جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
عزاداری سیدالشهدا(ع) در سده های ششم تا نهم هجری چگونه بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سده ششم مناطق شیعی ایران و عراق ، سده ششم هجری را با ادامه حاکمیت سلجوقیان آغاز کردند . در این روزگار ، هنوز فاطمیان شیعی اسماعیلی بر مصر حکم می راندند. سلجوقیان، با گذشت زمان ، از سختگیری های خود کاستند و شیعیان ، به تدریج و با دست یافتن به آزادی ب بیشتر ...
عزاداری سیدالشهدا(ع) در سده های دهم و یازدهم چگونه بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با تاج گذاری شاه اسماعیل صفوی به سال ۹۰۷ ق ، در تبریز ، تشیع در ایران ، رسمیت یافت و ترویج شعائر شیعی ، از جمله اهداف مهمّ آن حکومت شد . چنان که اشاره کردیم ، پیش از تألیف روضة الشهدا ، مقتل هایی در مراسم سالانه عاشورا در خراسان خوانده می شد که روضة بیشتر ...
عزاداری محرّم از چه زمانی رسمیت یافت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در آغاز سده چهارم هجری، حکومت آل بویه [۱] در ایران و حکومت فاطمیان [۲] در شمال افریقا شکل گرفتند و اندک اندک ، بر قلمرو خود افزودند . در نیمه دوم سده چهارم ، ایران (بجز مناطق شرقی آن) و مرکز عراق ، در اختیار دولت آل بویه بود و شمالِ شرق افریقا، مصر، بیشتر ...
در روایات است که اگر کسی بر مصیبت امام حسین(ع) گریه کند، بهشت بر او واجب می شود. شرایط قبولی این عزاداری چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شرط اصلی قبولی عزاداری برای سیدالشهدا(ع) مانند مستحبات دیگر قصد قربت است. هرچه معرفت نسبت به امام حسین(ع) و حرکت او بیشتر باشد برای گریه و مجلس عزای او پاداش بیشتر خواهد بود. بیشتر ...
روایاتی که ثواب عزاداری برای امام حسین(ع) را بی شمار ذکر می کند تا چه اندازه صحیح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اینگونه روایات فراوانند و بخشی از آنها معتبرند. چند نمونه از ثواب های فراوان را از کتاب های کهن می آوریم. به فرض که زنجیره سند اینگونه روایات چندان قابل اعتماد نباشد، اما به مقتضای احادیث «من بلغ» هرکس این اعمال را انجام دهد به همان ثوابی که در روایت بیشتر ...
 شیعیان در عزاداری سومین امام خود حسین بن علی-ع- استناد می ‌کنند به این که پیامبر اسلام-ص- و علی بن ابی طالب-ع- نیز در عزای حسین بن علی گریه کرده‌اند، که چنین چیزی معقول نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بدون ترديد يكی از مصيبت های جانسوز و فراموش نشدني در تاريخ اسلام، حادثه جانگداز عاشورا و كربلاست؛ به طوری كه پيامبر ـ صلی الله عليه و آله ـ بارها درباره اين حادثه سخن فرموده و ضمن پيشگویی ‌هایی از چگونگی وقوع آن، بر شهادت مظلومانه فرزندشان امام بیشتر ...
دفاع و تبیین علامه شرف‌الدین از نهضت عاشورا و عزاداری
نویسنده:
مریم اسماعیلی(سما)، نفیسه فقیهی مقدس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در هر پدیده اجتماعی و رویداد تاریخی عللی وجود دارد که در پیدایش آن دخیل بوده، زمینه‌های به وجود آمدن آن را فراهم کرده است. همان رویداد خود نیز می‌تواند موجب بروز حوادث و وقایع دیگری شود. هرچه حادثه بزرگ‌تر باشد موج‌های برآمده از آن وسیع‌تر خواهد بود. حادثه جان‌گداز عاشورا نیز همچون پدیده‌های اجتماعی معلول عواملی است. ریشه آن را باید در انحرافات ایجادشده پس از رحلت رسول خدا جست‌وجو کرد. این رویداد به‌ظاهر محدود آثار بسیار عمیق و ارزشمندی داشت که نه‌تنها در اسلام که در تاریخ جهان مشهود بود. پویایی این حرکت در سایه زنده نگه‌داشتن فلسفه قیام و رساندن پیام آن به نسل‌های آینده است. حفظ آثار گران‌بهای نهضت عاشورا با زنده نگه‌داشتن محرم و بر‌پا‌کردن عزاداری آگاهانه و هدفمند میسر می‌شود. در این نوشتار، موجبات نهضت عاشورا به‌اجمال بررسی شده، برخی آثار آن محل توجه قرار گرفته و در نهایت مسئله عزاداری از دیدگاه علامه شرف‌الدین تبیین می‌شود. به نظر وی، در مجالس عزاداری، با آشکار‌کردن مظلومیت امامان و بیدار‌کردن وجدان‌ها، تحریک احساساتی متناسب با واقعه در کنار عامل شناختی رخ داده که از راه‌های موفقیت در تبلیغ بوده، گسترش علوم اسلامی را به دنبال خواهد داشت.
صفحات :
از صفحه 53 تا 73