جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 312383
خسارت معنوی در اسلام و قوانین
نویسنده:
داوودپوراللهیارخانشیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش توجه دادن به اهمیت خسارت معنوی و جلب رضایت زیان دیده از آن و وجود قوانین متناقض در خصوص جایگاه قانونی آن است روش پژوهش مراجعه به کتابخانه ها از جمله کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ، دانشکده علوم قضائی و کتابخانه مجلس و استناد به منابع فقهی و حقوقی شیعه و سنی و حقوق بین الملل است طرح پژوهش : مشتمل بر پیشگفتار، مفهوم ضرر و زیان معنوی و مصادیق آن ، انواع ضرر و زیان معنوی و مصادیق آن ، شرایط و نحوه جبران زیان معنوی ، ضرر و زیان معنوی در فقه و حقوق ایران ، اعمال موجب مسوولیت در روابط بین الممل ، آثار مسوولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی ، حذف خسارت معنوی در قانون آئین دادرسی ۱۳۷۸ است نتیجه گیری : حقوق خصوصی صرفا حقوق حاکم براموال و حقوق مالی نیست ، بلکه به صیانت حقوق مربوط به شخصیت نیز توجه دارد و وظیفه دادگاه هاست که به این امر به نحو مطلوب بپردازند
تحقیق و بررسی در باره نظریه دین مدنی
نویسنده:
حیدرعلی میمنه جهرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شواهد بسیاری وجود دارد که در جوامع سنتی نقش دین بعنوان ضامن اجرای قوانین مدنی بسیار برجسته بوده است. اما به دنبال تحولات فکری و صنعتی غرب در چند قرن اخیر و رواج فوق العاده عقل گرایی درآن دیار، قوانین مدنی ازحمایت دین بی بهره ماندند.جایگزین های دیگر ازجمله توجیهات عقلی دربیان فواید اجرای قانون نتوانست این خلاء را ترمیم نماید. جامعه شناسان دین و فیلسوفان سیاسی متوجه گردیدند درجوامع متمدن و پیچیده امروزی- که به دلایلی بازگشت به دین سنتی ممکن نیست- قانون در صورتی به شکل مطلوب اجرایی می شود که به صورت باور و ایمان قلبی مردم درآمده باشد. طرح دین مدنی یکی ازشیوه های نزدیک شدن به این مطلوب است.بنیان این اندیشه را دریونان و روم باستان دانسته اند. دردولت شهرهای یونان به دلیل آنکه باور داشتند قوانین مدنی از طرف خدایان آمده آنها را مقدس می شمردند و درپی آن حاکمان و مجریان قانون مقدس بودند درروم نیزگاهی امپراتور درحد خدایی ارتقا می یافت وپرستش می شد. با الهام ازاین شیوه و به منظور افزایش انگیزه احترام به قانون، برخی جامعه شناسان و نظریه پردازان سیاسی به طرح مباحثی همچون دین عمومی ، دین انسانیت پرداختند. شیوه دین پژوهی دورکیم ودین مدنی ژان ژاک روسو دراین میان نقش کلیدی داشته است . دردوران معاصر جامعه شناس امریکایی رابرت بلا مدعی شد درامریکا درکنار مسیحیت ولی مجزای ازآن دین دیگری وجود دارد که محور آن مقدس دانستن جامعه و نظام سیاسی و اقتصادی امریکا است و اسناد، اشخاص، اماکن ومراسم مقدس خاص خود را دارد و خدای آن غیر ازخدای مسیحیت است. و بدینگونه بحث دین مدنی رونق مجدد گرفت. بنابراین دین مدنی را اینگونه می توان تعریف کرد: “دین مدنی مجموعه ای از باورها ،مقدسات ،سمبلها، و تشریفات است که به منظور قوام یک زندگی متمدانانه قوانین و مقرارت یک جامعه را تقدس می بخشد.” کسانی که درحوزه دین مدنی زندگی می کنند می توانند دین دیگری داشته باشند اما درصورت تعارض اولویت با مقرارات دین مدنی است. دین مدنی برای آبادانی دنیاست و به سعادت اخروی انسانها کاری ندارد.ایجاد وحدت رویه درجامعه ومشروعیت بخشی به نظام سیاسی و اقتصادی جامعه ازمهمترین نقاط مثبت این دین است . کشور پرستی بجای خدا پرستی ، انحصار طلبی و رواج اخلاق نسبی را ازمعایب عمده این دین شمرده اند.
