جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جغرافیا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
تعداد رکورد ها : 661
عنوان :
واصل بن عطا بنیان گذار کلام اعتزال
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
واصل بن عطا
,
معتزله (اهل سنت)
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
منزله بین منزلتین ,
گناه کبیره ,
احکام اولیه ,
مؤمن ,
وعد و وعید ,
منافق ,
محکم و متشابه ,
وعد و وعید ,
حکم فاسق ,
امر به معروف ,
عدل الهی ,
امر به معروف ,
نهی از منکر ,
جرم ,
تعزیر ,
کفر فاسق ,
اثم ,
کیفر معین قطعی ,
کیفر نامعین غیرقطعی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
محکم و متشابه ,
حدود ( عام ) ,
نهی از منکر ,
عدالت(فقه) ,
گناه کبیره ,
حد شرعی ,
حکم تفنینی ,
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
واصل بن عطا در مدینه طیبه به دنیا آمد. نخست در همان شهر پیش پسران محمدحنیفه، فرزند امیرالمومنین، علی (علیه السلام) درس خواند، بعد به بصره رفت و به جمع شاگردان حسن بصری پیوست. با حسن در مساله «مرتکب معصیت کبیره» که در آن وقت از مسایل بسیار حاد جامعه اسلامی بود، به مخالفت برخاست؛ از مجلس درس حسن کناره گیری کرد و معتزلی نام گرفت. او از ادیان و مذاهب عصرش به خوبی آگاه و مناظری بسیار نیرومند و چیره دست بود و خود عقاید و افکار خاصی داشت؛ در تبیین عقاید دینی روش عقلی برگزید و برای شناساندن روش و نشر افکارش نمایندگان و مبلغانی به اطراف و اکناف فرستاد، کتب و رسالاتی تالیف کرد، که از بین رفت و آنچه اکنون از عقایدش می دانیم، از نوشته های دیگران است. واصل موسس فرقه معتزله و بنیان گذار اصول این فرقه شناخته شده است. او علاوه بر اطلاعات وسیع و عمیق دینی و کلامی و بهره مندی از قدرت برتر مناظره و مباحثه، از ادیبان بسیار معروف زمانش به شمار می آمده است. با اینکه شکسته زبان بوده و قدرت تلفظ حرف «راء» نداشته، در اثر استعداد و قریحه قوی و مهارت و اطلاع گسترده از لغات و ترکیبات زبان تازی با اسقاط «راء»، ارتجالا فصیح ترین قصاید را می سروده است، به گونه ای که مورد اعجاب و تحسین شاعران نامدار عصر واقع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و ارزیابی دیدگاه شلایرماخر در باب ماهیت تجربه و معرفت عرفانی
نویسنده:
مسعود اسماعیلی، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شلایرماخر
,
ماهیت تجربه عرفانی
,
معرفت عرفانی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک دینی
چکیده :
شلایرماخر مؤسس جریانی است که تجربه عرفانی و معرفت متضمن در آن را از سنخ عواطف و احساسات می شمرند. وی البته این گونه تجارب را خالی از هرگونه حیث معرفتی نمی داند و با تفکیک میان دو نوع از احساسات و دو نوع از آگاهی، تجربه عرفانی را از سنخ احساساتی می داند که واجد نوعی آگاهی مستقیم و مباشر است که در آن، فاصله میان مدرِک و مدرَک برداشته می شود. وی در توضیح این احساس و آگاهی خاص که ماهیت تجربه و معرفت عرفانی را تشکیل می دهند از مفهوم وابستگی مطلق استفاده می کند. وابستگی مطلق رابطه ای یک سویه است که در آن انسان هیچ ازادی و اختیاری از خود ندارد. این احساس مفهوم خدا و جهان و انسان را نیز رقم می زند. انسان به عنوان وابسته مطلق، جهان به عنوان کل مرکب از وابسته های مطلق و خداوند به عنوان طرف این وابستگی (غنی مطلق).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف دین
نویسنده:
علی رضا شجاعی زند
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف دین
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
گونه شناسی تعریف دین
کلیدواژههای فرعی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی) ,
روان شناسی دین ,
تعریف ذاتی دین ,
روانشناسی دین ,
جامعه شناسی دین ,
جامعهشناسی دین ,
گونه شناسی تعریف دین ,
تعریف جوهری دین ,
تعریف کارکردی دین ,
تحویلی نگری دین ,
فراروی تعریف دین ,
مبنای تحویلی ,
مبنای غیرتحویلی ,
عامل انگیزه بخش ,
مقصد فراروی ,
تعریف غایت شناختی ,
تعریف کلامی دین ,
تعریف ریشه شناختی دین ,
تعالی دین ,
محدودیت مصداقی ,
رفعت ,
دسته بندی ادیان ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
وجود تعدد و تنوع در تعاریف دین، نه به معنی غیر محصل بودن تلاشهای نظری دینپژوهان سلف در این راه است و نه مانع از ادامهی آن توسط دین- پژوهان بعد از ایشان میشود. مهم، حصول اشراف بر فحوا و غلبه بر تکثر آنها است که از طریق گونهشناسی به دست میآید. رایجترین گونهشناسی از تعاریف دین، جداسازی آنها برحسب جوهری یا کارکردی بودن تعریف است که چون نمیتوانست انواع موجود و متصور را به خوبی پوشش دهد، کنار گذاشته شد و مبنای دیگری ذیل عنوان تحویلی- غیر تحویلی اتخاذ گردید. اینگونهشناسی علاوه بر کمک فوق، امکان و شرایط لازم برای عرضهی تعریف دیگری از دین را فراهم میآورد که از شمول و تطابق بیشتری نسبت به تعاریف موجود برخوردار است. دین به مثابهی عامل انگیزهبخش و نشان دهندهی راه و مقصد فراروی، تعریف مختار این مقال است که اعتبارش را علاوه بر براهین و قیاسات مبناشناختی، از تعابیر قریب المعنای دینپژوهان دربارهی دین گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان تجربه دینی در اندیشه اسلامی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
برهان تجربه دینی (اثبات خدا)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
مقدمات برهان تجربه دینی
,
تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت ,
ایمان ,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی) ,
یقین ,
معرفت خدا ,
کشف و شهود ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
اراده گرایی ,
اهل بیت(ع) ,
راه کشف و شهود ,
معرفت ذات الهی ,
انسانمداری ,
قرآن ,
روان شناسی دین ,
معرفتشناسی تجربه دینی ,
وظیفه گرایی معرفتی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
مدرنیته (تجدد) ,
قرآن ,
یقین ,
معرفت شناسی اسلامی ,
میزان ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) ,
ایمان ,
اراده گرایی(اصطلاح وابسته) ,
عقیده گرایی ,
پیشینه برهان تجربه دینی ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
رواج و اهمیت یافتن «برهان تجربه دینی» در بحث «براهین اثبات وجود خدا» امری جدید و عمدتاً مربوط به فلسفه دین مسیحی در نیمه دوم قرن بیستم و متأثر از شرایط معرفتی و پیشینه فرهنگی مغربزمین است. این مقاله میکوشد با اشاره به بستر تاریخی طرح این نوع برهان در غرب، دیدگاه اسلامی را در خصوص آن، بهویژه با استناد به آرای علامه جوادی آملی، عرضه و ارزیابی کند. اعتماد و تأکید اندیشمندان مسلمان بر برهانهای مابعدالطبیعی اثبات وجود خدا، بهویژه برهان وجوب و امکان، مانع از بسط و توسعه بحث درباره سایر شیوههای ممکن اثبات وجود خدا از جمله برهان تجربه دینی شده است، ولی در عین حال میتوان مبانی لازم برای اظهار نظر در اینباره و نیز براهین قابل مقایسه با برخی از تقریرهای برهان تجربه دینی را در آثار ایشان یافت که در این مقاله به پارهای از آنها اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در ماهیت کلام جدید
نویسنده:
مهدی عبداللهی، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها - دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت کلام جدید
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
ماهیت کلام قدیم
کلیدواژههای فرعی :
الهیات جدید ,
انکار تجدد علم کلام ,
تغییر مداوم علم کلام ,
خاستگاه غربی کلام جدید ,
رسالت متکلم ,
روش علم کلام ,
نجات اخروی ,
تجدد در علم کلام ,
تجربه دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
کلام جدید بهعنوان یکی از شاخه های پربسامد دین پژوهی، امروزه جایگاهی وزین در میان اندیشمندان دینی یافته است. در این میان، مسأله اصلی، پرسش از ماهیت کلام جدید است که آیا آنچه در خارج تحقق دارد، کلام جدید است یا مسائل کلامی جدید. به دیگر سخن، آیا وصف تجدد، حقیقتا به خود کلام نسبت داده شده است، یا مجازا؟ در پاسخ به این سؤال، دو رویکرد عمده در میان دین پژوهان وجود دارد. عده ای معتقدند کلام جدید، صورت تحولیافته کلام قدیم و استمرار آن است؛ ولی دسته ای دیگر، تفاوت آن دو را اساسی تر از آن می دانند که بتوان آنها را در طول یکدیگر انگاشت؛ بلکه باید آنها را دارای دو هویت معرفتی مستقل دانست. نگارنده در این نوشتار، ابتدا هشت تقریر از دیدگاه یکسان انگاری ماهیت کلام قدیم و جدید و سپس دیدگاه مبتنی بر تفاوت ماهوی آن دو را نقل میکند و سپس نظریه مختار را که همان دیدگاه دوم است، تقویت خواهد نمود. به اعتقاد نگارنده، توجه به دو امر، یعنی تحول مداوم علم کلام و نیز خاستگاه غربی کلام جدید، ما را بر آن می دارد تا دیدگاه دوم را بر رویکرد نخست ترجیح دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا امام علی ـ علیه السلام ـ رأی ابو موسی اشعری را بر رأی مردم و خدا ترجیح می دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از مجموع سخنان اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ چنين نتيجه گيري مي شود كه امام از ابتداء با جريان «حكميت» و شخص «ابو موسي اشعري» مخالف بوده است بلكه حضرت «ابن عباس» و «مالك اشتر» را پيشنهاد نمود ولي با اصرار اصحاب نادان امام مجبور شد تن به حكميت «اشعري»
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت خاصه
,
حکمیت
,
ویژگی های امام علی
کلیدواژههای فرعی :
حکمیت ,
فصاحت امام علی علیه السلام ,
حکومت امام علی (ع) ,
حضرت علی و خوارج ,
سرانجام حکمیت ,
عدم بیعت با علی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد روش شناسی هرمنوتیک در علم سیاست
نویسنده:
مرتضی شیرودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
هرمنوتیک
,
فلسفه سیاست
,
هرمنوتیک و سیاست
,
روش تجربی علوم سیاسی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
انجیل ,
تورات ,
ماهیت فهم ,
هرمنوتیک پیش از مدرن ,
هرمنوتیک مدرن ,
روش شناسی ,
روش شناسی علوم طبیعی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
علوم طبیعی ,
علم سیاست وعلوم انسانی ,
خلاء فهم ,
رهیافت تفسیری ماکس وبر ,
هرمنوتیک و علوم انسانی (فلسفه) ,
کاربردهای تفسیر هرمنوتیکی ,
ارزیابی دینی هرمنوتیک ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
هرمنوتیک یا روش تفسیری، با عمری همپای انسان، همواره در عصر باستان و قرون وسطی، به مدد تفسیر انسان در تحلیل طبیعت و متن آمده است، اما، هرمنوتیک به عنوان روشی علمی برای درک نیت مؤلف یا گوینده، به قرون جدید و به ویژه به عصر روشنگری قرن هجدهم در غرب برمیگردد و پس از آن، به شیوهای مطرح و قابل توجه در تحلیل حوادث در عرصه علوم انسانی تبدیل شد، ولی با وجود ادعای هرمنوتیک مبنی بر تلاش در رفع خلاء حوزههای تحقیقناپذیر علوم انسانی، چندان نتوانسته است عطش علوم انسانی برای راه یافتن به بطن وقایع و تحلیل آن را تأمین نماید، لذا این سؤال مطرح میشود: چرا هرمنوتیک با وجود برخورداری از قدمت تاریخی و بهرهمندی از دادههای علمی طی قرون جدید، نتوانسته ناتوانی روشهای تجربی در تحلیل پدیدههای سیاسی را برطرف نماید؟ این سؤالی است که مقاله حاضر در پی پاسخ به آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شاخص های بنیادگرایی مسیحی در آمریکا (بر مبنای اندیشه های لئو اشتراوس)
نویسنده:
احمد عزیزخانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
متن
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لئو اشتراوس
,
بنیادگرایی مسیحی
,
فلسفه سیاسی غرب
,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
رابطه اخلاق و سیاست ,
تساهل ,
خیر و شر ,
حکومت جهانی ,
اخلاق مسیحی ,
انجیل ,
تورات ,
جهان گرایی ,
فلسطین ,
مطلق گرایی ,
دوره آخرالزمان ,
دولت توتالیتر ,
اورشلیم ,
نظریه تکامل انواع ,
جنگ مقدس ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
مسجد الاقصی ,
هزارهباوری ,
صهیونیزم ,
ارتباط سوژه و ابژه ,
معادشناسی مسیحی ,
ظهور مسیح ,
آخرالزمان زودرس ,
ادعای کشف حقیقت ,
بحران غرب ,
نومحافظه کاری ,
بازسازی معبد سلیمان ,
حکومت یهودی در فلسطین ,
پیشاهزاره باوری ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
دوام و ثبات پدیدههای سیاسی- اجتماعی پیوند عمیقی با مبانی نظری دارد که شالوده آن پدیدهها را پیریزی کرده است. شناخت مبانی نظری یک پدیده، آن را نظاممند، پیشبینیپذیر و قابل برنامهریزی میکند. به همین دلیل برای تبیین صحیح پدیدههای سیاسی- اجتماعی، باید از سطح ابژه عبور کرد و به لایههای زیرین آن یعنی سوژه رسید و این گونه پدیده مورد نظر را واکاوی کرد. بر اساس منطق فوق شاخص های بنیادگرایی مسیحی در آمریکا را باید قبل از هر چیز به لحاظ مفهومی ریشهیابی کرد. به نظر نگارنده بهترین چارچوب مفهومی برای بحث فوق را میتوان در آرای لئواشتراوس یافت. تحقیق پیش رو بر آن است که شاخص های بنیادگرایی مسیحی را تحت عناوین اعتقاد به آخرالزمان زودرس، ادعای کشف حقیقت مطلق و هزارهباوری در چارچوب مفاهیمی چون مطلقگرایی، تمایز بین خیر و شر، جهانگرایی و تبعیت سیاست از اخلاق که منبعث از اندیشههای لئواشتراوس است می توان بررسی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث و الهیات لیبرال قرن نوزدهم
نویسنده:
قربان علمی، علی بورونی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان
,
کارل بارت
,
الهیات مسیحی
,
الهیات لیبرال (مسیحیت لیبرال)
,
انسان شناسی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
مکاشفه ,
گناه ,
انجیل ,
آزادی انسان ,
انسان و خدا ,
الهیات طبیعی ,
گناه ذاتی ,
انسان اصیل ,
فلسفه دین ,
ایمان ,
آگاهی نفسانی ,
الهیات مسیح محور ,
خداشناسی الهیات دیالکتیک ,
انسان تصویری از خدا ,
موقعیت های سه گانه انسان ,
روح القدس شناسی ,
رستگارشناسی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در این نوشتار، به مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث، الهیدان برجسته قرن نوزده و همچنین دغدغههای وی درباره الهیات لیبرال معاصرش پرداخته شده است. شاید مهمترین دغدغه الهیات بارث در این پرسش خلاصه میشود که انسان کیست و چگونه میتواند با خداوند ارتباط داشته باشد؛ ازاینرو، برای درک کامل الهیات بارث، پاسخ به این پرسش که مفهوم انسان در نگرش وی چیست، مهم بهنظر میرسد؛ زیراکه الهیات وی مسیحمحور بوده است و از ارتباط انسان با خداوند یا به گفته وی، ارتباط خدا با انسان، حکایت دارد. بنابراین، در این نوشتار، سعی شده است نگرش وی به انسان و خدا و تفاوت آن با الهیات لیبرال بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر فرهنگی ترجمه یونانی بر الهیات کتاب مقدس
نویسنده:
حسین کلباسی اشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
ترجمه ولگات
,
تاویل دینی
,
یهودیت یونانی مآب
,
فرق یهودی
,
الهیات مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
عهد عتیق ,
صدّوقیان (انکار رستاخیر ، تصدیق فقط نبوت موسی ) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
فرهنگ یهودی ,
فرقه اسنیان (فرقه یهودی) ,
سنت یونانی ,
چکیده :
جست و جوی زمينه ها و عوامل دخيل در تكوين عهدين (كتاب مقدس) خود موضوعی است كه هم از جنبه های تاريخی- فرهنگی و هم از جهت الهياتی- كلامی، در فهم روح حاكم بر اين اثر بسيار موثر است. فرض بر آن است كه دو سنت «عبرانی- يهودی» و «يونانی- يونانی مآبی»، سرچشمه های اصلی شكل گيری كتاب مقدس و البته خود مسيحيت بوده اند. اما تحليل تاريخی و ريشه شناسانه دو سنت مذكور، از يك سو عوامل و مولفه های كمتر شناخته شده ديگری را برای ما عرضه می دارد كه احيانا در لابه لای پژوهش های دين شناسانه مغفول واقع شده اند؛ و از سوی ديگر نشان دهنده تلفيق فرهنگی و حتی روحی- معنوی دو سنت ياد شده با يكديگر است كه اين، خود در تقدير تاريخی دو سنت يهودی و مسيحی موثر واقع شده است. ملاحظه نتايج حاصل از گسترش عوامل مذكور نيز به نوبه خود، عرصه جديدی از پژوهش را در اين زمينه می گشايد كه از زمره فروعات آن، ظهور جريان تاويل (هرمنوتيك) كتاب مقدس است. ريشه يابی تحولات معرفت دينی در سنت مسيحی و پيوند آن با نخستين رويدادهای فرهنگی و دينی سده های نخست ميلادی، هدف اصلی اين نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
تعداد رکورد ها : 661
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید