جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هستی شناسی(فلسفه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 276
عنوان :
نشانههای بینش اساطیر در شعر پروین اعتصامی /
نویسنده:
رحمان احمدی ملکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
اسطوره
,
درخت
,
توتم (مسائل جدید کلامی)
,
حیوان
,
پرنده
,
شعر
,
اعتصامی، پروین
,
آنتروپومورنیسم
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فراواژگان شناختی: رویکردی جدید در بازنمائی دانش
نویسنده:
فرزاد دادرس
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
بازیابی اطلاعات
,
سیستم اطلاعات جغرافیایی
,
واژه نامه
,
سیستم بازیابی اطلاعات
,
شبکه جهانی وب
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سه رمان کرت ونگات به نامهای پیانوهای خود نواز, صبحانه قهرمانان و زمان لرزه از منظر باختین
نویسنده:
فاطمه عسگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
پایان نامه
,
مکالمه گرایی
چکیده :
در این پایان نامه به بررسی "مکالمه گرایی" باختین در سه سطح "هستی شناسی" "معرفت شناسی" و "گفتمان مکالمه ای" در سه رمان به نامهای "پیانوهای خود نواز", "صبحانه قهرمانان" و "زمان لرزه" توسط کرت ونگات پرداخته شده است. تلاش محقق بر این است که چگونگی دستیابی شخصیتهای اصلی داستان به "دیگرشناسی" باختین و رشد ایدیولوژیکی انها از طریق تعاملات مکالمه ای با شخصیت های دیگر رمان پرداخته شود. تعامل پل (قهرمان رمان) با مردم همستد در رمان " پیانوهای خود نواز ", ارتباطات مکالمه ای تروت وکریتر با یکدیگر در جریان حرکت انها به فستیوال هنری در رمان " صبحانه قهرمانان " و بازشناسی دیگران توسط تروت در جریان تکرار زمان در "زمان لرزه" مباحثی هستندکه از طریق مفهوم "دیگر شناسی" باختین مورد بررسی قرار می گیرند. بیان "بایسته" شخصیت های رمان به علت "ظرفیت پذیرش" انها و از طریق "ظرفیت مخاطب" بودنشان در وقایع هستی از مطالبی هستند که دارای اهمیت خاصی برای محقق می باشند. برخی از شخصیت ها در مقابل مخاطبات دنیا ظرفیت پذیرش خوبی دارند و یکتایی خود را اعلام می کنند در حالیکه شخصیت های دیگر ترجیح می دهند که مرزهای قدرت را در اطراف خود مستحکم ساخته و تعاملات مکالمه ای خود را با افراد خارج از مرز قطع کنند. در حالیکه پل, تروت و کریتر در مرز مشخص شده خود توسط سیستم سلسله مراتبی باقی نمی مانند و با حرکت خود به سمت لبه مرز می توانند افراد موجود در ماورای مرزها را ببینند, هوور, کرونر و اکثریت مردم ترجیح می دهند در مرکز باقی مانده و در دنیای توهمات خود غرق شوند. در مرحله دوم, محقق سعی کرده است تا اثری از نظریه "چند زبانی" و "چند صدایی" را در سه رمان پیدا کند. در این قسمت, روش های بکار گرفته شده توسط ونگات همانند "گونه های تلفیقی" و "پیوند افرینی" در گفتمان مکالمه ای مورد بررسی قرار گرفته اند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دولوز و استتیک
نویسنده:
فواد جراح باشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حسگری
,
فیگورزدایی
,
تجربه گرایی استعلایی
چکیده :
متفاوت یافت: نظریه حس پذیری و امر محسوس ، نظریه حکم زیبایی شناختی و امر زیبا.این رسالهبه چرایی و چگونگی رویارویی ژیل دولوز، فیلسوف معاصر فرانسوی، با این دوگانگی معنایی، یا بهعبارتی شکاف خوردگی مفهومی ، خواهد پرداخت؛ مواجهه ای که از بطن کلیت اندیشه کانتی،نوآوری هاو پیوستگی ها،موانع درونذات و گسستگی های منطقی، و اساسا قابلیت های آن برایپیشبرد رادیکال تفکر مدرن و فلسفه بماهو فلسفه بر آفریده می شود؛از نقدعقل محض تا منطقحسگری.در نهایت هدف رساله حاضر این است که نشان دهد دولوز چرا و چگونه در نظام برگشودههستی شناختی خویش، با اندیشیدن آثار نقاش معاصر ایرلندی، فرانسیس بیکن، محدودی تهای تفکرکانتی را پشت سرگذاشته و با طرح و بسط منطق حسگری، شکاف مذکور را بخیه می زند؛ لیکن نهاز رهگذر انحلال یکی از حدین یا با پر کردن حفره از حدی ثالث،بل با یگانه سازی منطقی-تجربی-هستی شناختی آن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستجوی معنایی در صفحات وب با استفاده از هستیشناسی
نویسنده:
سیده هاله سید دیزجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
بازیابی اطلاعات
,
فنی و مهندسی
,
جستجوی معنایی
,
فارس نت
چکیده :
در این پایاننامه روشی ترکیبی برای جستجوی معنایی ارائه میشود که در آن با استفاده از هستیشناسی فارسنت، روابط موجود در مستندات، کلمات مرتبط با پرسوجوی کاربر و فاصلههای معنایی کلمات، پیدا شده و با استفاده از آنها مستندات رتبهبندی میشوند. در این روش ابتدا با استفاده از هستیشناسی فارسنت مستندات زبان فارسی پردازش میشوند و شبکهای از معانی آن مستندات به اسم شبکههای معنایی مستندات ساخته میشوند. سپس در مرحله برخط پس از پردازش پرسوجوی کاربر، روابط موجود در این مستندات امتیازدهی میشوند و با استفاده از بردار وزندهیشده پرسوجوی کاربر و بردارهای مستندات به روش فضای برداری میزان مشابهت بین پرسوجو و مستندات محاسبه میشود. همینطور فاصلههای معنایی بین پرسوجو و مهمترین کلمات مستندات محاسبه شده و با استفاده از آنها امتیاز مستندات بهدست میآید. درنهایت با ترکیب این سه امتیاز رتبه نهایی مستندات محاسبه میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کشف معنایی خدمات وب با استفاده از مزایای داده های پیوند شده
نویسنده:
میثم محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
وب سرویس
,
مهندسی کامپیوتر
,
وب معنایی
,
داده های پیوندشده
,
وب سرویس معنایی
,
نرمافزار
چکیده :
امروزه با توجه به افزایش کاربران اینترنت و پیشرفت علم در زمینه وب و حرکت به سوی وب نسخه ۳، در یک سیستم ممکن است چندین خدمتوجود داشته باشد که با توجه به نیاز کاربر باید بهترین و نزدیک ترین آنها به کاربر ارائه گردد تا یک سیستم بهترین عملکرد را داشته باشد. کشف بهترین نیاز از طریق بررسی رابطههای معناییبدست آمده از دادههای بسیار زیاد مرتبط موجود در دنیای وب امکان پذیر است. هدف از این کار، ارائهی بهتر و هرچه سریع تر خدمت بر اساس تشخیص ماشین می باشد. حال با توجه به این نیاز، و تعداد زیاد داده، خدمت، و کاربر در دنیای وب باید ارتباطی معنایی بین این سه عنصر برقرار گردد تا بتوان روش جدید را جایگزین روشهای قدیمیتر کرد. از اوایل قرن اخیر کار تحقیقاتی به صورت جدی در دانشگاههای معتبر دنیا آغاز گردیده است و روشهای بسیاری برای کشف مناسب ترین خدمت ارائه شده است. بستر تمامی این روشها بر اساس راه کارهای معنایی و هستی شناسیبوده است و از سال ۲۰۰۲ که در دانشگاه کارنگی ملون یک الگوریتم معنایی قابل توجه، ارائه و مورد استفاده قرار گرفت، مقالات و الگوریتمهای زیادی در ادامهی آن ارائه شده اند که می توان گفت همگی این الگوریتم را بهبود و گسترش داده اند. مثلا برخی اساس کار خود را بر پیش پردازش دادهها قرار داده اند و برخی به کیفیت خدمتتوجه کرده اند. مشکلی که تا به امروز هم وجود دارد فقدان هستی شناسیهای مورد نیاز در رابطه با هر موضوع خاص است. همچنین به نظر می رسد با توجه به حجم دادههای موجود در وب تا به حال توجه خاصی به نقش دادههای پیونده شدهدر این زمینه نشده است که می توان از آن بهره جست و قسمتی از مشکلات پیش از این را حل کرد. در این پژوهش سهم دادههای پیوند شده بسیار مشهود است تا جایی که نتیجهی تحقیق به یک سیستم جستجوی اشخاص با کیفیتتر و تعداد پاسخهای بیشتر ختم شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی خرد سیاسی در آیین مزدایی و اسلام شیعی
نویسنده:
سیدمحسن هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
آفرینش (اِبداع)
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اهورامزدا
,
علوم سیاسی
,
آیین مزدایی
,
هستیشناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اسلام شیعی
,
انسانشناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
خرد سیاسی
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان بررسی تطبیقی مبانی خرد سیاسی در آیین مزدایی و اسلام شیعی را با ذکر کلیات و امهات تحقیق شروع نمودیم، سوال اصلی پیرامون وجود افتراقات و اشتراکات این دو آیین بوده و در جواب آن فرضیه ای را مطرح کردیم، که براین اساس اشتراکات بسیار بیشتر از افتراقات می باشد. برای سنجش فرضیه ابتدا سوالات سه گانه فرعیبر اساس سه مبنای هستی، انسان و معرفت شناسی بود را طرح نموده و در جواب آنها سه فرضیه بیان داشتیم: در مبانی هستی شناسی، فقط در استقلال خیر از شر که مورد اعتقاد مزدائیان است، با شیعیان اختلاف نظر وجود دارد، اما در دیگر مبانی اختلافی مشاهده نمی گردد. برای سنجش فرضیه های فرعی آنها را در سه فصل مجزا مورد بررسی قرار داده، اما قبل از اینکار به چارچوب مفهومی پرداخته و شاخصهایی را برای بررسی تطبیقی استخراج نمودیم.ابتدا تعاریفی از مفاهیم بحث بیان شد و سپس قالب اندیشه در معنای عام خود را برای نوع تفکر در آیین مزدایی و اسلام شیعی به علت عام بودن برگزیدیم. هر اندیشه دارای مبانی خاص خویش می باشد، لذا در ادامه فصل چارچوب مفهومی به تعاریف و توضیحاتی پیرامون این مبانی پرداختیم. اولین مبنا، هستی شناسی می باشد که در آن به مبدأ، نوع، کیفیت، اهداف و سرانجام هستی پرداخته می شود. در مبنای انسان شناسی، به آفرینش، خصوصیات و کیفیت وجود آدمی و رابطه او با همنوعانش پرداخته می شود، مسائلی مانند دوگانگی وجود انسان، انسان های شایسته رهبری، برابری میان آنها از این فصل به عنوان شاخص استخراج شده است. در باب معرفت شناسی نیز موضوع، امکان، راههای کسب معرفت توسط انسان و پیروی از انسان کامل مطالبی بصورت نظری آمده است؛ که از این مبانی سه گانه شاخصهایی برای تحقیق در ادامه کار استخراج گردیده است.در فصل دوم 7 شاخص هستی شناسی را مورد بررسی تطبیقی در آیین مزدایی و اسلام شیعی قرار دادیم، این دو آیین در شاخصهای اعتقاد به نبرد خیر وشر که به تقابل دوست و دشمن در سیاست می انجامد، دوگانگی مادی و غیرمادی بودن هستی که به مشروعیت آنجهانی منجر می گردد، نظم که حفظ آن وظیفه حاکم است، سلسله مراتب در هستی که نمودش در نظام طبقاتی می باشد و اعتقاد به سرانجام این و آن جهانی هستی که با ظهور منجیان همراه است، با یکدیگر دارای اشتراک کلی بودند. اما در اعتقاد مزدائیان به وجود دو آفریننده مستقل از یکدیگر در آفرینش خیر و شر، شیعه به راهی دیگر می رود و به یک خدای واحد می رسد که همه اعم از خیر و شر بدست او آفریده شده است و این افتراق باعث تأیید فرضیه فرعی این فصل می شود. در فصل انسان شناسی 8 شاخص مورد بررسی قرار گرفته است که در نزد هر دو آیین انسانها دارای سلسله مراتبی بر اساس عدالت هستند که حاکم در رأس آن قرار دارد، زیرا هر کس با توجه مسئولیتی که در هستی دارد، در جایگاهی مشخص قرار می گیرد و به انجام خویشکاری می پردازد. وجود انسانهایی نخبه و برگزیده از دیگر اشتراکات موجود است، که بر اساس آن عده ای به عنوان راهنمایان در بین مردم زندگی می کنند و به واسطه داشتن مقام دینی به اقتدار سیاسی و اجتماعی می رسند؛ حاکم خود انسانی برگزیده است که خداوند او را برای حکومت بر انسانها معین داشته است، در آیین مزدایی حاکم فقط شاه آرمانی است، اما در اسلام به پیامبر، امام، فقیه و پادشاه عادل به عنوان حاکم اشاره شده است. در آخر اعتقاد مشترکی به وجود یک منجی در آخرالزمان وجود دارد که او پایان دهنده همه شرور است و جامعه را به عدالت و رستگاری می رساند. بر این اساس فقط شاهد اشتراک در کلیات هستیم و فرضیه دوم فرعی هم تأیید می گردد.فصل آخر به معرفت شناسی اختصاص داده شده و در آن ضمن اشاره به سه قالب فلسفه، فقه و کلام؛ بیان گردیده که خداوند موضوع شناخت می باشد، شناختی که باید با عمل توأم و دارای واسطه هایی همچون امام به عنوان حاکم سیاسی در تشیع و ایزد فرمانروا در آیین مزدایی باشد. که وجود همین افراد باعث امکان پذیر بودن معرفت می شود. راههای کسب معرفت خرد، تجربه، ایمان و وحی که قابل گنجانده شدن در قالبهای سه گانه است، می باشد، که هر کس بیشتر از این راهها به معرفت دست یابد، در جامعه دارای قرب و مقام خاصی می گردد. چنانچه امام و علما به واسطه دارا بودن از معرفت به راهنمای جامعه و سرپرستی آن می رسند و در کنار دیگران چون پیامبر الهی که بر او وحی نازل می شود و به صورت متون مقدس در تاریخ ماندگار گردیده، انسان های کاملی محسوب شده که همگان باید از آنها تبعیت نمایند. با تأیید فرضیه این فصل، به تأیید فرضیه اصلی تحقیق می رسیم که طی آن اشتراکات بیش از افتراقات است و عمده عدم توافق هم در دو بن انگاری مزدایی می باشد، چیزی که در شیعه مورد قبول نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی هنر از نگاه اتین ژیلسون
نویسنده:
زینب شمسینی غیاثوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
معماری
,
نقاشی
,
هستیشناسی
,
آفرینش هنری
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
ماده
,
شَعَرَ
,
موسیقی
,
فلسفه هنر
,
هنر و علوم انسانی
,
صورت (فلسفه)
,
ژیلسون، اتین
,
مجسمهسازی
چکیده :
ژیلسون از جمله متفکرانی است که بر بنیاد صناعی هنر تأکید می کنند و در برابر نظر?? شناخت- گرایی در هنر ، معتقد است که هنر نه به ساحت شناخت بلکه به ساحت ساخت تعلق دارد .او می- کوشد در قالب هستی شناسی هنر خویش این دیدگاه را بر کرسی بنشاند. بر این اساس رساله حاضر در قالب سه فصل به شرح زیر سامان یافته است. در فصل اول ابعاد مختلف هستی شناسی هنر از نگاه ژیلسون توصیف می شود و تمایز دو ساحت شناخت و ساخت ، نسبت آنها با یکدیگر و دلایل رجحان ساخت بر شناخت در هنر بررسی می گردد. آنگاه نشان می دهیم که چگونه او به این نتیجه می رسد که ذات هنر صناعت است و هستی هنری هستی صناعی است. در فصل دوم به خصوصیات عمده هستی صناعی از منظر ژیلسون می پردازیم و بر اساس دو مفهوم کلیدی ماده و فرم (صورت) شکل گیری هستی هنری و تمایز میان هستندگان هنری و سایر هستندگان را بررسی می کنیم. در فصل آخر اندیشه های ژیلسون را در مورد هنرهای خاص به کار می بندیم. به این منظور مهم ترین اوصاف هستی شناسانه هنرهایی نظیر موسیقی، نقاشی، معماری، شعر، مجسمه سازی و رقص را بر اساس آموزه های ژیلسون توصیف می کنیم. در خاتمه به ارزیابی هستی شناسی هنر ژیلسون می پردازیم و ملاحظاتی را در باب دیدگاه ژیلسون در باب نسبت هنر با شناخت و ساخت مطرح می کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طراحی پایگاه دانش بورس تهران با استفاده از روش هستیشناسی
نویسنده:
رضا کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
سهام
,
بورس اوراق بهادار
,
بورس اوراق بهادار تهران
,
فناوری اطلاعات
,
فناوری اطلاعات و ارتباطات
,
مدیریت دانش
,
هستیشناسی
,
علوم و علوم کاربردی
,
اشاعه اطلاعات
,
وب معناشناختی
,
پایگاه اطلاعات
,
وب معنایی
,
پایگاه دانش
,
تراکنش
,
دادهپردازی تجاری
چکیده :
بورس اوراق بهادار، نقش مهمی در چرخه مالی و رونق اقتصادی، ایفا می کند. بنابراین باید بتوان به شیوه ای کارا و موثر، عملیات و پردازش های تعریف شده را پشتیبانی کرده و به ارزیابی آنها پرداخت. ارزیابی شامل بررسی گزینه های مختلف تصمیم گیری و نیز امکان ترکیب آنها در جهت دستیابی به انتخاب بهینه می باشد.ویژگی های متعدد متغیر های موجود در این دامنه و ارتباطات متنوع میان آنها، نقش مهمی در گرفتن تصمیم های سازنده و بدور از ریسک، در این بازار بعهده دارند. در اغلب روش های ارزیابی کنونی، تحلیل ها مبتنی بر سناریو بوده و با کمک روش های مختلف از جمله هوش مصنوعی، تلاش شده است که دانش خاصی از اطلاعات موجود، استخراج گردد. اما این نتایج با تغییر اهداف، غیر قابل استفاده می شوند و همچنین اشتراک گذاری آنها نیز درگیر مشکلات معنایی می باشد.دراین تحقیق، پایگاه دانشی برای پشتیبانی از فرآیندهای بازار بورس اوراق بهادار، با تکیه بر رهیافت جدیدی بنام هستی شناسی، ارائه شده است. در این هستی شناسی پیشنهادی، بر روی استفاده مجدد از دانش و اشتراک گذاری آن تأکید شده است. تلاش شده است تا هستی شناسی پیشنهادی، توانایی پشتیبانی از کلیه تراکنش های موجود در بازار سهام را داشته باشد و با لحاظ کردن کلیه روابط میان متغیرها، علاوه بر دانش آشکار، به کشف دانش ضمنی پرداخته و کیفیت تصمیم گیری ها را ارتقا بخشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های عرفانی شاه داعی شیرازی در مثنوی مشاهد
نویسنده:
سعید اقانژاد صائین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
شاه داعی
چکیده :
شاه داعی شیرازی یکی از شاعران عارف قرن نهم هجری، از شاگردان شاه نعمتالله ولی و از مبلّغان اندیشه-های عرفانی ابنعربی است که آثار متعدّدی به نظم و نثر از وی باقی ماندهاست. مثنوی «مشاهد» اوّلین مثنوی ازمثنویهای ششگانهی وی است. این مثنوی از هفت مشهد تشکیل یافته که عبارتند از: طلب، تجرید، ذوق، کشف، معرفت، حقیقت و توحید. با توجّه به اینکه این اثر عرفانی تاکنون آنگونه که شایسته است، مورد مطالعه قرار نگرفته است، در این پژوهش اندیشههای عرفانی شاه داعی شیرازی در مثنوی یاد شده، با بهرهگیری از روش تحلیلی - توصیفی مطالعه شدهاست. به این منظور ابتدا اصطلاحات عرفانی این مثنوی استخراج و با امّهات کتب صوفیّه و عرفای سنّت اوّل عرفانی مقایسه و تطبیق داده شد. سپس بازتاب اندیشه-های عرفانی ابن عربی و عارفان سنّت دوم عرفانی در مطالعهی اصطلاحات عرفانی این مثنوی مطمح نظر قرار گرفت. حاصل این مطالعه و مقایسه و تطبیق بیانگر این نکته است که: 1. طرز تلقّی شاه داعی در بیان برخی از اصطلاحات عرفانی، با عرفای سنّت اوّل عرفانی مشابه هست. 2. شاه داعی در بیان مضامین عرفانی، مطابق با مشرب فکری خو و متأثر از اندیشههای ابن عربی به بیان مضامین عرفانی پرداخته است. 3. هرچند که میان سنّت اوّل و دوم عرفانی، یا به تعبیر برخی از صاحبنظرانِ معاصر، میان دو رویکرد عملی و نظری، در مثنوی مشاهد نمیتوان خطّ و مرزبندی مشخّصی را معیّن کرد؛ امّا رویکرد هستیشناسانه شاه داعی، بیش از رویکرد معرفتشناسانه در این اثر بازتاب پیدا کرده است و انتخاب عنوان «مشاهد» برای این مثنوی گویای تأکید شاعر برشهود و رویکرد هستیشناسی وی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 276
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید