جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 98
عبد الرحمن بن محمد الجعفريّ( / ت ق 2 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم شیعه. ابن ندیم او را از "شیعیان متفرّقون" می داند که مذاهب آنان معلوم نیست.
أبو الفضل عبّاس بن عیسی بن محمّد المَمسيّ التمیميّ( / ت 333 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه مالکی ودر کلام به طریقه فقهاء مالکی محاجه و جدل می کرد. او کتابی در کلام تالیف نکرده است.
زهیر بن عبدالله الأثريّ( / ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از لقب او معلوم است که همچون داوود بن علی الظاهری پیرو حدیث و ظاهر نص بوده است. اشعری در ضمن مرجئه و همچنین جهمیه از او بحث می کند و البزدویّ او را از قدریه و معتزله می شمارد این در حالی است که ابن مرتضی به او نسبت تشبیه و عدل می دهد. اصحاب او را با نام الزهیریّة می شناسند. مهمترین آراء او به قرار زیر است : - خداوند همه جا حاضر است و مستوی بر عرش است جسم و محدود نیست و حمل حلول و مماسة بر او مجاز نیست. خداوند از ازل متکلم بوده است یعنی از ازل قادر بر کلام بوده است. خلق، غیر مخلوق است و خلق آن چیزی است که از اراده خداوند و امر کن پدید می آید کلام الله جسم و عرض و مخلوق نیست و محدث است و در زمان واحد در مکان های کثیر حاضر است و قائم بالله است . امر مرتکب کبیره بر عهده خداوند است که عذاب کند یا عفو. عقیده او در این باب همانند قول اصحاب استثناء در میان مرجئه است. رای او در باب قدر همانند رای معتزله است.
أبو الحسن عبّاد بن العبّاس بن عبّاد الطالقانيّ( / ت 378 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث. فقیه. متکلم اهل طالقان . او را به عظمت در دیانت می ستوده اند. برخی از رجالیون شیعه معتقدند نسبت دادن اعتزال به عبّاد ناشی از خلط بین عقائد معتزله و امامیه است همچنان که شریف مرتضی و صاحب بن عبّاد را به دلیل مخالفت با اشاعره در مسائل خلق افعال وخلق قرآن از معتزله می شمرده اند.
أبوالحسن عبد العزیز بن محمند بن إسحاق الطبريّ( / ت 370 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم اشعری. از اصحاب ابوالحسن اشعری.
أبو مسلم عبد العزیز بن محمد بن أحمد الشیرازيّ( / ت 499 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث ، فقیه، ادیب شاعر نحوی لغوی مورخ و متکلم
أبو معمّر سالم بن عبدالله الهرويّ البغداديّ( / ت 433 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه متکلم از حیات او اطلاع چندانی در دست نیست. او را در انواع علوم امام می خوانده اند. از کبار علمای شافعی است و به سبب کتابی با عنوان " اللمع فی الرد علی اهل البدع في مسائل اصول الاعتقاد و ما یخالف فی أهل السنّة أهل الاعتزال و الالحاد" او را از اشاعره می شمارند.
أبو المظفّر طاهر بن محمد الإسفرایینيّ( / ت 471 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عالم و متکلم شیعی امامی. از شاگردان ابوسهل نوبختی و از مشایخ شیخ طوسی شمرده می شود. تنها نام یکی از کتاب او بما رسیده است : کلام فی فدک
أبو محمّد عبد الرحمن بن أحمد بن جبرویه العسکريّ( / ت ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم امامی، اشعری او را از روافض می شمارد و نقل می کند که به عقیده او : ایمان همه طاعت و کفر همه معاصی است و نقل می کند که او وعید را اثبات می کرد و می پنداشت که اهل تاویل که به سبب تاویلشان با حق مخالفت کردند کفار اند. ( المتأوّلین الذین خالفوا الحقّ بتأویلهم کفّار). او برخی از معتزله را در مناظرات اقناع کرده و به مذهب شیعه در آورده است.
أبو القاسم عبد العزیز بن محمند النیسابوريّ( / کان حیّاً سنة 444 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه، اصولی متکلم شیعی. ملقب به شیخ اصحاب و فقیه عصر بوده است.
  • تعداد رکورد ها : 98