جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 163
منظور از درهاي جهنم چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در حقيقت درهاي گناهاني است كه به وسيله ي آن، افراد وارد دوزخ مي شوند، هر گروهي به وسيله ارتكاب گناهي و از دري وارد مي شود. همانگونه كه درهاي بهشت، طاعات و اعمال صالح و مجاهدتهايي است كه به وسيله آن بهشيان وارد آن مي شوند. لذا اين تعدد درها به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تعداد درهاي جهنم چندتا مي باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تعداد درهاي جهنم، 7تا مي باشد طبق آيه اي از قرآن كريم كه مي فرمايد: «لها سبعة ابواب لكّل باب منهم جزء مقسوم»(1) براي جهنم 7 درب مي باشد. و براي هر دري گروهي معيني از آنها تقسيم شده اند و هر گروهي به واسطه ارتكاب گناهي از در مخصوص وارد مي شوند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه وجود دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بديهي است كه خداوند متعال انتقامجو نيست، ليكن مجازاتهاي الهي چه در اين دنيا و چه در آن دنيا، در حقيقت نتيجه ي اعمال خود انسانهاست كه به عنوان مسبب الاسباب بودن خداوند به او نسبت داده مي شود. چنانچه مي فرمايد: «و من جاء بالسيئه، فكبّت وجوههم في بیشتر ...
ويژگي و اوصاف جهنم چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به نامهاي جهنم اوصافي كه براي آن مي توان برشمرد عبارت است از: 1- هيزم و آتشگيره ي آن سنگها و انسانها هستند. 2- آتشي است كه از دلها سر مي زند و نخستين جرقه اش در قلوب ظاهر مي شود. 3- آتشي است در هم شكننده و در هم كوبنده. 4- آتشي است دا بیشتر ...
دوزخ در كجا واقع شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دوزخ در باطن و در درون همين جهان است عالم آخرت و جهنم محيط بر اين عالم است و اصطلاحاً اين جهان در شكم و در درون آن جهان قرار دارد مانند عالم جنيني خود عالمي مستقل است اما جداي از اين عالم كه ما در آن قرار داريم نيست و عالم دنيا نسبت به عالم آ بیشتر ...
آيا دوزخ الان موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اكثر دانشمندان اسلامي معتقدند كه اين دو (بهشت و دوزخ) اكنون وجود خارجي دارند و ظواهر آيات قرآن نيز آن را تأييد مي نمايند. در سوره ي تكاثر مي فرمايند: «كلا لو تعلمون علم اليقين، لترون الجحيم ثم لترونها عين اليقين»(1)، اگر علم اليقين داشتيد دوزخ بیشتر ...
هدف از آفرينش دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند تبارك و تعالي در سوره ي مدثر مي فرمايد: «نذيرا للبشر»(1): هدف از آفرينش دوزخ هرگز انتقام جويي نيست بلكه اين وسيله اي است براي انذار انسانها تا همگان را بيم دهد و از عذاب وحشتناكي كه در انتظار كافران و گنه كاران و دشمنان حق است بر حذر دا بیشتر ...
آيا جهنم داري گوش و چشم است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : طبق آيهء 12 سوره فرقان كه مي فرمايد: «اذا رأتهم من مكان بعيد سمعوا لها تغيظاً و زفيرا»: هنگامي كه آتش گناهكاران را از دور مي بيند صداي وحشتناك و خشم آلود جهنم را كه با نفس زدن شديد همراه است مي شنوند. در اينجا روشن است كه مي فرمايد: آتش آنها ر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ماهيّت دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «جهنم» كانون قهر و غضب الهي است و مطابق ظاهر و صريح آيات قرآن مشتمل بر عذابهاي جسماني و روحاني مي باشد. و براي شناخت ماهيت دوزخ بهترين كار اين است از نامها و اوصافي كه در آيات مختلف قرآن بر آن ذكر شده كمك گرفت تا بتوان پرده اي از روي اسرار اي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ممكن است خداوند آتش جهنم را براي ترساندن ما انسان ها آورده باشد (به عنوان تشبيه) مثل خانه عنكبوت كه تشبيه ميباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف) سوختن در آتش و ديگر عذاب‌هاي ذكر شده در نصوص ديني واقعي است، نه صرف تشبيه. البته عذاب آتش آخرت با اين عالم تفاوت‌هاي بسياري دارد؛ و ميزان سوزش آن با آنچه در دنيا رخ مي‌دهد قابل قياس نيست. حضرت امام (ه) در كتاب شريف چهل حديث مي‌نويسند: «ب بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 163