جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 206
كشف الستور عما اشكل من احكام القبور
نویسنده:
محمود سعيد ممدوح
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
امارات/ دبی: دار الفقیه,
چکیده :
کتاب کشف الستور عما اشکل من احکام القبور توسط محمود سعید ممدوح به رشته تحریر درآمده است. قرآن یا پیامبر و منابع فقهی عظیم که از بزرگان به ارث رسیده عقاید واحدی هستند که مسلمانان را متحد و جمع می کند هرچند اختلافاتی در بین آنها وجود داشته باشد .اما ناگهان کسی پیدا می شود که دیگران را تکفیر می کند و با مسلمانان در بعضی از امور مخالفت می کند. شکی نیست که ابن تیمیه دارای افکار منحصر به فردی بود و به همین سبب انتقادات بسیاری به وی شد و بسیاری از علماء به اجتناب از افکار وی تاکید کردند. این افکار سالها بعد و با پیدایش محمد بن عبدالوهاب موجب تشکیل فرقه وهابیت شد. یکی از مسائل اختلافی وهابیون با دیگر امم مسئله قبور می باشد. نویسنده در این کتاب به بررسی عقاید ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب در مورد قبور می پردازد. مطالب کتاب از 3 قسمت تشکیل شده است. نویسنده در قسمت اول عناصر ایمان به خدا و انواع کفر در دوران جاهلیت، تکفیر مسلمانان توسط مشرکین، معرفی محمد بن عبدالوهاب را بیان می کند. قسمت دوم پیرامون قبور می باشد مانند بناء بر قبور، بناء مسجد بر قبر، دفن کردن در مسجد و بیان روایاتی در این رابطه می باشد. در قسمت سوم تعریف مفتی و فتوی و بیان برخی از فتاوی مانند فتوا در مورد تکفیر مومن، ذبح از طرف میت، منع سفر برای زیارت قبور و... بیان می شود. نویسنده با بررسی فتواهای مختلف در باب زیارت قبور، بیان می دارد عموم مسلمانان قائل به جواز زیارت قبور برای زنان و مردان مسلمان هستند و فتوای به تحریم آن، شاذ و مختص به وهابیون می باشد.
مناقشة الالبانيين في مسألة الصلاة بين السواري
نویسنده:
حسان عبدالمنان محمود مقدسي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الامام المذهبی,
چکیده :
کتاب مناقشة الألبانیین فی مسألة الصلاة بین السواری توسط حسان عبدالمنان محمود المقدسی به رشته تحریر در آمده است. به درستی امری در زمان های اخیر پیرامون نماز در مساجد نتیجه درگیری و دشمنی بین مسلمانان گردیده که آن الصلاة بین السواری ( بلندی ) می باشد. چون عده ای از اهل علم حکم به عدم جواز این عمل یا کراهت شدید آن داده اند به دلیل انقطاع صفوف در الصلاة بین السواری ( بلندی ) و ادله وارد شده نزد آنها بر خروج کسانی است که الصلاة بین السواری ( بلندی ) می خوانند. و عده ای دیگر اشکالی در آن وارد نکرده به دلیل فهم دیگری در ادله و برای تنگی جای در بعضی از مساجد و تبعیت نموده اند بر اجماع عده زیادی از علما، همچنین دورمانده اند و ادعا می کنند عده ای که همانا روش آنان تقلید از البانی به اسم سلفیه می باشد و آنان زعم بر این دارند که مقلدون البانی هستند و آنان صاحب تعصب و عدم معرفت هستند. نویسنده در این کتاب با شناختی که نسبت به تبیین الصلاة بین السواری ( در بلندی ) داشته و خطاها و اشتباهات زیادی که در کتاب واقع گردیده، برای آگاهی ذکر نموده و پس از آن معصوم نبودن آنان را عذر آورده است. نویسنده به قصد این که بیان دارد رد بر حدیث ثقه شیعی که مؤید مذهب آنان است که این عمل صادر نمی گردد مگر از نواصب وکسانی که پیرامون نواصبند و گفتار نواصب را اختیار کرده اند. این کتاب حاوی مقدمه، هفت فصل و خاتمه می باشد. برخی از مطالب فصول آن عبارتند از: مذاهب علما در حکم الصلاة بین السواری، خلاصه اقوال علما در حکم الصلاة بین السواری، مطالعه در ادله کراهت درجه بین السواری، أدله المجیزین بر درجه بین السواری، نتیجه بحث، رد بر الألبانی در تصحیحش برای احادیث الصلاة بین السواری. تهومات واقعه در رساله حلبی در الصلاة بین السواری. مؤلف پس از بررسی فرقه وهابیت به عقائد مهم آنان پرداخته است که بدرستی از با اهمیت ترین آنچه که واجب است ذکرش این که عده زیادی از علمای معاصر فتنه می کنند به سبب اقوال البانی و بلکه مقدم داشتند البانی را بر عده کثیری از ائمه، بلکه حرام کرده اند تقلید از ائمه را و واجب دانستند تقلید از البانی را و ادله ای بر آن نیست که بعضی از آنان مقدم دانسته اند البانی را بر بخاری در علم حدیث، به گمان این که بخاری قدرت استخراج و بررسی حدیث البانی را ندارد و این که البانی سریعتر از بخاری در حکم بر حدیث و رجال می باشد. تناقضات البانی در کتبش به بیش از هزار تناقض رسیده است. و خطاهای او از دو هزار خطا تجاوز کرده است. و اگر شمارش گردد جمیع توهیناتی که البانی بر علما داشته به هزاران رسیده است که اگر تحریفات و تصحیفاتش جمع آوری گردد یک مجلد کتاب می گردد.
تعريف الانام في التوسل بالنبي و زيارته عليه الصلاة و السلام
نویسنده:
محمد بن محمد ابن حاج، ابوبکر مخیون، عبدالصمد حسینی سنان، عبدالله بلبیسی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سوریه/ دمشق: دار المصطفی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب تعریف الانام فی التوسل بالنبی و زیارته علیه الصلاة و السلام توسط محمد بن محمد ابن حاج به رشته تحریر درآمده است. این کتاب مجموعه مقالاتی است که حول مساله ی توسل به پیامبر اکرم (ص) و اثبات مشروعیت و مقبولیت آن از دیدگاه شرع مقدس اسلام بوده، همچنین به مساله ی زیارت قبر آن حضرت(ص) و اثبات مشروعیت و محبوبیت آن از نگاه شرع، می پردازد. عمده مقالاتی که در این کتاب و در این خصوص آمده است بدین شرح می باشد: مقاله اول که عنوان کتاب هم از این مقاله اتخاذ شده است، نوشته محمد العبدری است، این مقاله به مساله ی زیارت قبور و خصوصا زیارت قبر پیامبر اکرم (ص) می پردازد و ضمن نقد ادله ی وهابیان در انکار مشروعیت این موضوع، به بحث جواز طلب شفاعت از پیامبر اکرم (ص) هم پرداخته و این مساله را نیز به تفصیل بیان می دارد. مقاله دیگر با عنوان «سهام الموحدین فی حناجر المارقین» اثر عبدالرحمن الفیحون است که با تکیه بر احادیث معتبر و اقوال علما و نیز آ یات قرآن به بیان ادله جواز توسل پرداخته است. مقالات دیگری نیر در همین موضوعات آمده است از جمله مقاله «سهام الجلالة فی افندة اهل الضلالة» نوشته عبدالصمد احمد الحیفی السنان و مقاله «فصل المقال فی حکم الصلاة بالنعال» نوشته عبدالله بن محمد الهاد ی بن عبدالقادر.
داعية و ليس نبياً
نویسنده:
حسن بن فرحان مالكي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان/ اردن: دار الرازی,
چکیده :
كتاب داعيه و ليس نبياًّ (او اصلاح طلب بود نه پيامبر) [قرائة نقديه لمذهب الشيخ محمد بن عبد الوهاب في التكفير (قرائت انتقاد تازه اي از مذهب پيشواي وهابيون در مسئله تكفير و كافر شمردن ديگران)] توسط حسن بن فرحان المالكي به رشته تحریر در آمده است. نويسنده اين كتاب که خود یک عالم وهابی است، اثر خود را به نام (او اصلاح طلب بود نه پيامبر) ناميده است. او در این کتاب عمدتا به نقد سخنان و عقايد محمد بن عبدالوهاب در زمينه تكفير مسلمین و نسبت دادن شرك و كفر به همه كساني كه وهابي نيستند و سخنان او را نپذيرفته اند پرداخته است . این کتاب شامل پنج فصل می باشد. در فصل اول به نقد كتاب «كشف الشبهات» كه از مشهورترين و مهم ترين كتاب هاي محمد بن عبد الوهاب می باشد، پرداخته شده است. فصل دوم به نقد ساير كتب محمد بن عبدالوهاب در مسأله شرك و توحيد مي پردازد. فصل سوم به این مسأله که آیا ابن عبدالوهاب از مسأله تكفير مسلمين عدول كرده است يا نه؟ پرداخته و سپس بخش عظيمي از تناقضات ابن عبدالوهاب را به صورت علمي بیان می دارد. فصل چهارم مسأله این که آيا پيروان محمد بن عبدالوهاب چشم و گوش بسته همان مسير تكفير مسلمين را دنبال كردند و بر اشتباهات او صحّه گذاشتند يا به نقد نظرات شيخ پرداختند؟ می پردازد. فصل پنجم به نقد نظرات دشمنان شيخ مي پردازد و تندروان را از معتدلان جدا مي‌سازد. نویسنده می گوید اعتراف به اين مسئله براي افراد منصف با توجه به استدلالات روشني كه داريم كار آساني است، نه دين اسلام با اين اعتراف از بين مي رود و نه خورشيد از مغرب طلوع مي كند (و نه آسمان به زمين مي آيد! فقط انسان جايز الخطايي خطا كرده است).
عمدة الكلام في اثبات التوسل و التبرك بخير الانام
نویسنده:
جميل حليم حسيني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار المشاریع,
چکیده :
کتاب عمدة الكلام في اثبات التوسل و التبرك بخير الانام بقلم جمیل حلیم الحسینی به رشته تحریر در آمده است. او کتاب خود را در پاسخ به شبهات وهابیت در مورد توسل و تبرک نگاشته است کتاب او مشتمل بر دو بخش است بخش اول آن در بردارنده ی تعریف معنای عبادت ومنافات نداشتن آن با توسل است در این بخش نویسنده با استناد به ادله نقلی قرآنی و روایی به نقل تناقضات وهابیون پرداخته است در بخش دوم به مساله تبرک پرداخته است و با استناد به سیره و ادله قرآنی و روایی در صدد اثبات ان بر آمده است و تناقضات ابن تیمیه را روشن کرده است در تتمه با استناد به کتب صحاح و علمای اسلام و با ذکر سندها از آن کتاب ها به نقد ابن تیمیه و وهابیت پرداخته است.
فتاوي ابن تيمية في الميزان
نویسنده:
محمد بن احمد يعقوبي؛ مصحح: محمد انجم مصباحی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
هند/ گجرات: مرکز اهل السنة برکات الرضا,
چکیده :
کتاب فتاوي ابن تيمية في الميزان بقلم محمد بن احمد الیعقوبی به رشته تحریر در آمده است. او کتاب خود را در پاسخ به فتاوای ابن تیمیه نگاشته است که وهابیان در مساله ی زیارت و علی الخصوص زیارت خاتم الانبیاء، مطرح می کنند. کتاب او مشتمل بر مقدمه و هشت باب است که باب اول آن، حاوی صفات بارز فتاوای ابن تیمیه است که تشبه و تجسیم و اهانت بر مخالفین صفات بارز آن است. باب دوم آن در بردارنده ی کلام ابن تیمیه در مورد جهت داشتن خداوند و پاسخ آن می باشد. در باب سوم کلام بن تیمیه در رد عقاید و کلام و پاسخ به آن است در باب چهارم کلام ابن تیمیه در مورد اینکه قرآن حادث است وخداوند با ما با صوت معمولی صحبت می کند و پاسخ به آن می باشد. باب پنجم در مورد رد عصمت انبیاء توسط ابن تیمیه و پاسخ به آن است. باب ششم مشتمل برکلام ابن تیمیه در رد حرمت سفر و ممنوعیت توسل و پاسخ به آن است. و در باب هفتم به کلام این تیمیه در فنا و نابود شدن آتش و پاسخ به آن پرداخته است. در باب هشتم به کلام ابن تیمیه در سب صالحان و پاسخ به آن پرداخته است. در باب نهم به دیدگاه ابن تیمیه در مورد فلاسفه و پاسخ به آن پرداخته است و در نهایت باب دهم به بیان برخی از موارد خرق اجماع ابن تیمیه پرداخته است.
مضحك المبكي من فتاوي الالباني
نویسنده:
عادل كاظم عبدالله
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار وادی السلام,
چکیده :
کتاب المضحك المبكي من فتاوي الالباني توسط عادل كاظم عبدالله به رشته تحریر در آمده است. فتاوی و احکامی‌ که از سوی وهابیت و مفتی آنها ناصر الالبانی صادر می‌شود از طرفی عجیب و غریب و از طرف دیگر باعث ریختن اشک از چشم می‌شود چرا که با این فتاوی دین اسلام را نابود کرده است. با این حال هنوز هم پیروان الالبانی که همان وهابیت هستند از وی پیروی می‌کنند و کلمات او را معیار و میزان در شناخت ایمان می‌دانند. نویسنده در این کتاب تعدادی از احکام و فتاوی الالبانی را ذکر می‌کند تا میزان علم و شنیع بودن اعتقادات وی معلوم شود. مطالب این کتاب از 2 فصل تشکیل شده است. در فصل اول نویسنده مختصری در مورد الالبانی و زندگی نامه وی توضیح می‌دهد. فصل دوم نمونه‌هایی از احکام و نظریات و فتاوی الالبانی مانند: سخنان وی در مورد خداوند، در مورد انبیاء و رسل،‌ در مورد خاتم الانبیاء و اهل بیت، نظر وی درباره قرآن، پدر و مادر، اموات و دعاء کردن را بیان می‌کند. نویسنده در پایان نتیجه می‌گیرد که اگر کسی مقداری در این سخنان تامل کند می‌فهمد که صاحب این فتاوی و احکام محارب دین خدا و رسولش می‌باشد و اینکه این فتاوی در جهت مصالح دشمنان و اهداف آنها می‌باشد و هدف الالبانی از این فتاوی اختلاف و تشویش انداختن در امت اسلامی است.
هل هذه الافعال بدع؟
نویسنده:
دياب حسن مهداوي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ قاسمیه: مکتبة الارشاد,
چکیده :
کتاب هل هذه الأفعال بدع؟ توسط الشیخ دیاب حسن المهداوی به رشته تحریر در آمده است. نویسنده در این کتاب به بحث پیرامون افعالی پرداخته که در مشروعیت فعلشان بحث و جدل است اما به سبب جهالت یا عداوتی که دارند آن را بدعت و حرام می دانند. حتی اگر چه آن کار خوب و نیکو بوده و با حُسن نیت نیز صورت گرفته شده باشد. این کتاب شامل هفت بخش می باشد که دربردارنده چهل و هفت پرسش و پاسخ در زمینه های مختلف دینی است که عبارتند از: خلاصه ای در امر بدعت، اقوال پیشوایان مذاهب اسلامی در موضوعات مختلفی چون استحباب قرائت قرآن نزد قبور، انجام عمل خیر برای میت از نماز و روزه و حج ... بشرطی که فاعل این اعمال ثواب عملش را برای میت قرار دهد، اقوال علما در حرکت دادن انگشتان در نماز، استدلال کردن بر میلاد بزرگان در سنت نبوی (ص)، اقوال اکابر علما در مشروعیت جشن گرفتن به دلیل میلاد نبی مکرم اسلام (ص)، اقوال علمای معاصر در رابطه با میلاد نبی مکرم اسلام (ص)، شبهات معترضین به برگزاری جشن در میلاد پیامبر و ردّ بر این شبهات. نویسنده به بحث پیرامون بدعت پرداخته است. در این کتاب پرسش و پاسخ هایی مطرح گردیده که بر طرف کننده شبهات در زمینه افعال نیکویی است که از نظر وهابیت و افراطیون از اهل سنت بدعت و حرام دانسته شده اند.
  • تعداد رکورد ها : 206