جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات انبیا
>
عصمت انبیاء (ع )
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 174
عنوان :
آيا عصمت پيامبران و معصومان به صورت تدريجي حاصل مي شود يا دفعي؟ اگر تدريجي است ممكن است قبل از حصول آن گناه يا اشتباه كرده باشند و اگر يك دفعه خدا به آنها عصمت را داده است فضيلتي نخواهد بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ را طي مراحل ذيل به صورت خلاصه بيان مي كنيم و شرح آن را به منابع معتبر ارجاع مي دهيم. 1ـ اولين مرحله و مرتبه عصمت و مصونيت از گناه و خطا تدريجي نيست؛ بلكه يك نوع موهبت و تفضل الهي است و قابل اكتساب نيست، اين مرتبه از بدو ولادت تا پايان عمر همراه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
آیات عصمت انبیا
کلیدواژههای فرعی :
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
عصمت عملی ,
عصمت انبیاء ,
دلایل عصمت انبیا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا پيامبر از همان ابتدا كاملا معصوم بوده يا نه؟ اگر از اول معصوم بود چرا خداوند به دليل بي اعتنايي به فرد کور با آيه عبس و تولي وي را مورد عتاب قرار داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد سبب نزول اوّلين آيات سوره «عبس» دو شأن نزول نقل شده است: يكي همان است كه در سؤال به آن اشاره شده كه پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه وآله ـ به شخص نابينايي بي اعتنائي كرد و آياتي به عنوان عتاب بر آن حضرت نازل شد. ولي بايد توجه داشت كه در خود آيه
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
آیات عصمت انبیا
کلیدواژههای فرعی :
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
عصمت عملی ,
تنافی سوره عبس و عصمت ,
شان نزول سوره عبس ,
سوره عبس ,
عصمت پیامبر اکرم (ص) در سوره عبس ,
عصمت انبیاء ,
دلایل عصمت انبیا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا دليل عقلي بر عصمت انبياء وجود دارد؟ و اگر انبياء معصوم نباشند، چه مشكلي پيش ميآيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسأله عصمت انبيا در دو محور مطرح است یکی عصمت انبیاء از گناه، و دیگری عصمت از خطا و اشتباه، از اولی تعبیر به عصمت عملی و از دومی تعبیر به عصمت علمی می شود، و این مسأله جزو مسائل اساسی است، که بسیاری از عالمان دینی در باره آن سخن گفته و بحث کرده اند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
آیات عصمت انبیا
کلیدواژههای فرعی :
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
عصمت عملی ,
عصمت انبیاء ,
دلایل عصمت انبیا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به اينكه بايد پيامبر سرآمد افراد عصر خودش باشد اين در خواست موسي (ع) از خداوند که برادرم هارون را وزيرم قرار ده؛ زيرا زبان او رساتر از من است؛ به معناي آن نيست كه موسي ـ عليه السّلام ـ سرآمد انسان هاي عصر خودش نبوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
پيامبران بايد از عيوب جسماني كه مانع از تحقق آرمان هاي الهي آنان و ماية نفرت و انزجار عمومي است، پيراسته باشند؛ زيرا در غير اين صورت نقض غرض مي شود و آفريدگار حكيم هرگز نقض غرض نمي کند. متكلمان اسلامي برخورداري پيامبر از اين ويژگيها را، بر پاية قاعده
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت حضرت موسی (ع)
,
برخورد حضرت موسی با هارون
,
تعامل النبی موسی مع هارون
کلیدواژههای فرعی :
منزله هارون ,
همانند هارون ,
امامت هارون ( ع ) ,
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت انبیا و اوصیا با توبه و استغفار فراوان آنها چگونه قابل جمع است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در باره توبه و استغفار پيامبران و اولياى خدا آيات قرآنى[۱] و روايات متعددى[۲] وجود دارد. آنان در عمل نيز زياد استغفار مى كردند. از طرفى، به باور پيروان اهل بيت عليهم السلام، آنان معصومند و هيچ گناهى از آنان سر نزده است. پس چه نيازى به توبه دارند ؟ آن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
امامت عامه
,
عصمت ائمه اثنی عشر(ع)
,
نبوت عامه
کلیدواژههای فرعی :
جنبه آموزشی استغفار ائمه ,
استغفار پبامبر (ص) ,
استغفار پیامبر(ص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادعا میشود: که معصوم بودن پیامبر مبتنی بر آن است که او سخن خدا را میگوید، پس مبتنی کردن سخن خداوند بر معصوم بودن پیامبر، دور است. این ادعا را ارزیابی کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تحليل شبهه: بيان شبهه اين است كه معصوم بودن پيامبر منوط به اين است كه پيامبر سخن خدا را بگويد يعني در واقع پيامبر چون سخن خدا را ميگويد متصف به عصمت است و اگر سخن خدا را نگويد معصوم بودن پيامبر ثابت نميشود بلكه عصمت پيامبر منتفي ميشود از طرف ديگر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت پیامبر (ص)
,
دین پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
عصمت در مقام تلقی و ابلاغ وحی ,
عصمت انبیا در تلقی وحی ,
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
آیات قرآنی عصمت ,
عصمت وحی ,
عصمت انبیاء ,
دلایل عصمت انبیا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین رویکرد طبرسی در تفسیر جوامع الجامع
نویسنده:
باقر قربانی زرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طبرسی
,
جوامع الجامع
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مجمع البیان فی تفسیر القرآن ,
شفاعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
آیه اکمال ,
الکشاف ,
ابتر خواندن پیامبر ,
تبییت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
دانش تفسیر در سده های پنجم و ششم هجری شکوفا گشت و تفاسیر ارزشمندی بر قرآن کریم نگاشته شد. یکی از شخصیت هایی که چندین اثر در علم تفسیر از او برجای مانده امین الاسلام فضل بن حسن طبرسی است. وی سه تفسیر بر قرآن کریم نگاشت که تفسیر وسیط یکی از آنهاست. نام این تفسیر جوامع الجامع است که در این نوشتار به تفصیل پیرامون ویژگی ها و چگونگی رویکرد طبرسی در آن بحث شده است. امتیازات این تفسیر نسبت به مجمع البیان و الکشاف زمخشری نیز از دیگر مطالب این نوشتار است. در پایان چاپ های گوناگون این اثر نقد و بررسی شده ویژگی های چاپ مرحوم استاد دکتر ابوالقاسم گرجی بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طهارت ذاتی، عصمت تکوینی و بساطت وجودی حقیقت محمدیه (ص)
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، راضیه نیکی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
اهل بیت(ع)
,
انسان کامل (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فیض مقدس ,
هستی شناسی عرفانی ,
امامت ,
عالم شهادت ,
عالم غیب(کلام) ,
نظام هستی ,
ولایت تشریعی ,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
ولایت تشریعی الهی ,
سهو النبی(ص) ,
ولایت تشریعی پیامبر(ص) ,
طهارت ذاتی پیامبر (ص) ,
طهارت ذاتی ,
عصمت تکوینی ,
وجود بشرط لا ,
هستی شناسی اسلامی ,
وجود لابشرط مقسمی ,
برهان بسیط الحقیقه ,
الله (اسماء ذات) ,
قرآن ,
فنا ,
عصمت و اختیار ,
وجود بشرط شئ ,
حبیب خدا ,
انوار الهی ,
عصمت ذاتی ,
محدودیت عالم طبیعت ,
عصمت تشریعی ,
هویت مطلق محمدی (ص) ,
طهارت جسمانی خاندان پیامبر (ص) ,
سریان وجودی حقیقت محمدیه (ص) ,
اتصاف به مقام فقر تام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
ویژگی اصلی و اساسی انبیاء و اولیاء الهی، عصمت و طهارت ایشان است. این عصمت دارای مراتب و درجات متعددی است. برترین مرتبه آن، عصمت از هر غیر و از هر نوع ترکیبی است، عصمتی که در واقع همان صرافت و بساطت وجود است که از ویژگی های خاص اولین تعین ذات الهی یعنی حقیقت محمدیه (ص) است. حقیقتی آسمانی که آن گاه که تنزل پیدا می کند، در وجود زمینی حبیب خدا (ص) و آل مطهرش (ع) ظهور می یابد؛ از این رو تمام صفات و کمالات آن وجه آسمانی در وجه زمینی او نیز وجود دارد، از جمله عصمت ذاتی و تکوینی و صرافت و بساطت وجودی، هر چند به سبب محدودیت های عالم طبیعت، تمام آن کمالات بالفعل به صورت عیان و آشکار در منظر تمام انظار نمی آید. بدین ترتیب، حقیقت وجود حضرت (ص) که مهبط وحی است، وجود بی کرانه و بسیطی است که جایی برای غیر باقی نمی گذارد، با این حال در عالم طبیعت و در ظاهر، بشری همانند دیگران و محکوم به احکام این عالم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا امامان واقعاً معصومند؟ پس چرا بعضی اولاد آن ها بد بودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ضمن توضيح دو نکته،به پاسخ این سئوال اشاره مي شود: الف) عصمت امامان ـ عليهم السلام ـ از طريق ادله عقلي و آيات قرآني و روايات معتبر در نزد شيعه و سني قابل اثبات است که ما در اين جا صرفاً به بيان يکي از ادله عقلي عصمت امامان اکتفا مي گردد و در مورد س
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
امامت عامه
,
عصمت امام (ع)
کلیدواژههای فرعی :
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت انبیاء از سهو ,
عصمت انبیا از معصیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح عقائد الإمامیة المجلد 1 : الفوائد البهیة فی شرح عقائد الإمامیة
نویسنده:
حمود, محمد جمیل
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
تکلیف (افعال الهی)
,
عصمت انبیاء (ع )
,
نبوت
,
دین اسلام
,
عقاید شیعه امامیه
,
تقلید
,
قضا و قدر
,
قرآن
,
صفات خدا
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
بداء
,
اجتهاد
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کد کنگره:
BP 211/5 /ح8ف9
چکیده :
«الفوائد البهية في شرح عقائد الإمامية»، تأليف علامه شيخ محمد جميل حمود، يكى از بهترين كتب كلامى شيعه است كه پيرامون مباحث اعتقادى شيعه سخن به ميان آمده است و گره از بسيارى مشكلات و شبهاتى كه بر مذهب شيعه است برداشته است. زبان اين كتاب عربى است و از جمله كتب معاصرى است كه در سال 1418 هجرى قمرى نگاشته شده است. الفوائد البهيه شرحى است بر كتاب العقائد الاماميه نوشته مرحوم مظفر، كه به تفصيل مطالب آن كتاب پرداخته و آنرا در دو جلد قرار داده است. اين كتاب كه در دو مجلد مى باشد داراى 40 باب است، هجده باب آن در جلد اول كتاب است كه با بحث اجتهاد و تقليد شروع شده و اعتقاد شيعه در تقليد در فروع دين و در اجتهاد و مجتهد در آن بيان گرديده و شارح آن را با عناوين ديگر شرح نموده است. جلد دوم كتاب كه مى توان گفت از اهم مباحث اين كتاب مى باشد و بيشتر به مباحث ويژه و اعتقادى شيعه پرداخته است كه شامل بحث مفصلى از امامت و رجعت مى باشد. اين جلد از كتاب از سه فصل امامت، دعا و معاد تشكيل يافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 174
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید