جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
تفسیر عرفانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 96
عنوان :
جایگاه صبر در منظومۀ فکری نجم دایه : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
حبیب الله عباسی ، صدیقه پوراکبر کسمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحات عرفانی
,
تفسیر عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام صبر
کلیدواژههای فرعی :
صفات انبیا ,
تحمل متاعب(صفات انبیاء) ,
علم لدنی(کلام) ,
صبر جمیل ,
پیر (عرفان) ,
منازل سلوک ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
علم لدنی(معرفت شناسی) ,
علم ظاهر ,
صبر مذموم ,
صبر محمود ,
صبر خداوند ,
صبر بر نفس ,
چکیده :
برای شناخت و فهم هر منظومۀ فکری گریزی از کشف دال های مرکزی و دقیقه های پیرامون آن نیست؛ زیرا دال های مرکزی مثل ثوابت نجومی موجب انسجام و چفت و بست عناصر و اجزای مختلف آن می شود. در جستار حاضر صبر را که از مضامین اصلی و پرتکرار زندگانی بشری و از دال های مرکزی و پربسامد منظومه فکری نجم دایه به شمار می رود در آثار مختلف او کاویدیم. برای تبیین این مهم با روش تحلیلی اسنادی و دو رویکرد بینامتنی و قرائت متنی سعی کردیم ابتدا به تبارشناسی لغوی و اصطلاحی آن در فرهنگهای لغت تکزبانه و دوزبانه و عهدین و قرآن و حدیث بپردازیم تا نشان دهیم هر منظومۀ فکری پایه های خود را بر پایه باورها و یافته های پیش از خود بنا می کند و در ائتلاف با فرهنگ های پیش از خود تکوین مییابد. در پایان به این نتیجه رسیدیم نجم دایه که خود از محدثان مبرز زمان خویش بوده صبر را از مقامات رسولالله(ص) دانسته است و از سه منظر صبر بر طاعت، صبر در معصیت و صبر در مصیبت بدان نگریسته و آن را ادامه زهدی دانسته که در نهایت منجر به رضای الهی میگردد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نگرش دین مدارانه صوفیانه نجم دایه که نشانگر بعد دانشمندی اوست با بهره مندی از بینش مندی که زائیده استراتژی تأویلگرایی وی است توانسته تفسیر و برداشت نوینی از این دال مرکزی گفتمان های شریعتی و زهدی و طریقتی ارائه دهد و به تعبیری آن را از آن خود کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی صوفیه در فهم و تاویل قرآن
نویسنده:
بمان علی دهقان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
ظاهرگرایی ,
تعلیم الهی ,
حجاب علم ,
تفسیر باطن قرآن ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
موانع فهم قرآن ,
علوم قشر قرآن ,
مسئله رابطه حقیقت و طریقت و شریعت ,
نقد فقها بر متصوفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از نظر عموم مسلمانان قرآن کريم مهمترين منبع برای شناخت احکام و معارف اسلامی به شمار می آيد. اما در باره چگونگی فهم اين کلام الهی ميان آنان اختلاف شده و فرق و طوايف مختلف مسلمانان با نگرش و ديدگاه خاص خود به آن نظر و کوشش کرده اند تا معانی آن را دريابند. در اين ميان صوفيه با ديدگاهی متفاوت با اهل حديث و فقهاء و متکلمان اسلامی در صدد فهم و تأويل قرآن بر آمده اند و شيوه صحيح فهم قرآن را طريق باطنی خوانده و ساير شيوه های تفسيری را کم فايده دانسته اند. از طرف ديگر اهل حديث و فقهاء اسلوب صوفيه را در فهم قرآن بدعت و ناروا خوانده اند. در مقاله حاضر به بررسی مبانی صوفيه و عرفا و نيز موضع مخالفان آنها در خصوص فهم و تأويل قرآن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی قرآنی حضرات خمس در عرفان نظری
نویسنده:
مریم محمودی، علی اخلاقی، سمیرا قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم ملکوت
,
وحدت وجود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عوالم (عرفان نظری)
,
عرفان نظری
,
حضرات خمس
,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت)
,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک)
,
مرتبه انسان کامل
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
ماهیت انسان در قرآن ,
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
تجلی ,
تجلی الهی ,
تفسیر عرفانی ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت اعیان ثابته(مقابل حضرات اسماء) ,
حضرت جمع الجمع((واحدیت)، قسیم حضرت ظاهر و حضرت باطن) ,
حقیقت احدیت((تعین اول)، مقابل حقیقت واحدیت) ,
حقیقت واحدیت((تعین ثانی)، مقابل حقیقت احدیت) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
عالَم امر ,
مرتبه انسان کامل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
بروز تفکرات ابن عربی و شاگردان و شارحین آثارش نحله فکری جدیدی در عرفان اسلامی به وجود آورد که محصول شش قرن تفکر عرفا، فلاسفه و حکما و اهل کلام بوده است. در سیر و تکمیل این تفکر عرفانی اصطلاحات جدیدی به وجود آمد که برخی آن را زاییده تفکرات عجیب ابن عربی دانسته و بعضی آن را برگرفته از تأویل و تفسیر آیات و احادیث و یا معجونی از آن دانستهاند. حضرات و یا عوالم خمس از اصطلاحات مهم و کلیدی این نحله فکری است که ماهیت قرآنی و کلامی دارد و بزرگانی چون ابن عربی با استناد به آیات قرآن و احادیث آن را طرح و بحث کردهاند. در این مقاله حضرات خمس از زبان عرفا شرح و با استناد به آیات و اقوال مفسرین و عرفای بزرگ جنبه قرآنی آنها بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادین بودن زبان دین از منظر تیلیش و غزالی
نویسنده:
محمد توکلی پور، امیرعباس علی زمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفت بخشی زبان دین
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ظاهرگرایی ,
فرق ظاهر گرا ,
عالم شهادت ,
عالم غیب(کلام) ,
تشبیه ,
کبریت احمر ,
هرمنوتیک ,
هرمنوتیک دینی ,
تفسیر عرفانی ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
شهود عرفانی ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
موازنه عالم غیب و شهادت ,
نمادهای اولی دینی ,
نمادهای ثانوی دینی ,
نظریه روح معنی غزالی ,
فلسفه الفاظ در عرفان ,
واقع نمایی نماد ,
معنای مجازی عالم شهادت ,
چکیده :
از دیدگاه پل تیلیش، زبان انسان برای سخن گفتن از اعیان و وقایع عادی زندگی او مناسب است و بههیچوجه نمیتوان چنین زبانی را برای سخن گفتن از خدای «متعالی» و «بهکلی دیگر» بهکار گرفت. غایت قصوا یا دلبستگی واپسین جز با زبان نمادین بیانشدنی نیست و نمادهای دینی تنها در موقعیت سخن از خدا و بازنمایی بنیان غایی هستی، معنای نمادین دارند. محمد غزالی نیز قائل است که معرفت به عالم علوی جز از طریق نمادهای عالم سفلی محال خواهد بود. نمادگرایی او ناظر به کل عالم ملک و شهادت است. هر دو شخصیت بر درک شایستۀ نمادهای دینی از طریق پیوند قلبی و علم حضوری تأکید دارند. اما نزد تیلیش این ادراک، تنها زمینۀ مواجهۀ بهتر با خدا را فراهم میکند و فاقد حیثیت واقعنمایی و معرفتبخشی است؛ در حالیکه غزالی نمادها را واجد چنین حیثیتی میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 743 تا 768
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تربیت غیرمستقیم مرید در حکایات عرفانی (با تکیه بر تذکره الاولیاء عطار)
نویسنده:
علی صفایی، محمد یحیایی ، صفورا السادات رشیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان: دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش های تربیت عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تعلیم و تربیت
,
تربیت غیر مستقیم در عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
زبان تمثیلی در عرفان ,
تفسیر عرفانی ,
پیر (عرفان) ,
مرید ,
مقام سماع ,
مقام مراد ,
تعلیم و تربیت اکتشافی ,
تربیت مشاهده ای ,
تربیت کشفی شهودی ,
روش نمایشی تربیت ,
استفاده از هنر در تربیت ,
سماع و تربیت ,
بعد تربیتی سفر ,
چکیده :
یکی از پایههای اساسی تشکیل و تحکیم مبانی یک تمدن ماندگار، تعلیم و تربیت مؤثر و جریان آفرین است. در واقع دستیابی به اثر بخشی پایا و مؤثر در نظام تربیتی، مستلزم بینش صحیح و انتخاب درست روش تربیت است. یکی از برجستهترین مکاتب تربیتی، مکتب تربیتی عرفای اسلامی است؛ کسانی که توانستهاند با کمترین امکانات، یکی از تأثیرگذارترین گونههای تربیت را در مواجهه با متربیان خود به کار گیرند. این مقاله بر آن است که با بررسی حکایات مربوط به نوع سلوک عارفان مسلمان، شیوههای تربیت غیرمستقیم مرید را با تکیه بر حکایات کتاب تذکرﺓالاولیاء عطار، با روش توصیفی- تحلیلی و با توجه به بسامد کارکرد آنها در حکایات این کتاب مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. مقصود از شیوههای تربیت غیرمستقیم، شیوههایی است که تکیه آن بیشتر بر کنایه و تعریض است و صراحت به تربیت، توسط مربی در آن وجود ندارد. با توجه به بررسی انجام شده، مشایخ از سه شیوه اصلی تربیتی شامل شیوههای: مشاهدهای، اکتشافی و کشفی- شهودی بهره بردهاند که هر یک از این شیوهها دربردارنده فروعاتی هستند. روش مشاهدهای شامل روش-های نمایشی و استفاده از طبیعت و محیط پیرامون؛ روش اکتشافی شامل طرح معما و بیان رمزگونه و استفاده از تاویل و تمثیل؛ و روش کشفی-شهودی شامل استفاده از سفر و هنر در تربیت مرید است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای تأویل قرآن از دیدگاه حکیم صدرالمتألهین شیرازی «ره» و حضرت امام خمینی «س»
نویسنده:
رضا رحمانیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاویل قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر ظاهر قرآن
,
تفسیر عرفانی
,
تاویل در قرآن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
امام خمینی
چکیده :
«تأویل» در اندیشه قرآنی حکیم صدرالمتألهین شیرازی «ره» و حضرت امام خمینی «س» یک ضرورت به شمار میرود و معتقدند که «تأویل» همان مرتبه کامل «تفسیر» است که مربوط به باطن و چهره ناپیدای امور است. در این معنای از تأویل، حق تعالی تأویل همه امور است و اینکه هر کدام از کتاب تکوین (هستی) و کتاب أنفس (انسان) و کتاب تدوین (قرآن کریم)، برخوردار از مراتب متعددی از نزول میباشند که میان آنها تطابق و هماهنگی کامل برقرار است به گونهای که انکشاف و ظهور هر یک از مراتب و عوالم هستی و بطون قرآنی در گرو انکشاف مراتب و درجات وجودی آدمی است.لذا هر دو متفکّر تأویل را به مثابه یک روش تلقی میکنند که از این طریق میتوان به باطن و غیب امور نائل آمد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش خیال در فرایند ادراک از نظر ابن عربی
نویسنده:
داود اسپرهم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن عربی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل ( جوهر )
,
عرفان نظری
,
معرفت شناسی عرفانی
,
تخیل(راه های معرفت)
,
معرفت شناسی ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
محدوده عقل ,
راه کشف و شهود ,
عالم برزخ ,
انسان کامل (کلام) ,
کارکرد عقل ,
عوالم دو قطبی ,
قرآن ,
تفسیر عرفانی ,
حضرت خیال(انسانی) ,
ظهور عالم مثال ,
خیال(معرفت شناسی) ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
طبیعت خیال ,
کارکرد خیال ,
خیال برزخی ,
خیال و تاویل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
تا پیش از ابن عربی و بنابر سنت دیرینه به یادگار مانده از حکمای یونانی، محدوده ادراکات انسانی منحصر به عالم حس و عالم عقل بود. چون حس برای عقل به عنوان ابزار شناخت محسوب می شد، عقل، مدرک نهایی شمرده می شد. این عقل که موید به منطق بود علاوه بر اینکه مرجع کامل ادراک بود، داور نهایی نیز به حساب می آمد. در آن سنت فکری همه یافته ها از صافی عقل منطقی باید عبور داده شود تا صحت و سقم آنها معلوم گردد. ابن عربی طرحی نو می افکند و چالشی بزرگ پیش روی عقل منطقی سنتی می نهد. بی جهت نیست که مستشرقان وی را پرنفوذترین و بزرگترین نظریه پرداز نیمه دوم تاریخ اسلام دانسته اند و ملاقات وی را در سن نوجوانی با ابن رشد- پیر فلسفه آن روزگار پایان راهی کهن و آغاز راهی نو تلقی کرده اند. راه نوی که ابن عربی پی افکند، گرفتن مرجعیت عقل و سپردن آن به خیال بود. اما خیالی که او مطرح ساخت معنایی منحصر به فرد داشت. امروزه پس از ظهور پست مدرنیسم و مورد تردید قرار گرفتن فرضیه های جدید در باب ماهیت انسان و عقلانیت و ابطال بسیاری از مسلمات، اشتیاق به بازنگری در تاریخ تفکر و اندیشه شرقی نیز رو به افزونی نهاده است. از این رو ابن عربی برای ما و محققان مغرب زمین هم زمان اهمیتی ویژه یافته است. از این رو، لازم ا ست همه جوانب آراء و افکار وی با آگاهی های امروز مطالعه شود. این مقاله به دنبال تبیین دیدگاه ابن عربی در باب خیال و نقش و کارکرد آن در ساحت ادراک است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر عرفانی ملاقات خضر(ع) و موسی (ع)
نویسنده:
محمود یوسف ثانی، فائزه بالایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر عرفانی
,
حکایت موسی و خضر
,
تفسیر داستان موسی و خضر
کلیدواژههای فرعی :
حضرت خضر(ع) ,
حضرت موسی (ع) ,
عبد الهی ,
مقام موسی(ع) ,
مقام خضر(ع) ,
علم لدنی(معرفت شناسی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
داستان ملاقات موسی با يكی از بندگان خاص خداوند يكی از شگفت انگيزترين داستان های قرآنی است كه بستر مناسبی برای عرفای مسلمان و تاويلات باطن گرايانه ايشان ايجاد كرده است. به منظور تحقق نگاه عرفانی به اين داستان دو رويكرد می توان داشت. در رويكرد نخست جنبه های سلوكی و عملی داستان محور توجه قرار می گيرد و در رويكرد دوم می توان در صدد تاويل و تطبيق اجزای مختلف داستان به صورت انفسی و گاه آفاقی برآمد. مقاله حاضر به رويكرد نخستِ مي پردازد و سعی می شود كه در آن مدعيات مسطور در تاويلات مختلف با سياق داستان و ساير عبارات قرآنی مقايسه شود و مورد تدقيق قرار گيرد. همچنين به ديگر جنبه های عرفانی داستان و بهره های سلوكی از آن همچون تطبيق مراحل سه-گانه سفر با مراحل سه گانه توحيد، ادب بندگی در برابر خداوند، ترك انانيت، طلب و توجه به مقامات باطنی حتی برای پيامبران و... توجه شود و به استفاده های سلوكی از داستان منحصر نشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 156 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالب المهمة في ما يتعلق بالقرآن و الحديث و النبي و الأئمة
نویسنده:
حبيب آل إبراهيم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مطبعة العرفان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
تدوین حدیث ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
آیات امامت امام علی (ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
کلام امام علی (ع) ,
احادیث افضلیت امام علی(ع) ,
فضایل امام علی(ع) ,
افضلیت امام علی(ع) ,
کمالات بدنی علی(ع) ,
شجاعت امام علی علیه السلام ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
اعجاز عدم تحریف قرآن ,
تفسیر عرفانی ,
تاریخ موضوعی (اسلام) ,
غزوه ها ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و لغزشگاه تأویل (با نگاهی به تأویلات ابن عربی)
نویسنده:
عزالدین حسینی زنجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
اختصاصات اهل بیت (ع)
,
تفسیر عرفانی
,
عرفان نظری
,
معنی تاویل
,
تاویلات ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
خلافت رسول ,
تفاوت تفسیر و تأویل ,
معنای تفسیر ,
فلسفه وجود اهل بیت ,
آیه 38 قصص ,
تاویل عجل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نحله های مختلفی در جهان اسلام دست به تاویل آیات قران زده اند تا به عقاید خود مشروعیت بخشند.در این میان جریان تصوف و عرفان گوی سبقت را از دیگران ربوده و با آسودگی با تاویل آیات قران پرداخته اند. در این مقاله در مورد معنای تاویل و اینکه آیا تاویل جایز است یا نه و در صورت جایز بودن چه کسانی حق تاویل دارند، بحث شده است و سپس نمونه هایی از تاویلات محی الدین ابن عربی، از عرفای برجسته جهان اسلام، مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 50 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 96
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید