جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 305792
 حجت اهل بیت (علیهم السلام) از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
محمدعلی محقق زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بررسی علایم محبت اهل بیت و آثار دنیوی و اخروی این محبت از منظر آیات و روایات می باشد. در این رساله نخست با توجه به آیه مودت، ضرورت محبّت اهل بیت(ع) بیان شده سپس علایم و شرایط محبت اهل بیت از جمله شناخت و لزوم الگوگیری و اطاعت از ایشان بررسی گردیده است. در ادامه آثار گرانبهای محبت اهل بیت(ع) از جمله استکمال دین، تقرب به خداوند، بهره مندی از شفاعت، بخشوده شدن گناهان، راهیابی به بهشت و محشورشدن با اولیای الهی مطرح گردیده و دیدگاه زمخشری از مفسران اهل سنت درباره محبّت اهل بیت بیان گردیده است.
 جدل در قرآن و حدیث
نویسنده:
حسین عبدالغفاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه عبارت است از: مباحث نوع شصت و هشتم کتاب الاتقان فی علوم القرآن و آیاتی که در آنها کلمه «جدل» به کار رفته و تفاسیر آنها و نیزروایات مربوطه؛ همچنین بررسی مباحثی که در منطق درباره جدل مطرح می شود.
 جدل و استدلال در قرآن
نویسنده:
سید رجب حسینی نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر از سه فصل با این مباحث تشکیل یافته است: فصل اول، استدلال: تاریخچه ی استدلال، تاریخچه ی استدلال در حیات بشر، تاریخچه ی استدلال از دیدگاه قرآن، روش های استدلال، تمثیل در قرآن، استقرا در قرآن، قیاس منطقی در قرآن، روش های استدلال در قرآن، جایگاه شعر و مغالطه در قرآن؛ فصل دوم، جدل: جایگاه جدل در منطق، تعریف جدل، کاربرد جدل منطقی، معروف ترین اصلاحات جدل در منطق، مبادی جدل در منطق، فرق جدل و برهان جدل در قرآن، جدال حضرت ابراهیم(ع) با قوم خود، جدال ابراهیم(ع) با نمرود، جدال حضرت نوح(ع) با قومش، جدال قرآن با اهل کتاب، جدال قرآن با یهود در انکار وحی، جدال قرآن با یهود و نصاری در مورد بهشت اختصاصی، جدال قرآن با مشرکین درباره ی فرشتگان، جدال با مشرکین درباره ی رازق حقیقی؛ فصل سوم، برهان: برهان در منطق، تعریف برهان از دیدگاه علم منطق، مبادی برهان، برهان در قرآن، برهان های قرآن برضد اهل کتاب، عیسی(ع) خدا نیست، خلقت عیسی(ع) چون آدم است، ادعای ابن الله بی اساس است، احتجاج در ردّ تثلیث، برهان های قرآن در مقابل شرک و بت پرستی، بت ها هیچ گونه توان و مالکیتی ندارند، معبود باید خالق باشد، خالق باید هادی بالذات باشد، شریک الباری محال است، شرک جهان را به تباهی می کشد، برهان های قرآن در اثبات توحید، برهان تمانع، برهان اجنّه در ایمان به قرآن، برهان ابراهیم(ع) در اثبات توحید، حدّ وسط برهان حضرت ابراهیم(ع)، برهان های مشرکین(مغالطه)، شرک خواست خداست، بت پرستی خواست خداست، فقر فقرا خواست خداست.
 حسد از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
تکتم ریحانی شورچه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق حسد از دیدگاه قرآن و سنت است که این تحقیق درصدد تبیین و بررسی آن می باشد ضرورتی که این موضوع را ایجاب می کند، وجوب بسیاری از مسائل تأسف بار در جامعه می باشد که یکی از علل آن داشتن رذائل اخلاقی همچون حسد است که منجر به از هم پاشیدگی روابط انسانی به خصوص خانواده ها می شود. از طرفی وجود تعداد زیادی از آیات و روایات، اهمیت این موضوع را بیشتر نمایان می سازد. این تحقیق با قلمی ساده و روان و با استفاده از منابع روایی، تفسیری و اخلاقی از جمله بحارالانوار، الکافی، تفسیر مجمع البیان، المیزان و معراج السعاده و جامع السعادات و.... گردآوری شده است. روش انجام کار به صورت کتابخانه ای و فیش برداری می باشد. حسد در واقع به معنی بدخواهی و خواستن زوال نعمت از دیگری است و از جمله موضوعاتی می باشدکه قرآن و روایات تأکید فراوانی بر ترک آن نموده اند. اسباب و انگیزه هایی که باعث ایجاد حسد می شود در هفت چیز خلاصه می گردد: عداوت و دشمنی، عزت خواهی، تکبر، تعجب، خوف، ریاست طلبی، خباثت نفس و بخل شدید. کسی که حسد می ورزد سه علامت دارد در پشت سر غیبت می کند، وقتی که باشد تملق و چاپلوسی می نماید و در وقت گرفتاری انسان، شماتت نموده و خوشحالی می کند. برای حسد نیز مراتبی وجود دارد از جمله بیزاری از حسادت، میل قلبی به حسادت، حسادت قلبی و عدم تظاهر به آن. حسد هم مانند دیگر رذائل و فضایل اخلاقی پیامدها و آثاری را به دنبال دارد که به صورت فردی و اجتماعی بروز می کند آثار فردی نیز به صورت دنیوی و اخروی است از جمله، ناراحتی همیشگی، ناکامی، بیماری و خارج شدن از رحمت حق، زوال ایمان و ... و آثار اجتماعی از جمله: اختلال امنیت، جلوگیری از ترقی و ... می باشد. دین مبین اسلام برای هر دردی درمانی قرار داده حسد نیز از این امر مستثنی نبوده و می توانیم آن را از دو راه علمی و عملی درمان کنیم تا بتوانیم به کمال نهایی که همان رسیدن به قرب الهی است دست یابیم. واژگان کلیدی: حسد، ریشه های حسد، درمان حسد، قرآن، سنت، غبطه
 جهاد و آثار سیاسی و اجتماعی آن از دیدگاه قرآن کریم و روایات
نویسنده:
فریده ویسی ساوجبلاغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با موضوع « جهاد و آثار سیاسی و اجتماعی آن از دیدگاه آیات و روایات » بر آن است که با بررسی آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار و هم چنین سیری در منابع معتبر اسلامی و کتابهای مرتبط به بحث و بررسی، پیرامون موضوع بپردازد و بتواند به اهداف زیر دست پیدا کند : بررسی واژه جهاد و شهادت، اهداف و شرایط جهاد ابتدایی و دفاعی، شرایط و ویژگی های جهاد و مجاهدین ، جهاد و شهادت از دیدگاه امیرالمومنین ، شهید و شهادت در اسلام ، آثار سیاسی و اجتماعی جهاد و شهادت و هم چنین بررسی آثار سیاسی و اجتماعی جنگ تحمیلی عراق. روش این پژوهش با توجه به امکانات و یافته های تحقیق، روش توصیفی-تحلیلی می باشد، و بعد از تجزیه و تحلیل یافته ها فصل چهارم را در جهت رسیدن به پاسخ سوالات تحقیق به هفت بخش تقسیم کرده ام : در بخش اول مفهوم شناسی جهاد و شهادت از دیدگاه قرآن (جهاد و شهادت در لغت و اصطلاح ) مورد بررسی قرار گرفته است ؛ در بخش دوم اهداف و شرایط جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی از دیدگاه قرآن بیان شده ؛ در بخش سوم به بررسی شرایط و ویژگی های جهاد و مجاهدین پرداخته شده ؛ در بخش چهارم دیدگاه امیرالمومنین را درباره جهاد و شهادت به طور مفید و جامع توضیح داده ام ؛ در بخش پنجم جایگاه شهید و شهادت در اسلام بیان گردیده ؛ در بخش ششم به بررسی و تحلیل آثار سیاسی و اجتماعی جهاد و شهادت پرداخته شده و اما بخش هفتم و آخرین بخش فصل چهارم به سیری در آثار سیاسی و اجتماعی جنگ تحصیلی و دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخته است. در انجام این پژوهش و با مطالعه کتب و منابع مرتبط و تفحص در آنها به این نتیجه رسیدم که : فرهنگ جهاد و شهادت از صدر اسلام توسط پیامبر در بین مردم رواج داده شده است و مورد توجه و اهتمام ایشان بوده تا تأثیر و نقش آن در بین مسلمانان بیشتر شناخته شود و اینکه دین مبین اسلام یک دین جنگ طلب و مخالف صلح و آرامش نبوده و تنها در ضرورتهایی که پیش آمده و برای جلوگیری از نابودی درخت نوپای اسلام، پیامبر دستور جهاد می دادند و شوق و شور شهادت را در بین جهادگران زیاد می کردند . از جمله تبعاتی که جهاد و شهادت چه درصدر اسلام و چه در زمان حال مخصوصاً در جنگ تحمیل شده بر کشورمان شاهد آن بودیم ؛ آثار سیاسی و اجتماعی جهاد در راه خداست که از مهم ترین این آثار : ایجاد ترس در ظلالمان و عزت سیاسی مسلمین ، تقویت روحیه شجاعت و ایثار و همبستگی در جامعه ، رواج فرهنگ ایثارگری در جامعه را نام برد که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند . در پایان پژوهش نیز در فصلی مجزا محدودیتهای تحقیق و پیشنهادهایی مطرح گردید.
 حسن خلق در آیات و روایات، آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی
نویسنده:
مروارید اسماعیلی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیقی که پیش روست حسن خلق درآیات و روایات و پیامدهای آن می باشد، اهمیت وضرورت پرداختن به این بحث به این خاطر است که در دین اسلام هیچ امری نیکوتر و برتر از حسن خلق نیست ودر روز قیامت در ترازوی اعمال هیچ عملی بهتر از حسن خلق نیست که سنجیده شود و هرکس که خلق نیکو داشته باشند نزد مردم محبوب تر است.کلیدواژه های تحقیق عبارتنداز : حُسن ، خُلق ، اخلاق ، تفاهم. حسن خلق حالت نفسانی است که از بهم پیوستن و درهم تنیده شدن صفات نفسانی حاصل می شود. که فرد با ایجاد انگیزه درخود و تکرار صفت فضیله حسن خلق می تواند آنرا در خود تقویت و از طرفی دیگر باعث نابودی سوءخلق گردد. هدف از نگارش این تحقیق بالا بردن و نیکوکردن روابط اجتماعی و فردی است چون انسانی که متخلق به حسن خلق باشد در روابط با دیگران قطعاً موفق بوده است و در چگونگی ارتباط با دیگران هیچ گاه دچار مشکل نخواهد شد و این خود باعث تساهل و راحتی در انجام کارهای روزانه خود فرد نیز می باشد و فردی که می خواهد خود را به اخلاق نیکو و حسن خلق بیاراید باید با تمرین و تکرار ودر برخورد با دیگران، خوشخویی، خوشگویی، خوشرفتاری را در خود تقویت کند تا با مرور زمان بتواند آنها را در خودش به صورت ملکه درآورد و قطعاً کسی که دربرخورد و تعامل با دیگران دارای چنین علائم و نشانه هایی باشد دارای حسن خلق می باشد. که البته اینها نیاز به طی مراحلی سه گانه تخلیه تحلیه تجلیه دارد. البته از آنجا که هیچ کار نیکی بدون نتیجه و ثمره نمی باشد قطعاً اخلاق نیک نیز بدون ثمره و فایده نمی باشد بلکه دارای آثار و پیامدهایی در دنیا و آخرت می باشد که هرکدام از اینها می تواند برای فرد باشد یا درمحیط اجتماع یا در محیط خانواده که به طور کلی به بیان این پیامدها و آثار می پردازیم: الف:آثار و پیامدهای دنیوی 1) فردی 2) اجتماعی 3) خانوادگی آثار دنیوی- فردی 1:- خوشی و آسایش زندگی 2- جلب محبت 3- افزایش رزق و روزی 4- طول عمر وآبادانی شهرها 5- مایه برکت و رشد 6- کاملترین فرد درایمان 7- زینت وآراستگی انسان 8- محبوبترین فرد در پیشگاه خدا آثار دنیوی- اجتماعی: 1-دوستی با مردم 2- نفوذ در مردم 3- کرامت و فضیلت اجتماعی4-بهترین مرد مسلمان دراجتماع 5- احترام و منزلت اجتماعی 6- قرب الی الله آثار دنیوی- خانوادگی: 1-خشنودی خدا 2- برای هر نگاه پاداش حج 3- تشکر از پدرومادر تشکر از خداست 4- بهره مندی از نعمت های دنیا وآخرت 5- مشمول دعای خیرپدرومادر ب:آثار و پیامدهای اخروی 1- آمرزش گناهان 2- دینداری3-سنگینی اعمال و میزان 4- درجه صائم قائم 5- ثواب مجاهد فی سبیل الله 6- خیردنیا و آخرت
 حاکم نیشابوری و المستدرک علی الصحیحین (با تاکید بر اخبار مناقب)
نویسنده:
علیرضاحیدری نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده : حاکم نیشابوری از محدثان بزرگ اهل تسنن است که در دوره ی طلایی حدیث، قرن چهارم و در مرکز مهم حدیثی دوران، نیشابور می زیسته است. در این تحقیق پس از مقدمه، ابتدا پیرامون حوزه ی حدیثی نیشابور از نظر سیاسی- مذهبی و سپس در باره ی حیات حاکم سخن می گوییم. معرفی آثار حاکم پیرامون صحیحین، انگیزه ی تألیف مستدرک، روش او در تصحیح اخبار، داوری دیگران در باره ی مستدرک و مقایسه اش با صحیحین مورد نظر است. از جایی که "اخبار مناقب" به دلیل داشتن ارتباط مستقیم با مقبولیت زمامداران به طور ویژه مورد اهتمام و تحریف بوده، موضوع بحث پژوهش فراروی قرار گرفته است. رفتار محدثان در ارتباط با نقل اخبار مناقب، آثار توجه به مناقب در حیات دینی مردم، آسیب شناسی اخبار مناقب و نتایج انحراف در اخبار این باب محور مباحث بعدی است. در ادامه، وضعیت اسناد مستدرک، معرفی افراد پرروایت حاکم و بررسی کامل سند چند خبر می آید. در آخرین مبحث، سیری در متون و محتوای اخبار مناقب در مستدرک داریم. در آغاز، مناقب عترت(ع) مورد بحث می باشد و با اشاره به تخریج این مناقب در منابع مختلف و وجود شواهد متعدد اصالت آنها معلوم می شود. پس از آن، مناقب قریش و نخبگان آنان(عشرة مبشرة)، امویان و عباسیان مورد بحث قرار می گیرد. پایان بخش این فصل سخن از مناقب انصار و برتری آنها نسبت به قریش است. سیر بحث، همسویی و همسانی مستدرک را با صحیحین تأیید می کند. و معلوم می شود هر عیب یا هنری که برای یکی باشد برای دیگری هم خواهد بود. ضمناً روشن خواهد شد اخبار مناقب عترت(ع) از صحیح ترین اخبار بوده و حاکم تنها اندکی از آنها را آورده است و با پذیرش فضل بی مانند اهل بیت(ع) معلوم می گردد احتیاط آمیزترین راه برای دستیابی به شریعت، رجوع به سیره ای است که خدا و رسول(ص) از طریق ذکر مناقب عترت(ع) آن را خوب معرفی نمودند.
 جلوه آیات در ادعیه و زیارات
نویسنده:
درالنجف پیروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با هدف بررسی تطبیقی میان آیات قرآن کریم و ادعیه و زیارات و کشف مشترکات لفظی و معنوی میان آنها به انجام رسیده است. مهم ترین زیارات و ادعیه ای که در این تحقیق مورد بررسی مقایسه ای قرار گرفته، زیارت جامعه و دعای ابوحمزه ثمالی است
 حاشیه شیخ بهایی بر تفسیر بیضاوی
نویسنده:
غلام رضاشهرکی فلاح
نوع منبع :
رساله تحصیلی , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده: نوشتار حاضر، حاشیه ای است از شیخ علامه بهاء الدین عاملی، معروف به شیخ بهایی که در بردارنده مطالبی ارزنده در عرصه ادب و عرفان قرآنی می باشد. شیخ بهایی بنابر زیباییهای تفسیری که در تفسیر قاضی بیضاوری مشاهده کردند، در سه مرحله بر روی این تفسیر گرانسنگ تحقیقاتی انجام دادند: یک تحقیق شیخ به صورت حاشیه ای تا پایان تفسیر بیضاوی انجام گرفته است. تحقیق دیگر، تنها بر یک آیه (فسحقاً لاصحاب السعیر)[1] انجام گرفته که رساله ای کوتاه است در نقد و بررسی دیدگاه بیضاوی در تفسیر آیه. و تحقیق سوم، همین متن موجود می باشد که شامل مقدمه و تفسیر سوره حمد و 23 آیه از سوره بقره می باشد. در یک جمله می توان گفت: بخش عمده فعالیت شیخ در این حاشیه، بر عرضه نکات ادبی، عرفانی و به ندرت کلامی می باشد. این رساله، فاقد فصل بندی می باشد.
 حسن خلق از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فهیمه اصغری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
خلق انسان همان هیئت و قیافه ثابت نفسانی است که به آسانی و بدون تفکر باعث صدور افعال انسان می شود, اگر افعالی که از این هیئت و قیافه ثابت نفسانی صادر می شود، شرعا و عقلا پسندیده باشند این هیئت را خلق نیکو می گویند و اگر زشت و ناپسند باشند خلق بد نامیده می شود و مکتوب حاضر مشتمل است بر فضایل و مصادیق اخلاقی و اهمیت حسن خلق و طریقه وصول آن و همچنین حسن خلق در آیات و روایات و پیامدهای آن, که همه اینها را به عنوان مقدمه ای ضروری برای هر نوع تربیت اخلاقی و تزکیه و خودسازی می توان به شمار آورد و مشخص است که لازمه موفقیت در سازندگی روحی و اخلاقی, داشتن بینش عمیق و برخورداری از بصیرت و معرفت است، به طوری که می توان بینش و بصیرت را زیربنای تربیت اخلاقی نامید، زیرا بدون حصول آگاهی های لازم و عمق بخشیدن بر بینش خود، نمی توان به مراتب بالاتری از سازندگی اخلاقی و تکامل معنوی نایل آمد. لذا بعد از حصول علم و آگاهی است که هر کس به تناسب ایمان و تقوای خود در جهت اصلاح و تربیت خویش توفیق یافته و به هدف نهایی که رسیدن به مقام قرب الهی است نزدیک تر می شود. این مجموعه از سه بخش تشکیل شده که بخش اول آن شامل مصادیق اخلاقی می باشد و این بخش نیز دارای سه فصل می باشد: فصل اول آن به بررسی و تبیین فضایل اخلاقی پرداخته و فصل دوم آن شامل مصادیق فضایل اخلاقی می باشد و فصل سوم آن برترین فضیلت را معرفی نموده است. بخش دوم آن شامل سه فصل می باشد: فصل اول به بررسی تاثیر ایمان و حسن خلق پرداخته و فصل دوم به نمونه هایی از مکارم اخلاقی ائمه اشاره نموده و در فصل سوم به بیان اخلاق نیک بزرگان پرداخته شده است. بخش سوم شامل پیامدهای حسن خلق می باشد و این بخش نیز شامل سه فصل می باشد: فصل اول پیامدهای حسن خلق در فرد را بیان می کند، فصل دوم پیامدهای حسن خلق در خانواده را بیان نموده و فصل سوم نیز اشاره ای به پیامدهای حسن خلق در جامعه نموده است.
  • تعداد رکورد ها : 305792