جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 959
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامی
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
کفر
,
خود سازی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
درجات ایمان ,
صفات الهی ,
عبادت ,
گناه ,
کمال حقیقی انسان ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
سعادت اخروی ,
جهنم ,
جهنم کفار ,
اهل بهشت ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
تقوا ,
طاعت ,
رابطه ایمان و عمل صالح ,
مراتب کفر ,
راه تقویت ایمان ,
تمثیل علىّ و عظیم ,
تمثیل نور و ظلمت ,
نقش عمل صالح در پیشبرد انسان ,
نقش گناه در ایجاد کفر ,
نقش گناه در ایجاد نفاق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در جلسات گذشته عرض كرديم كه بر حسب آنچه از آيات و روايات شريفه قرآن و روايات استفاده مى شود، براى سعادت انسان تنها راه، ايمان به خدا و انجام اعمال صالح است. گفته شد كه ايمان داراى درجات بسيار متفاوتى است كه شدت و ضعف آن در عمل ظاهر مى شود. آن ها كه تقيدشان به انجام وظايف شرعى و اعمال صالح بيشتر باشد، ايمانشان قوى تر است. همچنين در مقام اجتناب از گناهان، آن ها كه پرهيزشان بيشتر باشد، نگرانى و خوفشان بيشتر باشد، به طورى كه از متشابهات و مشكوكات هم اجتناب كنند، از مكروهات هم اجتناب كنند، اين ها نشانه هاى آن هستند كه ايمانشان قوى تر است. در واقع، سير تكاملى انسان سير ايمان است. انسانى كامل تر است يا ـ بفرماييد ـ انسان تر است كه ايمان بيشترى داشته باشد. هر قدر ايمان ضعيف تر باشد انسان از كمالات كمتر بهره دارد. در مقابل، آنچه موجب شقاوت انسان مى شود كفر و عناد است. همان گونه كه ايمان داراى مراتبى است، كفر هم داراى مراتبى است. از اعمال كفار معلوم مى شود كه مرتبه جحود و انكار و عنادشان نسبت به حق و اهل حق تا چه پايه است. شقاوت هم مراتبى دارد. بعضى ها در نهايت شقاوت هستند، (فى الدّركِ الاسفلِ مِن النارِ) (نساء: 145)؛ يعنى: پايين ترين چاه هاى جهنم. برخى هم در مراتب نزديك ترى به ايمان قرار دارند تا آنجا كه برسد به مرز ايمان، يك قدم به اين سمت بردارند مؤمن هستند، و يك قدم، به آن سمت كافر هستند. چنين مرزى بين ايمان و كفر وجود دارد كه به اصطلاح، نقطه صفر است. بستگى دارد به اينكه آدم تمايل به اين طرف پيدا كند مؤمن شود، يا به آن طرف، كه كافر شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
اختصاصات اهل بیت (ع)
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
نفس اماره ,
حق و باطل ,
بهترین بندگان خدا ,
رضای الهی ,
کمال حقیقی انسان ,
وسوسه شیطان ,
نفس لوامه ,
اهل معرفت ,
قرب الهی ,
شهوات ,
سعادت اخروی ,
نعمت ,
هدایت ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
طاعت ,
جهاد اکبر ,
هوای نفس ,
سالک ,
مفهوم نفس در علم اخلاق ,
مفهوم عقل در علم اخلاق ,
نکوهش تمایلات شیطانی ,
یاری الهی در مبارزه با نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در مباحث پیشروی درصدد شناسایی ویژگیهای بندگان خدا در سخنان اهل بیت علیهم السلام هستیم. بدین منظور، خطبه 87 نهج البلاغه را محور مباحث خویش قرار می دهیم که در بخش اول آن، امیرمؤمنان علیه السلام سی و سه ویژگی ممتاز برای محبوبترین بندگان خدا برمی شمارند. گرچه در ظاهر، این ویژگیها به تقوا پیشه گان، بندگان سالک و عارف خدا نسبت داده شده اند، اما حقیقت آن است که حضرت در پی معرفی و شناساندن خصایص خویش و فرزندان معصوم خود علیهم السلام هستند؛ خصایصی که تنها در آن حضرت و فرزندان معصوم ایشان علیهم السلام گرد می آیند و سایران نمی توانند به همه آن خصایص، آن هم عالیترین مراتبش، متصف گردند. در این مجموعه از سخنرانیها، استاد مصباح به بیان شرح و تفسیر ویژگیهای بندگان سالک خدا در نهج البلاغه می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
جاهل عالم نما
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ضلالت ,
معاد(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
گناه ,
سعادت اخروی ,
شقاوت اخروی ,
عذاب ,
قرآن ,
تفسیر به رأی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
خودخواهی ,
معارف ناب ,
حیوان انسان نما ,
فریب مردم ,
تاریخمند دانستن احکام خدا ,
نکوهش تفسیر به رأی ,
کوچک شمردن گناه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
این نوشتار شرحی است بر کلام حضرت علی علیه السلام در باب ویژگیها و اوصاف بدترین و پست ترین بندگان خدا؛ جاهلانی عالم نما که بهره ای از علم ندارند و خود را صاحب رأی و نظر می پندارند، سخنان گمراه کننده ای را از دیگران گرفته و در قالب نظریات علمی به مردم ارائه کرده و موجب گمراهی آنان می شوند. اینان قرآن را به رأی و نظر خویش تفسیر و با برداشتهای غلط، آیات قرآن را همسو با افکار پلید خویش تفسیر می کنند. حضرت امیر علیه السلام این عالمان گمراه را حیوانهایی انسان نما به شمار می آورد که همواره سد راه جویندگان حقیقت و غارتگران اندیشه اند، شهوت شهرت بر سر دارند و با نیرنگ و سخنان ظاهرفریب، مردم ناآگاه را گرد خود جمع کرده، گمراهشان می سازند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
ضلالت
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
خود سازی
,
غفلت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اعتقاد به معاد ,
خلافت الهی ,
علم نفس ,
عبادت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
قرب الهی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
سعادت اخروی ,
شقاوت اخروی ,
عذاب ,
قرآن ,
ذکر (یاد خدا ) ,
طاعت ,
کفران ,
هویت انسانی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
ریشه انحرافات ,
لوازم توجه به هویت انسانى ,
حقیقت یابی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در ادامه سلسله مباحث اخلاقى استاد مصباح يزدى، در اين شماره نيز بخش ديگرى از بحث «تزكيه نفس» را به محضر اهل معرفت تقديم مى داريم. در جلسه گذشته بحثى را تحت اين عنوان ارائه كرديم كه ريشه همه مفاسد، انحرافات، و سقوط انسان «غفلت» است و چند نمونه از آيات كريمه قرآن را در اين باره يادآور شديم. سؤالى هم مطرح كرديم كه منظور از غفلتى كه موجب اين سقوط و انحراف، و در نهايت عذاب ابدى مى شود، غفلت از چيست؟ در اینجا به بررسی پاسخ این سوال پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدایت الهی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مراتب کمال انسانی ,
بصیرت ,
اولیاء الله ,
ضلالت ,
هدایت تشریعی ,
هدایت تکوینی ,
هدایت درونی ,
کمال نفوس انسانی ,
حیات انسانی ,
حیات حیوانی ,
قرب الهی ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
ذکر (یاد خدا ) ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
هوای نفس ,
زندگان حقیقی ,
مردگان حقیقی ,
جایگاه گمراهان ,
مقام اولیاء ,
نعمت ذکر الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
انسان که به زیباترین شکل خلق شده است، ویژگیهایی دارد که نسبت به سایر مخلوقات الهی، به عنوان موجودی برتر شناخته می شود. این موجود، علاوه بر برخورداری از اختیار و اراده، که او را در میان خلایق الهی ممتاز کرده است، از نظر صورت و سیرت نیز بر دیگران برتری دارد. برخورداری از هدایت تکوینی و تشریعی، هدایت باطنی و درونی، چشم، گوش، و قلب باطنی از ویژگیهای انسان است. علی علیه السلام مولای موحدان، انسان را برخوردار از حیات انسانی می داند که می تواند در پرتو آن، همه امکانات، ظرفیتها و توانمندیهای خود را در مسیر هدایت و انجام وظایف دینی و الهی خویش به کار گیرد تا به موجودی کامل نائل آید. انسانی برخوردار از حیات انسانی است که همه فضایل و کمالات انسانی او به منصه ظهور رسیده و او از آنها بهره مند شود. اما همین انسان دارای حیات حیوانی نیز هست. در این صورت رشد صفات و ویژگیهای حیات حیوانی او، بسان موجودی بی روح و مرده خواهد بود. همچون سایر حیوانات، بلکه به مراتب بدتر از آنها خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
بنده صالح
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ضلالت ,
هدایت الهی ,
عبادت ,
حدیث ثقلین ,
فضایل امام علی(ع) ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
قرب الهی ,
سعادت اخروی ,
عذاب ,
قرآن ,
عبودیت ,
یقین ,
ریسمان الهی ,
جنگ خندق ,
شکوه بندگی ,
قلب مومن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
به راستی ویژگی و اوصاف بندگان صالح خدا کدامند؟ سالک راه چگونه می تواند با آگاهی و بصیرت، مسیر سعادت را بپیماید؟ با کدامین دستگیره محکم و ریسمان سترگ الهی می توان این مسیر پرفراز و فرود را پیمود؟ استاد، در شرح و تفسیری بر کلام امیرمؤمنان علی علیه السلام در این گفتار، لغزشگاه ها و راه های ناامن مسیر سعادت را گوشزد و گناه را آستانه سقوط بندگان الهی به جهنم قلمداد می کنند و نیل به این سعادت را نیازمند مجاهدت و جانفشانی بسیار می دانند. بدین سان، خورشید یقین، روشنگر و آرام بخش دلهای مؤمنان و دوستان خدا خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
اعتدال
,
انفاق
,
عبادالرحمان
,
آیه 67 فرقان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
بیت المال ,
افراط ,
قرآن ,
سوره فرقان ,
اعتدال ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
خیرالامور اوسطها ,
حرام بودن افراط ,
حرام بودن تفریط ,
رعایت حد وسط ,
انفاق متعادل ,
نهى قرآن در رعایت اعتدال ,
امر قرآن در رعایت اعتدال ,
اعتدال در همه شئون زندگى ,
ضرورت تسلیم در برابر خواست خدا ,
لزوم توجه به وظایف متزاحم ,
وجوه شرعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
پنجمین ویژگى عبادالرحمان «انفاق متعادل» است، به گونهاى که نه اسراف و افراطى در آن صورت بگیرد و نه بخل و تفریط. این مفهوم امروزه به عنوان «اقتصاد» معروف است و حتى در کتب روایى نیز بابى بدان اختصاص یافته است. رعایت تعادل در همه امور پسندیده و حتى حکم عقل و بلکه نقل است؛ چنانکه در روایات به این موضوع اشاره شده است: «خیرالامور اوسطها». بنابراین، اختصاصى به انفاق ندارد، بلکه همه عبادات واجب و مستحب را شامل مىشود. عدم رعایت تعادل در انفاق، طبق برداشت از آیه شریفه مورد بحث (فرقان: 67) حرام است و در مقابل، رعایت آن واجب؛ اما هر یک از این دو داراى مراتبى هستند. مؤمن واقعى کسى است که سر بر فرمان مولا دارد و هرچه را او حکم براند اطاعات کند؛ نه گامى پیش نهد و نه گامى پس. تمام مکاتب اخلاقى، به ویژه اسلام، به نوعى بر اعتدال و رعایت حد وسط صحه گذاشته و بدان توصیه کردهاند. از انجام امور ـ واجب یا مستحب ـ توجه به تکالیف و وظایف متزاحم لازم است؛ چراکه گاهى پرداختن بیش از حد به یک وظیفه موجب بازماندن از وظیفهاى مهمتر مىشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقاد به معاد
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
غفلت
,
تفکر به آخرت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حب دنیا ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
دین و دنیا ,
انسان و خدا ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
ذکر (یاد خدا ) ,
توکل ,
زهد ,
تقوا ,
طاعت ,
غفلت زدایی ,
ارزش دنیا ,
زندگی دنیا ,
توجه به دنیا ,
غفلت از هویت الهی ,
مقایسه دنیا و آخرت ,
ارزش آخرت ,
دین و توسعه ,
بهره مندی از دنیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
همان گونه كه در جلسات گذشته ذكر شد، بر حسب آنچه از قرآن كريم استفاده مى شود، عامل اصلى سقوط انسان «غفلت» است. گفته شد كه هيچ وقت غفلت مطلق براى انسان پيش نمى آيد؛ انسان هميشه به چيزى توجه مى كند. غفلتى كه باعث سقوط مى شود، غفلت از هويت الهى و يا غفلت از رابطه خود با مبدأ و معاد است. آنچه هم كه مانع ابتلاى انسان به غفلت مى شود و در نقطه مقابل غفلت قرار دارد «توجه و ياد» است. همچنين از آيات كريمه قرآن استفاده شد كه قرآن براى غفلت زدايى، «تفكر» را توصيه مى كند. متعلق تفكر هم به ارتباط انسان با خدا و آيات الهى و سرانجام، انسان با معاد بازمى گردد. در جلسه گذشته، درباره فكر پيرامون آخرت و مقايسه آن با دنيا نكاتى ذكر شد و نتيجه اين شد كه وقتى انسان درباره ويژگى هاى دنيا فكر مى كند و آن ها را با زندگى آخرت، كه بى نهايت از زندگى دنيا ارزشمندتر است، مقايسه مى كند، اين فكر ـ فكر درباره حقيقت دنيا و كم ارزش بودن نسبت به زندگى آخرت ـ باعث مى شود كه انسان در برابر زرق و برق هاى دنيا خود را نبازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
حب دنیا
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اولیاء الله ,
اهل بیت(ع) ,
عبادت ,
نعمتهای مادی ,
قرب الهی ,
شهوات ,
لذائذ مادی ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
طاعت ,
نکوهش دنیا ,
دنیای مطلوب ,
نیازهای طبیعی انسان ,
کاربرد تکوینی شهوت ,
کاربرد تشریعی شهوت ,
دنیای نکوهیده ,
دلبستگی به دنیا و رفتار انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
از جمله اوصاف بندگان شایسته خدای متعالی، عدم وابستگی به شهوات و لذایذ مادی زودگذر دنیایی است. هرچند مؤمنان نیز همچون سایر انسانها برای ادامه حیات و زنده ماندن، نیازمند بهره گیری از خواستها و لذایذ دنیوی هستند، اما هیچگاه ایشان، دلبستگی به مقام دنیا نداشته، آن را مقدمه و وسیله قرب خویش به رضوان الهی می دانند. آنچه در آموزه های دینی نکوهیده شده است نه اصل بهره گیری از شهوات و لذایذ مادی، بلکه دوستی، وابستگی و هدف قرار گرفتن آنهاست. اصل بهره گیری از شهوات و لذات مادی و دنیوی و... توسط مؤمنان و آن را مقدمه سعادت، کمال و تعالی خویش قرار دادن، امری شایسته و پسندیده است. این مقال، به تفصیل به این موضوع می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
هدایت یافتگان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
هدایت الهی ,
محبت ,
عبادت ,
وسوسه شیطان ,
قرب الهی ,
شهوات ,
هدایت ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
تقوا ,
عبودیت ,
دنیاپرستی ,
رضایت الهی ,
هوی و هوس ,
تاریکی قلب ,
هوسرانی ,
کوردل ,
شناخت حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
به راستی هدایت یافتگان و دلدادگان نور الهی به چه سان بدین مرتبه نایل می آیند؟ دغدغه اصلی آنان در این دنیا چیست؟ چگونه می توان دلداده معبود بود، در عین حال در این کره خاکی زیست؟ شهوات و هوس ها حجاب دل اند و آدمی را از درک حقایق هستی دور می کنند. شیطان هوس های زودگذر و شهوات دنیوی را برای انسان می آراید و همین ها را دغدغه اصلی زندگی او قرار می دهد. اما مؤمنان هرچند در این دنیا می زیند و از لذایذ دنیوی نیز بهره می گیرند، اما این التذاذات هدف و مقصد نهایی آنان نیست. از این اسباب برای رسیدن به قرب الهی بهره می برند. نفس خویش را از کمند شهوات رهانیده، از انبازی با دنیاخواهان پرهیز می کنند. تاریکی را از قلب خویش می زدایند، تقوا و عقل خویش را معیار شناخت مصالح در زندگی دنیایی خویش قرار می دهند و بدین سان، در زمره ره پویان ره عشق و دلدادگان حق قرار می گیرند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 959
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید