جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1781
مختصات حکمت متعالیه به همراه زندگی‌نامه علمی ملاصدرا
نویسنده:
سیدیدالله یزدان‌پناه ؛ تدوین و نگارش رضا درگاهی‌فر ؛ [برای فرهنگ و تمدن توحیدی، موسسه آموزشی پژوهشی نفحات].
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: آل‌احمد (ع),
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تلخیصی از اسفار اربعه یا حکمت متعالیه صدرالمتالهین، ملاصدرای شیرازی(ره)
نویسنده:
تلخیص احمد حبیبیان.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
همدان: برکت کوثر,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
انسان، مثل اعلای خدا در فلسفه آکوییناس و حکمت صدرایی
نویسنده:
مجتبی افشارپور.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم(ع),
کلیدواژه‌های اصلی :
تقریری از فلسفه صدرایی(حکمت متعالیه)
نویسنده:
تالیف محمدصدوق عارف.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: اعلام التقی,
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی جایگاه وجودشناسی و معرفت‌شناسی عقل فعال در فلسفه مشاء و مقایسه آن با حکمت متعالیه
نویسنده:
تالیف خدیجه عادل‌زاده.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
اراک: جهاد دانشگاهی، سازمان انتشارات، واحد استان مرکزی‏,
کلیدواژه‌های اصلی :
مهابت امر مینوی: سنجش دیدگاه رودلف اتو و حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی قربان زاده ، علی شیروانی ، مهدی لکزایی ، محمد مهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رودلف اتو، دین‌پژوه معاصر، معتقد بود در تاریخ ادیان، به امر قدسی نگاه اخلاقی و عقلی شده و کمتر از منظر شهودی به آن نگریسته‌اند. از این‌رو، وی این تعبیر را وافی به مقصود ندانست و تعبیر «نومینوس» یا «امر مینوی» را ابداع کرد. در تحلیل وی، یکی از ابعاد مهم در تجربه امر مینوی، عنصر «مهابت» آن است. هدف از این مقاله نشان‌دادن قوت‌ها و ضعف‌های اندیشه رودلف اتو در تحلیل مهابت امر قدسی است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که اتو نگاه عقلی به امر قدسی را در برابر نگاه شهودی بدان می‌دانست و می‌کوشید شهود را اصل قرار دهد. اما از منظر حکمت متعالیه، در شناخت امر قدسی یا خداوند متعال نگاه عقلی در برابر نگاه شهودی نیست، بلکه این دو مبنا با هم هماهنگ و به نحوی مکمل هم‌اند. به نظر اتو، مهابت امر مینوی با دیگر خوف‌ها فرق دارد. این همان چیزی است که پیروان حکمت متعالیه آن را تفاوت بین «خوف» و «خشیت» دانسته‌اند. نظریه اتو از قبیل ذات‌گرایی در برابر ساختارگرایی است.
صفحات :
از صفحه 313 تا 335
فهم های متافیزیکی (کتاب المشاعر): متنی موازی انگلیسی-عربی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mullā Ṣadrā [ملّا صدرا]; Seyyed Hossein Nasr (transl.); Ibrahim Kalin (ed.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
The University of Chicago Press / Brigham Young University,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ملاصدرا (ملّا صدرا، حدود 1640-1572 م.) یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های فلسفه اسلامی پس از ابن‌سینان و از مهم‌ترین فیلسوفان ایران صفوی است. او نویسنده‌ای پرکار بود که آثارش زمینه‌های علوم عقلی و دینی را در فلسفه اسلامی پیش برد، اما مسلماً مهم‌ترین سهم او در فلسفه اسلامی در مطالعه «وجود» و «هستی» و کاربرد آن در حوزه‌هایی از جمله است. کیهان‌شناسی، معرفت‌شناسی، روان‌شناسی و آخرت‌شناسی. صدرا نشان‌دهنده تغییر پارادایم از مابعدالطبیعه ارسطویی جوهرهای ثابت است که بر فلسفه اسلامی تسلط یافته بود، به تحلیلی از «وجود»/ «وجود» به‌عنوان بستر نهایی و منبع پویا اشیا. او معتقد است که همه موجودات واقعیت و حقیقت خود را از وجود خود می‌گیرند و بنابراین تحلیل فلسفی مناسب باید با آن آغاز و سرانجام به پایان برسد. تمرکز اثر حاضر بر هستی‌شناسی تدریجی صدرا، پایه‌ای قوی برای خواننده فراهم می‌کند تا آثار دیگر صدرا و متون بعدی فیلسوفانی که در همان زمینه کار می‌کنند را درک کند. این نسخه حاوی متون انگلیسی-عربی موازی و ترجمه جدیدی است که محقق برجسته فلسفه اسلامی، سید حسین نصر (سیّد حسین نصر، متولد 1933 م.) است.
ملاصدرا در خصوص تأثیر عبادت [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Meisami, Sayeh (سایه میثمی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله نحوه تبیین تأثیر ملاصدرا را ارائه می دهد دعا (دعا) بر دنیا، با تکیه بر عقاید ابن عربی علیه پس زمینه روانشناسی متافیزیکی پویا خودش. ملاصدرا در نهایت از موضع ابن سینا در مورد منفعل بودن نماز فاصله می گیرد و در عوض قرائت ابن عربی از تعامل صمیمی الهی و انسانی در خود دعا را انتخاب می کند. ملاصدرا با انجام این کار، صورت بندی دعا را ارائه می دهد که در آن دعا کننده نقش فعالی در برانگیختن استجابت الهی ایفا می کند دعای او از نظر ملاصدرا، نماز روح انسان را شکل می دهد، در حالی که روح انسان نیز نتیجه دعا را شکل می دهد.
حکمت متعالیه در ایران قاجار: مکان یابی زندگی و کار ملا هادی سبزواری (متوفی ۱۲۸۹/۱۸۷۳) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sajjad Rizvi (سجاد رضوی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: دوره قاجار شاهد احیای فلسفه سنتی اسلامی بر اساس آن بود روش فلسفی حکیم صفوی ملاصدرای شیرازی. این فلسفه بود به عنوان یک شیوه زندگی، یک تعهد اخلاقی ناشی از روشی که هر دو عقلانی را با هم ترکیب می‌کرد گفتمان و شهود عرفانی که برای دفاع از هنجارهای فکری و فرهنگی به کار گرفته شده است آموزه های قدیم در برابر مراکز جدید الهام گرفته از اروپا در ایران قاجار. چهره بارز این روند احیا ملاهادی سبزواری بود که در این دوره آموزش دید حوزه های علمیه مشهد و اصفهان و مشهورترین مدرس حوزه علمیه شد آثار ملاصدرا و فلسفه در نیمه دوم قرن نوزدهم. این مقاله به بررسی زندگی و سهم فکری و تربیتی و آثار او می پردازد برخی از خطوط تأثیر او بر فلسفه حوزوی تا قرن بیستم تا کنون بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل نزد او به زادگاهش آمده بودند، از جمله او تأثیر بر روندهای مدرن در فقه و نظریه حقوقی شیعی.
عدالت سیاسی در حکمت متعالیه و عرفان
نویسنده:
بهرام دلیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه ملاصدرا در مورد عدالت در عالم سیاست و اجتماع با رویکرد هستی‌شناسانه حکمت متعالیه و عرفان است. در این پژوهش با رویکرد اسمایی به عدالت سیاسی پرداخته شد و با سه اسم العدل، المقسط و الحلیم مورد مطالعه قرار گرفت، و هر سه اسم با مفاهیم سه‌گانه تعلق، تحقق و تخلق بررسی گردید. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که صدرا بنا بر فلسفه متعالیه خود، عالم هستی را فعل خدا می‌داند که ویژگی‌های آن نشان از صفات و ویژگی‌های فعل خداوند و نظام احسن دارد. می‌بایست به فعل الهی راضی بود؛ چرا که عدل اساس عمل خداوند است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
  • تعداد رکورد ها : 1781