جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اختیار انسان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 95
عنوان :
چرا خدا از ظلم و ستمها جلوگیرى نمى کند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه انسان را از ساير موجودات ممتاز مى سازد اختيار و آزادى او در انتخاب راه زندگى و طرح هاى مختلف و كارهاى شايسته و ناپسند است . بـديهى است اگر انسان مجبور باشد فقط از يك راه برود تكاملى براى او تصور نمى شودهمانطور كه زندگى زنبور عسل تكاملى ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
اختیار انسان
,
خدا و اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی) ,
علم و اختیار انسان ,
اثبات اختیار انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همه چیز تحت مشیت و اراده الهی است، پس خواست و اراده ما تبعی و جبری میشود.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به اين كه اين بحث بسيار دقيق و مهمّ كه از دير زمان هميشه در اذهان مطرح بوده جاي تحقيق و پژوهش علمي فراوان دارد، لكن در اين مقال به طور مختصر و گذرا به مطالب اساسي اكتفا ميشود و ادامه آن را به مطالعه و تحقيق خود شما از منابع ديني (كه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
اراده الهی
,
اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
رابطه علم الهی واراده انسان ,
علم پیشین الهی و اختیار انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استخراج مؤلفه های روان درمانگری وجودی از اندیشه جلال الدین محمد مولوی
نویسنده:
فاطمه تقی یاره
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
ادبیات دینی
,
رویکرد وجودی
,
مولفه های روان درمانگری
,
03. انسان شناسی Human nature
,
تعلیم آموزه های دینی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه انسان و خدا ,
اختیار انسان ,
غفلت ,
نشاط عرفانی ,
فسلفه وجودی ,
درمان گری وجودی ,
تجربه حیات ,
مسئولیت در انتخاب ,
جستجوی ربط نامتناهی ,
جهان بینی شخصی ,
اضطراب از منظر فلسفه ,
روانشناسی وجودی ,
سطوح مختلف آگاهی ,
سورن کرکگور ,
رنج حیات ,
ملازمه فنا و بقا بالله ,
دیالکتیک هستی ,
مسئولیت فردی ,
اختیار انسان ,
فروید ,
یاسپرس ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور استخراج مؤلفه های درمان وجودی مبتنی بر ادبیات عرفانی، به ویژه آثار جلال الدین محمد مولوی ارائه شده است. طرح تحقیق در چارچوب مطالعات کیفی، در زمره طرحهای مفهومی و یا نظری و با استفاده از روش استنتاج تحلیلی به انجام رسید. نتایج علاوه بر استخراج چارچوب معنایی جهت درمان های روان، شامل مؤلفه های زیر می باشد: 1) اکتشاف انواع غفلت؛ 2) اکتشاف جهان بینی شخصی؛ 3) بررسی ترسآگاهی، اضطراب، نومیدی و وابسته های هستی شناختی آن؛ 4) توجه به سطوح آگاهی، محتوای رؤیاها و خیال پردازیها؛ 5) تبیین رنج حیات؛ 6) آزادی انتخاب و مسئولیت فردی؛ 7) بررسی مسائل درمانی در متن زندگی. همچنین براساس چارچوب معنایی استخراج شده می توان گفت انگیزه اساسی در انسان، اراده ربط نامتناهی است. چارچوب موردنظر مدعی این اندیشه است که گسست در وجه ربطی خاص میتواند از جمله علل اساسی اختلالات روان باشد؛ لذا پیشرفت در شکل دهی مجدد آن منجر به کاهش اختلالات می گردد. این نتایج می تواند با توجه به اهمیت درمان های وجودی و خلأ هستی شناختی موجود در این حوزه، راهگشای مناسبی جهت ورود معانی ملهم از ادبیات دینی به فضای درمان روان باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی مدل تربیت دینی از دیدگاه صدرالمتالهین و اریک فروم
نویسنده:
قاسم پورحسن , خدیجه هاشمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
رویکرد دینی به تربیت
,
تربیت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
روانشناسی اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
کمال گرایی ,
انسان شناسی ملاصدرا ,
عین ثابت نفس ,
اختیار انسان ,
وجود سعی نفس ,
حرکت اشتدادی نفس ,
وجود رابط ,
دین ,
وابستگی ,
فطرت کمال گرایی ,
آزادی اراده انسان ,
اختیار انسان ,
آزادی ,
عشق ورزی ,
انسان بارور ,
فطری بودن دین ,
رابطه بیماری عصبی و دین ,
دین اومانیستی ,
انسان گرایی رادیکال ,
همانندی انسان و خدا ,
نیازمندی انسان ,
نیاز به ریشه داشتن ,
جهت گیری انسان ,
انسان گرایی خدامحور ,
حرکت انسان ,
فطرت الهى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
«تربیت دینی»، تربیتی جامع و منشوری کامل در جهت ارتقای انسان به سوی کمال است. و مقاله حاضر نیز در این راستا و با توجه به این ضرورت، به بررسی مبادی، مبانی و ره آوردهای دو مدل تربیتی در خور استنتاج از آرای دو متفکر بزرگ در دو حیطه تاثیرگذار بر زندگی انسان می پردازد. دیدگاه یک روان شناس به نام اریک فروم (1980-1900) و یک فیلسوف اسلامی به نام ملاصدرا که هر دو مساله دین و کارکردهای خداباوری را در کانون توجه خود قرار داده اند. اریک فروم که از طرفداران روان شناسی اجتماعی است و روان شناسی فردی را مردود می شمرد، به شدت از تاثیر اجتماعی دین دفاع می کند و از این منظر، به تبیین روان شناختی دین می پردازد و صدرا نیز فیلسوفی است که معتقد است هر موجودی از شوق و عطشی فطری نسبت به کمال ویژه خود برخوردار است. او حس کمال جویی و سعادت طلبی را در نهاد همه موجودات، اعم از محسوس، طبیعی و نفوس و حتی عقول، متمرکز می داند. مقاله حاضر با مقایسه مفاهیم بنیادین دین، تربیت و تاثیرات متقابل این دو بر یکدیگر از دیدگاه این دو اندیشمند، به مقایسه مدل تربیت دینی در ساحت فکری ایشان پرداخته و با اشاره به نقاط هم سو و در عین حال، جهات افتراق دیدگاه آنها و بیان وجوه مختلفی هم چون حرکت و شدن، عشق ورزی، اخلاق، آزادی، دست یابی به سعادت و ... در نهایت برتری نگرش صدرایی را آشکار خواهد نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به اينکه بر اساس برهان علمي مجبور به اعتراف و پذيرش وجود خداونديم, آيا اثبات خدا بر اساس برهان و اصول مسلم علمي، با حکمت الهي و اختيار انسان سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توضيح: پذيرش و عدم پذيرش، جزو افعال انسان ميباشند كه البته با اعضاي باطني انسان انجام ميشوند، نه با اعضا و جوارح خارجي، به تعبير علمي تصديق، فعل نفس است؛ يعني كاري است كه انسان با اختيار خود انجام ميدهد و يا از انجام آن خودداري ميورزد. افعال انس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
راه علمی شناخت خدا
,
شناخت خدا
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
شناخت ذات خدا
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
اختیار انسان ,
روش علمی شناخت ,
برهان علمی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا ما انسان ها با این که خوبی ها و زیبایی ها را دوست داریم دست به کارهای ناپسند می زنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما انسان ها به صورت فطري و خدادادي خوبي ها و زيبائي ها را دوست داريم؛ اين موضوع گرچه نشان از لطافت و پاكي روح و نقطه قوت بسيار خوبي براي رشد و تعالي ما است؛ اما دو نكته مهم را نبايد فراموش كنيم: نكته اول: گاهي در تشخيص چيزهاي خوب و زيبا به اشتباه مي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی
,
دوری از خطا
,
دید زیبایی شناسانه
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
عقل انسان ,
اختیار انسان ,
امیال درونی ,
انسان عقل مدار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه انسان در کارهایش اختیار دارد در حالی که اگر خداوند براى انسان ، کارى مثل خوردن شراب را تقدیر کرده باشد ، ولى انسانْ آزاد باشد که آن را ترک کند و این کار را انجام ندهد، خداوند ، مغلوب و انسان ، غالبْ فرض مى شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قضا و قدر در افعال اختيارى انسان ، به معناى مجبور كردن او به اعمال خاصّى نيست ؛ بلكه تقدير خداوند در اين باره ، به اين معناست كه خداوند ، براى قدرت و توانايى انسان ، حدّى قائل شده و به اندازه معيّنى به انسان ، قدرت بخشيده است . قضاى خداوند نيز به ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
,
خدا و اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی) ,
علم و اختیار انسان ,
رابطه علم الهی واراده انسان ,
اثبات اختیار انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مگر ما قائل به توحید اَفعالى خداوند نیستیم که بر اساس آن ، فاعل همه افعال ، خداست؟ در قرآن می خوانیم: «وَ اللَّهُ خَلَقَکُمْ وَ مَا تَعْمَلُونَ» (صافات آیه 96). با این حساب آیا ما در اعمالمان مجبور نیستیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد توحيد افعالى بايد گفت كه اگر توحيد اَفعالى ، به معناى انجام شدن همه كارها (از جمله كارهاى اختيارى انسان و گناهان او) به وسيله خدا باشد، اين معنا همان جبر است و سخنى است نادرست . معناى درست توحيد اَفعالى ، اين است كه قدرت و توانايى انجام داد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات عقاید
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
توحید افعالی(کلام) ,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی) ,
خدا و اختیار انسان ,
توحید افعالی (اخلاق) ,
توحید افعالى ,
اثبات اختیار انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفاوت دیدگاه معتزله و تشیع در مورد اختیار انسان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بيشتر معتزله مى گويند : خداوند به توانايى بر چيزى كه بندگان او بر آن توانا هستند، موصوف نمى گردد؛ زيرا مُحال است كه مقدور واحدى براى دو قادر باشد. از اين سخن معتزله، لازم مى آيد كه خداى سبحان در محدوده توانايى انسان، ناتوان باشد و اين، همان معناى تفو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه
,
عقاید معتزله
,
اختیار انسان
,
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
اصول عقاید معتزله ,
عقاید شیعه امامیه ,
عقاید شیعه ,
کلام و عقاید شیعه ,
رابطه علم الهی واراده انسان ,
اثبات اختیار انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اراده الهی از منظر خواجه نصیر طوسی و ابوالحسن اشعری
نویسنده:
اسماعیل سید هاشمی، صفی الله وسوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیر طوسی
,
ذات (منطق)
,
اختیار انسان
,
داعی
,
اراده الهی در مذاهب
,
اختیار انسان
,
قائم به ذات
,
افعال انسان
,
اشعری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
معرفت خدا برترین و بالاترین معارف است و یکی از راه های آن شناخت اسما و صفات اوست. هدف اصلی در این نوشتار بیان مقایسه آرای دو متکلم شهیر درباره اراده الهی و مسائل مربوط به آن است؛ ازجمله اینکه آیا اراده از صفات ذات است یا فعل؟ آیا اراده عین ذات است یا زائد بر آن؟ اراده باریتعالی حادث است یا قدیم؟ مطلق است یا مقید؟ در صورت مطلق بودن، اراده و اختیار انسان چه میشود؟خواجه نصیر اراده را داعی (انگیزه) و داعی را همان علم به مصلحت میداند. از منظر وجودشناختی، اراده را از صفات ایجابی، ذاتی و بلکه عین ذات میداند. وی ضمن پذیرش اراده مطلقه الهی، انسان را دارای اختیار و آزادی در طول اراده خداوند میداند.در مقابل، اشعری اراده الهی را مستقل از دیگر صفات ذاتی ازجمله علم میداند و آن را صفتی ایجابی، قدیم و قائم به ذات میشمارد. خداوند فاعل همه افعال و ازجمله فعل انسان است و ازاین رو انسان هیچ اراده ای از خود ندارد؛ بلکه قدرت را خداوند در او خلق کرده و انسان آن را کسب کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 95
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید