جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
محبت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 173
عنوان :
انفعال در ذات الهی در سه مساله فلسفی - كلامی از نظر ملاصدرا (بداء-استجابت دعا-سخط و محبت)
نویسنده:
خدیجه هاشمی عطار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذات الهی
,
محبت
,
انفعال
,
استجابت
,
بداء
,
انفعال
,
دعا
,
دعا
,
سخط
,
دعا
,
13. علم کلام
,
شبهه (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
محور اصلی بحث در این پایان نامه مبنی بر این است که هنگامی که بداء ، دعا و استجابت و مسئله سخط ومحبت روی میدهد تغییری در واجب الوجود رخ میدهد یا خیر. با توجه به اینکه مسئله انفعال در ذات امری محال است چرا که صفت باری تعالی، عین کمال ثبوتی است و مانند محسوسات نیست، زیرا او برتر از آن است که حتی او را دریابد، و از نوع صفات زائد که خواه لازم و یا جدا باشند هم نیست وگرنه لازم می-آمد که در مرتبه ذات یعنی از جهت احدیت ذات از آن صفات خالی باشد، در این صورت آراستگی و بهاء او به غیر ذات خود بوده، و غیر او در به کمال و تمام رسیدن ذات موثر بوده است و ناچار منجر به دور محال میگردد. بر این اساس لازم است تا اصطلاحات بداء، دعا و استجابت و سخط و محبت از نظر فلسفی و کلامی مورد بررسی و تعریف قرار گیرند.بداء: بداء عبارت است از تغییر رای خداوند درباره موضوعی پس از اثبات آن. ملاصدرا در مورد بداء معتقد است که هرگاه نفس نبی یا ولی خدا به عالم ملکوت یا نفوس مدبره عالم متصل شود و آنچه را خداوند بر صحیفه قلب آنها نگاشته است ببیند و به مردم خبر دهد سخن او حق و صدق است. و ممکن است بار دیگر به آن نفوس متصل شود و چیزی غیر از آن چه قبلا دیده و اسباب طبیعی اقتضای آن را داشته است ببیند. در این صورت اگر آنچه بار اول دیده با آنچه بار دوم دیده است متفاوت باشد، چنین چیزی را بداء گویند.دعا: در مورد دعا واستجابت ملاصدرا معتقد است که دو عامل نفوس فلکی و نفوس انسانی از عوامل استجابت دعا هستند.محبت: اطلاق لفظ محبت بر خداوند و ممکنات یکسان نیست و محبت حق تعالی از سنخ محبتهای خلق شمرده نمیشود. تمام الفاظی که بر خداوند و ممکنات اطلاق میگردد این گونه است. اما حق تعالی از نقایص مادی و کدورات امکانی پیراسته است.سخط: سخط و غضب از حالات روانی و تحولات بشری است و از عوارض بشمار میآید. بدین جهت ساحت قدس ربوبی از آن منزه و مبری است، بلکه رضا و خشنودی کبریایی ظهوری از آن تواب و اجر و پاداشی است که به اهل ایمان موهبت میفرماید و از آن صفت فعل تعبیر میشود.اگر تغییری رخ میدهد واجب الوجود از سافل اثر پذیرفته است و قاعده عالی از سافل اثر نمیپذیرد پیش میآید و اگر تغییری در واجب الوجود رخ نمیدهد پس تغییر را در کجا باید یافت. پس ناچار تغییر در یکی از مراتب هستی رخ میدهد. حال در این که در کدام مراتب از مراتب هستی تغییر رخ میدهد نظرات متفاوت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عشق به کسی که دوستش داریم، میتواند مانعی در برابر عشق الهی باشد و غضب خداوندرا در پی داشته باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آيات و روايات فراواني عشق و محبت واقعي را تنها مخصوص خداوند متعال ميداند; زيرا هستي و كمالش از همه برتر است و به همين خاطر نيز از هر كس ديگر به عشق ورزيدن سزاوارتر است. هر ميل و محبت ديگري كه در برابر عشق به خداوند قرار گيرد، اگر در جهت رسيدن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
محبت
کلیدواژههای فرعی :
عشق الهی ,
عشق به خداوند ,
حب الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی و ویژگی های اخلاق اسلامی و اخلاق مسیحی
نویسنده:
میثم قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اخلاق مسیحی
,
سیر و سلوک
,
محبت
,
سرشت انسان
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
چکیده :
تعالیم هر دینی بر چند محور استوار است که مهمترین آنها آموزههای حقوقی و یا فقهی، عقیدتی و اخلاقی آن میباشند که از بین آنها در هرکدام از دو دین اسلام و مسیحیت، آموزههای اخلاقی مهمترین شاکلهی این دو دین را تشکیل میدهند؛ پیامبران این دو دین (حضرت مسیح[ع] و حضرت محمد[ص]) هدف اصلی بعثت خود را تغییر سبک زندگی مردم و به عبارت دقیقتر آموزش فضائل اخلاقی به پیروان خود و بازداشتن ایشان از فرو غلطیدن در مهالک رذائل اخلاقی معرفی کردهاند. در این میان، با توجه به اینکه جمعیت پیروان این دو دین بیشتر از سایر ادیان است و در دنیای کنونی سیاستمداران بیشتری تابع یکی از این دو دین میباشند، این رساله در صدد این است که با تأکید براینکه آموزههای اخلاقی در این دو دین مهمترین محور است، ابتدا مبانی اخلاقی این دو دین را ارائه نموده و سپس از میان مهمترین ویژگیهای اخلاقی این دو دین مهمترین ویژگیها که در دو دین مشترک هستند را مورد بررسی تطبیقی قرار دهد و به بیان نقاط اشتراک و افتراق در دیدگاه اخلاقی این دو دین نسبت به آنها بپردازد و غالب بودن نقاط اشتراک را نسبت به اختلافات روشن نماید تا اولا در ایجاد بستر مناسب برای گفتگوی میان علمای این دو دین سهمی داشته باشد و ثانیا از این طریق به برداشتن بهانهی دینی برای تقابل بین پیروان این دو دین کمک نماید.واژهگان کلیدی:
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«عقل» و «تجربه دینى» از نگاه امام على (علیه السلام)
نویسنده:
مسعود امید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اسقاط تکلیف ,
حالات دینی ,
محبت ,
انبیاء(ع) ,
اهل بیت(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
اول المؤمنین ایماناً ,
زیارت جامعه کبیره ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
عرفان اسلامی ,
وحی الهی ,
خشیت ,
کرامت نفس ,
خشوع قلب ,
عرفان عملی ,
سالک ,
اصطلاحنامه تصوف ,
شطحیات ,
عرفان نظری ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
ملامتی گری ,
مناجات شعبانیه ,
حالات معنوی ,
تجربه عقلانی ,
عرفان انزواطلبانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
امام خمینی
چکیده :
از جمله وجوهى كه مى توانيم در مبحث عقل و دين آن را مطرح ساخته و مورد تأمل و بررسى قرار دهيم و از آن منظر در بحث عقل و دين نظر افكنيم، نسبت عقل و تجربه دينى است. در اين منظر مراد از عقل معارف انتزاعى، تحليلى و استدلالى و يا به تعبيرى شهود و تجربه عقلانى است و مقصود از تجربه دينى تجربياتى است كه در قالب سه دسته از رويدادها رخ مى دهد: 1. وحى، تجربه اى است متعالى و برين كه صرفا در ارتباط انبياى الهى (عليهم السلام) با خداوند رخ مى دهد. اين رخداد تجربى تنها مربوط به انبياى الهى است 2. احساسات و حالات درونى كه از وضعيتى معنوى برخوردارند؛ حالات معنوى و دينى كه در نتيجه ارتباط با خداوند يا امور دينى براى انسان حاصل مى شود؛ از قبيل خشوع، خشيت، خوف از خداوند، احساس محبت، شوق و... به خداوند 3. تجارب عرفانى، كشف و شهودهايى كه علاوه بر انبيا و اوليا، انسان هاى سالك و اهل عرفان و معنا نيز از آن ها برخوردارند. در اين مقال در پى بررسى نسبت تجربه دينى، به معناى تجربه عرفانى، با عقل هستيم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا انسان عاشق است یا عاقل؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عشق در لغت از ماده «عَشَقَ» بوده و معنایش «پیچک» است و پیچک، گیاهی است که به درختان دیگر می پیچد. [1] علاقه به شخص یا چیزی وقتی به اوج شدت برسد، به طوری که وجود انسان را مسخر کند و حاکم مطلق بر وجود او گردد، عشق نامیده می شود. پس عشق، اوج علاقه و احس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محبت
,
عقل(منطق)
,
دارای لینک
,
عرفان عملی و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
عشق مجازی ,
تفکیک عشق مجازی و حقیقی ,
عشق حقیقی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرق میان «مودّت» و «محبّت» خصوصاً در آیاتی؛ مانند «قل لا اسألکم علیه اجراً الاّ المودّة فی القربی» و «یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. درباره فرق میان «مودّت» و «محبّت» به نمایه «16585» (سایت: 16521) مراجعه شود. 2. معنای مودّت در آیات شریفه ای که در پرسش آورده شده، به شرح زیر است: أ. «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»، [1] معنای مودّت از جه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محبت
,
تفسیر قرآن
,
دوستی
کلیدواژههای فرعی :
