترجمه ضرب المثلها به زبانهای دیگر» پرداخته شود و در بخش دوم و سوم، موضوع«امثال در قرآن و نهج البلاغه» به طور کلی مورد بحث قرار گرفته است. فصل دوم و سوم این رساله، بطور مشخص، راجع به امثال موجود در نهج البلاغه است که در فصل دوم، برخی از«امثال قرآنی نهج البلاغه» شرح و تفصیل داده شده است و در فصل سوم«امثال سائره و غیر قرآنی نهج البلاغه» طبق موارد و جایگاهی که حضرات علی(ع) آن امثال را بکار برده اند، فصل بندی شده و برخی از آن امثال در هر بخش مفصلاً مورد بررسی قرار گرفته است.
تحقیق تصحیح کتاب فضائل فاطمه الزهراء(س) سیده النساء لابن شاهین (م/ 385 ق.)
نویسنده:
علی شاه زیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هذه الرساله جهد علمی فی تحقیق فضایل فاطمه الزهرا(س) سیده النساء للحافظ الکبیر عمر بن شاهین المتوفی سنه 385 و هوسفر قیم من تراثنا الحدیثی تتضمن أحادیث فی فضائل و مناقب فاطمه الزهرا وبضعه رسول الله(ص) کإنفاقها فی سبیل الله و زهدها فی الدنیا و احتفاظها بسّر رسول الله(ص) و نزول المائده السماویه علیها و أنها سیده نسأ أهل الجنه و أنها أسرع الناس لحوقاً برسول الله(ص) و أنها رفیقته فی الجنه، وأن الله حرّم النار علی ذریتها، وأن زوجها سید فی الدنیا و الآخره لا یبغضه إلآ کل منافق، و مرور رسول الله(ص) علی باب بیتها و قوله:الصلاه، إنما یریدالله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ... و أنا حرب لمن حاربتم وسلم لمن سالمتم و أنها بضعه منه یؤذیه ما آذاها و کذالک یتضمّن ماورد فی زواجها و صداقها و قول رسول الله(ص): لم آل أن زوجتک خیر أهلی و أنها أحب إلی رسول الله(ص) و أن علیاً أعزّ منها و أن الله أمر یتزویجها من السماء. و قد تکونت هذه الرساله من مقدمه و نص و فهارس. تناولت المقدمه دراسه تفصیلیه للمؤلف و مصادر الکتاب و وصف نسخته المخطوطه الوحیده و طبعات الکتاب و تحقیقاته ثم ذکرت منهج التحقیق و ضروره تحقیقه من جدید. فقد قمت فی تحقیق النص و تخریج الأحادیث المذکور فیه من سایر المصادر و نقدها عند الحاجه و کذلک لاتعلیق علیها و شرح ما فیها من الغموض و التعقید أحیاناً و فی الخاتمه وضعت فهارس متنوعه من الآیات و الأحادیث و الأعلام و الأمکنه و ... مصادر الکتاب. و الحمدلله کما هو أهله، و به قوتی و ثقتی، إلیه الرغباء و بید النعماء
یگانه در عالم هستی: اخلاق فاطمی ( س)
نویسنده:
رقیه خسروی خور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
به نام آنکه پیامبر خاتم ( ص) را کوثر عطا کرد. بدون تردید برترین دین و آئین خدا، دین مقدس اسلام است، و تربیت شدگان این مکتب، رفیع ترین جایگاه و والاترین مقام و مرتبت رادارند، و در میان تمام الگوها و اسوه ها، وجود گرامی و گرانقدر حضرت صدیقه طاهره ، فاطمه زهرا ( س) شخصیت ویژه ای است که نشانه قدرت بالغه و توانایی بدیع پروردگار جهانیان است تا آیتی بر قدرت بی منتهایش در ایجاد و آفریدن ، آفریدگانی از جنس زنان باشد. یعنی زنی که خلاصه و عصاره فضایل و کرامت هاست، بزرگواری که زنان مسلمان در پروی و تاسی از وی هیچگونه نیازی به نمونه ای دیگر پیدا نخواهند کرد. چهره فاطمه ( س) ، چهره ای است که اگر درست و صحیح ترسیم شود، نه تنها مسلمانان، بلکه هر انسانی دوستی که وفادار به ارزشهای انسانی و معتقد به آزادی حقیقی است، آن را به عنوان بزرگترین الگو برای پیروزی امروز خواهد پذیرفت. شخصیت گرانقدری که مسئولیتهای خطیر یک زن مسلمان را در صحنه زندگی روشن می سازد که چگونه باید بنده ای شایسته در برابر قادر متعال ، دختری بایسته در مقابل پدر، مادری لایق برای فرزندان ، همسری دلسوز و همراه در قبال شوهر و سرانجام ایثارگری قابل تحسین در برابر محرومان و بینوایان بود. شفیعی که خدایش به رضای او راضی است و از غضب وی خشمناک و رسول خدایش ( ص) فرمود : دخترم فاطمه ( س) ، حوریه ای است به صورت انسان و ائمه اطهار به دیده تعظیم و بزرگداشت و احترام به وی می نگرند. در تمام عمر از طفولیت تا ازدواج و از ازدواج تا رحلت به عنوان یک عنصر مسئول در سرنوشت امت،فکر و عقیده ، مبارزه ، حق پرستی ، همچنین در مقابل انحراف و در غصب و ستمی که در جامعه اش بوجود می آید، احساس مسئولیت می کند و در متن درگیری های اجتماعی حضور دارد و تا لحظه رحلت خاموش نمی نشیند و برای اثبات حقانیت خویش و دفاع از ولایت و حرمت حریم امامت تلاش می کند. زندگی سرور زنان، فاطمه زهرا(س) لبریز از درس ها و پند ها و حکمت هاست. باشد که دختران و زنان مسلمان از این اسوه تقوی و فضیلت سرمشق گیرند و راه هدایت بپیمایند و با رعیت منزلت و شخصیت حبیبه خدا و دخت محمد مصطفی(ص) موجب آزار و ناراحتی پیامبر ( ص) عظیم الشان اسلام نگردند. زیرا پیامبر ( ص) مکرر فرمودند: فاطمه پاره تن من است. هرکه وی را بیازارد، مرا آزرده و هر که مرا بیازارد ، خدای را آزرده است(مجلسی ، بحار، ج 28 ، ص 303). مسلما از اموری که از همگان در قیامت سؤال خواهد شد رعایت مقام ومنزلت دخت پیامبر اکرم(ص) فاطمه زهرا(س) است. حادثه عظیم و غمبار رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) فاطمه ( س) را غرق ماتم کرد، او در فراق پدر می سوخت و شاهد غربت و انزوای اسلام بود. و چون امت بی تفاوت و ساکت را می بیند در پیش پرورگار خود شکوه ها می کند و می فرماید : من دنیای دنیا پرستان را دوست ندارم.( الغدیر، ج2 ، ص 318 ، علامه امینی) در این نوشته سعی شده است مطالبی عبرت آموز به رشته تحریر درآید تا راهنما و الگوی مناسبی برای خواهران و زنان مسلمان باشد و در پی آن ، این آرزو که ناممان در دفتر دوستداران فاطمه(س) ثبت گردد.
شیعه در دوره غیبت صغری
نویسنده:
رقیه خاکدوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
دوازدهمین امام شیعیان فرزند امام حسن عسکری ( ع) در سپیده دم جمعه نیمه شعبان سال 255/969 در سامرا چشم به جهان گشود. بعد از آنکه امام مهدی ( ع) بر پیکر مطهر پدر بزرگوارش نماز خواند ( هشتم ربیع الاول سال 260 ه.ق) بی درنگ از دیده ها پنهان شد و ارتباط و دیدار شیعه تنها هنگام ضرورت و از طریق سفیران و نایبان خاص آن حضرت انجام می گرفت. پس دوران غیبت صغری از سال و فات یازدهمین پیشوای معصم امام حسن عسکری ( ع) (260 ه . ق) آغاز گشت و نزدیک به هفتاد سال (329 ه.ق) ادامه یافت. در این زمان مردم از درک ملاقات حضرت صاحب الامر ( ع) محروم بودند لکن ارتباطات کاملا منقطع نبود و به وسیله عده معدودی که نائب و وکیل نامیده می شدند با امام خود تماس گرفته و حوائج خویش را رفع می نمودند و مشکلات دینی خود را حل می کردند و این نایبان در این دوره چهار نفر بودند؛ 1- ابوعمرو، عثمان بن سعید عمری 2- ابوجعفر، محمد بن عثمان بن سعید عمری 3- ابوالقاسم، حسین بن روح نوبختی 4- ابوالحسن، علی بن محمد سمری ابوعمر و عثمان بن سعید عمری ( رحمه الله علیه) اولین نایب خاص حضرت مهدی ( عج) عثمان به سعیدعمری بود. وی از یاران، اصحاب و شاگردان مورد وثوق امام دهم و امام یازدهم ( ع) بوده و مردیجلیل القدر و مورد اطمینان، که از یازده سالگی در محضر امام هادی ( ع) به خدمتگزاری و کسب فقه و حدیث وتعالیم اسلامی اشتغال داشت و شاگرد تربیت یافته در زیر سایه ولایت و امامت بود. عثمان بن سعید را سمان یا زیات ( روغن فروش) به او می گفتند. روش وی چنین بود که شیعیان اموالی را که برای امام ( ع) می آوردند به وی تسلیم می کردند و او از ترس دستگاه عباسی آن اموال را میان ظرف روغن پنهان می کرد و بدین گونه به خانه امام ( ع) می رسانید و مدت نمایندگی او 5 سال بود. ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری ( رحمه الله) دومین نایب از نواب « اربعه» امام زمان ( ع) می باشد. نایب دوم بیشترین مدت را از جهت بقاء در سمت نمایندگی امام زمان ( ع) به خود اختصاص داد و حدود چهل سال به عنوان نایب و رابط بین امام ( ع) و شیعیان بود. سومین نایب خاص از نواب اربعه، حسین بن روح نوبختی است. وی در میان شیعیان بغداد، از اشتهار خاصی برخوردار بود وی توانست با روش و شیوه معقولانه و منطقی در بین دوست و دشمن از مقبولیت بالایی برخوردار بود.
  • تعداد رکورد ها : 298081