جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 870
بررسی تطبیقی زهد در نهج البلاغه و آیین مسیحیت
نویسنده:
رمضانعلی صنعتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
رجعت در اسلام و مقایسه آن با آخرالزمان در یهودیت و مسیحیت
نویسنده:
مصطفی بابایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر تحقیقی است ناچیز پیرامون یکی از عقاید شیعه بنام رجعت که در گذر ایام گرد غفلت و نسیان برآن نشسته، و به سبب بعضی عوامل که بخشی از آن در این رساله ذکر شده، آنچنانکه لازم بود مورد توجه و عنایت قرار نگرفته است .، هدف از این رساله حل بسیاری از آیات و روایاتی است که در این باب وارد شده و یا لااقل ممکن است مربوط به این بحث باشد و نیز توجه به بعضی ادیان دیگر در این که آیا آنان نیز به چنین سرانجامی معتقدند یا خیر؟ رجعت در شیعه عبارت از اعتقاد به این است که ائمه (ع) و خوبان خوب و بدان بد از مردم پس از مرگ دوباره بر می گردند و خوبان شاهد برپایی عدل و داد، و بدان گرفتار بخشی از عذاب الهی می شوند و کتاب و سنت و اجماع و عقل به عنوان ادله ‎4 گانه بر اثبات این امر اقامه شده است . و نیز شبهاتی در این باب مطرح کرده اند که در این رساله قسمتی از آن مطرح شده و بدان جواب داده شده است . در قسمت آخر به آخرالزمان در دین مسیح و یهود پرداخته شده و قسمتی از نقاط اشتراک و افتراق آن با رجعت در شیعه مطرح شده است . و در پایان نتیجه می گیریم که با اندکی اختلاف در اکثر ادیان الهی، نوید به پایانی خوش برای جهان و صالحان از مردم آمده است که در آن هنگام خوبان پس از زنده شدن بخشی از وعده های حقه الهی را درک خواهند کرد . و در این میان اهل تسنن با این عقیده مخالفند./
عقل گرایی در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
ملیحه علیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله بررسی عقل گرایی در اسلام و مسیحیت است. از جمله اهداف اساسی محقق، نشان دادن عقل پذیر بودن اصول مسلم اسلام و عقل ستیز بودن اصول مسلم مسیحیت است. دیگر این که درصدد آن است تا برجستگی های افتخارانگیز دین آسمانی اسلام را آشکار سازد و اشکالات وارده بر دین عقل ستیز مسیحیت را مبرز ساخته و متقابلا مبرا بودن اسلام را از این گونه نقصها نشان دهد. این رساله شامل چهار بخش به همراه چندین فصل می باشد و به صورت زیر ترکیب یافته است. بخش اول در چهار فصل به تعریف ایمان، عقل، ایمان گرایی و عقل گرایی می پردازد. بخش دوم در چهار فصل به بررسی نسبت اصول عقاید اسلامی، قرآن، احادیث و متکلیمن اسلامی با عقلانیت می پردازد. بخش سوم در چهار فصل متضمن بررسی رابطه ی اصول اعتقادی مسیحیت، عهد جدید، آرای آبای کلیسا و متألهین مسیحی با عقلانیت است. در بخش نهایی ( چهارم) به وجوه اشتراک و افتراق دو دین اسلام و مسیحیت پرداخته و بدین وسیله برجستگی های اسلام و مشکلات بنیادی مسیحیت نشان داده می شود. در این رساله سعی شده تا از منابع معتبر و در دسترس مسیحیت در مسائل مربوط به آن دین استفاده شود و این روش در مورد مسائل مطرح شده در دین اسلام نیز به کار گرفته شود. آنچه نتیجه و حاصل این تحقیق است اثبات این امر می باشد که اول اعتقادات اسلامی نه تنها با عقل قابل درک و تصدیق است که یک مسلمان تنها باید با عقل مود به این اصول ایمان آورد. اما اصول اعتقادی مسیحیت نه تنها عقل پذیر نیست که عقل ستیز نیز می باشد. یک مسیحی باید با تسلیم و دلدادگی ( نه فهم و درک عقلی) آنها را بپذیرد. اسلام، قرآن، ائمه ی معصومین ( ع) و متکلمین اسلامی همواره به عنصر عقل در کسب معرفت تأکید ورزیده اند که این خود نشانگر عقل گرای دین اسلام و اصول اعتقادی آن است. اما در مسیحیت همواره عهد جدید، آبای کلیسا، متکلمین مسیحیت و ... با عقل و عنصر عقل ورزی مخالفت ورزیده و آن را در زمینه ی شناخت بی فایده می دانند. می توان گفت علت این عقل ستیز نیز در اصول اعتقادی آنها است. یعنی مسیحیت، ملاک دلپسند بودن آموزه ها را برای پنهان ساختن عقل ستیز در اصول اعتقادی خود برگزیده است. واژگان کلیدی: عقل گرایی، ایمان گرایی، اسلام، مسیحیت، کلام اسلامی، الهیات مسیحی.
ادیان یهودیت و مسیحیت در حکومت جهانی
نویسنده:
حسین الهی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی جایگاه یهودیت و مسیحیت در نظام جهانی مهدوی با بهره گیری از آیات و روایات است. پژوهش حاضر در سه بخش تدوین شده است. بخش اول علاوه بر کلیات به مباحثی همچون خدامحوری نظام جهانی مهدوی و نفی امانیسم، دین مداری حکومت مهدوی و نفی سکولاریسم، اسلام محوری نظام جهانی مهدوی و نفی پلورالیسم دینی و جایگاه اقلیت های دینی در اسلام، پرداخته است. نویسنده در بخش بعدی با عنوان «نظام جهانی مهدوی و ادیان» ابتدا به دنبال اثبات وجود دین هایی مانند یهودیت و مسیحیت در دوران حکومت مهدوی است که در تحت حمایت حکومت مهدوی ادامة حیات خواهند داد. وی در ادامه به «فراگیری اسلام و نفی ادیان غیر اسلام» به معنای حذف ادیان غیر اسلام مانند یهودیت و مسیحیت در نظام مهدوی توجه نموده و به دلایلی از آیات و روایات تمسک جسته است. نویسنده پس از طرح دو دیدگاه متضاد فوق، در بخش سوم پیرامون سرنوشت یهودیان و مسیحیان چهار قول را مطرح کرده است که عبارتند از: اسلام آوردن همه اهل کتاب، کشته شدن همه اهل کتاب، جزیه دادن اهل کتاب همراه با تعدیل اعتقادی و جزیه دادن اهل کتاب بدون تعدیل اعتقادی.
ترجمه و تحقیق بخشی از کتاب الهیات اسلام و مسیحیت نوشته ی سوئیتمان
نویسنده:
عبدالحمید مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر ترجمه و تحقیق بخشی از کتاب الهیات مسیحی و اسلام اثر سویتمن می باشد که برخی از آموزه های مشابه موجود در نظام الهیاتی دو دین اسلام و مسیحیت را به گونه ای تطبیقی به بحث گذارده است. این کتاب عهده دار طرح مباحثی همچون معرفت وجود خدا، وحدانیت خدا، صفات خدا، تشبیه و تنزیه، رحمت و لطف خدا و واسطه ها و ... می باشد که نویسنده کوشیده است با استناد به کتاب مقدس هر دو دین و نیز با استناد به آرای برخی متکلمان و فیلسوفان مطرح به شرح و تبیین این آموزه ها بپردازد. هرچند نویسنده سعی نموده است با نگاهی پدیدارشناسانه به طرح مباحث و روشن کردن نقاط اشتراک و افتراق در دو نظام الهیاتی بپردازد، اما در برخی آموزه ها، شاید بگونه ای نادرست، متکلمین اسلامی را تحت تأثیر اندیشمندان مسیحی می داند. اسلام و مسیحیت هرکدام دارای نظام الهیاتی خاصی هستند. اما نظر به اینکه این دو دین، هم خانواده بوده و از ادیان سامی محسوب می شوند، بنابراین در برخی مسائل اشتراکات فراوانی بین آنها مشاهده می شود هرچند در بسیاری از مسائل اساسی باهم اختلاف دارند. بسیاری از مسائلی که در این دو دین مطرح است عموما یکسان اند و البته گاه پاسخ ها هم متفاوت است. همچنین مکاتب مختلف کلامی در هر دو سنت براساس مبانی نظری خود به این مسائل پرداخته اند که ما در داخل یک سنت دینی هم شاهد تنوع دیدگاهها و نظرات در مسائل مطرح شده فوق هستیم، که کتاب حاضر بخوبی از عهده طرح این مباحث برآمده است. در برخی از مسائل بین دو سنت اختلاف کامل به چشم می خورد. مسیح شناسی، تثلیث در الوهیت، انسان شناسی، نجات شناسی و وحی و کتاب، مسائلی هستند که دو دین درباره آنها اختلاف بنیادین دارند. با این حال نویسنده کتاب کوشیده است حتی در برخی از مسائل فوق هم نظیر کتاب مقدس و وحی به بیان اشتراکات و افتراقات در دو نظام الهیاتی بپردازد.
انسان شناسی در عرفان اسلامی و مسیحیت
نویسنده:
مریم اسماعیل زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی «انسان کامل در عرفان اسلامی و مسیحی و شناخت انسان کامل» است. با این فرض که عرفان اسلامی متأثر از عرفان مسیحی می باشد، درصدد مقایسه، شناخت و نگرش عرفانی در هردو دین می باشد. در عرفان اسلامی به قرآن کریم و نهج البلاغه استناد شده است و از نظرات عرفای اسلامی بهره گرفته شده و در عرفان مسیحی، کتاب مقدس (انجیل) و آرای عرفای مسیحی مورد مطالعه قرار گرفته است. در هردو دین به آفرینش انسان از خاک و دمیدن روح الهی در کالبد وی اشاره شده است و خداوند با دمیدن روح خود، انسان را از صفات خویش متجلی می گرداند. در دین اسلام پیامبر (ص) به عنوان انسان کامل است و در قرآن و نهج البلاغه با وجود آیات و احادیث بی شمار بر این مهم تأکید شده است و عرفای اسلامی نیز مایه های تفکر خویش را از قرآن و نهج البلاغه وام گرفته اند. در عرفان مسیحی علاوه بر وجود نظرات مشابه و متفاوت، حضرت عیسی (ع) انسان کامل معرفی می گردد و او را روح خدا، پسر خدا و خود خدا می نامند و او واسطه فیض و نور الهی می باشد در نتیجه چون انسان کامل خلیفه و ولی خدا بر روی زمین است، برای تجلی صفات حق و نمایاندن آن دارای مراتب بالایی از روح الهی در وجود خویش است
ترجمه و تحقیق بخش دوم کتاب الهیات اسلام و مسیحیت سوئیتمان
نویسنده:
زهرا اکبرپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
فلسفه به عنوان راه حیات در قرن 6 ق.م به وسیلة یونانیان کشف شد و سپس به مدد ایشان تکامل یافت و به تفسیرهای بسیار متوازن و هماهنگی دربارة انسان و جهان دست یافت. مسلمین همچنانکه بحث در مبدأ وجود و تحقیق در احوال اعیان موجودات را با توجه به آثار عقلانی یونانی شروع کردند. نام این علم و این مبحث یعنی فلسفه را هم از یونانیان گرفتند، لیکن در عین حال آن را به نام حکمت هم خوانده اند، با این تفاوت که حکمت معنی عام تری از فلسفه دارد و مفهوم علم را به نحو اعم نیز شامل است. فیلسوف در تمدن اسلامی، کسی را می گفتند که با حکمت یونانی. خاصه. منطبقیّات و طبیعیّات و الهیات و خلقیات سروکار و مخصوصاً با روش ارسطو و آثار او آشنایی داشته باشد. اگر از دور به فلسفه بنگریم. می بینیم که فلسفه همة روشهای شناخت جهان و دریافت مقام انسان را دربرمی گیرد. انتقال فلسفة یونانی به مسلمین در قرن نهم، اولین مورد اشاعة فلسفة یونانی در خارج از یونان نبود ولی با موارد پیشین فرق داشت. زیرا در قرن پس از یوستی نیانوس همراه با ظهور اسلام، فلسفة یونانی برای مقابله با انتقادات و حملات مسیحیان و مانویان ناگزیر از تغییراتی شده بود. توجه به نفوذ فلسفة یونانی در دنیای یهود و مسیحیان به چگونگی انتقال آن به مسلمین کمک می کند. مسلمین عرب زبان عده ای از آثار یونانی یا سریانی را که در مدارس یونان تدریس می شدند مطالعه و ترجمه کردند. از این رو، تعدادی از متون یونانی که در اعصار عظمت بیزانس مطلوب نیفتادند، صرفاً به وسیلة مسلمین حفظ شدند، اما آثاری که مورد اعتنای مدارس نو افلاطونی نبودند و رواج نگرفتند در ترجمه های عربی نیز راه نیافتند. نویسندگان یونانی که اعراب می شناختند، ارسطو و مفسران او بودند ما با ترجمه های مسلمین از این آثار به خوبی آشناییم و باید تصدیق کنیم که آنها استدلالات یونیان را به درستی دریافته اند و سطح تفکر آنها با سطح تفکر حوزه های اخیر فلسفی یونان برابر بوده است.
تحقیق و بررسی پیرامون گنوسیسم و مقایسه آن در ادیان مسیحیت و اسلام
نویسنده:
بتول واقفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش شناخت جایگاه کنوسیس در ادیان مسیحیت و اسلام بویژه بررسی آن در عرفان اسلامی و مقایسه آن با عرفان مسیحی است.روش پژوهش به صورت کتابخانه ای و فیش برداری از کتابها و دایره المعارف های معتبر در زمینه موضوع تحقیق به زبان های فارسی و انگلیسی می باشد.نتایج پژوهش نشان می دهد که تمامی ادیان به دنبال راه نجات برای بشر می باشند.یکی از راهها نوعی معرفت باطنی یا حکمت خاص می باشد که به آن گنوسیس و صاحب چنین معرفتی را گنوستیک (عارف) می گویند.به عقیده گنوستیکه انسان در اسارت این جهان مادی است و با معرفت است که می تواند خود را برهاند.ردپای این تفکر که به قبل از مسیحیت برمی گردد در عرفان اسلامی بویژه در حکمت اشراق دیده می شود و در مقام مقایسه با عرفان یهود و مسیحیت دارای شباهتها و مشترکات فراوان می باشد
بررسی و مقایسه زهد در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
علی بورونی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی و تطبیق مفهوم زهد در اسلام و مسیحیت است٬ از آنجا که زهد داری اسلامی و مسیحی در برخی از جوانب مشترکاتی دارد و از طرف دیگر زهد در هر دو مکتب از جایگاه ویژه ای برخوردار است این تحقیق را بایسته می سازد. روش پژوهش : روش پژوهش کتابخانه ای استا و آموزه ها و پایه های اصلی زهد مسیحی و اسلامی یکایک مورد تطبیق و بررسی واقع شده است. نتیجه کلی بر این موضوع قرار گرفته است که مفهوم زهد مسیحی و اسلامی در اصل و ابتدا از سرچشمه ای واحد ریشه گرفته است اما تفاسیری که از آن در دو مکتب شده است آن مفهوم را متفاوت می سازد.
مفهوم روح در عرفان اسلامی و ادیان مسیحیت و هندوئیزم
نویسنده:
میترا رضائی گازرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهشگر طرح منسجمی از معانی و مصادیق روح در قرآن و عرفان اسلامی، چگونگی نفخه روح انسان در ابتدای آفرینش، همچنین آشنایی بیشتر با عقاید هندوها و مسیحیان درباره روح و تجرد و بقای آن، که با شناسایی روح (نفس) به شناسایی خداوند نائل شود.روش پژوهش: کتابخانه ای و جمع آوری مطالب با مطالعه کتب، منابع مربوطه و تفاسیر، فیش برداری و تدوین آنها صورت گرفته است.نتیجه کلی: روح در قرآن به معانی وحی، قرآن، نور ایمان، فرشته مخصوص خداوند آمده است.در دین هندوئیزم روح از بین نمی رود بلکه بعد از مرگ جسم به جسم دیگری انتقال (تناسخ) می یابد.اساس عقیده مسیحیت نیز بعد از توحید به روح می باشد تولد عیسی و تایید زنده کردن مرده نیز بواسطه روح است عرفان صوفیه نیز بر اساس تعالیم الهی روح است و به روح منتهی می شود
  • تعداد رکورد ها : 870