آیه مودت ,
آیه محبت ,
آیه مودت ,
آیه محبت ,
آیات مودت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اخلاق اسلامی در رساندن انسان به کمال
نویسنده:
اسماعیل خارستانی، فاطمه سیفی، کاظم منافی شرف آباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال نفوس انسانی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
خلق
,
قرآن کریم
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کرامت انسان ,
حیات طیبه ,
رازداری ,
قدرت طلبی ,
اخلاق در قرآن ,
فطرت حقیقت جویی ,
محبت ,
اهل بیت(ع) ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
حسن فاعلی ,
حسن فاعلی اعمال ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
اعتمادبهنفس ,
استقلال طلبی ,
قلب سلیم ,
مهرورزی ,
قرب الهی ,
تعلیم اخلاق ,
قرآن ,
تهذیب ,
امر به معروف ,
اسراف ,
تبذیر ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
اعتدال ,
انابه ,
توکل ,
خود سازی ,
زهد ,
عزت نفس ,
عفو ,
نصیحت ,
احسان ,
اخلاص ,
ایثار ,
تواضع ,
شرح صدر ,
صله رحم ,
عفت ,
عیب پوشی ,
قناعت ,
وفای به عهد ,
یاد مرگ ,
مراقبه ,
صدقه ,
یقین ,
بخل ,
تکاثر ,
حسد ,
ریا (اخلاق) ,
عجب ,
آرزوی طولانی ,
بد خلقی ,
بد گمانی ,
کینه ,
حق دوستی ,
اخلاص ,
ایمان ,
محرک اخلاق در قرآن و روایات ,
رضایت الهی ,
سکوت و خاموشی ,
حرمت خواهی ,
میهمان نوازی ,
نیت پاک ,
نزدیک شدن به خوبان ,
پرهیز از شوخی زیاد ,
رضایت به قضای الهی ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اخلاق اسلامی در رساندن انسان به کمال است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل اسنادی است. جامعهٴ تحقیق، شامل منابع دست اول (قرآن کریم و آثار مربوط و منتسب به پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و دیگر بزرگان دینی) و منابع دست دوم (آثار برآمده از منابع غنی اسلامی) است که در کتابها، نشریات، پایاننامهها، سایتهای اینترنتی مذهبی و پژوهشها و تحقیقات مرتبط با موضوع این تحقیق میباشد. نمونهگیری به شیوهٴ هدفمند انجام شده و بر این اساس، از منابع مرتبط با موضوع تحقیق، استفاده گردیده است. ابزار پژوهش نیز فیشبرداری بوده است. در این تحقیق، به این مسائل پاسخ داده شده است: 1 ـ اهمیت و جایگاه اخلاق در اسلام چگونه است؟ 2 ـ نقش اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی از منظر قرآن کریم و معصومان(ع) چیست؟ 3 ـ انگیزههای دستیابی افراد به کمال کدام است؟ 4 ـ اصول و روشهای اخلاقی در رساندن انسان به کمال از دیدگاه قرآن کریم و معصومان(ع) کدام است؟ نتایج تحقیق نشان میدهد روشهای اخلاقیای که قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) ذکر کردهاند، مسیر رسیدن انسان به کمال را روشن کرده است که با عمل به آنها میتوان به کمال حقیقی، دست یافت. در پایان نیز پیشنهادهایی برای کاربردی نمودن این تحقیق بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 216
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محبت
,
مودّت اهل بیت
,
اخلاق در خانواده
,
اخلاق اسلامی و دینی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت دینی ,
تکلیف دینی ,
جامعه سالم ,
تشکیل خانواده ,
ذریه ابراهیم ,
قرآن ,
اعتدال ,
اعتدال در زندگی ,
کفران ,
شهوت جنسی ,
ذریه ,
روشنی چشم ,
عبادالرحمن ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
نقش خانواده در تربیت ,
رفتار نابهنجار ,
صلاح خانواده ,
رفتار بهنجار ,
پویایی خانواده ,
بقای خانواده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
از جمله ویژگیهایی که خداوند متعال در سوره فرقان برای عبادالرحمان بیان میکند، اهتمام به صلاح خانواده و فرزندان است. این سیره پسندیدهای است که در قرآن کریم به حضرت ابراهیم علیهالسلام نسبت داده شده است. عبادالرحمان از خدا میخواهند که زن و فرزندشان را مایه چشمروشنی آنان قرار دهد. علاقه به همسر و فرزند، میل و غریزهای طبیعی است که موجب بقای نسل بشر است. فلسفه وجودی این میل طبیعی، تشکیل خانواده، تسکین و آرامش اعضای خانواده در پرتو آن است. با شکلگیری خانواده، میان همسران و فرزندان، مودت و رحمت به وجود میآید. این دو رمز و راز پویایی و نشاط خانوادههاست. باید مواظب بود که این دو در خانواده به افراط و تفریط دچار نشود. تفریط در محبت و مودت در خانوادهها، مایه تلاشی خانوادهها و رویآوری اعضای خانواده به انواع رفتارهای نابهنجار است؛ همانگونه که محبت بیش از حد، در بسیاری اوقات موجب منع از انجام تکلیف دینی میشود. ملاک و معیار، اعتدال در محبت و مودت است، به گونهای که مانع از انجام تکالیف دینی نشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
هدایت یافتگان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
هدایت الهی ,
محبت ,
عبادت ,
وسوسه شیطان ,
قرب الهی ,
شهوات ,
هدایت ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
تقوا ,
عبودیت ,
دنیاپرستی ,
رضایت الهی ,
هوی و هوس ,
تاریکی قلب ,
هوسرانی ,
کوردل ,
شناخت حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
به راستی هدایت یافتگان و دلدادگان نور الهی به چه سان بدین مرتبه نایل می آیند؟ دغدغه اصلی آنان در این دنیا چیست؟ چگونه می توان دلداده معبود بود، در عین حال در این کره خاکی زیست؟ شهوات و هوس ها حجاب دل اند و آدمی را از درک حقایق هستی دور می کنند. شیطان هوس های زودگذر و شهوات دنیوی را برای انسان می آراید و همین ها را دغدغه اصلی زندگی او قرار می دهد. اما مؤمنان هرچند در این دنیا می زیند و از لذایذ دنیوی نیز بهره می گیرند، اما این التذاذات هدف و مقصد نهایی آنان نیست. از این اسباب برای رسیدن به قرب الهی بهره می برند. نفس خویش را از کمند شهوات رهانیده، از انبازی با دنیاخواهان پرهیز می کنند. تاریکی را از قلب خویش می زدایند، تقوا و عقل خویش را معیار شناخت مصالح در زندگی دنیایی خویش قرار می دهند و بدین سان، در زمره ره پویان ره عشق و دلدادگان حق قرار می گیرند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محبتورزی در همزیستی اخلاقی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
حسن سیدپور آذر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
همزیستی مسالمت آمیز
,
محبت
,
تساهل و تسامح دینی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
آداب اجتماعی
,
همزیستی اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت اخلاقی ,
ولایت الله ,
امامت ,
ولایت شیطان ,
غضب الهی ,
مهرورزی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
دوستی ,
عداوت ,
هم افزایی فضایل اخلاقی ,
برائت از کفار ,
همزیستی از نظر قرآن ,
لزوم همزیستی ,
محبت و همزیستی اخلاقی ,
محبت عرفانی و همزیستی ,
محبت پیامبر اکرم (ص) ,
همزیستی مومنان ,
همزیستی با غیرمومنان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
سعادت و کمال انسان در نحوۀ همزیستی با دیگران است. قرآن کریم، انسان را به رعایت ارزشهای اخلاقی در همزیستی فرامیخواند، تا به تربیت افراد جامعه و همافزایی فضایل اخلاقی بینجامد. در این روش از همزیستی، مسالمتآمیز بودن تعاملات اجتماعی، اصل نیست؛ بلکه اصل، تعالی اخلاقی افراد جامعه است. مهمترین عامل در تربیت و استقرار ارزشهای اخلاقی، محبت است؛ زیرا محبت میان افراد جامعه، الفتی طبیعی ایجاد میکند و جامعه را همچون پیکر واحد میسازد. مقصود از محبت، محبتی است که از رذایل اجتماعی میکاهد و بر فضایل میافزاید؛ و آن، محبت فی الله و محبت لله، یا به تعبیر دیگر، محبت خیرخواهانه است که از محبت انسان نسبت به خیر محض یعنی خدای متعال برانگیخته میشود. از آنجا که محبت برای تربیت اخلاقی است، به تناسب شرایط و گروههای مختلف اجتماعی، جلوههای متفاوتی مییابد: گاهی به صورت ولایت نمود مییابد؛ و گاهی به شکل برائت ظاهر میشود؛ چنانکه محبت طبیب، سبب برائت او از آلودگی موجود در بدن بیمار است. در بیان قرآن، مهرورزی پیامبر اسلام با مردم، محبت مؤمنان نسبت به هم، حتی مهرورزی مؤمنان نسبت به کافران و دشمنان، به اشکال مختلف به همافزایی فضایل اخلاقی منجر میشود. همچنین دشمنی و برائت مؤمنان از کفاری که در دشمنی با مؤمنان لجاجت دارند، تجلی رحمت الاهی است که سبب خروج آنها از ولایت شیطان و پذیرش ولایت خدای سبحان میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 173
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید