جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 98
سلیمان المروزيّ( / کان حیّاً سنة 200 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از متکلمان خراسان و ابتدا از مناظره کنندگان مامون با امام رضا (ع) برای اثبات عجز امام در مناظره بود. شیخ طوسی او را از اصحاب امام رضا(ع) می شمارد و برخی از علمای رجال گمان می کنند که او به طریقه امام رضا (ع) راه یافته است. شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا و توحید از او یاد کرده است.
عبد الحاکم بن وهیب المیجيّ( / ت ق 5 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه و متکلم . قاضی القضاة مصر بوده است و به همین روی ظن آن می رود که از اشاعره بوده است.
أبو محمّد عبد الله بن عليّ بن عبد الله المنجنیقيّ( / ت 359 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه، متکلم اشعری
أبو مسلم عبد العزیز بن محمد بن أحمد الشیرازيّ( / ت 499 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث ، فقیه، ادیب شاعر نحوی لغوی مورخ و متکلم
أبو العبّاس عبد الله بن محمد بن عبد الله (الناشئ الأکبر) الأنباريّ( / ت 293 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
. ادیب شاعر کاتب نحوی منطقی و متکلم معتزلی. ابن ندیم او را از المنانیّة می شمارد که تظاهر به اسلام می کردند و در باطن زندیق بودند. او قصیده ای نونیّه دارد که ابن ندیم معتقد است بر سبیل فلاسفه است و موجب طرد وی از جانب متکلمین هم طبقه اش شده است. خداوند را فاعل حقیقی می دانست و انسان را فاعل فی المجاز و همچنین خداوند را موجود فی الحقیقه و انسان را موجود فی المجاز می دانست. پیامبر (ص) را نیز صادق بالحقیقه و فاعل فی المجاز می دانست و قائل به استطاعت قبل الفعل بود.
أبو العبّاس عبد الله بن جعفر بن الحسین الحِمیَريّ القمّيّ( / أوائل ق 4 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم شیعه و از اصحاب امام هادی(ع) و امام حسن عسکری (ع) شمرده می شود.کتب او شامل جمع احادیث در موضوعات اعتقادی معین است.
أبو مروان عبد الله بن محمد بن مالك القرطبيّ(400 هـ / 460 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
أبو الفضل عبّاس بن عیسی بن محمّد المَمسيّ التمیميّ( / ت 333 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه مالکی ودر کلام به طریقه فقهاء مالکی محاجه و جدل می کرد. او کتابی در کلام تالیف نکرده است.
أبو الحسن عبّاد بن العبّاس بن عبّاد الطالقانيّ( / ت 378 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث. فقیه. متکلم اهل طالقان . او را به عظمت در دیانت می ستوده اند. برخی از رجالیون شیعه معتقدند نسبت دادن اعتزال به عبّاد ناشی از خلط بین عقائد معتزله و امامیه است همچنان که شریف مرتضی و صاحب بن عبّاد را به دلیل مخالفت با اشاعره در مسائل خلق افعال وخلق قرآن از معتزله می شمرده اند.
أبو رشید سعید بن محمد بن سعید النیسابوريّ( / ت 440 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، مفسر ، متکلم در روایت شاگرد ابی عمرو محمد بن حمدان الحیری و در کلام شاگرد قاضی عبدالجبّار معتزلی بوده است و نقل است که از مقربان تلامیذ قاضی بوده است. در نیشابور حلقه درس داشته است . از شاگردان او اسم کسی نقل نشده است جز ابا سعد اسماعیل بن علی السمّان در روایت و ابو سعد که از کبار حفاظ معتزله است. احتمالا در ابتدا در نیشابور از اتباع ابو القاسم الکعبي اعتزال بغدادی را اخذ کرده است ولی بعدها در ری بنا به تاثیر عبدالجبار معتزلی به اعتزال بصری متمایل شده است.
  • تعداد رکورد ها : 98