جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
3. مذاهب Religious denomination
>
مذاهب مسیحی
>
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 142
عنوان :
کتاب راهنمای آموزه اجتماعی کاتولیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Martin Schlag
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
دین مسیحیت (ادیان غرب)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین مسیحیت (اصطلاح وابسته)(دامنه متون ادیان)
,
تفکر اجتماعی مسیحیت کاتولیک (الهیات مدرن)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر روش شناختی بخشنامه «ایمان و عقل» بر آموزش اجتماعی کاتولیک [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Martin Schlag
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
دین مسیحیت (ادیان غرب)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین مسیحیت (اصطلاح وابسته)(دامنه متون ادیان)
,
تفکر اجتماعی مسیحیت کاتولیک (الهیات مدرن)
چکیده :
ترجمه ماشینی: بخشنامه ژان پل دوم Fides et Ratio برای روش شناسی آموزش اجتماعی کاتولیک اهمیت شگفت انگیزی دارد. این مقاله سه نکته را برجسته میکند که بهعنوان مشارکت Fides et Ratio در معرفتشناسی و روششناسی مقام اجتماعی پدیدار شد. به گفته Gaudium et Spes، تعلیم اجتماعی کاتولیک اساساً خدمت کلیسا است که به طور غیرمستقیم با ارائه یک پیشنهاد رایگان از احساس و ایمان بر زندگی اجتماعی تأثیر می گذارد. Fides et Ratio این تغییر پارادایم را با رد ایمان گرایی در مسائل اخلاق اجتماعی نیز تقویت می کند. در این، فراتر از واتیکان اول، دی فیلیوس است. بخشنامه همچنین تصریح می کند که روش آموزش اجتماعی کاتولیک سه جانبه است و حداقل به همکاری سه رشته الهیات، فلسفه و علوم اجتماعی نیاز دارد. به دلیل تغییر ماهیت تاریخ، آموزه های اجتماعی کاتولیک بیش از حد در نوسان است. به زمان و مکان، به تاریخ و فرهنگ حساس است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 699 تا 718
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان گرایی در اقتصاد و تجارت: دیدگاه های سنت اجتماعی کاتولیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Domènec Melé, Martin Schlag
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
دین مسیحیت (ادیان غرب)
,
علوم اقتصادی
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین مسیحیت (اصطلاح وابسته)(دامنه متون ادیان)
,
تفکر اجتماعی مسیحیت کاتولیک (الهیات مدرن)
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب دیدگاههای مختلفی را در مورد انسانگرایی ارائه میدهد که توسط آموزش اجتماعی کاتولیک توسعه یافته است، با تمرکز ویژه بر ارتباط آن در اقتصاد و تجارت. این کار از سه بخش تشکیل شده است که منظور از اومانیسم مسیحی، چگونگی پیوند آن با فعالیت های اقتصادی و ارتباط عملی آن در دنیای تجارت امروز را پوشش می دهد. توسعه تاریخی اومانیسم مسیحی را مرور میکند و استدلالهایی را که آن را در زمینه فرهنگی کنونی توجیه میکنند و چگونگی کمک آن به توسعه انسانی را مورد بحث قرار میدهد. این کتاب استدلال میکند که به رسمیت شناختن کرامت انسانی و وجود حقوق فطری بشر، هر دو در نهایت ریشه در اومانیسم مسیحی دارند. اهمیت این مفهوم برای فعالیتهای اقتصادی و اینکه چگونه اومانیسم مسیحی میتواند بهعنوان پایهای متافیزیکی و مبنای اخلاقی برای اقتصاد بازار اجتماعی باشد را مشخص میکند. به کارگیری اومانیسم مسیحی در کسب و کار منجر به مرکزیت فرد در سازمان ها و دیدن شرکت به عنوان جامعه ای از افراد می شود که برای منافع مشترک با یکدیگر همکاری می کنند. سه مطالعه موردی تامل برانگیز، تأثیرات مثبت گسترده به کارگیری اومانیسم مسیحی در سازمان را نشان می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی الهیات سیستماتیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Thomas G. Guarino (توماس جی. گوارینو)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
T&T CLARK INTERNATIONAL,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
کاتولیسیسم قرن بیستم
,
الهیات سیستماتیک
,
الهیات مسیحی
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
آیین کاتولیک رومی
,
آیین کاتولیک
,
کاتولیسیسم
,
کلیسای کاتولیک رم
,
سنت مسیحیت کاتولیک
,
الهیات سیستماتیک مسیحی
چکیده :
ترجمه ماشینی: به طور کلی، تاریخ رستگاری از خدای عادل و مهربانی صحبت می کند که قوم زمینی اسرائیل را هدایت و همراهی می کند و در زمان کامل، پسر یگانه خود را می فرستد تا هم بشریت گناهکار را نجات دهد و هم بشریت خود را با آنها در میان بگذارد. زندگی درونی. این روایت رستگاری زمینی، بدون جلوگیری از دیگران در زمینههای فرازمینی گذشته، حال و آینده اعمال میشود که در آن روحهای دارای شرایط جسمانی میتوانند مسئول اعمال خود تلقی شوند، ممکن است به عنوان یک داستان عاشقانه خوانده شود: یکی از خدایی که نه تنها مخلوقات خود را نجات میدهد. از گناه، اما کسی که از طریق صلیب و رستاخیز مسیح، به طور کامل بر تأثیرات مهیب شیطان پیروز می شود: رنج، تراژدی، تحقیر و مرگ. "زیبایی" آموزه زیبایی تعادل و وضوح، درک و تناسب زیبایی شناختی است. این شکلی است که به منظور واسطه در شکوه وحی، حیات درونی و اقتصادی پدر، کلام متجسد و روح القدس است. اتین ژیلسون، با تکیه بر آکویناس، به ما کمک می کند تا ماهیت دقیق شکل اعتقادی را درک کنیم: زیبایی در چیست؟ از یکپارچگی، تناسب، هماهنگی، روشنایی و وضوح تشکیل شده است. «به راستی که همه چیز به اندازه داشتن صورت زیباست... و این شکل نوعی مشارکت در شفافیت الهی است». نویسنده در این کتاب استدلال میکند که شکل اعتقادی ایمان مسیحی، در ویژگیهای اساسیاش، نیازمند ضرورتهای نظری خاصی است. این بدان معناست که تناسب و زیبایی فرم صرفاً با هیچ پیش فرضی تأمین یا روشن نمی شود. در عوض، اگر بخواهيم ايمان و آموزه مسيحي شكلي قابل شناسايي و ميانجي مناسب را حفظ كند، به درك قاطعي از فلسفه اول، از ماهيت حقيقت، از نظريه هرمنوتيكي، از پيشگويي زبان و همبستگي متقابل نياز است. عدم ارائه اصول خاص یا به ادعای ساده ای از حقیقت مسیحی منجر می شود، در این صورت شکل مسیحیت کمتر قابل درک و جذاب می شود - یا فرد جایگزین شکلی کاملاً تغییر یافته می شود که خود برای نمایش روایت وحیانی بنیادین ایمان نامناسب است. خانه ایمان مسیحی دارای نسبت معینی از ساختار است. اگر یک مورد زیر بند را بردارید، یا اگر یک تیر با شکل یا اندازه متغیر جایگزین شود، فرم به شدت افت می کند. زیبایی فرم یا پنهان می شود، دیگر به وضوح قابل مشاهده نخواهد بود، یا فرم به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل می شود، که دیگر از نظر معماری با آنچه در ابتدا بود مرتبط نیست. هدف این کتاب بحث در مورد آن دسته از ویژگی های اعتقادی است که برای ایمان مسیحی اساسی است، به عنوان محافظ شکل وحیانی آن، و در کنار آن، بررسی اصول نظری مورد نیاز برای اینکه چنین شکلی هم قابل فهم و هم زیبا بماند. پروفسور گوارینو بهعنوان یک الهیدان کاتولیک رومی (با علایق جدی جهانشمول)، متعهد به حقیقت ایمان مسیحی، مینویسد و میپرسد که این ایمان، با توجه به ساختار متناسب خود، تا چه اندازه به ضرورتهای اساسی خاصی نیاز دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه الهام لفظی املایی و مقایسه آن در مسیحیت کاتولیک و تشیع
نویسنده:
پدیدآور: ابوالحسن پورقربانی؛ استاد راهنما: محراب صادقنیا؛ استاد مشاور: حمید بخشنده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابراهیمی
,
وحی
,
وحی
,
وحی لفظی
,
شیعه شناسی
,
وحی و الهام
,
الهیات جامع ادیان
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
ادیان ابراهیمی (ادیان الهی)
,
دین اسلام (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
متون ادیان ابراهیمی
,
نظریه الهام املایی
,
نظریه وحی لفظی
,
نظریه های الهام کتاب مقدس
,
الهام کتاب مقدس
,
الهام لفظی
چکیده :
نحوه ارتباط خدا با انسان از دیر باز، یکی از موضوعات چالش برانگیز همه ادیان بوده است. ادیان به بیان های مختلف این ارتباط را تشریح کرده اند. در میان همه ادیان، ادیان ابراهیمی این ارتباط را به گونه خاصی بیان کرده اند که لازمه آن پدیده وحی و الهام است. در دو دین اسلام و مسیحیت، خداوند از طریق وحی و الهام، پیام ها و دستورات و هر آنچه که برای هدایت انسان ها لازم بوده را به پیامبران و نویسندگان کتاب مقدس ابلاغ می کند. در هر دو دین اسلام و مسیحیت این مسئله به صورت جدی مورد بحث متکلمان و الاهی دانان واقع شده و هر کدام از این ادیان هم تعابیر مختلفی از مسئله وحی و الهام دارند. این تحقیق تلاش کرده است یکی از نظریات در این باره را، که در اسلام به آن "نظریه وحی لفظی" و در مسیحیت "نظریه الهام املایی" می گویند، را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. این نظریه ها بیان می کنند که قرآن و کتاب مقدس از طرف خداست و پیامبران یا نویسندگان آن، هیچ دخالتی در به وجود آمدن آنها نداشته اند و نویسندگان آنها تنها هر آنچه را خداوند گفته است، نوشته اند. همچنین در این تحقیق، مشابهتی که گمان می رود بین این دو نظریه در دو سنت تشیع و کاتولیک وجود داشته باشد، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم و جایگاه سنت در مذهب تشیع و آیین کاتولیک
نویسنده:
پدیدآور: فرزین فیضی زاد پدیدآور: سیدمحسن موسوی استاد راهنما: لورنس انویه تکیه استاد راهنما: احمد رضا مفتاح استاد مشاور: محمدتقی انصاریپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
سنت مسیحی
,
سنت معصومین
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
سنت پیامبر (ص)
,
سنت نبوی
,
شیعه شناسی
,
قرآن
,
قرآن مجید
,
قرآن کریم
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
آیین کاتولیک رومی
,
سنت معصومین(ع)
,
سنت (اسلام)
,
سنت معصوم (ع)
,
قرآن
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
کلیسای کاتولیک رم
,
سنت مسیحیت کاتولیک
چکیده :
سنت یکی از منابع حجیت در مذهب تشیع و آیین کاتولیک می باشد. سنت در اصطلاح شیعیان، به معنای گفتار و کردار و تقریر معصوم است. بر این اساس، اقسام سنت عبارتند از: سنت قولی، سنت عملی و سنت تقریری. تاریخ شکل گیری سنت بنا بر اعتقاد شیعیان از زمان پیامبر اسلام آغاز می شود و تا زمان غیبت امام دوازدهم ادامه می یابد. در میان علمای شیعه سه دیدگاه در مورد جایگاه سنت وجود دارد. دیدگاه اکثریت علما شیعه، دیدگاه اخباریون و دیدگاه علامه طباطبایی. غالب اندیشمندان شیعه، سنت را در عرض کتاب مقدس قرار می دهند. با توجه به این دیدگاه، سنت دارای کارکرد های مختلفی می شود که عبارتند از: تأکید بر آیات قرآن، تفسیر قرآن، حل اختلافات و بیان احکام ذکر نشده در قرآن. سنت در اصطلاح مسیحیت شامل سنت آبای رسولی و اعتقادنامه های کلیسایی می شود. بنابراعتقاد کاتولیک ها، تاریخ شکل گیری سنت از زمان عیسی مسیح آغاز می شود و تا هم اکنون نیز ادامه دارد. از نظر کاتولیک ها، سنت در عرض کتاب مقدس قرار دارد. بر این اساس، سنت دارای کارکرد های مختلفی می شود که عبارتند از: رسمی سازی عهد جدید، تأکید بر آیات کتاب مقدس، تفسیر کتاب مقدس، حل اختلافات الاهیاتی، و تبییت برخی از آموزه ها و شعائر بیان نشده در کتاب مقدس.با بررسی تطبیقی نقش و جایگاه سنت در مذهب تشیع و آیین کاتولیک می توان نتیجه گرفت که بین نظرات این دو مذهب در باب سنت، شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کالوینیست ها در کنفرانس مذهبی تورون در سال 1645 [مقاله روسی]
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی)
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
آیین لوتری (مذاهب پروتستان مسیحی)
,
آیین لوتری (جنبش دین پیرایی از مذاهب پروتستان مسیحی)
,
کالونیسم (جنبش دین پیرایی از مذاهب پروتستان مسیحی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به بررسی کنفرانس مذهبی تورون می پردازد که به ابتکار ولادیسلاو چهارم پادشاه لهستان در سال 1645 برگزار شد. این کنفرانس نمایندگان آلمانی و لهستانی فرقه های کاتولیک، لوتری و کالوینیست (اصلاح شده) را گرد هم آورد. هیأت اصلاحطلب توسط ز. گورایسکی از چلم کشلیان و ای. برگیوس، واعظ دربار انتخاب کننده براندنبورگ، رهبری میشد. کالوینیست ها از اتحاد با لوتریان علیه کاتولیک ها حمایت می کردند. با این حال، اکثر هیئت لوتری مخالف همکاری با اصلاح طلبان بودند. جلسات گفتگو با بیان مبانی دکترین خود با اتولیک ها که از گنجاندن مبانی دکترین کالوینیسم در پروتکل رسمی خودداری می کردند ادامه یافت. به نظر آنها هیئت اصلاح طلب دستورات سلطنتی را برای برگزاری کولوکیوم زیر پا گذاشت، در حالی که اسناد آن حاوی توهین و تهمت نسبت به دکترین کاتولیک بود. علاوه بر این، لوتریان اجازه نداشتند پایه های دکترین خود را طرح ریزی کنند. هنگامی که نمایندگان هر دو هیئت پروتستان با پادشاه لهستان ملاقات کردند، ولادیسلاو چهارم تأکید کرد که او آزادی کامل را برای همه هیئت ها در طول مذاکرات تضمین می کند. او توضیح داد که دستورالعمل های سلطنتی فقط پیشنهادات او بود. با وجود این، همانطور که نویسندگان نشان میدهند، پس از این ملاقات چیزی تغییر نکرد و بیاعتمادی متقابل بین کالوینیستها و لوترها افزایش یافت. کاتولیکها به کالوینیستها پیشنهاد کردند که گزیدههایی از اسناد خود تهیه کنند. با این حال، گورایسکی این پیشنهاد را بی فایده خواند. طرفین در مورد بررسی متقابل اسناد توافق کردند. در واقع پس از سه ماه و 36 جلسه، کالسکه بی نتیجه به پایان رسید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و ایمان از دیدگاه ملاصدرا و پاپ ژان پل دوم
نویسنده:
محسن پورمحمد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
پاپ ژان پل دوم
,
عقل و ایمان
,
حکمت متعالیه
,
عقل(منطق)
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه دین
,
ایمان
,
رازورزی دینی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
مفاتیح الغیب ,
کلیسای کاتولیک ,
عهد عتیق ,
شرح اصول کافی ,
درجات ایمان ,
معانی عقل ,
تفسیر قرآن ملاصدرا ,
انجیل ,
ظاهریه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حسن و قبح ,
معتزله (اهل سنت) ,
معاد جسمانی ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
عقل فعال ,
قرآن ,
عقل بالفعل ,
عقل بالملکه ,
تیز هوشی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
عقل هیولانی ,
عقل مستفاد ,
معرفت ایمانی ,
عقل طبیعی ,
معانی ایمان ,
فضیلت مافوق طبیعی ,
شرط نجات ,
کتاب احیاء علومالدین غزالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
بدون تردید عقل و ایمان از مهمترین موضوعات دینی به شمار می روند و همواره مورد عنایت ویژه اندیشمندان بوده اند. دیدگاه های گوناگون و کاملا متفاوفی در خصوص رابطه عقل و ایمان در بین متفکران و اندیشمندان جهان اسلام و نیز مسیحیت مطرح شده است. هدف از این تحقیق ضمن بیان معانی و ایضاح مفهومی، پیشینه و رویکردهای عمده به عقل و ایمان در جهان اسلام و مسیحیت، بررسی آن از دیدگاه مرحوم ملاصدرا به عنوان متفکر برجسته و شاخص جهان اسلام و دیدگاه پاپ ژان پل دوم به عنوان دیدگاه رسمی جهان مسیحیت کاتولیک است. نتیجه آنکه: اسلام یک دین عقلانی است و در آن، سخن از رازی که معارض عقل باشد در میان نیست. اگرچه دین ممکن است حاوی بسیاری از مطالب فوق عقل باشد، ولی فهم و پذیرش اصول بنیادین دین از راه عقل است. و تعالیم دینی نباید با یافته های صریح عقلی ناسازگار باشند. برخلاف مسیحیت که نه تنها در اثبات اصول بنیادین خود بلکه در بسیاری از آموزه های خود نیز از خردورزی بی بهره است و به ناچار دست به دامن رازواری شده، به ایمان منهای تعقل تن در می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت و اخلاق دینی ـ بحث در اخلاق خود بنیاد در الاهیات کاتولیک
نویسنده:
پیتر نوینر، مترجم: امیر آقاجانلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
نسبت اخلاق و عقل
,
کلیسای کاتولیک
,
اخلاق مسیحی
,
حسن و قبح
,
الهیات مسیحی
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی اخلاق
,
اخلاق خودبنیاد
کلیدواژههای فرعی :
خودبنیادی ,
قانون طبیعی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
جبر و اختیار(کلام) ,
تکلیف (افعال الهی) ,
حسن و قبح عقلی ,
رفتار اخلاقی ,
فلسفه قرون وسطی ,
هنجار اخلاقی ,
مکتب اخلاقی ارسطو ,
حسن و قبح الهی ,
حسن و قبح شرعی ,
فلسفه یونان ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
عقل(منطق) ,
اخلاق رواقی ,
جامعه کثرت گرا ,
اخلاق رواقی ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
بسیاری از دیدگاههای علم کلام و فلسفۀ اخلاق، مبتنی بر تعیین ملاک حسن و قبح است. فخر رازی معتقد است حسن و قبح در افعال بشری عقلی، و در افعال الهی شرعی است. دیدگاه او خاص و منحصربهفرد است. در این جستار، نخست ادلۀ فخر رازی را برای تفکیک جایگاه عقل در اخلاق بشری و الهی و چرایی روی آوردن او را به چنین دیدگاهی خواهیم گفت. دلایل فخررازی را در دفاع از شرعی بودن حسن و قبح افعال الهی در سه جهت طبقهبندی میکنیم: تکلیف، خلقت و جبر حاکم بر عالم. در گام بعدی، ادّله او را با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی سنجیده و نقد میکنیم. در پایان، با ردّ دیدگاه فخر رازی نتیجه میگیریم ملاک معرفتشناختی در تشخیص حسن و قبح افعال انسانی و الهی یکسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 96 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاتولیک تراز پاپ (نگاهی گذرا به دیدگاه پاپ درباره اسلام)
نویسنده:
بهرام ورجاوند
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 142
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید