جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 434
عنوان :
تبیین و تحلیل روایی فضیلت اخلاقی صبر در نهجالبلاغه
نویسنده:
رسول ربانی، حبیب رضا ارزانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
صبر
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اخلاق دینی
,
صبر
کلیدواژههای فرعی :
تقوا ,
ایمان ,
یقین ,
صبر ,
صبر بر معصیت ,
صبر ممدوح ,
مصیبت ,
گناه ,
حالت نفسانی ,
طاعت ,
اثم ,
ضلال ,
حالت اضطراب ,
هدایت ,
استقامت ,
تقوا ,
صبر ,
طاعت ,
صبر نفسی ,
صبر بدنی ,
صبر بر طاعت ,
صبر بر معصیت ,
صبر در مصیبت ,
یقین ,
اضطراب ,
ایمان ,
فضیلت صبر ,
صبر فکری ,
صبر مذموم ,
مصداق صبر ,
حدیث صبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
پایداری و شکیبایی در مقابل سختیها را «صبر» گویند و اگر برای رضای خداوند متعال و تسلیم امر او باشد، در جهت پیشبرد تقوای الهی موثر بوده و فضیلت محسوب میشود. حضرت امیرالمومنین علیبنابیطالب (ع) در نهجالبلاغه از «فضیلت صبر» بهعنوان مدیر، رئیس و مرکز کنترل ایمان نام میبرند: «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ»؛ صبر برای ایمان مانند سر است برای بدن (سیدرضی، 1379: حکمت82 ،640). علمای علم اخلاق «صبر» را سکان و هدایتگر همه فضائل اخلاقی دانستهاند؛ ولی ظهور و پهنای معنایی این واژه در عرف، محدود به «تحمل سختیها و قانعشدن در برابر وضع موجود» شده است. این مقاله به لحاظ معنای وضعی، مفهوم اخلاقی و معنای عرفی متداول از زمان امیرالمومنین (ع) تا عصر حاضر، با نگرشی فراگیر و با دو دامنه روایی و کتابشناسی به بررسی و تحلیل فضیلت صبر در چهار شرح نهجالبلاغه پرداخته است. واژه «صبر» در نهجالبلاغه با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی، با بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی ارتباط معنوی دارد. بر ایناساس در این تحقیق به تبیین و تحلیل روایی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر نظیر ایمان، تقوا، یقین و... با توجه به آرای شارحان، توجه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های جامعه مطلوب از دیدگاه امام علی علیه السلام
نویسنده:
علی اکبر علیخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت حضرت علی علیه السلام
,
سیره امام علی علیه السلام
,
شاخص های جامعه مطلوب
,
جامعه مطلوب از نظر حضرت علی
کلیدواژههای فرعی :
شایستهسالاری ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
حضرت علی و خوارج ,
حکومت از دیدگاه امام علی ,
مشورت از دیدگاه امام علی ,
فقر در روایات ,
مساوات در قانون ,
مشارکت سیاسی مردم ,
آزادی انتقاد ,
فقر از دیدگاه امام علی ,
چکیده :
حضرت علی علیه السّلام-گذشته از عصمت و امامت شان برای ما شیعیان یکی از بزرگ ترین دانشمندان و متفکران بشریت به شمار می روند و در زمینه های مختلف علمی، دارای آراء و دیدگاه های عمیق و ناب می باشند.امام علی علیه السّلام بعد از قبول حکومت،با تکیه بر علم و بینش عمیق خود در پی ساختن جامعه ای مطلوب مبتنی بر عدالت برآمد،اگرچه امام علیه السّلام در این راه موفقیت چندانی کسب نکرد ولی اندیشه ها و دیدگاه های روشنگر آن حضرت در این خصوص،به عنوان الگویی بی نظیر برای همیشه در تاریخ باقی ماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 28 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول نقد متن حدیث و فهم آن در بحارالانوار
نویسنده:
کامران ایزدی مبارکه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی بحارالانوار
,
امامت
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
شخصیت ها
,
تفسیر قرآن
,
علامه محمدباقر مجلسی
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
شیخ کلینی ,
سید بن طاووس ,
فقه الحدیث ,
فهم حدیث ,
اعتبار نسخه ,
سبک و سیاق تعبیر ,
امامی بودن ماخذ روایت ,
اختلاف نسخه ها ,
کشف تصحیف و تحریف متن ,
مبانی اخباری ,
روایات معتبر منقول ,
نقد متن بر پایه احادیث مضبوط دیگر ,
حمل متن بر ظاهر ,
دانش بلاغت ,
رهنمود عقل ,
علم فقه ,
تفاوت ظاهر با قرینه ,
احادیث متعارض ,
درک عموم مخاطبان ,
التزام به مبانی اخباریان ,
توقف در داوری ,
امام کاظم ع ,
امام علی بن موسی الرضا ,
پرهیز از تاویل ,
نقد حدیث ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
جعفر بن محمد، امام ششم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
علامه مجلسی به عنوان یکی از برجستهترین محدثان امامیه که به گردآوری بزرگترین دائره المعارف حدیث شیعه موفق گردیده است، علاوه بر احیای نسخههای در حال اضمحلال حدیث و طبقهبندی بدیع احادیث، به شرح و تفسیر متون حدیث پرداخت و تا حدی مشکلات اخبار را حل کرد. اصولی که مجلسی در فقهالحدیث از آن بهره برده است به عنوان الگویی در نقد و فهم حدیث از اهمیتی بهسزا برخوردار است. در این مقاله سعی شده است اصول نقد متن حدیث و نیز اصول فهم حدیث از منظر مجلسی در بحار الانوار مورد کاوش قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی امی بودن پیامبر اسلام (ص)
نویسنده:
محمدحسین واثقی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امی بودن پیامبر اکرم (ص)
,
نبوت
کلیدواژههای فرعی :
حضرت عیسی ( ع ) ,
فخر رازی ,
علامه طباطبایی ,
حضرت موسی (ع) ,
روایات و پیامبر اکرم (ص) ,
آیات قرآن و پیامبر اکرم (ص) ,
امی ,
ام القری ,
صفت پیامبر اکرم (ص) ,
تحریفات یهودیان از پیامبر (ص) ,
قاضی عیاض ,
فلسفه بعثت ,
ابو جعفر محمد بن جریر بن یزید طبری ,
دلیل نقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
دلیل عقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
هنگام رحلت پیامبر (ص) ,
صلح حدیبیه ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
ام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2288ـ1026
چکیده :
در موضوع توانمندی رسول خدا (ص) بر خواندن و نوشتن یا عدم توانایی آن حضرت، از دیرباز اختلافنظر بوده است. بسیاری گفتهاند آن حضرت تا پایان عمر خواندن و نوشتن نمیدانسته است. این کسان برای اثبات ادعای خود به واژه امی و امیین استدلال کردهاند که در فرهنگ لغت به فرد بیسواد معنیشده و در قرآن درباره پیامبر (ص) بهکار رفته است و صلح حدیبیه را دلیل آوردهاند. استدلال این کسان از چند جهت باطل است. در برابر اینها افرادی بر این باورند که رسول خدا (ص) میتوانسته بخواند و بنویسد و دلایلی آوردهاند. به موضوع امی بودن رسول خدا (ص) میتوان از منظر مقام معنوی و حقیقت وجودی آن حضرت، آیات، روایات، عقل و جریان طبیعی نگریست. کندوکاو در آیات قرآن و روایات و بررسیهای عقلانی ثابت میکند که آن حضرت میتوانسته بخواند و بنویسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای عدالت اقتصادی در کلام امام علی (ع) و مقایسه آن با سیره خلفا
نویسنده:
روزیتا جویای شندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
عدالت اقتصادی
,
سیره امام علی علیه السلام
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
عدالت
,
هنر و علوم انسانی
,
عمر، فاروق
,
عثمانبن عفان
,
ابوبکر، عبداللهبن ابیقحافه
چکیده :
در این پژوهش به مفهوم عدالت و اقسام آن از دیدگاه متفکرین غرب و اسلام پرداخته شده است که در آن جایگاه عدالت در کلام متفکرین جهان و اسلام را مورد بررسی قرار داده به جهت تبیین جایگاه عدالت در قلمرو تفکر بشر .عدالت و معانی مختلف آن از دیدگاه اسلام و برخی اندیشمندان غیر اسلامی در اینفصل به بررسی معانی لغوی و برداشت های معانی از عدالت پرداخته شده است. عدالت اقتصادی در سیره خلفای سه گانه و ویژگی های عدالت اقتصادی در کلام امام علی(ع) در این فصل با بررسی شیوه های عدالتی خلفای راشدین به ویژه در باب تقسیم بیت المال به مقایسه سبک عدالتی خلفا با حضرت علی پرداخته شده است. در این فصل علی ابن ابیطالب علیه السلام فرزند فطرت بود. عدالت او از عدالت محمدی سرچشمه می گیرد، دربیان تمامیت عدل و یگانگی شاخه های آن یگانگی در اندیشه، در عمل، و در روابط فردی و اجتماعی، یک الگوی جاودانه انسانی است او در دومین روزی که مسلمانان به عنوان خلیفه با او بیعت کردند، چنین گفت: از مهمترین اصول اداره امور در اندیشه و سیره سیاسی امیر مومنان اصل عدالت است که معیار همه چیز است و جز بدان نمی توان به اهداف دولت اسلامی و فراهم کردن زمینه تعالی فرد و جامعه دست یافت. معیار بودن عدالت در اداره مردمان تابدان جاست که قوانین باید تابع عدالت باشد و استحقاقها در همه امور رعایت شود و هرگونه تبعیض از جامعه زدوده شود. در باب نتایج این پژوهش می توان به این مسئله اشاره کرد روش خلفای پیشین مبتنی بر عدالت ظاهری بود و روش امام علی مبتنی بر نگرشی که سعی داشت عدالتی مبتنی بر یک نظم و ساختار اجتماعی ایجاد کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه رهبری خدمتگزار از دیدگاه نظریه پردازان غربی و امام علی(ع)
نویسنده:
سمیه سالاری,علی نصراصفهانی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
رهبری خدمتگزار
,
امام علی (ع)
چکیده :
رهبری خدمتگزار به عنوان یکی از رویکردهای جدید رهبری است. بر اساس این رویکرد، خدمتگزاری پیروان به جای خدمت به خود ترجیح داده می شود. بر مبنای همین نکته، این رویکرد را می توان با آنچه اسلام به رهبران و زمامداران توصیه می کند، مقایسه کرد.هدف: این مقاله با هدف معرفی مختصر رهبری خدمتگزار و انطباق برخی از شاخصهای آن با رهبری در اسلام تنظیم شده است و به روش کتابخانه ای می باشد. به این منظور، دیدگاه امام علی(ع) به عنوان رویکرد اسلام به رهبری، انتخاب و ویژگی های رهبری از دیدگاه ایشان با دیدگاه صاحب نظران غربی مقایسه شد. روش: روش گردآوری داده ها روش کتابخانه ای است. در این پژوهش متون گوناگون در مورد رهبری خدمتگزار از دیدگاه اندیشمندان غربی ومتون اسلامی در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان داد که مدل رهبری امام علی(ع) الهی است و فراتر از آنچه در نظریات رهبری معاصر غربی ذکر شده، قرار دارد. در پایان مقاله، مدلهای رهبری خدمتگزار در قالب یک جدول با دیدگا ههای امام علی(ع) تلخیص شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد تربیتی دولت از دیدگاه امام خمینی (رحمهالله تعالی علیه) با تکیه بر سیره امیرمومنان (علیه السلام)
نویسنده:
الهام سحاب فیض
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اجتماعی
,
تربیت اخلاقی
,
سیره انبیا
,
امام خمینی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
تربیت سیاسی
,
حکومت اسلامی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
تربیت یعنی پرورش دادن، پروردن، استعدادهای درونیای را که به صورت بالقوه در یک شی موجود است به فعلیت درآوردن . نهایت اینکه، این استعدادها گاه مربوط به جسم و قوای جسمانی فرد است که در این صورت با تربیت جسمی سرو کار داریم و گاه مربوط به اخلاقیات و دین و دیگر ساحت های انسان میباشد. تربیت دینی در حکومت و دولت اسلامی در سه عرصه خودنمایی میکند که امور دیگر را نیز در پی دارد. در این رساله به سه حیطه از انواع تربیت اسلامی که شامل تربیت اخلاقی، تربیت اجتماعی و تربیت سیاسی میباشد میپردازیم و هر کدام از این سه حیطه را در دو قسم تربیت عموم مردم و تربیت کارگزاران اسلامی مورد بررسی قرار میدهیم. تربیت اخلاقی در قبال مردم شامل: تزکیه و تهذیب نفس، اخلاص، تقوا، توکل و ... و در قبال کارگزاران اسلامی نیز شامل: صدق، خدمت به خلق و حفظ اسرار مردم، اخلاص و ... میباشد. تربیت اجتماعی در قبال عموم مردم ؛ حسن خلق، خوش رویی، پرهیز از عیب جویی و .... میباشد. و در بخش کارگزاران ؛ احترام به حقوق و کرامت انسانها و نفی تبیعض، فاصله ناپذیری از مردم، عدالت محوری و ... میباشد. همچنین تربیت سیاسی نیز در قبال عموم مردم شامل : دقت در انتخاب کارگزاران و نظارت و مراقبت بر آنها و .... . در قبال کارگزاران اسلامی؛ اصلاح نفس، کسب رضایت الهی، مشورت و نظرخواهی از مردم و ... از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه)با تأکید بر سیره امام علی(علیه السلام) بررسی شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه های «کلام جدید و نسبت آن با کلام قدیم»
نویسنده:
محمد محمدرضایی، حسین حجت خواه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پردیس قم دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
کلام قدیم
,
01. خداشناسی (کلام)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
عبد الرحمان بن محمد ابن خلدون ,
مرتضی مطهری ,
تجدد ,
خداشناسی ,
مسائل کلامی ,
الهیات جدید ,
دین شناسی ,
تفتازانی ,
مبانی معرفت دینی ,
متکلم ,
سید احمد خان هندی ,
تجدد در تعیین مرز شریعت ,
نظام نوین کلامی ,
تجدد در موضوع کلام ,
تجدد در فضای فرهنگی ,
تجدد در مبانی معرفت دینی ,
محمد مجتهد شبستری ,
تجدد تجربه دینی ,
تحول معارف بشری ,
تجدد در روش ,
تجدد در مسائل و مبانی ,
تجدد در انگیزه متکلمان ,
تجدد نحله های کلامی ,
شبهات کلامی ,
نسبت = رابطه = ارتباط = ربط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
امروزه تعیین مرزهای علوم و مشخص کردن وزن دانش های نوپیدا، به عنوان علم جدید یا ادامة همان علم سابق، امری ناگزیر است. در مورد کلام قدیم و کلام جدید و رابطه آنها با یکدیگر، دیدگاه های گوناگونی میان اندیشمندان معاصر مطرح شده است. از یک سو، برخی آنها را دو علم جداگانه با دو هویت معرفتی مستقل می دانند که در همه اضلاع-حتی در موضوع و غایت - متفاوت اند و در نتیجه، تفاوت ماهوی دارند و از سوی دیگر، بیشتر دانشوران تفاوتی ماهوی میان آن دو قائل نیستند و کلام جدید را دنباله کلام قدیم و مرحله کمالی و تحول یافته آن، در برخی یا تمام اضلاع معرفتی می دانند. این پژوهش، با تأکید بر تفاوت میان کلام جدید و الاهیات جدید و خاستگاه متفاوت آن دو، با واکاوی و نقد رهیافت های کلام جدید، آنها را به شیوه ای علمی و منطقی بررسیده و کوشیده است نظریه ای را که در این بزنگاه به صواب نزدیک تر است بیابد. در نهایت، حاصل این کوشش، برگزیدن نظریه یکسان انگاری ماهویِ کلام جدید و کلام قدیم، با محوریت تجدد در برخی اضلاع معرفتی آن، بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استنطاق قرآن
نویسنده:
حسین صفره، مجید معارف، منصور پهلوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استنطاق قرآن
,
وحی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
کلام ائمه ( ع ) ,
علامه طباطبایی ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تفسیر موضوعی قرآن ,
تاویل قرآن ,
تفسیر به رأی ,
سید محمد باقر صدر ,
نطق ,
تفسیر موضوعی ,
استنطاق ,
سوال ,
نطق قرآن ,
صمت قرآن ,
شیخ احمد بحرانی ,
مراتب استنطاق قرآن ,
نطق قرآن در روایات ,
تفسیر قرآن به قرآن ,
جامعیت قرآن ,
جاودانگی قرآن ,
نظام مندی قرآن ,
اختصاص استنطاق قرآن به معصوم (ع) ,
آسیب های استنطاق قرآن ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
امام باقر علیه السلام ,
پیامبر ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
استنطاق قرآن یعنی طرح پرسش در پیشگاه قرآن و طلب نطق و پاسخ از آن. این تعبیر، نخستین بار از سوی امام علی(ع) مطرح گردیده است. عالمان دینی آن را بر تفسیر قرآن به قرآن، تأویل، تفسیر موضوعی و استنباط از قرآن اطلاق کرده اند که هر یک، بعدی از ابعاد استنطاق را در بر می گیرد. استنطاق قرآن، دارای مبانی محکم و روشنی مانند جامعیّت قرآن، جاودانگی قرآن و نظام مندی قرآن است؛ اما از جهت این که پرسش ها در چه حوزهای می تواند باشد و هم از این جهت که استنطاق قرآن، از عهده ی چه کسی بر می آید، میان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد. با تأمّل در سخن هر گروه، معلوم می شود که اختلاف موجود، ناشی از تفاوت نگاه است. ظرفیّت گسترده ی قرآن کریم، این امکان را به وجود آوردهاست که هم گسترهی طرح سؤال در برابر قرآن بسیار وسیع باشد و هم غیر معصوم (ع)، بتواند با کسب شایستگی لازم، از عهدهی مراتبی از استنطاق قرآن برآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل عقل و هوا در کلام امام علی (ع)
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده، طاهره چینی فروشان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعت فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی امام علی (ع)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
امامت
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
هوای نفس ,
عقل نظری ,
عقل عملی ,
فضایل و رذایل اخلاقی ,
شیطان (ابلیس) ,
جهل ,
حقیقت نفس ,
هواپرستی ,
رابطه عقل و نفس ,
مجالست با قرآن ,
هلاکت انسان ,
بیماری اخلاقی ,
سعادت و رستگاری ,
کثرت جلوه های هوای نفس ,
انگیزه عقل عملی ,
حق انگاری باطل ,
منشا گناه ,
شرک ,
تخلیه ,
تحلیه ,
تقابل عناصر عقل و هوا ,
مانع ظهور نیروی عقل ,
دوری از هم نشینی با هواپرستان ,
بازماندن از حق ,
انحراف از عدالت ,
پیدایش فتنه ,
سقوط و هلاکت انسان ,
ظهور بیماری های اخلاقی ,
مجاهده با نفس ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
بزرگ ترین دشمن سعادت و رستگاری آدمی نفس خودبین و هوس مدار اوست. این مرتبه از نفس زمینه را برای راه یابی اخلاق ناپسند به عرصة وجود انسان فراهم می کند؛ اگر آدمی با این مرتبه از نفس مبارزه کند، می تواند خویشتن اصلی خود را پیدا کند و به مرتبة بالاتری نائل آید. از این رو، مجاهده با نفس و کنار زدن هواهای نفسانی موجب به بار نشستن اخلاق و شکوفا شدن آن در وجود آدمی می شود. در عین حال، تنوع و کثرت جلوه های هوا و هوس در انسان مبارزه با آن را دشوار می کند؛ به ویژه به این سبب که هوا دربرابر عقل است، اما از جنس عقل عملی، نه عقل نظری، و هوای نفس مانع پدید آمدن انگیزه هایی است که برای تحریک عقل عملی لازم اند. هوای نفس حتی در عقل نظری هم اختلال ایجاد می کند؛ به طوری که گاه انسان باطل را حق می انگارد یا عملاً به شرک روی می آورد. ازآن جا که در منطق قرآن منشأ همة گناهان به هواپرستی منتهی می شود و مرجع همة اوصاف رذیله شرک است، هواپرستی در حقیقت شرک ربوبی است. ازاین رو، علمای اخلاق «تخلیه»، خالی کردن نفس از رذایل، را بر «تحلیه»، آراستن نفس به زیورهای اخلاقی، مقدم می دانند و آن را عامل شکوفایی فضایل اخلاقی برمی شمارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 434
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید