جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 238
بهائیت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
وقتي در قرن 13 هجري قمري شخصي به نام علي محمد شيرازي ادعاي نيابت امام و باب امام زمان و كسي كه از طرف آن حضرت عهده دار ارشاد جامعه است را كرد، با حمايت مستقيم كشورهاي سلطه طلب توانست بين مردم ايران اختلاف اندازد و بر پايه همين حمايت ها بود كه بعد ادع بیشتر ...
اگر اتحاد عالم محور تعالیم بهاءالله است با چه مؤونة علمی، اعتقادی و فرهنگی می تواند عالم را متحد گرداند آیا بین خود بهائی ها اصلاً اختلافی وجود ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پس از گستردگي اسلام، دشمنان اسلام و دولت هاي استعماري، مبارزه با آن را از طريق تحريف آغاز كردند و انديشه هاي خود با مارك ديني به مردم ارائه كردند، براي همين با حمايت از رهبران بهائيت، خاتميت اسلام را زير سؤال برده و عده اي را براي نجات بشريت در دنيا بیشتر ...
وقتی از نظر بهائیت دین اسلام منسوخ شده است، چرا بر مدعای خودشان بر آیات قرآن و روایات معصومین استدلال می‌کنند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
استدلال به متون ديني و كتب مقدسه‌ي آئين‌هاي آسماني گذشته روشي معمول در ميان دانشمندان اديان بعدي است، به طور مثال دانشمندان و متكلمين مسيحي براي اثبات الهي بودن آئين خود به متون ديني يهوديان توجّه خاص داشته و به آياتي از تورات و ساير متون استدلال مي‌ بیشتر ...
رؤیارویی ایرانیان با فمینیسم از فمینیسم ایرانی تا فمینیسم اسلامی
نویسنده:
اسماعیل چراغی کوتیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
ارمغان مهم رؤیارویی ایرانیان با تجدد، چالش بین سنت های دینی و تجدد بود. حوزه مسائل زنان و خانواده نیز در چنبره این چالش گرفتار آمد. این نوشتار می کوشد با رویکردی جامعه شناختی تاریخی و با روش اسنادی و کتابخانه ای به این پرسش ها پاسخ دهد که تفکر فمینیستی از چه زمانی وارد فضای فکری جامعه ایرانی شد و با تکیه بر چه بسترهایی به اشاعه خود پرداخت و در این مسیر چه مراحلی را پشت سر گذاشت؟ یافته ها حکایت از این دارد که حوادث پیش و پس از انقلاب مشروطه، زمینه آشنایی برخی زنان ایرانی را با جنبش زنان در غرب، فراهم آورد. در این میان، ساختاری شبه جنبش در ایران شکل گرفت که بر زیست بهتر زنان و احقاق حقوق زنان تأکید می کرد. اما با ظهور دوره پهلوی ها، جنبش شکل دولتی به خود گرفته و به موجی آسوده بدل شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، موج سومی از جنبش شکل گرفت که همگرایی بیشتری با مبانی فمینیسم غربی داشت. این موج را طیف های متفاوت و گاه متناقضی تشکیل می دهند که علی رغم تفاوت های بسیار، در این نکته مشترکند که مسائل عصر مدرن را نباید با دین توضیح داد. این رویکردها از یک سو، از فقدان نگرش علمی رنج می برند و از سوی دیگر، نوعی الگوبرداری صرف از مسائل زنان در غرب و بی توجه به ظرفیت های فرهنگی و ملی در حل مسائل زنان هستند. افزون بر این، رویکردهای آنان نوعا سیاسی است که می توانند از سوی دشمنان مورد بهره برداری قرار گرفته و خطری بزرگ برای امنیت ملی باشند.
صفحات :
از صفحه 31 تا 48
تحلیل عقاید شیخیه در بسترسازی بابیت و بهائیت
نویسنده:
حمید فلاحتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
چکیده :
از دیرباز مسائلی مانند معاد جسمانی، معراج جسمانی پیامبر، غیبت و امکان طول عمر امام زمان در بین اندیشوران مطرح بوده و نظراتی برای توجیه این باورها بیان شده است. از جمله نظرات احمد احسائی، که فرقه شیخیه منتسب به اوست، در این خصوص مطرح است. رهبران بابیت و بهائیت، به ویژه علی محمد شیرازی که از باورهای شیخیه متأثر بودند، با پر رنگ کردن مسائلی مانند رکن رابع یا مهدویت نوعی با تأثیر از نظریه جسد هورقلیایی شیخ احمد، ابتدا مدعی نیابت، سپس مهدویت و در نهایت، پیامبری شدند. از این رو، میتوان یکی از زمینه های پیدایش بابیت و بهائیت را تأثیر پذیری از عقاید شیخیه دانست. این مقاله با رویکرد تحلیلی با هدف شناسایی بستر های پیدایش بابیت و بهائیت تدوین یافته است.
صفحات :
از صفحه 159 تا 178
میرزا حسینعلى بهاء که بود؟ و چه ادعایى داشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ميرزا حسينعلى فرزند ميرزا عباس نورى معروف به ميرزا بزرگ متولد 1233 هـ ق از اهالى «تاكر» يكى از روستاهاى شهر نور مازندران بود. او در كودكى علوم مقدماتى را تحصيل كرده و سپس به متصوفه ارادت و علاقه زيادى پيدا كرده از مكتب آن ها استفاده نمود و از اين جهت بیشتر ...
سران بهائیت قبل از به وجود آمدن این مرام به کدامین دین بوده و چه مذهبی داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بابيت و بهائيت دو فرقة ضاله هستند كه در پيدايش اين دو فرقه بيگانگان نقش داشته اند، و هدف آنها از بوجود آوردن اين دو فرقه، شكاف انداختن بين مسلمانان و ايجاد تفرقه بود. با نگاه به تاريخ پيدايش اين فرقه (بهائيت) مي‌بينيم كه اين حركت از بنيانگذاري مكتب ش بیشتر ...
اکنون رئیس فرقه بابی و بهائی، و اسماعیلی و شیخیه کیست و انحرافات آنها چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. اسماعيليه: اسماعيليه گروهي هستند كه به امامت اسماعيل فرزند امام جعفر صادق ـ عليه‎ السلام ـ معتقداند و مرگ اسماعيل را انكار نموده و معتقدند كه او زنده است و روزي ظهور خواهد نمود.[1] رهبر فعلي آنها شخصي بنام «پرنس كريم آقاخان (آقاخان چهارم) شصت و هف بیشتر ...
فرقه بهائیت چه هدف و برنامه ای دارد و چه طور قابل شناسائی هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فرقه بهائیت بنابر ادعای پیروان آن اهداف زیادی دارد که ظواهر آن ها بسیار جالب و جذاب می باشد ولی در پشت این کلمات زیبا سیاست های فریبکارانه ای نهفته به طوری که ریشه آن را سیاست قدرت های استعماری تشکیل می دهد و به همین علت شخص حسین علی بهاء دستور قتل ش بیشتر ...
مردم جاهل در زمان بهائیت چگونه می بایست به ادعای مهدویت باب و بهاء شک می کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
استعمارگران غربي براي تسلط بر كشورهاي اسلامي، همواره تلاش داشته اند تا از موقعيت هاي پيش آمده در جوامع اسلامي به نفع خود، استفاده برند و بهترين وسيله براي آنها دستاويز قرار دادن عنوان مذهب بوده، تا پايه هاي اعتقادي مردم را تضعيف كنند. آنان در كشور اي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 238