جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
راز استغفارمعصومین (ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ چند نكته قابل توجه است:<BR/>  يكم. هميشه توبه به معناى بازگشت از گناه نيست بلكه به طور كلى شامل بازگشت به خداوند مى‏باشد. از اين رو توبه به خودى خود، يكى از عبادت‏هاى بزرگ است. <BR/> خداوند در قرآن مجيد، مؤمنان راستين را چنين بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تعريف عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عصمت ملكه‏اي علمي و عملي است . بنابراين، معصوم، هم در بخش علمْ مصون از اشتباه در فهم است و هم در بخش عملْ مصون از كار نارواست. ممكن نيست كسي در مقام عمل معصوم باشد ولي در مقام علم اين چنين نباشد، زيرا اگر حلال و حرام، پاك و ناپاك، زشت و زيبا را ندان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اشتباه معصومين(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

در اين باره توجه به چند نکته لازم است:
1. اصل لزوم عصمت امام و پيامبر امري عقلي است و دلايل عقلي متعددي در منابع کلامي بر آن ذکر شده است.
2.مصداق عصمت تنها از راه نص قابل شناخت است و عقل و تجربه در اين باره نمي تواند تشخيص بدهد زيرا اولا عق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از خطور ذهني چيست ؟
الف. اگر مراد صرف تصور ذهني و به تعبير ديگر درک مفاهيم گناهان باشد آنان مسلما درک و تصور اين مفاهيم را داشته و بر اساس آن توانسته اند احکام آنها را بيان کنند.
ب. اگر مراد خطور ذهني ارتکاب گناه تو سط خودشان باشد ،قطعا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت پيامبر(ص) در نگاه قران
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

عصمت به معناى پيراسته بودن از خطا و گناه و نسيان است. البته عصمت داراى مراتبى است واولين مرتبه آن كه به اجماع شيعه و سني همه انبيا بايد دارا باشند در چهار بعد است: الف) عصمت در اخذ وحى (يعنى آن را همان گونه كه هست دريافت داشتن)، ب ) عصمت در حفظ و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ترك ‏اولي
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عمل موسى(ع) در كشتن مرد قبطى، مانند كار حضرت آدم(ع)، ترك اولايى بيش نبود. اثر وضعى هر دو عمل دامن آن دو را گرفت. در نتيجه آدم را از راحتى به زحمت افكند و موسى را از خانه و زندگى در ميان اقوام به غربت و رنج شبانى در مدين كشانيد. جالب اين جا است كه هر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مراتب عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همه پيامبران معصومند ولى عصمت داراى مراتب مختلفى است و برخى از انبياء به ويژه پيامبر اسلام(ص) در رتبه عصمت بالاترى قرار دارند. ليكن سه مرحله از عصمت در ميان همه انبيا وجود داشته است و هيچ پيغمبرى فاقد اين سه مرحله نبوده است. آن سه مرحله عبارت است از: بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
علت بينش عميق پيامبران نسبت به گناهان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بینش عمیق معصومین (پیامبران و ائمه) که همان علم و دانش و آگاهی است به دو قسم تقسیم می شود . یک قسم علم و دانش پیشینی است این علم و دانش قبل از عصمت می باشد.اصل این علم در معصوم و غیر معصوم مشترک می باشد. و خداوند آن را به همه عطا نموده است البته به ج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاي پيامبران(ع) و عصمت ایشان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن پاسخ سؤال و همت انبيا، توجه به دو مقدمه‌ی زير ضروري است؛
1. بايد در نظر داشت كه مقصود از عصمت اين است كه پيامبر و فرستادگان خداوند، كار «حرام» و غير‌جايز انجام نمی‌دهند و «ترك واجب» نمي‌كنند؛ اما كاري كه ترك آن بهتر است و انجام آن ت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت پيامبر(ص)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عصمت انبيا همگاني است ليكن براي روشن شدن اين مسائله بايد چند نكته را به دقت مورد بررسي قرار داد: عصمت و حدود آن : عصمت به معناي پيراسته بودن از خطا و گناه و نسيان است . البته عصمت داراي مراتبي است و اولين مرتبه آن كه همه انبيا بايد دارا باشند در چهار بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315