جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 98
أبوبکر عبد الرحمن بن کیسان الأصمّ البصريّ( / ت 200 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم معتزلی فقیه مفسر. از شاگردان ابوهذیل علّاف و لذا از معتزله بصره است. به سبب برخی نظرات درباره امام علی(ع) او را از حوزه معتزله خالص جدا کرده اند و در میان خود این مکتب مذمت بسیار شده است . به واقع آراء او در باب امامت در میان معتزله خاص او بود و او را از سایر معتزله جدا می کرد. او امامت را در شرع واجب نمی دانست و قائل به عدم اجماع در امامت علی (ع) بود و در عوض امامت و اجماع را برای معاویه اثبات می کرد . بشر بن المعتمر کتابی در رد او نوشته است .
أبو عبد الرحمن عبد الله بن أبي صالح المذکّر( / ت 333 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم معتزلی
أبوالعلا صاعد بن محمّد النیسابوريّ الخوجانيّ(343 هـ / 432 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه، متکلم و قاضی حنفی مذهب نیشابوری ریاست اهل رأی در خراسان با او بوده است. از رهبران مبارزه حنفی ها با کرّامیه در زمان غزنویان بوده است و او در مکاتبه ای با بغداد خواستار فشار بر کرامیه شده بود.
أبو طالب عبید الله بن أحمد (أبي زید) الأنباريّ( / ت 356 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم شیعی امامی. گویا در ابتدا از واقفیه بوده و ابن ندیم در باره مذهب او در شیعه اظهار بی اطلاعی می کند و نقل می کند که او را از شیعه بابوشیّة می دانسته اند که محققان معتقدند این عنوان احتمالا اشتباهی در استنساخ بوده و مقصود شیعه الناووسیّة است که قائل به توقف در امام صادق بوده اند و می پنداشتند که امام زنده است و در غیبت است و روزی ظهور خواهد کرد.
أبو عثمان سعید بن محمد بن صُبَیح الغسّانيّ القیروانيّ(219 هـ / 302 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث نحوی فقیه و متکلم. ابتدا مالکی بود و بعد به مذهب شافعی گروید. تقلید را ناشی از نقص عقول و پستی همت می دانست. با ابو عبدالله شیعی که از پیش قراولان قیام دولت فاطمیون بود مناظرات متعدد داشت که ابن الحداد آن را برای شاگردانش املا کرد و آن را "المجالس" نامید. او همچنین با اتباع معتزله در قیروان درباب مسائلی همچون خلق قرآن جدال می کرد.
أبوالقاسم سلیمان بن أحمد بن أیّوب اللخميّ الطبرانيّ(260 هـ / 360 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه . متکلم. صاحب تالیفات کثیر در حدیث و فقه حنبلی و تفسیر و کلام. صاحب سه کتاب معجم کبیر و معجم اوسط و معجم صغیر. صاحب کتابی در رد معتزله و جهمیه به سبب مخالفت این دو فرقه با آراء محدثین از حنابله. او در کتاب کلامی خود بسیار متکی به نقل و سماع بود.
أبو محمّد عبد الأعلي بن أعیَن الشیبانيّ الکوفيّ( / ت ق 2 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه متکلم از اصحاب امام صادق (ع) و صاحب مناظرات با مخالفین مذهب اهل بیت (ه)
أبو وهب عبد الأعلي بن وهب بن عبدالأعلی القرطبي( / ت 261 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه متکلم نقل است که قدری بود و به مذهب اعتزال می رفت.
أبو یاسر طاهر غلام أبي الجیش مظفّر بن محمد( / بعد 367 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
أبو محمّد عبد الحقّ بن محمد بن هارون السهميّ القرشيّ الصَّقَلَيّ( / ت 466 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه متکلم. در مکه عبدالملک جوینی را ملاقات کرده و پرسش ها و پاسخ های خود با او را در کتابی گرد آورده است. او آراء اشاعره را با آراء اهل حدیث جمع می کرده است و این دأب بیشتر فقهای مغرب است. و به سبب تمجیدش از جوینی نیز اشعر ی بودن او تقویت می شود.
  • تعداد رکورد ها : 98