جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
>
عقاید اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
تعداد رکورد ها : 471
عنوان :
قضاء والقدر و إشكالية تعطيل الفعل الإنساني
نویسنده:
سید کمال حیدری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مؤسسة الإمام الجواد (عليه السلام) للفكر و الثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
قضا و قدر
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
احادیث قضا و قدر ,
عمومیت قضا و قدر ,
قضا و قدر حتمی ,
قضا و قدر غیر حتمی ,
شبهات کلامی ,
آیات قضا و قدر ,
قضا و قدر تکوینی ,
چکیده :
تعریف بالکتاب: إنّ الخروجَ من بين فكّي ثنائية الجبر والتفويض، واندراجَ الأفعال الإنسانية في نطاق نظرية الأمر بين الأمرين لم يُعفِ المسيرة الإنسانية عامّة والعقل الإنساني خاصّة من التورّط بعثرات نظرية نشأت عن التباس الأمر في التوفيق بين عدد من الظواهر والمعتقدات. إذا كان للقضاء والقدر وجهان؛ علميّ يقع في نطاق البحث الكلامي والفلسفي، وعمليّ يقع في نطاق المجتمع والتأريخ والسياسة والتكوين النفسي للأفراد والجماعات، فلا ريب أنّ الوجه العلمي يتقدّم على الوجه العملي سواء على مستوى الالتباس في فهم المقولة وإدراك مراميها الصحيحة أو على مستوى تجاوز هذا الالتباس والسعي للركون إلى فهم صحيح، وهو ما دعی مصنّف هذا الكتاب الماثل في موضوع القضاء والقدر إلى مماشاة الترتيب ذاته ورعايته في منهجية البحث التي تتوزّعها الخريطة التالية، من دون إغفال للتشابك القائم بين البُعدين العلمي والاجتماعي: 1. عرض الإشكالية المتحكّمة بالموضوع وتقديم صياغة علمية لمحتواها 2. القضاء والقدر في القرآن والحديث 3. القضاء والقدر في اللغة والاصطلاح 4. تقديم تفسير نظريّ للمقولة ينتهي بحلّ الوجه العلمي من الإشكالية المطروحة. 5. دراسة القضاء والقدر في إطار تيّارات الفكر الاجتماعي الحديث والمعاصر انطلاقاً ممّا قدّمه هذا الفكر من معطيات في نطاق المدرسة الإسلامية وخارجها مع التلويح ببعض النقود للفكر الاجتماعي الغربي والاستشراقي 6. تناول معطيات عقيدة القضاء والقدر وآثارها العملية على المستويين التربوي والاجتماعي 7. الانتهاء إلى خلاصة تبرز أهمّ محتويات البحث ونتائجه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاعة، بحوث في حقيقتها وأقسامها ومعطياتها
نویسنده:
سید کمال حیدری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مؤسسة الإمام الجواد (عليه السلام) للفكر والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
شفاعت
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب رد شبهات
,
کشف المراد: علامه حلی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
احادیث شفاعت ,
توبه ,
عقاید وثنی ,
آیات شفاعت ,
طلب شفاعت ,
گناه ,
ربوبیت الهی ,
شفاعت ائمه علیهم السلام ,
شفاعت انبیا ,
شفاعت فاطمه (س) ,
شفاعت ملائکه ,
شفاعت امیرالمؤمنین علیه السلام ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
شفیع ,
اصرار بر گناه ,
اظهار گناه ,
شبهات کلامی ,
وجوب شفاعت ,
چکیده :
تعریف بالکتاب: لا شكّ أن الشفاعة حقيقة إسلامية ناصعة لا يسعُ مسلماً إنكارها، فقد نطقت بها نصوص القرآن الكريم، وتواترت في السُنّة النبوية المطهّرة، وروايات أئمة أهل البيت عليهم السلام، واتّفقت كلمة علماء المسلمين على أنها من الأصول الأساسية في العقيدة الإسلامية، وإن اختلفوا في تفاصيلها. لقد تناول هذا الكتاب بحث الشفاعة في جوانبها المختلفة حيث وزّع البحث فيها على ستة فصول. تناول في الفصل الأول مفهوم الشفاعة لغة واصطلاحاً سواء في الاستعمال العرفي والعقلائي، أو الاستعمال الذي ورد في القرآن الكريم، مع بيان أقسام الشفاعة، واستعرض الآيات القرآنية والأحاديث الشريفة التي تؤيّدهما، كما أوضح الكلام في الآيات النافية للشفاعة، وبيّن