جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 306449
 اخلاق فاطمی ( س)
نویسنده:
اعظم شاه پسندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشته ای که هم اکنون در پیش روی شماست، نتیجه ماه ها، تلاش و کوشش است و موضوع آن بیان اخلاق حضرت فاطمه زهرا – علیها السلام- می باشد. این اثر مشتمل بر سه بخش و سیزده فصل می باشد بخش اول متشکل از دو فصل است. فصل اول درصدد بیان این مطلب است که داشتن اخلاق بر هر انسانی ضروری است و تمام علما و دانشمندان آن را وسیله رسیدن به سعادت و کمال انسانی دانسته و سرمایه تعالی و تکامل مادی و معنوی بشر به شمار می آورند. و اخلاق مبتنی بر دو بخش نظری و عملی می باشد. و انسان به هر دو بخش نیازمند است. در بخش اخلاق عملی انسان ها نیاز به الگو دارند تا بتوانند از او پیروی کنند و سرمشق بگیرند و مکتب اخلاقی اسلام در این میان سرآمد است. در فصل دوم همین بخش علت نیاز به الگوها بیان شده است و حضرت فاطمه زهرا – علیها السلام * به عنوان الگوی برتر به زنان مسلمان معرفی شده است. بخش دوم آن مشتمل بر نه فصل است. فصل اول آن در مورد ازدواج حضرت زهرا* علیها السلام * با امیرالمؤمنین * علیه السلام * می باشد. ازدواجی که با پیوند عشق معنوی و الهی صورت گرفت و آن بانوی نمونه تمام ارزش های دروغین را زیر پا نهاد و کلبه فقیرانه، اما پر از محبت و صفای علی * علیه السلام * را با وجودش روشن ساخت. فصل دوم آن، در مورد همسرداری فاطمه زهرا * علیها السلام * است. او در همه امور با امیرالمؤمنین همگام و همراه بود. در شادی ها، غم ها، نگرانی ها، فقرها و محرومیت ها و تحمل رنج ها، به گونه ای که او را نیز می توان مجاهدی در راه خدا خواند. او هیچ گاه با همسرش مخالفت ننمود و همیشه برای رفاه و آسایش آن بزرگوار تلاش می نمود؛ و در آیین همسرداری نمونه بود، به طوری که همسرش با دیدن او همه غصه هایش را به فراموشی می سپرد. فصل سوم، به نحوه اداره امور منزل توسط آن حضرت می پردازد. فاطمه زهرا* علیها السلام * در خانه داری نیز نمونه است. ایشان در ادای این مسئولیت با مشکلات و سختی های فراوانی روبرو می شد دست های مبارکش بر اثر کثرت آسیاب نمودن تاول می زد، او اگرچه کنیز داشت و می توانست کاری انجام ندهد، اما بر اساس عدالت خواهی، کارهای منزل را با اوتقسیم نموده بود. فاطمه زهرا * علیها السلام * به زندگی مشترک با امیرمؤمنان با سختی های زیادی مواجه شد اما هچ گاه خم به ابرو نیاورد. فصل چهارم، راجع به تربیت فرزندان، توسط آن بانوی نمونه است. آن حضرت با تمام مسئولیت هایی که داشت از فرزندان خود غافل نمی شد، آنان را مورد نوازش قرار می داد و با آنان بازی می نمود و هیچ گاه بین فرزندانش فرق نمی گذاشت، به نیازهای طبیعی شان توجه می نمود و نسبت به آنان سوز و شفقت داشت. فصل پنجم، بیانگر این است که حضرت زهرا * علیها السلام * شخص زاهد و قانعی بودند، انتخاب علی * علیه السلام * به عنوان همسر ،نشانه زهد آن بزرگوار می باشد.زیرا که امیر المؤمنین * علیه السلام * از مال دنیاهیچ نداشت. زهد آن حضرت باعث مسلمان شدن عده ای از همسایگان یهودی شد . فصل ششم ، پیرامون ایثار و گذشت حضرت زهرا * علیها السلام * می باشد . آن بانوی بزرگوار آن چه را که داشت، مانند مادرش در راه خدا ایثار نمود. او در شب عروسی جامه تازه اش را به فقیر داد و خود جامه کهنه را پوشید. خود گرسنه می خوابید، اما همسر و فرزندانش را سیر می نمود سهم غذای خود را به فقیر و گرسنه می داد و حتی گردنبندی را که دختر عمویش به او هدیه داده بود و آن را خیلی دوست داشت به سائل بخشید. طعام افطارش را چون همسر و فرزندانش تا سه شب به مسکین و یتیم می دهد. فصل هفتم، از حیا و عفت حضرت فاطمه زهرا * علیها السلام * بحث می کند؛ فاطمه * علیها السلام * حیای مجسم است و ایشان هیچ گاه مرتکب حتی شبه خطا نیز نشد. روزی مرد کوری بر پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله – وارد می شود و فاطمه * علیها السلام * با دیدن او چهره اش را می پوشاند و وقتی از این کارش سؤال می نمایند در جواب می گوید او مرا نمی بیند اما من او را می بینم. در روایت است روزی پیامبر – صلی الله علیه و آله – به خانه فاطمه * علیها السلام * می روند. در منزل را می زنند و از محضر ایشان کسب اجازه می کنند که وارد شوم یا نه؟ کسی را به همراه دارم، فاطمه * علیها السلام * می گوید: مقنعه ای ندارم که بر سر کنم؛ ولی به ناچار با گوشه ملافه خود را می پوشاند، تا در معرض دید دیگران قرار نگیرد. آن بزرگوار در عین عفت و حیا، به فکر مسئولیت های اجتماعی است و این امرباعث نمی شود از وظایف اجتماعیش غفلت کند. فصل هشتم، پیرامون علم فاطمه * علیها السلام * و معلم بودنش است. آن حضرت با عالم غیب در ارتباط بود و پیوسته جبرئیل بر او حاضر می شد. و اخبار گذشته، حال وآینده را بیان می داشت. آن بانوی عالمه، یک معلم نمونه و مرجع فکری برای شیعیان بود. اگر کسی سؤالی داشت با صبر و متانت به آنان جواب می داد. و شاگردانی را تربیت نمود که هر کدام از آن ها انسان های بزرگی شدند. او شخصیت هایی مثل فضه را تربیت نمود که جز به قرآن سخن نمی گفت. فصل نهم، بحث از نیایش و پرستش فاطمه * علیها السلام * است. به فرموده پیامبر بزرگوار اسلام – صلی الله علیه و آله – ایمان به خداوند متعال در اعماق دل و روح فاطمه * علیها السلام * چنان نفوذ کرده بود که برای عبادت خدا، خود را از همه چیز فارغ می ساخت. او با تمام کارهایی که داشت بیشتر وقتش را به عبادت و نیایش با پروردگار می گذراند. امام حسن – علیه السلام- از دوران خردسالیش یاد می کند و می گوید: مادرم را شبی در محراب عبادت و سرگرم دعا دیدم، که دایم دیگران را دعا می کرد، پرسیدم: مادر! چرا نخست ما را که فرزندان تو هستیم دعا نمی کنی؟ فرمود: فرزندم اول همسایه، بعد خانه. او همه اعمالش در مسیر هدف و خواسته الهی بود. همه کارش، زندگیش، خانه داریش، تربیتش، همسرداریش و ... همه در راه خدا و برای رضای او بود. بخش سوم که از دو فصل تشکیل شده و پیرامون اخلاق سیاسی- اجتماعی آن حضرت می باشد. در فصل اول این بخش آمده است که: حضرت فاطمه زهرا* علیها السلام * یک زن گوشه نشین نبود. بلکه با اجتماع در ارتباط بود. او در جنگ شرکت می نمود و در پشت جبهه برای سپاه اسلام آب می آورد و آنان را پشتیبانی می نمود. به همسایگان سر می زد و اگر شخصی فوت می کرد، بر سر مزارش حاضر می شد و برای او طلب مغفرت می نمود. اما در فصل دوم صحبت از مبارزه حضرت زهرا * علیها السلام * با غاصبین خلافت است. آن هایی که هم امیرالمؤمنین علی - علیه السلام- را از حق ولایت محروم نمودند و هم فدک را غصب کردند. او مبارزات خود را در کنار همسرش و گاهی هم با استقلال ادامه داد. کمتر فایده اش آن بود که اتمام حجت کرد، خصم را به محاجه طلبید، بحث کرد، استدلال و منطق به کار برد، رسواگری نمود، دشمن نادان را به گریه و انابه انداخت و نشان داد که حق با او و همسر اوست، اگرچه نهایتاَ هر دو را از حقشان محروم نمودند. این مختصر در واقع گویای مباحث این تحقیق می باشد و تا حد ممکن سعی نمودم مطالب اساسی و مهم در هر بخش گنجانده شود امیدوارم مرضی حق تعالی و مقبول خانم فاطمه زهرا * علیها السلام * واقع شود.
 اخلاق خانوادگی پیامبر ( ص)
نویسنده:
بی بی عصمت هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پایان نامه ای که هم اکنون در پیش رو دارید در مورد اخلاق خانوادگی پیامبر((ص)) می باشد. در این موضوع پایان نامه در فصل اول اشاره شده است به موضوع هدف اخلاق و نظریاتی که فلاسفه و عرفا در مورد علم اخلاق مطرح کرده اند و دیگر آنکه به نمونه ای از اخلاق پیامبر (( ص)) در قرآن و سنت اشاره شدکه اخلاقی داشتند که عقل در آن حیران بود و وجود پیامبر دارای لطف و محبّتی بی نظیر و صفا و صمیمیت بی مانند صبر و استقامت و تحمّل و حوصله ای توصیف ناپذیر بود و بزرگ مردی که عزت و شرف خود را در طبق اخلاص نهاد و در نهایت در راه هدایت بشر سعی و تلاش خود را انجام داد و مصداق این آیه قرآن بود لَقَد کانَ لَکُم فی رَسُولِ الله اسوهَ حسنه: حضرت محمد((ص)) برای شما الگو و سرمشقی خوبی است. در فصل بعدی اخلاق پیامبر (( ص)) در کودکی، نوجوانی و جوانی بحث شده که شامل احترام ایشان نسبت به مادرشان و دیگر افرادی که دایه ایشان بودند و قدرت و شجاعت و نیرومندی پیامبر((ص)) و راستگویی و امانتداری حضرت، خویشتن داری آن رسول گرامی (( ص)) و مطالبی که عبدالمطلب درباره حضرت عنوان کرده اند و اینکه ایشان را محمّد امین می نامیدند مباحثی بود که مطرح شد. دیگر آنها پیامبر خدا (( ص)) نسبت به همسران خود همراهی و عدالت داشتند ضمن اینکه به آنان احترام می گذاشتند در خانه و بیرون از خانه ظاهری آراسته و مرتب داشتند . پیامبر اکرم((ص)) مهربان وبا عفو و گذشت و صاحب طبعی بلند بود متواضع و فروتن در امور خانه به همسر، خدمتکار خود کمک می کردند و محیط خانه را آراسته داشتند. در زندگی خود ساده زیستی و زهد را سر لوحه قرار داده بودند و توجهی به مادیات دنیا نداشتند و هر آنچه که از ثروت حضرت خدیجه بود صرف اسلام می کردند. پیامبر((ص)) نسبت به فرزندان خود احترام قائل می شدند نه تنها فرزندان خود بلکه فرزندان اصحاب خود را مورد محبّت قرار می دادند کودکان را با هدیه دادن تشویق می کردند و رعایت عدالت را بین خود و دخترشان فاطمه ( س) را مورد توجه قرار می دادند و با کودکان در موارد دینی مدارا می کردند در پایان موضوع می توان گفت که پیامبر((ص)) مهربانی خود را حتی نسبت به میهمانان هم داشتند و با مهمان نوازی خود همگان را متحیر می کردند و میهمان خودرا از کار کردن منع می کردند با او غذا می خوردند و تا دم در او را مشایعت می کردند. و لذا می توانیم بگوییم حضرت نسبت به خویشان خود وفادار بودند و می فرمودند اگر کسی به شما ظلم و ستم کرد و از شما بُرید شما به سوی او بروید. حضرت محمّد (( ص)) با اقوام و خویشاوندان خود معاشرت داشتند و به آنها احترام می گذاشتند و با فصاحت و بلاغت خاصی که داشتند نسبت به خویشاوندان منافق و مشرک خود صبر و تحمّل می کردند و در نهایت تواضع و فروتنی با اقوام خود برخورد می کردند و البته حد و مرز تواضع توجه داشتند. زیرا زیاده روی در تواضع موجب ذلت و خواری می شود و اگر کسی در مقابل شخص متکبر اظهار تواضع و فروتنی کند چنین تواضعی نه تنها مفید نیست بلکه زشت و خوار کننده است اما پیامبر((ص)) کسی بود که اصحاب او را دوست داشتند و وقتی وضو می گرفتند آب وضویی را که از دستشان می چید می گرفتند و برسر و صورت خود می کشیدند و وقتی سخن می گفتند همه مهر سکوت بر لب های خود می زدند تا سخنان ایشان را بشنوند پس بنابراین پیامبر((ص)) نمونه عقل و کمال، سرچشمه حکمت و جلال ، مظهر دانش ، اسوه شجاعت و پرهیزگاری و انسان کامل و برخوردار از همه مقام و ارزش های بلند انسانی است. در اخلاقش نمی توان ضعف و ناپسندی دید و اینکه او انسانی معصوم و مصون از خطا و مبرا از لغزش و افضل مخلوقات جهان هستی است. و در این موضوع پایان نامه سعی شده اهدافی مدنظر باشد از جمله نیازی که جامعه دارد به یک سری الگوهای اخلاقی و رفتاری و پیامبران (( ص)) دارد بویژه حضرت محمد((ص)) می تواند الگوی خوبی باشد. و ما می توانیم روش اخلاقی پیامبر((ص)) را در ابعاد مختلف زندگی ایشان بررسی و به جامعه انتقال دهیم. و علت انتخاب این موضوع این بود که خود را در زمینه اخلاقی کامل کنیم و پیامبر((ص)) عامل مهم علمی و عملی برای ما می باشد. منابعی که در این پایان نامه عنوان شده در قالب سیره و اخلاقیات پیامبر((ص)) در بعد خانوادگی در کودکی و نوجوانی و جوانی با همسران و فرزندان ، میهمانان و خویشاوندان بیان شده است و روش گردآوری این اثر از طریق فیش و به صورت کتابخانه ای و توصیفی بیان شده است. امید است که افرادی که این مجموعه را مطالعه می کنند گامی ارزشمند داشته باشند در راستای تقویت خصوصیات اخلاقی خود نسبت به خانواده در حال و آینده داشته باشند
اخلاق محمدی ( ص)
نویسنده:
ملیحه صالح زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیقی که هم اکنون در پیش رو دارید، در مورد اخلاق محمدی(ص) می باشد. در این تحقیق ابتدا موارد اخلاقی حضرت محمد(ص) در امر عبادت آمده است و بیان می شود که ایشان عملأ در نماز و روزه از دیگران کاملتر و بهتر بود. همچنین اخلاق فردی حضرت محمد(ص) چون در زهد و ساده زیستی، راستگویی و امانتداری و صبر و پایداری بحث می شود که آن بزرگوار به تمام و کمال آن موارد را رعایت می فرمودند. دیگر در بعد خانوادگی حضرت محمد(ص) نسبت به همسر و فرزندان، اقوام و همسایگان آمده و موارد اخلاقی آن حضرت به تفکیک بیان شده که برای آن ارزش بسیاری قائل بودند. همچنین اخلاق اجتماعی حضرت محمد(ص) ذکر شده که ایشان در اجتماع با نهایت تواضع و فروتنی و عدالت جامعه را به سوی سعادت رهنمون می کردند. حتی موارد اخلاقی مهم آن بزرگوار در مهربانی و گذشت و نرمی و مدارا در صحنه ی جنگ که هر کدام به صورت جداگانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بنابراین در این تحقیق اهدافی نیز مد نظر بوده است. از جمله نیازی که جامعه به یک سری از الگوهای اخلاقی و رفتاری از طریق پیامبران علی الخصوص حضرت محمد(ص) و ائمه معصومین دارد به علت جلوگیری از رفتارهای نا مطلوب در فرد و اجتماع که از طریق قشر جوان به جامعه انتقال پیدا می کند؛ تا آنجا که الگو گرفتن از حضرت محمد(ص) را عامل مهم علمی و عملی برای این قشر جوان می دانیم و همین موجب شد که موضوع اخلاق محمدی(ص) به عنوان تحقیق پایانی انتخاب شود. در این تحقیق به سئوالاتی پاسخ داده خواهد شد سئوالاتی نظیر: 1-اخلاقی عبادی حضرت محمد(ص) چگونه بوده است؟ 2- چه مواردی در اخلاق فردی و خانوادگی حضرت محمد(ص) مد نظر قرار گرفته است. 3-حضرت محمد(ص) در اجتماع و صحنه ی جنگ به چه موارد اخلاقی تأکید داشته اند؟ منابعی که در این تحقیق استفاده شده است بیشتر در غالب سیره و زندگانی حضرت محمد(ص) می باشد. روش گردآوری این اثر از طریق تهیه فیش و به صورت کتابخانه ای و توصیفی بوده است. امید است که مسلمانان با مطالعه این اثر گامی مؤثر در جهت ارتقای سطح الگو پذیری از حضرت محمد(ص) در حال یا آینده باشند. واژگان کلیدی: اخلاق، حضرت محمد(ص) مهربانی و گذشت، نرمش و مدارا، مشورت ، عدالت.
 اتحاد اسلام
نویسنده:
سعید شکورزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اینکه چرا اتحاد اسلام مطرح شد و اینکه چرا چه کسی و یا چه کسانی طراحی نمودند. و مراحل طراحی و پی ریزی آن چگونه انجام گرفت، و با چه موانعی مواجه شد مسائلی هستند که در این رساله بدان پرداخته شده است. در این مورد چند فرضیه محتمل می نماید : اولا لزوم طرح اندیشه اتحاد ملل اسلامی ریشه در اعتقادات اسلامی و آموزه های دینی داشت ثانیا جریانات و حوادث بوجود آمده در جریان اسلام که پاره ای از آنها متأثر از رویارویی های سیاسی و نظامی بین جهات غرب و دولتهای اسلامی بود، در طرح اتحاد اسلام توسط افراد طراحی شد که بیشتر پشتوانه مردمی داشتند تا دولتی و در نهایت آنان با بهره داری از رسانه ها مختلف به طرح ایده خود پرداخته اند . روش تحقیق روش تحقیق تاریخی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است و در این پایان نامه ، منابع و آثار دست اول در اولویت قرار گرفته اند. یافته های اساسی تحقیق این است که لزوم طرح اندیشه یا پایان اسلامیزم ریشه در باور های دینی طراحان آن داشته باور های که قرآن و حدیث بر آن صحه میگذاشتند. از طرفی اندیشمندان این تفکر بر وجود تفاوتهای بارز جوامع غربی و اسلامی پی برده و بر نشانه های اضمحلال جامعه اسلامی که برخی از آن عقب ماندگی ها ریشه در فعالیتهای استعماری برخی کشورهای غربی داشت اطلاع یافته و بر لزوم تشکیل جبهه ای واحد تحت عنوان اتخاد اسلام واداشت و طراحان اندیشه اتخاد اسلامی که در میان آنها سید جمال الدین اسد آبادی نقش مهمی داشت با تبلیغات رایج آن عصر به طرح اندیشه و افکار خود پرداختند که البته در این مبارزه با موانعی نیز مواجهه گردیدند
 اخلاق محمدی ( ص)
نویسنده:
صدیقه دهقان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این مجموعه از اخلاق ملکوتی حضرت محمد ( ص) بر اساس آنچه در کتب معتبر آمده است، را در پنج بخش با عنوان های: 1-تعریف اخلاق 2- اخلاق فردی 3- اخلاق عبادی 4- اخلاق خانوادگی 5- اخلاق اجتماعی گردآوری کرده ام. در بخش اول به تعریف لغوی و اصطلاحی اخلاق پرداخته ام، در این بخش اخلاق و رفتار پیامبر(ص) قبل از ظهور اسلام و نبوت را مورد بررسی قرار داده ام . در بخش اخلاق فردی پیامبر اکرم(ص) از جمله سادگی، بی آلایشی، زهد، تقوا، صداقت و راستگویی و همچنین اخلاق پیامبر(ص) از جنبه بهداشت از قبیل پاکیزگی و آراستگی، خوش بویی و مسواک زدن، مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم به اخلاق عبادی پیامبر اکرم(ص) از قبیل عبادت، پرستش، نماز، دعا و نیایش رسول اکرم(ص) پرداخته ام. در بخش چهارم که عنوان آن اخلاق خانوادگی و عاطفی رسول اکرم ( ص) می باشد، چگونگی حسن خلق در خانواده از قبیل خوش خلقی با همسر و خوش رفتاری با خدمه و همکاری در امور خانه و همچنین ملاطفت با کودکان و حقوق والدین مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش آخر این مجموعه نیز اخلاق اجتماعی پیامبر اکرم(ص) که شامل نمونه هایی از حسن خلق پیامبر(ص) در روابط اجتماعی و رفق و مدارای پیامبر(ص) و رعایت حقوق انسان ها از جانب پیامبر ( ص) مورد بررسی قرار گرفته ا ست . و در پایان نیز به فرازهایی از سخنان رسول خدا(ص) درباره مکارم اخلاق ، تمسک به کتاب و سنت، ایمان، اسلام و تحصیل علم و دعا پرداخته ام. تعریف لغوی اخلاق: اخلاق جمع خلق به معنای خوی، سرشت، طینت، خصلت و طبیعت است. تعریف اصطلاحی اخلاق: اخلاق عبارت است از مجموعه دستوراتی که بشر باید آنها را به کار بندد تا به سعادت واقعی دست یابد.
بررسی افکار و عقاید و مذهبی ایرانیان در قرون دوم و سوم هجری
نویسنده:
محمد معزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث مورد بحث در این رساله عبارتند از: - بروز اختلاف و تفرقه در اسلام - مازیار - ظهور خوارج - افشین - فرق مختلفه خوارج - فهرست نامهای فرق اسلامی - خوارج ایران و علل قیام آنان - برتری عنصر ایرانی بر تازی - مظالم بنی امیه و علل رفتار ایشان با موالی - خرم دینان - اقدامات پنهانی - بابک خرم دین - جشن های مذهبی ایرانیان - تأثیر ایرانیان در شئون مختلفه عرب - شعوبیه
 اسوه حسنه: سیره اخلاقی، فردی و اجتماعی پیامبر اکرم ( ص)
نویسنده:
زهرا نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشتار حاضر حاوی مطالبی پیرامون سیره فردی و اجتماعی پیامبر عظیم الشأن اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم) می باشد که در سه بخش به نگارش درآمده است که عبارتند از: بخش اول: شامل کلیات این تحقیق است.که در آن به تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت و فواید و اهداف تحقیق پرداخته شده است و همچنین به بیان پیشینه و سوالهایی پیرامون تحقیق مورد نظر و روش و ساختار و کلید واژه ها نیز اشاره شده است. بخش دوم، دربردارنده تاریخ زندگانی پیامبرعظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) می باشد که در دو فصل گنجانده شده است. فصل اول؛ اوضاع جهان، خاصّه عربستان قبل از اسلام را شرح می دهد. فصل دوم که شامل ولادت پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) و وقایع دوران کودکی و جوانی ایشان می باشد. بخش سوم،در رابطه با سیره اخلاقی- فردی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)می باشد که در بردارنده چهار فصل است:فصل اوّل به برّرسی سیره عبادی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می پردازد.که در آن درباره واژه سیره و پایه اخلاق وسیره نیز بحث شده است.فصل دوّم در زمینه زهد و ساده زیستی آن حضرت ( صلی الله علیه وآله وسلم) است در این فصل ابتدا به شرح زهد و پارسائی ایشان و بعد از آن درباره ساده زیستی ایشان بحث می کند. فصل سوّم نشانگر نظم و برنامه ریزی در سیره آن حضرت ( صلی الله علیه وآله وسلم) می باشد که شامل تنظیم وقت و تقسیم کار آن حضرت در بین اصحاب و یاران ایشان می باشد و همچنین به نظم و ترتیب در امر رسالت ایشان نیز اشاره ای شده است و در فصل چهارم به صبر و استقامت ایشان در انجام این امر خطیر ( رسالت) و رساندن وحی الهی به مردم و به چگونگی تحمّل و شکیبائی ایشان در مقابل اذیّت و آزار مشرکان قریش پرداخته شده است و ضمناً در همین فصل به معنا و مفهوم صبر و استقامت نیز اشاره شده است. بخش چهارم،با عنوان سیره اخلاقی– اجتماعی پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) که از پنج فصل تشکیل شده فصل اول در ابتدا به نیاز جامعه به اخلاق پرداخته و بعد از آن شاخصه های جامعه و تمدن مورد نظر پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) را برشمرده است که شامل خدا محوری، رهبری جامعه، عدالت محوری، جامع نگری به انسان و آخرت گرایی می باشد. فصل دوم پیرامون رفق و مدارا در سیره نبوی است که در این فصل به بحث نرمش و مدارا در منطق عملی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)،نقش نرمش و مدارای پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) در پیشرفت اسلام و جذب مردم به طرف اسلام و پیامبر کانون رحمت و محبت در میان مردم پرداخته شده است. فصل سوّم به اصل تکریم در سیره پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) اشاره دارد که در این فصل به جایگاه تکریم در روابط اجتماعی، اصل تکریم در منطق عملی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و چگونگی رفتار احترام آمیز ایشان با اقشار مختلف مردم در محیط اجتماع اشاراتی دارد و در این قسمت بیان شده که حتّی ایشان برای فکر و اندیشه مردم نیز احترام قائل بودند و آنها را در مسائل مختلف به مشورت دعوت می کردند و به نظرات آنها نیز اهمیّت می دادند. فصل چهارم،به رفتار پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) با اقشار مختلف مردم در اجتماع پرداخته شده که در محیط بزرگ اجتماع با کودکان که دارای اخلاقی لطیف می باشند و نیاز به برخورد ملایم و نرم دارند، با جوانان جامعه که دارای روحیه ای حساس هستند، با دوستان، دشمنان و با قشر مستضعف جامعه که این گروه از مردم را در آینده اسلام سرنوشت ساز می دانستند و با زنان که دارای روحیه ای لطیف می باشند، چگونه برخورد داشتند. و نیز اشاراتی دارد به عزّت و شرافتی که ایشان برای زنان، مانند مردان قائل بودند. فصل پنجم،معرِّف نقش پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) در حکومت به عنوان رهبر جامعه اسلامی است؛ همین طور مسئولیت پذیری پیامبر در اجتماع مسلمانان به عنوان حاکم و رهبر و برقراری عدالت در بین مردم در مسائل مختلف اجتماعی و حکومتی را مورد بررسی قرار داده است. همچنین به دلسوزی ایشان نسبت به مردم در مورد دین و دنیای آنها و ایجاد وحدت و همدلی در امت اسلامی و اینکه عامل اصلی پیشرفت اسلام حفظ وحدت مسلمانان می باشد. و اگر مسلمانان می خواهند که ثابت قدم بمانند و مسلمانی آنها برقرار باشد و دشمنان نتوانند در میان آنها نفوذ کنند باید مراقب اتّحاد و همبستگی خویش باشند.
 اخلاق محمدی ( ص)
نویسنده:
اکرم چاکری بجستان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خلق و خلق بروزن فلس و قفل ، در اصل یکی اند اولی مخصوص هیئت و اشکال و صور ظاهری است و دومی مخصوص به قوا و صفات است که با بصیرت قابل درک می باشد . پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) لحظه ای از خداوند و مدد او غفلت نداشت و در کارهای دشوار و مهم با آن که همه ی جوانب و دور اندیشی را رعایت می کرد از خداوند مدد می خواست و به درگاه او دعا و تضرع می کرد . پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) مانند همه افراد بشر بود و دارای رفتاری است که قرآن او را به عنوان الگو معرفی می کند ، شخصیت آن ضرت در تمامی عرصه ها می توان الکو باشد . پیامبر مردم را به کارهای اجتماعی تشویق فرمود . چرا که اسلام دین سعی و عمل است . پیامبر در میدان جنگ دلاور و شجاع بود ، در زندگی خانوادگی ، همسری شایسته ، پدری مهربان و دلسوز ، سفارش می کردند که با کودکان در نهایت مهربان برخورد کنید . از آنجا که اسلام خاتم ادیان است باید برای ارائه طریق و راهنما در همه مسائل زندگانی خود کفا باشد قرآن مجید و سنت و سیرت پیغمبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) جمیع جوانب سیاست و حکومت را به مرحله اجرا در آورده است . این تحقیق به 3 بخش تقسیم می شود و هر بخش به دو فصل تقسیم می شود بخش اول : مروری بر زندگی پیامبر اسلام ( صلی الله علیه وآله و سلم ) فصل اول : قبل و بعد از تولد تا بعثت ، فصل دوم از بعثت تا رحلت بخش دوم : اخلاق عبادی و فردی : فصل اول اخلاق عبادی ، فصل دوم اخلاق فردی بخش سوم:اخلاق اجتماعی،سیاسی:فصل اول اخلاق اجتماعی،فصل دوم اخلاق سیاسی
 آئین عزاداری و انحرافات ایجاد شده در آن
نویسنده:
سیده فاطمه ساقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوعی که درمورد آن تحقیق شده است ، آئین عزاداری و شناسایی انحرافات ایجاد شده د رآن و روش مقابله با آنها می باشد.
 آموزه های عاشورا و منتظران حقیقی
نویسنده:
بی بی حکیمه علوی گنابادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر، آموزه های عاشورا و منتظران حقیقی می باشد.منظور از آموزه های عاشورا مجموعه مطالب آموزنده ای است که از واقعه ی عاشورا، یعنی دهم محرّم سال61 هجری و حوادث مربوط به آن به جای مانده است. منتظران حقیقی نیز پیروان راستین حضرت مهدی « عَلَیهِ السَلام» هستند که در حال انتظاری سازنده برای ظهور امّام زمان«عجّ الله تعالی فرجه الشّریف» می باشند. اهمّیّت حماسه ی عاشورا و شباهت آن با قیام حضرت مهدی « عَلَیهِ السَلام» نشان دهنده ی ضرورت این پژوهش می باشد.زنده کردن پیام های عاشورا و ترغیب منتظران نسبت به انجام وظیفه ی خود در عصر حاضر، از جمله اهداف اصلی این تحقیق به شمار می روند. امّا از آن جا که در کمتر کتابی به بیان ارتباط عاشورا و انتظار، پرداخته شده است؛ از این رو پژوهش حاضر به منظور آشنایی با این ارتباط نیز انجام خواهد گرفت. مطالب این تحقیق پنج فصل را تشکیل خواهند داد: عنوان فصل اوّل، جایگاه عاشورا در زندگی منتظران است. در این فصل به بررّسی اهمّیّت عاشورا و آموزه های آن در زندگی و اهمّیّت عصر انتظار پرداخته خواهد شد؛ و ویژگی های منتظران حقیقی و فضیلت انتظار بیان گردیده و ارتباط عاشورا با انتظار نیز مورد بررّسی قرار خواهد گرفت.فصل دوم بیان گر آموزه های عبادی عاشورا است. که روح خشوع در پیشگاه پروردگار را در انسان تقویت می کند. این تعالیم شامل دین داری و دین محوری، اهمّیّت نماز، تلاوت قرآن، شب زنده داری و مناجات، توسّل و زیارت و امر به معروف و نهی از منکر می شود.در فصل سوم به تبیین آموزه های عرفانی عاشورا پرداخته خواهد شد. یعنی تعالیمی که به وسیله ی آن ها می توانیم برای سیر و سلوک در مسیر تقرب الهی آماده شویم. این آموزه ها، خدادوستی، امّام شناسی، تولّی وتبرّی، توبه، زهد و وارستگی، گریستن بر مصیبت های امام حسین « عَلَیهِ السَلام»،، شهادت طلبی و پیروزی خون بر شمشیر را تشکیل می دهند. فصل چهارم بیان کننده ی آموزه های اخلاقی عاشورا می باشد که به معرفی صفت های پسندیده ای که شایسته ی به کار بستن در زندگی منتظران حقیقی است می پردازند. این صفت ها، عبارتند از توکّل، صبر و استقامت، تسلیم و رضایت، شجاعت، جوان مردی و کرامت، غیرت و ایثار و مواسات. در فصل پنجم نیز به آموزه های تربیتی عاشورا پرداخته می شود یعنی مهارت های که به کار گیری آن ها موجب سلامت روحی خواهد شد. این آموزه ها موضوع های هدف شناسی، عزّت نفس، بهره وری از فرصت ها، مهرورزی، نام گذاری نیکو بر فرزند و شهید پروری را تشکیل می دهند.بیشتر منابع این تحقیق، کتاب های دسته اوّل روایی و مقاتل تاریخی را تشکیل خواهند داد؛ که با استفاده از روش ترکیبی « بنیادی، توصیفی، دینی و تاریخی» انجام خواهد گرفت.از مجموع مطالب تحقیق، این نتیجه ی کلّی حاصل می شود که به کار بستن آموزه های مختلف عاشورا در زندگی، منتظران حقیقی را به سوی انتظاری سازنده سوق خواهد داد. واژگان کلیدی: آموزه، عاشورا، منتظر، حقیقی، عبادت، عرفان، اخلاق، تربیت.
  • تعداد رکورد ها : 306449