ترجمه و تحقیق بخشی از کتاب الهیات اسلام و مسیحیت نوشته ی سوئیتمان
نویسنده:
عبدالحمید مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر ترجمه و تحقیق بخشی از کتاب الهیات مسیحی و اسلام اثر سویتمن می باشد که برخی از آموزه های مشابه موجود در نظام الهیاتی دو دین اسلام و مسیحیت را به گونه ای تطبیقی به بحث گذارده است. این کتاب عهده دار طرح مباحثی همچون معرفت وجود خدا، وحدانیت خدا، صفات خدا، تشبیه و تنزیه، رحمت و لطف خدا و واسطه ها و ... می باشد که نویسنده کوشیده است با استناد به کتاب مقدس هر دو دین و نیز با استناد به آرای برخی متکلمان و فیلسوفان مطرح به شرح و تبیین این آموزه ها بپردازد. هرچند نویسنده سعی نموده است با نگاهی پدیدارشناسانه به طرح مباحث و روشن کردن نقاط اشتراک و افتراق در دو نظام الهیاتی بپردازد، اما در برخی آموزه ها، شاید بگونه ای نادرست، متکلمین اسلامی را تحت تأثیر اندیشمندان مسیحی می داند. اسلام و مسیحیت هرکدام دارای نظام الهیاتی خاصی هستند. اما نظر به اینکه این دو دین، هم خانواده بوده و از ادیان سامی محسوب می شوند، بنابراین در برخی مسائل اشتراکات فراوانی بین آنها مشاهده می شود هرچند در بسیاری از مسائل اساسی باهم اختلاف دارند. بسیاری از مسائلی که در این دو دین مطرح است عموما یکسان اند و البته گاه پاسخ ها هم متفاوت است. همچنین مکاتب مختلف کلامی در هر دو سنت براساس مبانی نظری خود به این مسائل پرداخته اند که ما در داخل یک سنت دینی هم شاهد تنوع دیدگاهها و نظرات در مسائل مطرح شده فوق هستیم، که کتاب حاضر بخوبی از عهده طرح این مباحث برآمده است. در برخی از مسائل بین دو سنت اختلاف کامل به چشم می خورد. مسیح شناسی، تثلیث در الوهیت، انسان شناسی، نجات شناسی و وحی و کتاب، مسائلی هستند که دو دین درباره آنها اختلاف بنیادین دارند. با این حال نویسنده کتاب کوشیده است حتی در برخی از مسائل فوق هم نظیر کتاب مقدس و وحی به بیان اشتراکات و افتراقات در دو نظام الهیاتی بپردازد.
مسیحیت از دیدگاه اسلام و مسیحیان
نویسنده:
سمیه کیانی زاده راوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مسیحیت از دیدگاه اسلام و مسیحیان در زمینه های مختلف قابل بررسی می باشد.با توجه به اینکه حدود چهارده قرن از عمر مشترک اسلام و مسیحیت می گذرد ، اما هنوز عده ی زیادی از مسیحیان و مسلمانان نسبت به آموزه های دینی یکدیگر ناآشنا هستند، و نیز اظهار نظرها و انتقادات غیرعالمانه در زمینه هردو آیین توسط پیروان آن ها بیان می گردد که البته بهتر است قبل از ابراز هر گونه پیش داوری مغرضانه طرفین به جمع آوری اطلاعات صحیح از مبانی دینی و اصول احکامی هم بپردازند. هدف از انجام این تحقیق ، بررسی دیدگاه اسلام و مسیحیان امروزی در مورد مسیحیت ، آیین و عقاید مسیحیان ، کتب مقدس و تحریفات موجود در آن و پیروان حضرت مسیح(ع) می باشد تا نقاط مبهم در آیین مسیح و نقاط افتراق و اشتراک آن با آیین اسلام در بعضی موارد مورد بررسی قرار گیرد. این نوشتار متشکل از یک مقدمه، 5 بخش و یک پیوست می باشد. بخش اول با عنوان کلیات؛ شامل تبیین ، پیشینه، اهمیت موضوع، سؤالات اصلی و فرعی و واژگان کلیدی می باشد. بخش دوم، که شامل دو فصل است ، به بررسی زندگی مریم(س) ، چگونگی تولد و بزرگ شدن ایشان و چگونگی باردار شدن او و نیز تولد مسیح(ع) پرداخته است. سومین بخش نگاهی دارد به زندگی حضرت مسیح(ع) در مقاطع مختلف، و متشکل از 5 فصل شامل: ولادت مسیح(ع) ، دوران نبوت وی ، مواهب الهی و معجزات حضرت عیسی ( ع) و مصائب ایشان و فلسفه مصلوب شدن او و بررسی ظهور مجدد عیسی مسیح(ع) از دیدگاه های مختلف می باشد. بخش چهارم در قالب سه فصل با عنوان تطور مسیحیت پس از عیسی مسیح(ع) به بررسی زندگانی حواریون حضرت عیسی ( ع) و اناجیل موجود، انشقاق و انتشار مسیحیت و فرقه های موجود در مسیحیت می پردازد. در بخش پنجم باورها و آیین های مسیحیت در گذر زمان بیان می شود که شمل 3 فصل : عقاید مسیحیان، آیین های مقدس و دگر دیسی مسیحیت در عهد پسامدرون می باشد که سعی شده تحریفات بعد از عروج عیسی مسیح(ع) مورد بررسی قرار گیرد. در پی دست یافتن به اهداف فوق الذکر ، بسیار تلاش شد تا حد امکان از مطالبی صحیح و از منابع دست اول در زمینه های مورد نظر استفاده گردد.منابع تفسیری مانند تفسیر قمی ، تبیان، برهان، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، المیزان و نمونه و منابع تاریخی مانند تاریخ تمدن ، جهان مذهبی ، تاریخ ادیان جهان، تاریخ زنده ادیان، دین مسیح، جهان مسیحیت و... . همچنین برای بیان احادیث از کتب اصول کافی،وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه،من لا یحضره الفقیه و بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمة الاطهار کمک گرفته شده است. از آنجایی که در اکثر کتاب ها تنها در بعضی موارد جزئی به مسائل مسیحیت پرداخته شده ، و یا این که فقط از دیدگاه اناجیل و مسیحیان این آیین را بررسی کرده بودند.سعی بر شد تا مجموعه ای جمع آوری شود که شامل تمامی جنبه های آیین مسیحیت از شروع زندگی مریم(س) ، دوران زندگی عیسی ( ع) و بعد از مرگ او عقاید و آیین ها و فرقه های بوجودآمده ، باشد.تمام تلاش بر این بود که انحرافات و تحریفات موجود در این آیین را روشن ساخته و با استفاده از آیه هی قرآنی ، دلایلی بر ردآنها بیان گردد. لذا در این نوشتار به شیوه های مختلف سعی در تبیین و تفهیم بهتر و بیشتر آیین میحیت شده است تا بدین وسیله به نتایج زیر دست یابیم. 1- آشنایی اجمالی با چگونگی تولد مریم(س) و نحوه ی باردار شدن ایشان. 2- آشنایی با چگونگی تولد حضرت عیسی(ع)، دوران زندگی ایشان، نبوت و سرانجام حضرت مسیح(ع). 3- آشنایی با مسائل و نکات انحرافی که بعدا در این آیین بوجود آمد و ساخته زهن حواریون یا پیروان ایشان بود. 4- اثبات اینکه اناجیل امروزی با آنچه بر حضرت عیسی ( ع) وحی شده تفاوت دارد. 5- بررسی دیدگاه اسلام در مورد عقاید موجود در مسیحیت و بیان قرآن در رد آن ها. 6- آشنایی با دیدگاه های مختلف در مورد بازگشت مسیح(ع). 7- آشنایی با فلسفه اصلوب شدن عیسی مسیح(ع). 8- دستیابی به اطلاعاتی در زمینه مسیحیت کنونی. واژگان کلیدی: انجیل، تثلیث، حواریون، روح القدس، رهبانیت، صلیب، عیسی، مسیح، مریم، نصاری
قیامت در قرآن و عرفان
نویسنده:
نیلوفر زندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه نخست قیامت از نظر قرآن کریم و سپس از دیدگاه عرفان بررسی شده است. در بررسی قرآنی پس از توجه به واژه قیامت و ترکیبات و مترادفات آن این نتیجه به دست آمده است که قیامت در قرآن دارای مراحل مختلفی مانند موت، برزخ، صراط، بهشت، جهنم و...است و روح انسانی برای یافتن کمال حقیقی خویش در مراحل آن شکل می یابد و معاد هم روحانی و هم جسمانی است. در بررسی عرفانی چنین نتیجه گرفته شده است که قیامت عبارت از ظهور کامل حق محض به طور دائم و ابدی است. این ظهور در دنیا به طور ناقص و در آخرت به نحو کامل و اتمّ است و آیات قرآنی بر آن صحّه گذاشته اند.
بررسی و تحلیل توصیه های سلوکی در آثار فارسی صوفیه از ابتدا تا پایان قرن ششم هجری
نویسنده:
احمد شاکر نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اگر عرفان اسلامی را به دو بخش عمده، یعنی عرفان عملی و عرفان نظری تقسیم کنیم، عمده ترین بحث در عرفان عملی توصیه های سلوکی است. این توصیه ها، علی رغم اهمیتی که تا قرن هفتم، در تعلیمات صوفیان داشته است، بعد از ظهور اقطاب عرفانِ نظری کمتر بدانها توجه شده و امروزه نیز کمتر بازخوانی می شوند. با توجه به این مطلب، بررسی حاضر بر آن است تا با گردآوری این توصیه ها و ارائه ی تقسیم بندی جدید از آ نها، هم توصیه های سلوکی را بازخوانی کند و هم در حد امکان به سه سؤال عمده در این زمینه پاسخ دهد: 1. در ارائه ی این توصیه ها چه نسبیت هایی وجود دارد. 2. آیا می توان از میان این توصیه ها چند گونه نظام استخراج کرد که مثلاً یکی حاکی از نظم تعلیمی یا نظم وقوع آنها بوده و دیگری حکایت از نظم شجره ای آنها داشته باشد. 3. آیا می توان غایت واحدی برای این توصیه ها فرض کرد و اگر می توان، آن غایت چه می تواند باشد. برای دستیابی به اهداف خود در این راستا، ابتدا بحثی تحت عنوان مبانی تحقیق طرح می شود و در آن مبانی اتخاذ شده، از جمله قیود طرح، حیطه ی بحث، شرح مفاهیم، روش تحقیق و پیشینه ی بررسی مطرح می گردد. سپس در فصل دوم، توصیه های سلوکی تقسیم بندی شده و با ارائه ی توضیحاتی به بازخوانی آنها کمک می شود. در فصل سوم نیز سعی بر آن است که برای سؤالات مطرح شده جوابی درخور یافت شود.
انسان شناسی در عرفان اسلامی و مسیحیت
نویسنده:
مریم اسماعیل زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی «انسان کامل در عرفان اسلامی و مسیحی و شناخت انسان کامل» است. با این فرض که عرفان اسلامی متأثر از عرفان مسیحی می باشد، درصدد مقایسه، شناخت و نگرش عرفانی در هردو دین می باشد. در عرفان اسلامی به قرآن کریم و نهج البلاغه استناد شده است و از نظرات عرفای اسلامی بهره گرفته شده و در عرفان مسیحی، کتاب مقدس (انجیل) و آرای عرفای مسیحی مورد مطالعه قرار گرفته است. در هردو دین به آفرینش انسان از خاک و دمیدن روح الهی در کالبد وی اشاره شده است و خداوند با دمیدن روح خود، انسان را از صفات خویش متجلی می گرداند. در دین اسلام پیامبر (ص) به عنوان انسان کامل است و در قرآن و نهج البلاغه با وجود آیات و احادیث بی شمار بر این مهم تأکید شده است و عرفای اسلامی نیز مایه های تفکر خویش را از قرآن و نهج البلاغه وام گرفته اند. در عرفان مسیحی علاوه بر وجود نظرات مشابه و متفاوت، حضرت عیسی (ع) انسان کامل معرفی می گردد و او را روح خدا، پسر خدا و خود خدا می نامند و او واسطه فیض و نور الهی می باشد در نتیجه چون انسان کامل خلیفه و ولی خدا بر روی زمین است، برای تجلی صفات حق و نمایاندن آن دارای مراتب بالایی از روح الهی در وجود خویش است
بررسی محتوایی درباره ی مقامات عرفانی در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
مریم باقرزاده حسنارودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف بررسی محتوایی مقامات عرفانی دو دین مسیحیت و اسلام می پردازد و نظریه پردازیهای عارفان را در این راستا به مقایسه می نشیند و چند نمونه از مقامات و مراحل سیر و سلوکی سطوح مطرح شده توسط عارفان هر دو دین را به طور کامل شرح و توضیح می دهد.عارفان در طبقه بندی « مقامات » مختلف و نیز در توصیف تجربیات خاصی که گاهی به صورت یک « مقام » و گاهی نیز همچون یک « حال » دیده می شود اختلاف نظر دارند.حتی ترتیب « مقامات » مختلف نیز همواره روشن نیست، این امر بر حسب ظرفیت سالک متفاوت بوده و علاوه بر این فعالیت خداوندی نیز می تواند موجب تغییر مقامات شود و یا بدون هیچ گونه دلیل روشنی، سالک را « حال » ببخشد.اما سالک نباید قبل از ادای کامل همه ضروریات و لوازم هر مقام آن مقام را ترک نماید.حالاتی که به وی روی می آورند نیز به حسب این که در حال حاضر در کدام یک از مقامات به سر می برد متفاوت است اما به نظر نگارنده با وجود این طبقه بندیهای گوناگون و متغیر بودن مراتب مقامات در بین دو دین هدف نهایی تمام آنها این است که به توحید کامل و یا به عبارت دیگر اقرار عملی و با تمام وجود خویش بر این که خداوند یکی است نائل آیند.
ترجمه و تحقیق بخش دوم کتاب الهیات اسلام و مسیحیت سوئیتمان
نویسنده:
زهرا اکبرپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
فلسفه به عنوان راه حیات در قرن 6 ق.م به وسیلة یونانیان کشف شد و سپس به مدد ایشان تکامل یافت و به تفسیرهای بسیار متوازن و هماهنگی دربارة انسان و جهان دست یافت. مسلمین همچنانکه بحث در مبدأ وجود و تحقیق در احوال اعیان موجودات را با توجه به آثار عقلانی یونانی شروع کردند. نام این علم و این مبحث یعنی فلسفه را هم از یونانیان گرفتند، لیکن در عین حال آن را به نام حکمت هم خوانده اند، با این تفاوت که حکمت معنی عام تری از فلسفه دارد و مفهوم علم را به نحو اعم نیز شامل است. فیلسوف در تمدن اسلامی، کسی را می گفتند که با حکمت یونانی. خاصه. منطبقیّات و طبیعیّات و الهیات و خلقیات سروکار و مخصوصاً با روش ارسطو و آثار او آشنایی داشته باشد. اگر از دور به فلسفه بنگریم. می بینیم که فلسفه همة روشهای شناخت جهان و دریافت مقام انسان را دربرمی گیرد. انتقال فلسفة یونانی به مسلمین در قرن نهم، اولین مورد اشاعة فلسفة یونانی در خارج از یونان نبود ولی با موارد پیشین فرق داشت. زیرا در قرن پس از یوستی نیانوس همراه با ظهور اسلام، فلسفة یونانی برای مقابله با انتقادات و حملات مسیحیان و مانویان ناگزیر از تغییراتی شده بود. توجه به نفوذ فلسفة یونانی در دنیای یهود و مسیحیان به چگونگی انتقال آن به مسلمین کمک می کند. مسلمین عرب زبان عده ای از آثار یونانی یا سریانی را که در مدارس یونان تدریس می شدند مطالعه و ترجمه کردند. از این رو، تعدادی از متون یونانی که در اعصار عظمت بیزانس مطلوب نیفتادند، صرفاً به وسیلة مسلمین حفظ شدند، اما آثاری که مورد اعتنای مدارس نو افلاطونی نبودند و رواج نگرفتند در ترجمه های عربی نیز راه نیافتند. نویسندگان یونانی که اعراب می شناختند، ارسطو و مفسران او بودند ما با ترجمه های مسلمین از این آثار به خوبی آشناییم و باید تصدیق کنیم که آنها استدلالات یونیان را به درستی دریافته اند و سطح تفکر آنها با سطح تفکر حوزه های اخیر فلسفی یونان برابر بوده است.
مبانی، اهداف و سیاست های گفتگوی ادیان از دیدگاه شیعه
نویسنده:
احمد بهشتی مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه از سه فصل اساسی تشکیل شده است که در فصل اول آن به بررسی مفهومی برخی واژگان و کلیات تحقیق از قبیل پیشینه تحقیق، روش تحقیق، محدودیت ها و... پرداخته شده است. در فصل دوم مبانی الهیاتی گفتگوی ادیان فهرست شده و هر کدام از این مبانی با استناد به متون دینی شیعی توضیح داده شده است. در این فصل سعی شده است تا مبانی متعددی استقصا شود که مجموعه مصادیق امروزین گفتگوی ادیان را شامل شود. آنگاه انواع مصادیق گفتگو را نام برده ایم و مجموعه آن ها را در سه گروه گفتگوهای الهیاتی، همکاری های علمی و همکاری های عملی دسته بندی کرده، مبنا یا مبانی الهیاتی ورود در هر کدام از این سه دسته گفتگو را بر مبنای متون شیعی مشخص کرده ایم. برخی از مبانی الهیاتی گفتگوی ادیان از این قرارند: تبلیغ دین، تحقیق برون دینی، مشورت، استعانت از غیر مسلمانان، کمک به غیر مسلمان، احتجاج، پاسخ به شبهات، همکاری در امور خیر، اصل احسان و... در فصل آخر هم که در واقع نقطه ثقل این نوشتار است سعی شده تا با الهام از متون دینی، مجموعه ای از سیاست ها و رهنمودهای مربوط به گفتگوی ادیان، فهرست شود. این سیاست ها در مجموع در دو بخش سیاست های ناظر به محتوا و روش اجرای گفتگو و سیاست های ناظر به اخلاق و آداب و گفتگوی ادیان آورده شده اند که البته دسته اول، خود به دو بخش سیاست های محتوایی و سیاست های و روشی و دسته دوم به بخش فرعی تر آداب و اخلاق و قوانین تقسیم شده اند.
  • تعداد رکورد ها : 312383