الحدود الفاصلة بين الإسلام والوثنية في مسألة الاستشفاع، ومختتماً الفصل ببحث في بيان حقيقة فعل الشفيع. ثم عرض في الفصل الثاني اتجاهات العلماء من الفريقين السُنّة والشيعة، في بيان طبيعة الأثر المترتّب على الشفاعة التشريعية. ثمّ انتقل في الفصل الثالث لمناقشة الإِشكالات المثارة حول الشفاعة، وضمّنّ هذا الفصل نكات وفوائد وعظات أخلاقية نافعة في المقام. أمّا الفصل الرابع فتحدّث فيه عن الشروط التي ينبغي توفّرها في المشمولين بالشفاعة، كلّ ذلك معضوداً بالآيات القرآنية كالنهج في كلّ فصول الكتاب. وأمّا في الفصل الخامس فبعد أن أورد مقدّمة عن الآثار الفردية والاجتماعية للذنوب في الدنيا والآخرة، ناقش مسألة الشفعاء، فتحدّث عن الشفاعة في الدنيا ومنها التوبة، والشفاعة في الآخرة، لاسيما شفاعة القرآن الكريم وشفاعة نبيّنا محمد صلى الله عليه وآله وأهل بيته الأطهار عليهم السلام. وأخيراً تناول في الفصل الأخير (السادس) المسألة المختلف فيها بيننا- أتباع مدرسة أهل البيت عليهم السلام- وبين الاتجاه السلفي. الفصل الأوّل: الشفاعة لغة واصطلاحاً وبيان أقسامها الفصل الثاني: أثر الشفاعة الفصل الثالث: إشكالات وشبهات حول الشفاعة الفصل الرابع: شرائط المشفوع لهم الفصل الخامس: الشفعاء الفصل السادس: في جواز طلب الشفاعة من الشفعاء
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفة الله المجلد 1
نویسنده:
سید کمال حیدری؛ بقلم: طلال الحسن
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مؤسسة الإمام الجواد (عليه السلام) للفكر والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
حب به خدا
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
توسل ,
راه علمی شناخت خدا ,
فطرت خدا شناسی ,
برهان حدوث ,
برهان صدیقین ,
برهان نظم ,
حب اهل بیت(ع) ,
محبت الهی ,
شناخت سلبی خدا ,
حدیث حب علی علیه السلام ,
تعلیم سیر و سلوک ,
برهان امکان ,
اخلاص ,
حب فی الله ,
کثرت اسماء و صفات ,
عالَم اسماء و صفات ,
مراتب اسماء و صفات(مقابل مراتب اعیان) ,
حب امام علی (ع) ,
چکیده :
"کتاب «معرفة الله»" برای پی بردن به وجود خداوندی که ما و همه هستی را آفریده و ما نیاز به برقراری ارتباط با او، ستایش ، پرستش و کمک گرفتن از او داریم هیچ دلیلی به اندازه فطرت به ما اطمینان نمی دهد هر انسانی در قلب و روح خود خدا را شناخته و به او عشق می ورزد همان خدایی که تمام هستی را خلق نموده تا ما در آسایش بوجود آماده ،زندگی کنیم. بر این اساس، هدف اثر حاضر با دو جز خود، نائل شدن به بالاترین مراتب کمال در معرفت خداوند و خداشناسی می باشد. این کتاب در بردارندۀ یک مقدمه و شش فصل به شرح ذیل می باشد: فصل اول: محبت خداوند فصل دوم: شناخت خدا فصل سوم: مراتب شناخت خدا فصل چهارم: راه های شناخت خداوند فصل پنجم: آثار شناخت خدا فصل ششم: نتایج و دستاوردها
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحف فى مذاهب السلف
نویسنده:
محمد بن على شوكانى؛ محقق: عاصم على
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مصر/ طنطا: دار الصحابة للتراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
کلیدواژههای فرعی :
پیروی از سلف ,
صفات الهی ,
عقاید اسلامی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
عقاید اهل سنت ,
کلام اهل سنت ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اسلام شناسی تطبیقی ,
کلام و عقاید اسلامی ,
صفات خبریه ,
چکیده :
التحف في مذاهب السلف، تألیف محمد بن علی بن محمد شوکانی یمنی (متوفی 1250ق) صاحب کتاب نيل الأوطار و از علمای اهل سنت است. این کتاب کلامی را در تبیین دیدگاه اهل حدیث و سلفیه در موضوع صفات خبریه نوشته است. سید عاصم علی کتاب را تحقیق کرده است. این اثر مشتمل بر مقدمه ناشر، مقدمه مؤلف، شرححال و آثار نویسنده، و متن رساله بدون هرگونه تبویب و فصلبندی است. ناشر در مقدمه، این رساله را پاسخی به درخواست یکی از دوستان شوکانی دانسته که شیوه سلف صالح در فهم آیات و احادیث استواء و صفات را میپرسد که آیا حمل بر ظاهر میکردند یا از ظاهر برمیگرداندند. وی در پاسخ دیدگاه مذاهب مختلف اسلامی را در این زمینه مختصر و مفید بیان میکند. متن اثر پس از خطبه کتاب با سلام و صلوات بر پیامبر(ص) و آلش آغاز شده است. نویسنده پسازآن تصریح کرده که از سوی برخی اعلام ساکن مکه پرسشی بهدستش رسیده است. سپس با عنوان «سؤال» متنی را که به دستش رسیده است عیناً از ابتدا تا انتها نقل میکند. سؤال اینگونه مطرح شده که در رابطه با آیات صفات و اخباری که در کتاب الهی و سنت پیامبر(ص) از فقهای دین و علمای محدثین نقل شده است، آیا باید مطابق عقیده سلف صالح بدون تمثیل و تأویل حمل بر ظاهر کرد یا اینکه این کار مذهب مجسمه است؟ سپس در پاسخ اشاره میکند که سخن در آیات و احادیثی که در رابطه با صفات وارد شده مورد اختلاف مذاهب مختلف است. سپس دیدگاه دو طایفه را متذکر و مورد بررسی قرار میدهد. سپس از گروهی از متکلمان که دیدگاه آنها مستند به عقل است ابراز شگفتی میکند. او از اینکه عقل معیاری برای فهم کلام خدا و رسولش قرار گیرد به خدا پناه برده و آن را بلای وحشتناکی دانسته که همانند آن به اسلام و مسلمین نرسیده است. در کتابهای کلامی شیعه، از تقسیم صفات، به خبری و غیره، اثر چشمگیری نیست، بلکه این تقسیم از آن «اهل حدیث» و اشاعره بوده، و احیاناً افراد ناوارد، از این نوع صفات به «صفات جسمانی» تعبیر میآورند، درحالیکه تعبیر صحیح آن، همان صفات خبری است. علت این نامگذاری این است که راهنمای ما در اثبات این صفات برای خدا، قرآن و حدیث است، و آنها از چنین ویژگی خبر و گزارش دادهاند، در مقابل صفات دیگر که راهنمای ما در آنها عقل و خرد میباشد؛ مثلاً ما در سایه راهنمایی عقل، پی میبریم که خدا دانا و توانا و زنده است، درحالیکه در پرتو نصوص قرآنی برای خدا، صفاتی به نام «ید الله» و «عین الله» و «وجه الله» ثابت مینماییم. مصادیق صفات خبری از نظر قرآن، بسیار محدود، و از نظر روایات اهل سنت، فزون از حد است. گاهی صفات خبری، در قالب جمله آمده، مانند: «الرَّحْمٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى؛ خداى رحمان كه بر عرش استيلا يافته است»(طه: 5)؛ ظاهر بدوی این آیات این است که خدا بر روی عرش قرار میگیرد و بسان فرشتگان حرکت میکند، و عصبانی و خشمگین میشود، و سرانجام مؤمنان در روز قیامت به او مینگرند و بمانند بشر سخن میگوید. عنایتی که اهل حدیث و سلفیها، به این نوع از بحثهای قرآنی و کلامی دارند، به هیچ موضوعی از بحثهای قرآنی ندارند. تو گویی، الهیات قرآنی، در همین صفات خبری خلاصه شده و دیگر موضوعات، فاقد چنین عنایتی هستند؛ و ازاینجهت، گروه مخالف را که متدبران در قرآن هستند، «معطله» مینامند، و خود را اهل «اثبات» میخوانند و در کتابهای ملل و نحل. مقصود از «اهل اثبات» و «معطله» همین دو گروهند؛ زیرا آنان، ذات خدا را از توصیف به معانی لغوی این صفات تعطیل کرده و از نظر آنان، منکر این نوع صفات میباشند؛ و ناگفته پیداست انکار این صفات، انکار قرآن و وحی و نبوت بوده و نتیجهای جز تکفیر نخواهد داشت. شوکانی در بخشی از کتاب مینویسد: «فهم سلف بهتر از خلف بوده و اصحاب و تابعین، آیات و روایات را بر ظاهرش حمل و از قیلوقال پرهیز میکردند. هنگامیکه از آنان درباره صفات سؤال میشد، میگفتند خدا اینچنین گفته و ما بیشتر از این اطلاع نداریم و خدا نیز به ما اجازه بیشتر از این را نداده است و سلف خوض در آن را بدعت میدانستند... بنابراین باید همان راه سلف را رفت و از تفکر آنان تبعیت کرد. سلف میگوید ما استواء را برای خدا قائلیم ولی از کیفیت آن خبر نداریم». توضیح آنکه «استواء» و دیگر صفات خبریه آن دسته از صفات خداوند را گویند که عقل بر آنها دلالت روشن ندارد و تنها بدان استناد که در متن دینی اعم از قرآن و حدیث به خداوند نسبت داده شدهاند میتوان آنها را به خداوند نسبت داد. صرفنظر از امکان این انتساب تفسیر این صفات از دیرباز مورد نزاع متکلمان بوده است. به اعتقاد شوکانی: چون خداوند سبحان سیطره دینش را بر تمامی ادیان و حفظ آن از تحریف و تغییر و تبدیل تکفل کرده است، در هر عصری از عصور از علمای کتاب و سنت کسانی را قرار داده که دین مردم را برای آنها تبیین کنند و بدعتها را انکار کنند. در حقیقت چون در جامعه اسلامی، مسئله تجسیم، یک مسئله مطرودی است، اهل حدیث به عناوین گوناگونی، گریزگاهی برای خود قرار میدهند، مثلاً پیش از آنکه خدا را با این اوصاف، توصیف کنند. میگویند «کیفیت برای ما مجهول است». هنگامیکه انس بن مالک، درباره استواء خدا بر عرش، سؤال شد. او در پاسخ گفت: «الاستواء معلوم، و الکیف مجهول السؤال بدعة»، یعنی خدا بر عرش قرار گرفته ولی چگونگی آن برای ما روشن نیست. گروهی از اشاعره که تحت تأثیر اهل حدیث قرار گرفتهاند، پس از اثبات این صفات میگویند: «بلا کیف و لا تشبیه». شوکانی نیز به پیروی از این دیدگاه مینویسد: از جمله صفاتی که علمای سلف امر به حمل بر ظاهر کردهاند صفت استوایی است که سائل پرسیده است. علمای سلف میگویند: ما آنچه را که خداوند از استواء بر عرشش برای خود اثبات کرده، بهگونهای که جز خودش به آن علم ندارد و کیفیتش را نمیداند، برای او اثبات کرده و غیر از آن را بر خود تکلیف نمیکنیم؛ چراکه هیچ موجودی در ذات و صفات همانند او نیست و بندگان به او احاطه علمی ندارند. وی در انتهای رساله، سلامت و نجات را در حمل استواء بر ظاهر، و تفسیر کتاب و سنت بر طبق ظاهر کلام بدون تکلف و قیلوقال دانسته است. او تأویل را مخالف مذاهب سلف و در تضاد با روش صحابه و تابعین دانسته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هدی الی دین المصطفی المجلد 1
نویسنده:
محمد جواد بلاغی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة الاعلمی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
انجیل
,
تورات
,
مسیحیان
,
اسلام و مسیحیت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
باورهای غلط
,
13. علم کلام
,
اسلامشناسی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اسلام و مسیحیت ,
شبهات کلامی ,
کد کنگره:
BP228/4/ب8ھ4 1364
چکیده :
«الهدی الی دین المصطفی» کتابی است کلامی به زبان عربی نوشته شیخ محمد جواد بلاغی، عالم شیعی در رد برخی باورهای مسیحیت و یهودیت. نویسنده در این اثر، با استناد به محتویات عهدین (تورات و انجیل)، به ایرادات و اعتراضات مسیحیان به عقاید اسلامی و شبهات آنان به قرآن کریم پاسخ گفته شده و دفاعى جالب و مستدل از حريم مقدس اسلام به عمل آمده و با تبليغات نادرست و مغرضانه برخى از كشيشان مسيحى، مقابله اى مؤثر گرديده است. درباره کتاب این اثر در اصل، رد بر دو کتاب «الهدایة» و کتاب دیگری است که «جرج سیل» انگلیسی در قرن ۱۷ میلادی نوشت و فردی به نام «هاشم عربی» آن را ترجمه و یک مقاله و پاورقیهایی نیز بدان اضافه کرد. ترجمه عربی کتاب سیل در ۳۲۱ صفحه همراه با مقاله مترجم در ۹۵ صفحه، در سال ۱۸۹۱ چاپ شد. کتاب الهدایة و کتاب مستشرق انگلیسی، در رد دو کتاب اظهار الحق نوشته ملا رحمت الله هندی و کتاب سیف حمیدی است که اطلاعی از نام کتاب دوم و به تبع آن از اصل کتاب نیست؛ اما کتاب اظهار الحق در دو جلد منتشر شده است. بلاغی مواردی را که به نظر خویش مبهم بوده و باعث سوء برداشت شده، بیان و شرح کرده و نیز مطابق مذهب شیعه، مطالب و مسایل با اهمیت دیگری را بدان افزوده است. بلاغی در این کتاب از رموزی چون «مُتَکَلّف» و «مُتَعَرّب» استفاده کرده که این دو کلمه اشاره به نویسنده مسیحی کتاب الهدایه و مترجم کتاب جرج سیل است. سبب انتخاب واژه متکلف آن است که او به دشواری و با استدلالهای سست و خلاف واقع میخواهد نظریه خود را اثبات نماید و مقصود از متعرب کسی است که خود را عرب معرفی کرده، با این که عرب نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أولیات الإسلام : من عالم الذر الی یوم القیامه
نویسنده:
هادی المدرسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
رجعت ,
صفات الهی ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
ائمه شیعه(ع) ,
اثبات وجود خدا ,
امکان رجعت ,
چکیده :
کتاب اولیات الاسلام یک کتاب اعتقادی و بر پایه اصول دین است که در این کتاب بحث توحید، عدالت ، امامت، نبوت و معاد ذکر می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ثمرة الأبحاث العقائدیة
نویسنده:
أحمد الماحوزی؛ اعدا و التقریر : السید مصطفی المزیدی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
16. کلام عقلی
,
کتب کلام شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
کلیدواژههای فرعی :
احادیث اعتقادی ,
عقاید اسلامی ,
شبهات کلامی ,
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی نتایج بحث های عقایدی میپردازد و برخی از شبهات مطرح شده را در باب بی ثمر بودن بحث های عقایدی و ... را پاسخ می دهد و برخی از ثمرات آن را بر می شمارد که ثمرات ایمانی و اعمالی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح أصول العقائد المجلد3
نویسنده:
عبدالجلیل بن علی الأمیر
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
دارالوعی الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
الکامل فی التاریخ
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
شفاعت ,
اصل امامت ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
نبوت خاصه ,
امامت امام علی(ع) ,
امامت و حکومت ,
چکیده :
مجلد سوم از مجموعه سه جلدی شرح اصول العقائد که کتابی بسیار مهم و ارزنده می باشد ، درباره نبوت و مسائل پیرامون نبوت و پاسخ به شبهات آن ، در بخش دوم درباره امامت ، امامت امام علی ع و... و در بخش آخر درباره معاد و مسائل پیرامون آن می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل المهمة فی التوحید والحکمة : المخازن و اللمعات و البراهین الساطعه
نویسنده:
المیرزا حسن کوهر؛ قام بطباعته و تصحیحه: الشیخ حسین الشمالی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
اصل توحید ,
خاتمیت ,
شبهات کلامی ,
امکان نبوت ,
چکیده :
کتاب حاضر درباره موضوعات مهمی از قبیل توحید ، حکمت ، نبوت و... بحث می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة فی عدم سهو النبی ص
نویسنده:
محمّد بن محمّد بن النعمان
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
الموتر العالمی لالفیه الشیخ المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
سهو النبی(ص)
,
13. علم کلام
,
شبهات کلامی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
احادیث عصمت انبیا ,
عصمت پیامبر (ص) ,
تجویز سهو النبی(ص) در عبادت ,
سهو النبی(ص) ,
عدم سهو النبی(ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
عدم سهو النبي صلیاللهعلیهوآلهوسلم، تأليف شيخ مفيد، ابوعبدالله، محمد بن محمد بن نعمان عكبرى بغدادى (336 - 413ق)، است. اين كتاب، به زبان عربى است و به بررسى مسئله سهو النبى(ص) پرداخته است.مسئله سهو النبى، در حقيقت سؤالى است كه آيا پيامبر اسلام، حضرت محمد(ص) مانند ديگر مردم، دچار فراموشى مىگشته و اشتباه و خطا مرتكب مىشده است يا نه؟ اين كتاب، مانند ديگر تأليفات شيخ مفيد، در ميان ديگر تأليفات علماى شيعه، از ارزش و اعتبار والايى برخوردار است و مورد توجه و عنايت علما و انديشمندان جهان اسلام قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
تعداد رکورد ها : 471
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید