جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه ذاتیه
>
حیات
>
حیات اخروی
>
زندگی اخروی بشر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 39
عنوان :
آیا انسانها پس از مرگ به برزخ می روند یا بعد از قیامت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برزخ چيزى است كه بين دو شىء حايل و واسطه شود. ازاينرو عالمى را كه بين دنيا و آخرت قرار مىگيرد، عالم برزخ مىگويند يعنى بعد از پايان زندگى انسان در دنيا، انسان در ادامهى مسير زندگى وارد جهان ديگرى مىشود و آنقدر در آنجا مىماند تا قيامت ك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
زندگی اخروی بشر
کلیدواژههای فرعی :
زندگی پس از مرگ ,
جهان پس از مرگ ,
آیات جهان پس از مرگ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا به غیر از قرآن و روایات، راهی برای دست یابی به حالات و خصوصیات بعد از مرگ وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جزئيات و خصوصيات زندگي بعد از مرگ و مشخصات بهشت و جهنم و جزئيات آن ها به جز ازطريق وحي , براي انسان قابل فهم نيست , ولي اصل معاد و اين كه هر انسان بايد عكس العمل كردار خويش راببيند و مجازات شود از راه عقل قابل اثبات است و به همين مطلب عقلي قرآ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
زندگی اخروی بشر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
خصوصیات بعد مرگ
کلیدواژههای فرعی :
زندگی پس از مرگ ,
زندگی انسان بعد از مرگ ,
علم وحی ,
وحی الهی ,
زندگی بعد از مرگ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا هر فردی که جان خود را به خدا میسپارد، پس از مرگ، در دادگاه الهی حاضر میشود یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پرسشگر محترم! اگر مقصود شما از "سپردن جان به خدا"، همان مرگ معمولي است، بايد گفت: انسانها بعد از مرگ، وارد عالم برزخ ميشوند; اين عالم، فاصله ميان مرگ و برپايي روز قيامت است و زمان دادگاه و بررسي اصلي حساب، همان روز قيامت است، اما در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت مرگ
,
معاد(کلام)
,
موت
کلیدواژههای فرعی :
زندگی اخروی بشر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در فرهنگ اسلامی درباره حوادث پس از مرگ این طور گفته شده که پس از قرار دادن انسان ها در قبر، آنها به وسیله نکیر و منکر باز خواست می شوند. آیا در سایر ادیان نیز به این موضوع اشاره شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در دسته بندي اديان زنده جهان، سه دين يهوديت، مسيحيّت و اسلام جزء اديان زنده جهان محسوب مي شوند. پس بهتر است در جواب سؤال به بررسي اين دو دين پرداخته شود. بحث دربارة مبدأ و معاد و ماهيّت جهان و سرنوشت انسان پس از مرگ از مهم ترين مسائل اين اديان هستند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نکیر و منکر
,
معاد(کلام)
,
حقیقت سؤال نکیر و منکر
,
زندگی اخروی بشر
,
مقایسه اسلام با سایر ادیان
کلیدواژههای فرعی :
زندگی پس از مرگ ,
سؤال نکیر و منکر ,
نکیر و منکر ,
جهان پس از مرگ ,
آداب و رسوم مرگ ,
روح پس از مرگ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هندوهايى كه جسمشان سوخته مى شود، چگونه عذاب مى بينند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بيش تر اجسام وقتى مى سوزند، سوختنشان ناقص است؛ يعنى به كلى و سرا پا نمى سوزند، مقدارى از آن به شكل خاك و خاكستر باقى مى ماند؛ و آن مقدارى كه تبديل به نور و انرژى شده است ـ طبق قوانين دانش امروزى ـ قابليت تبديل شدن به ماده را دارد؛ يعنى هيچ كدا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
زندگی اخروی بشر
,
جاودانگی پس از مرگ (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
زندگی پس از مرگ ,
جهان پس از مرگ ,
زنده شدن پس از مرگ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از اينكه زندگي اخروي، اجتماعي نيست، چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : منظور از اينكه زندگى جهان ديگر، اجتماعى نيست اين نيست كه در آنجا هر كسى منفرد و تنهاست و كسى غير از خود را نمىبيند وبا غير خود سروكار ندارد منظور اين است كه همبستگيها و تأثير و تأثرها و تعاون و تضادها و بده و بستانهاى روحى و اخلاقى و معنوى ك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
حیات اخروی
,
زندگی اخروی بشر
کلیدواژههای فرعی :
زندگی پس از مرگ ,
زندگی اخروی ,
مقایسه زندگی دنیوی و اخروی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آخرت به مثابه جهان اخلاق
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
اخلاق دینی
,
معاد(فلسفه)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معاد و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
قوانین طبیعت ,
زندگی دنیوی ,
جایگاه انسان در جهان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
عالم دنیا ,
علم نفس ,
معاد(کلام) ,
زندگی اخروی بشر ,
اخلاق عملی ,
احساس ناامیدی ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
لذت حسی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
سعادت اخروی ,
نظام احسن ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
قانون اخلاقی ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
قوانین اخلاق ,
Moral action ,
نظام احسن دنیا ,
نظام احسن آخرت ,
ستیز عقل و نفس ,
انسان در آخرت ,
ساختار ترکیبی وجود انسان ,
لذت روحی ,
خواص عقلی انسان ,
اخلاق عملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
دنیا و آخرت به مثابه دو نظام احسن با قوانینی متفاوت هستند که انسان به عنوان یک موجود عاقل، صاحب اراده و مسئول در آنها حاضر میشود. او باید در این جهان میان دو نوع زندگی دست به انتخاب بزند؛ انتخابی که موقعیت وجودی او را رقم میزند: یا این زندگی را آنطور که در واقع هست، به زندگی جهان دیگر متصل بداند یا آنها را بریدهٔ از هم دانسته، تنها به این سرا معتقد شود. او در مقام عمل باید یا این زندگی را با قوانین جهان آخرت به مثابه جهان اخلاق اداره کند یا تنها با قوانین این جهان که قوانین طبیعت است، حیات خود را سامان بخشد. این انتخاب و تصمیمگیری، پایه در جدالی در وجود انسان دارد که «ستیز عقل و نفس» نام گرفته است. نفس از این جهان است و عقل از آن جهان و هر کدام انسان را با اعمال قوانین خود به جهان مناسب آن میکشانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وضعیت طبقه بندی نفوس پس از مرگ (مقایسه دیدگاه ابن سینا و سهروردی)
نویسنده:
عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
سعادت
,
شقاوت
,
زندگی اخروی بشر
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اشراقی
,
فلسفه بوعلی
,
فعل قوی ( نفس )
,
بدن
,
طبقه بندی نفوس
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
سعادت جسمانی ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
بلهاء ,
انوار اسفهبدی ,
سعادت حسی ,
سعادت نفسانی ,
سعادت عقلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابن سینا و سهروردی هر کدام در آثار مختلف خویش، درباره وضعیت نفوس انسانی پس از مرگ از حیث سعادت و شقاوت به بحث پرداخته اند. در مجموع نحوه مواجهه این دو با این مسئله را از جهت صوری میتوان در دو مدل عرضه کرد. آن ها در برخی آثارشان بدون ارائه طبقه بندی منظمی درباره این مسئله بحث کرده اند و در برخی دیگر از آثارشان طبقه بندی منظمی ارائه داده اند. ابن سینا در المبدأ و المعاد طبقه بندی سه گانه و در رساله فی السعاده طبقه بندی چهارگانه و در الاشارات و التنبیهات طبقه بندی پنجگانه ای از وضعیت این نفوس ارائه داده است. سهروردی نیز در برخی از آثارش بدون ارائه طبقه بندی منظم، به بحث درباره این مسئله پرداخته و در برخی دیگر از آثارش طبقه بندی دوگانه، برخی طبقه بندی سه گانه و بعضی تقسیم چهارگانه و پاره ای دیگر طبقه بندی پنجگانه و در نهایت طبقه بندی شش گانه ای ارائه داده است. از این رو مقاله در صدد بررسی وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه ابن سینا و سهروردی در مورد این طبقه بندی است. با تحلیل دیدگاه این دو حکیم درمی یابیم که از برخی جهات همچون اصول و مبانی، ارائه نظریه با مدل صوری واحد و توجه به سعادت عقلی، میان این دو حکیم تشابه وجود دارد. بر عکس از جهات ذیل میان دو حکیم تمایز وجود دارد: 1ـ تأکید پررنگتر ابن سینا بر سعادت عقلی؛ 2ـ به رسمیت شناختن سعادت حسی از سوی ابن سینا؛ 3ـ طرح مسئله تعلق نفوس به اجرام فلکی به صورت صریح از سوی شیخ اشراق؛ 4ـ تمایز روش شناختی دو حکیم در حل مسئله.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلود از منظر قرآن وحدیث
نویسنده:
نجمه شامی ده سرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
زندگی پس از مرگ
,
الخلود فی الجنة و النار
,
جاودانگی و خلود
,
زندگی ابدی انسان
,
زندگی اخروی بشر
,
خلود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زندگی بعد از مرگ
,
زندگی پس از مرگ در قرآن
,
زندگی پس از مرگ - احادیث
,
خلود در قرآن
,
خلود - احادیث
چکیده :
باور متدیان با توجه به اصول و ادله عقلی و نقلی، اثبات معاد و بازگشت به خدا و بقا و جاودانگی است، ولی آگاهی از ادامه راه و چگونگی جزا و پاداش و جاودانگی انسانها در آخرت از مسائل قابل طرح و مورد توجه اندیشمندان می باشد. اعتقاد به خلود مسأله ای که از طرف فیلسوفان، متکلمان، اندیشمندان و نیز در شرع مقدس طرح گردیده است. خلود به معنای زیستن جاودانه و همیشگی انسان ها در عوالم پس از مرگ است. بدان معنا که برخی از آنان برای همیشه در بهشت بوده و از نعمت های خداوند بهره مند خواهند شد و گروهی نیز اهل دوزخ و عذاب اند که پیوسته در رنج و عذاب اند که پیوسته در رنج و عذاب به سر خواهند برد. در مورد گروه اول و نعمت جاودانه بهشت، اعتراضی صورت نگرفته و آن را ناممکن یا مشکل آفرین ندانسته اند ، اما درباره خلود و دوام در عذاب ایراداتی مطرح شده و آن را مخالف با چند باور مهم کلامی – فلسفی دانسته اند؛ از جمله اشکالات، مخالف خلود در عذاب با رحمت واسعه الهی، علم، قدرت و عدالت او می باشد. دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی اثبات خلود و دوام عذاب برای عده ای می باشد، که آنان کسانی هستند که ا روی عناد و با علم و آگاهی به انکار خدا و رسولان او روی آورده اند. دیگران که اهل گناه و نافرمانی بوده اند در هر مرتبه ای باشند، اگر معصیتشان به کفر و انکار بازگشت ننماید، اگر چه مدتی در عذاب دوزخ باشند ولی این عذاب همیشگی نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 39
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید