جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 434
عنوان :
عرفان در ایران: جایگاه عرفان و تصوف و تعلیم و ترویج آن در ایران معاصر
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
تاریخ عرفان در ایران معاصر
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
سهروردی ,
تأویل ,
تصوف (صوفیگری) ,
توحید ,
معنویت ,
قیصری ,
سید حیدر آملی ,
سید حسین نصر ,
عرفان شیعی ,
هانری کربن ,
حکمت اشراق ,
عرفان عملی ,
پیوند تشیع و تصوف ,
عرفان در ادبیات ,
نقش سیاسی و اجتماعی عرفان ,
عرفان در عرصه عمومی ,
عرفان های نوظهور ,
گونه های تصوف و عرفان ,
الاهیات اشراقی ,
شهود عرفانی ,
کتاب تمهید القواعد ,
امام حسین (ع) ,
امام خمینی ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
ابن سینا ,
ایران ,
پیامبر ,
عرفان نظری ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ایران در طول تاریخ، همواره از مراکز معنویت و عرفان بوده است. پس از ورود اسلام به ایران، این سرزمین مهد رویش تصوف و عرفان اسلامی گردید. بسیاری از بزرگان صوفیه، همچون حلاج و بایزید و خرقانی و غزالی و عطار و شمس تبریزی و مولوی، به این فرهنگ تعلق داشتهاند. بیش از هزار سال است که زنجیرهی متصل عارفان و صوفیان در این سرزمین استمرار دارد و این میراث از نسلی به نسلی منتقل میشود. از پدیدههای مهم دیگر در عرفان ایرانی، پیوند تشیع و تصوف است، که پیشینهای کهن دارد. در بعد علمی و نظری، این پیوند در آثار اندیشمندان عرفانی بسیاری همچون سید حیدر آملی و ابن ابی جمهور احسائی و ملاصدرای شیرازی نمودار شده است. امروزه تصوف و عرفان با شکلهای مختلف در ایران ظهور دارد و طیفهای گوناگونی را در بر دارد، چنانکه تعلیم و تربیت عرفانی و شیوههای آن نیز به تبع تکثر مشربها و علایق یادشده متنوع است. اما بهرغم این پیشینه و غنای عرفانی، هنوز پژوهش توصیفی و تحلیلی جامع دربارهی آن انجام نگرفته است. هدف این نوشتار ارائهی تصویری جامع، گویا و تحلیلی، و در عین حال اجمالی، در حد یک مقاله از پدیدهی عرفان در ایران است. معرفی تنوع گرایشها و فعالیتهای عرفانی در ایران، هم عرفانپژوهان را از ابعاد و زوایای مختلف این پدیده آگاه میکند تا حوزهی پژوهشی مورد علاقهی خود را با آگاهی انتخاب کنند و هم میتواند برای شیفتگان سلوک این طریق، اگر نه چراغی، دستکم شمعی روشنگر باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مطالعات جهانی اخلاق زیستمحیطی و لزوم آموزش مبانی مشترک آن
نویسنده:
زهرا پارساپور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق زیست محیطی
,
اخلاق دینی
,
مشکلات زیستی جهان
کلیدواژههای فرعی :
سید حسین نصر ,
اسلام ,
مسیحیت ,
خدا و طبیعت ,
اصول جهانی ,
اصول اخلاقی مشترک ,
اخلاق سرزمین ,
پرویز منظور ,
خالد فضلان ,
سید مصطفی محقق داماد ,
جهان های مشترک در اخلاق زمین ,
اخلاق زیست محیطی در ادیان توحیدی ,
نحوه مالکیت ,
تخریب محیط زیست ,
قداست بخشی به طبیعت ,
اخلاق زیست محیطی الحادی ,
تسلط بر طبیعت ,
انحطاط زیست محیطی ,
تصرف طبیعت ,
مذاهب جاندارگرایی ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
بحران محیط زیست ,
پیامبر ,
آموزه های مسیحیت و محیط زیست ,
آموزه های اسلام و محیط زیست ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
زیستکره زمین فارغ از مرزبندیهای سیاسی، دینی و زبانی نیازمند مراقبت ویژهای است. این مراقبت در سایه رعایت اصول اخلاقیِ مشترکِ جهانی تحقق میپذیرد که میتوان تحت عنوان اخلاق زمین (Earth Ethics) از آن یاد کرد. شاید، اصرار بر ارائه تعریف مشترک جهانی پیرامون رابطه انسان با خدا، خودش و دیگران ضرورتی نداشته باشد، اما سلامت و حفظ زیست کره نیازمند تعریفی مشترک از رابطه انسان با طبیعت است. بحران محیط زیست که در قرن اخیر چهره خود را آشکارتر ساخته است، موجب شده است علاوه بر بازنگری نحوه تعامل انسان با طبیعت در استفاده از علم و تکنولوژی، یک بازنگری کلی در همه ادیان و نحلههای فکری، دینی و اخلاقی در مورد جایگاه انسان در جهان و اخلاق زیستمحیطی صورتگیرد. شاید، بتوان مقاله لین وایت را بزرگترین محرک در این بازنگری در جهان مسیحیت دانست؛ بهگونهای که از سال تألیف این مقاله (1967) تا کنون، به اشکال گوناگون در موافقت و مخالفت آن سخن رفته است که تحت عنوان اخلاق زیستمحیطی (Environmental Ethics) که زیرشاخهای از فلسفه است، از آن یادمیشود. در جهان اسلام نیز شاهد شکلگیری تألیفات و تحقیقات وسیع در این زمینه هستیم؛ از آن جمله، میتوان از آثار سید حسین نصر، پرویز منظور، محقق داماد، خالد فضلان و جوادی آملی نام برد. در این مقاله بر آنیم تا ضمن بیان گزارشی از این تحقیقات، به این امر تصریح کنیم که بیآنکه لازم باشد برای حفظ محیط زیست به مکتب خاصی در غرب یا شرق رویآوریم، میتوانیم به جهانیهای مشترک در اخلاق زمین دست پیدا کنیم که از مکاتب و ادیان مختلف نشئت میگیرد. با شناخت و آموزش این اصول میتوان همزمان با حفظ محیط زیست، به توافقی جهانی در بخشی از اصول اخلاقی نیز نائل شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگآگاهی و معناداری زندگی از منظر نهجالبلاغه
نویسنده:
اسحاق طاهری سرتشنیزی، مریم موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگآگاهی
,
معناداری زندگی
,
اهل ذکر
,
03. انسان شناسی Human nature
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
مرگ جاهلیت ,
عبرت از تاریخ ,
هدفمندی زندگی ,
حب دنیا ,
رابطه یاد مرگ و معنای زندگی ,
درک بی واسطه معنای زندگی ,
ذکر قلبی ,
خصال عارفان ,
آگاهی اهل ذکر از برزخ ,
رسالت اهل ذکر ,
شان اسوه بودن نبی ,
اسوه بودن اهل ذکر ,
عوامل مرگ آگاهی ,
رابطه یاد مرگ و شیوه زندگی ,
فطری بودن مرگ آگاهی ,
نقش عقل در مرگ آگاهی ,
عوامل غفلت از مرگ ,
برانگیختن انسان ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
امام علی(ع) بر لزوم مرگآگاهی و توجه به مرگ تأکید میورزد و میکوشد تا انسانها را از طریق شناخت درست حقیقت مرگ به شناخت خود و بهتبع آن، به فهم معنای زندگی رهنمون سازد. به تعبیری، مرگ بخشی از زندگی انسان است و هرگونه فهم نادرست از آن، فهم انسان از خویشتن را تحت تأثیر قرار میدهد؛ در چنین حالتی فرد نمیتواند تلقی درستی از زندگی داشته باشد تا به معناداری یا بیمعنایی آن پی ببرد. بنابراین یاد مرگ و توجه مستمر به آن و الهام از سیره و گفتار اهل ذکر، طریقی است که عمل به مقتضای آن انسان را قبل از مواجهه با مرگ، با مرگ و حیات جاوید پس از آن آشنا میسازد. این دریافت درست از مرگ به فهم معناداری زندگی میانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق در نظر و عمل
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انساندوستی (نیکوکاری)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حی متأله ,
03. انسان شناسی Human nature ,
انبیاء(ع) ,
اهل بیت(ع) ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
سیره امام علی علیه السلام ,
کمال حقیقی انسان ,
انسان ,
جامعه اسلامی ,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
الهیات(کلام جدید) ,
حقوق بشر اسلامی ,
حکومت اسلامی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
قرآن ,
عدالت(فقه) ,
عقل(منطق) ,
معرفت ,
کرامت نفس ,
خداشناسی ,
آداب مشورت ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
تقوی ,
نقدپذیری دولتمردان ,
تعامل حکومت با مردم ,
جایگاه شهروندی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شابک (isbn):
2383-0689
چکیده :
انسان دوستی و مفاهیم مرتبط با آن، از جمله مباحثی است که در طول تاریخ بشر، مورد توجه بوده و از اهمیت ویژه ای در روابط انسانی برخوردار است. مفهوم انسان دوستی و مسائل مرتبط با آن، بارها از سوی صاحب نظران و اندیشمندان نقد و بررسی شده است. البته این مفهوم، از گستره معنایی وسیعی برخوردار است و بحث و بررسی تمامی مسائل مربوط به آن، از عهده یک مقاله یا کتاب خارج است و به کنکاش و تتبع زیاد و زمان کافی نیاز دارد. اما از جمله مباحثی که مستقیما به مفهوم انسان دوستی مربوط است و در حقیقت زیرمجموعه آن قرار می گیرد مساله نحوه تعامل حکومت با مردم و حفظ کرامت و جایگاه انسانی شهروندان جامعه توسط دولتمردان است. مقاله حاضر به بررسی این امر مهم در سیره علوم و با تاکید بر نامه حضرت به مالک اشتر، پرداخته، تلاش می کند برخی اصول انسان دوستی را که دولتمردان، ملزم به رعایت آن در قبال مردم هستند، از دیدگاه امام علی (ع) مورد بررسی قرار دهد. مفاهیمی چون رعایت عدالت در برخورد با مردم، مشورت با مردم در امور جامعه، نقدپذیری دولتمردان مخالفت با حاکمیت روابط، پاسخگو بودن مسوولان به مردم، ایجاد امنیت در جامعه و... از جمله اصول انسان دوستی است که حضرت در کلام گهربار خود به آن اشاره فرموده و ما نیز در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد بازخوانی تشیع
نویسنده:
جواد علاء المحدثین
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محسن کدیور
,
حجت الهی
,
امامت
,
دلایل امامت
,
افضلیت امام (ع)
,
اهل بیت(ع)
,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع)
,
حکومت حضرت علی علیه السلام
,
علم امام علی(ع)
,
کلام امام علی (ع)
,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع )
,
امامت امام حسین (ع)
,
امامت امام علی(ع)
,
افضلیت امام علی(ع)
,
مفهوم امامت
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
امامت در تشیع
,
امامت پژوهی
,
نحوه استناد به دین
,
بازخوانی تشیع
,
امامت در نهج البلاغه
,
اهل بیت در نهج البلاغه
,
اهل سنت و امامت
,
معاویه و حضرت علی
کلیدواژههای فرعی :
جایگاه امامت ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حجت ,
دستور معاویه به جعل حدیث ,
کتب شیعه امامیه ,
کتاب و سنت (فقه) ,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
نص(امامت) ,
صفات امام علی(ع) ,
حدیث غدیر ,
افضل صحابه ,
اصحاب امام علی (ع) ,
منابع دینی ,
آیه 59 نساء ,
دلالت حدیث غدیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
محسن کدیور یکی از پژوهشگران نوگرای معاصر است. یکی از دغدغه های ایشان (و از مباحث ممتاز در فضای روشنفکری) چگونگی استناد به دین است. در این نوشتار، نحوۀ استدلالها و نیز قوت و کارایی استنادات آقای کدیور، در مبحث ذکرشده، مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. نویسنده ـ در مقام نقد ـ ابتدا شاخص های صحیح امامت و تعریف تشیع را از دیدگاه کدیور بررسی می کند و سپس به نقد آنها از دیدگاه امامت، علم علوی و توصیف اهل بیت (علیهم السلام) در نهج البلاغه، تحلیل تأکید امیرالمؤمنین بر افضلیت خویش و... می پردازد. وی در ادامه، نحوة مواجهه کدیور با نهج البلاغه را نقد کرده و ادعاهای ایشان را بی دلیل می داند و در نهایت، با بیان ضرورت توجه به شرایط اجتماعی در زمان صدور هر سخن، مقاله را به پایان می رساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینش نوری امیرالمؤمنین علیه السلام در میراث مکتوب امامی
نویسنده:
محمد کرمانی کجور، رسول چگینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت نوری ائمه
,
حدیث نور
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
منابع امامی
,
خلقت نوری امیرالمومنین
,
خلقت نوری پیامبر اکرم
,
واژه نور در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
امامت امام علی(ع) ,
فضایل امام علی(ع) ,
آیه 1 معارج ,
آیه 61 آل عمران ,
آیه 12 حدید ,
آیه 13 حدید ,
آیه 8 تحریم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
چکیده :
آفرینش نوری امیرالمؤمنین علیه السلام با قید کیفی همگون و همراه با آفرینش نوری رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، از موارد کاربرد واژگانی نور در میراث مکتوب اسلامی بوده و داده های آن در میراث مکتوب امامی در دو ساحت کلان گزارشهای مأثور و رویکردهای عالمان آن، جلوه گر گشته است. گزارشهای مربوط به این موضوع را ـ که حدیث نور نیز خوانده شده ـ در بسیاری از معتبرترین میراث های مکتوب امامی ـ با وجود جریانهای متنوع حدیثی و کلامی در میان مؤلفان آن ها ـ می توان مشاهده کرد. تنها مسندهای آن با دست کم هجده طریق، از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و نیز برخی امامان معصوم علیهم السلام قابل دسترسی است که بر پایه معیارهای سنجش اعتبار حدیث، در دستۀ والاترین گونۀ حدیثی یعنی «احادیث متواتر» طبقه بندی می کردند. در ساحت رویکردهای عالمان امامی در میراث مذکور، علاوه بر همگرایی با ساحت گزارشها، کارکردهایی نیز از آن به ثبت رسیده که از آن جمله می توان به کارکردهای تاریخی، کلامی و تفسیری اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثر پذیری خطبه غدیر از قرآن کریم
نویسنده:
محمد علی مهدوی راد، زهره بابااحمدی میلانی، نصرت نیل ساز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث غدیر خم
,
علم امام علی(ع)
,
حدیث غدیر
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
پیامبر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تأثیر قرآن بر خطبه غدیر
,
منابع حدیث غدیر
,
سند شناسی حدیث غدیر
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت ,
الولایه ,
تاویل قرآن ,
حجة الوداع ,
امامت ,
اهل بیت(ع) ,
اثبات امامت امام علی (ع) ,
تفسیر قرآن ,
صحابه پیامبر(ص) ,
استشهاد تلویحی ,
استشهاد تصریحی ,
استشهاد به قرآن ,
احتجاج طبرسی ,
وام گیری از قرآن ,
اثرپذیری الهامی ,
اثرپذیری کلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
سید بن طاووس
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
سخنان پیغمبر اکرم، حضرت محمد(ص)، به عنوان مفسر و مبین کلام الهی، پس از قرآن کریم، ارزشمندترین سخنان برای هدایت و انسان سازی است که در جای جای سخنان حضرت (ص)، انعکاس آیات آسمانی قرآن، مشهود است. در واقع یکى از شاخصههاى کلام پیامبر(ص) که از انس ایشان با آیات قرآن و تسلط آن حضرت بر معارف بلند قرآن نشأت مىگیرد، استشهاد به آیات قرآن و به کار بردن تعابیر قرآنى است. در بررسی خطبه غدیر، مشاهده می شود که بیش از 50 مورد چه تصریحا و چه تلویحا به آیات قرآن کریم اشتشهاد شده است. این پژوهش به بررسی و تحلیل «اثر پذیری خطبه غدیر از قرآن کریم» و نمایاندن هماهنگی و ارتباط نزدیک بین قرآن و سخنان پیامبر (ص) و بهره گیری کامل حضرت (ص) از قرآن کریم می پردازد. ذکر این نکته ضروری است که در جستار حاضر به جای محتوای کلام قرآن و خطبه غدیر، بر سبک و چگونگی بیان مطالب تأکیده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیاد ادلّه معقولیت، درجات کمال و حرکت در نهج البلاغه
نویسنده:
مریم موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
متن
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان حرکت
,
فلسفه دین
,
برهان معقولیت اعتقاد
,
شرطی پاسکال
,
برهان درجات کمال
کلیدواژههای فرعی :
جهان شناسی اسلامی ,
الهیات اسلامی ,
جهان شناسی مذهبی ,
اعتقاد به خدا ,
برهان کیهان شناختی ,
کتاب پنج راه (آکویناس) ,
هستی شناسی اسلامی ,
فلسفه مشاء ,
محرک اول ,
حرکت ,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق) ,
خداشناسی اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
برهان «معقولیت اعتقاد» از براهین اثبات وجود خداست. این برهان در غرب به شرطی پاسکال شهرت دارد اما بنیاد آن را میتوان در سخنان گهربار امام علی(ع) در نهجالبلاغه یافت و با توجه به متأثر بودن پاسکال از غزالی، عنوان «معقولیت اعتقاد» برای این برهان شایستهتر است. برهان «درجات کمال» نیز برهانی است که متألّهان مغرب زمین آن را در اثبات خدا به کار میبرند؛ این برهان بر قاعده امکان اشرف قابل انطباق است و میتوان آن را از برخی تعابیر نهجالبلاغه استنتاج نمود. همچنین سخنانی از امام با صراحت بر برهان حرکت دلالت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترتیب مصحف امام علی (ع) موافق نزول یا موافق موجود؟
نویسنده:
جعفر نکونام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حديث ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مصحف امام علی (ع)
,
ترتیب نزول
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
ترتیب مصحف (ع)
,
تاریخ قرآن
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
اهل بیت(ع) ,
صدر اسلام ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
تفسیر قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
جمع القرآن ,
معنای تالیف ,
معنای تنزیل ,
روایات تاریخ قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
از دیرباز تلقی علمای سنی و شیعه از روایاتی که در زمینه مصحف امام علی (ع) رسیده، این بوده است که ترتیب آن برخلاف ترتیب مصحف رایج، موافق نزول بوده است؛ اما در این اواخر برخی در روایاتی که بر موافق نزول بودن مصحف امام علی (ع) دلالت دارد، ایراد وارد کردند و ترتیب آن را همسان ترتیب مصحف رایج معرفی نمودند و نه ویژگی که برای آن یاد کرده اند، این است که در حواشی آن تفسیر و شان نزول قرآن آمده بود. در این مقاله با بررسی آن روایات و ایراداتی که بر آنها وارد کرده اند، نشان داده می شود که این ایرادات وارد نیست و آن روایات مستندات ارزشمندی برای موافق نزول بودن مصحف امام علی (ع) تلقی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رضاى شيعيان واقعى به قضاى الهى
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضا و قدر
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
رضا به قضای الهی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
قرب الهی ,
قرآن ,
صبر بر مصیبت ,
صبر ,
صبر در مصیبت ,
رهایی از رنج ,
مقام رضا ,
تسلیم الهی ,
ناشکیبایی ,
خفقان الهی ,
سست ایمانی ,
روح مومن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
يكى از ويژگى هايى كه اميرمؤمنان عليه السلام براى شيعيان واقعى برمى شمارند، اين است كه حال آنان هنگام روبه رو شدن با گرفتارى و مصيبت، با هنگام برخوردارى از نعمت و رفاه و آسايش يكسان است. همچنان كه افراد معمولى هنگام خوشى و بهره مندى از آسايش و راحتى، از زندگى خود راضى اند و گله اى ندارند، پرهيزگاران و شيعيان واقعى هنگام بلا و مصيبت راضى اند و هيچ گله و شكايتى ندارند. آنان در اين مواقع، ناشكيبايى و ناراحتى نمى كنند و برايشان تفاوتى ندارد كه بلا بر ايشان ببارد يا از نعمت سرشار برخوردار شوند. سرّ وجود آن روحيه در شيعيان واقعى، رضاى آنها به قضا و قدر الهى است. آنان هم رفاه و آسايش را تقدير خداوند مى دانند، هم بلا و مصيبت را، و چون اين گرفتارى ها را خداوند مقدر فرموده، با همه وجود به پيشواز آن مى روند و گلايه اى ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 434
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید