جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 48
عرفان بودايى، مسيحى و اسلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به مباحث ذيل، اميد است حقيقت امر براى شما روشن گردد:
يك. اهميت انسان‏شناسى‏
يكى از اساسى‏ترين پرسش‏هاى بشر، شناخت مبدأ، معاد و خويشتن خويش است. انسان‏ها هميشه در پى اين بوده‏اند كه كيستند؛ از كجا آمده‏اند؛ چه شده‏اند؛ به كجا مى‏روند؛ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ولايت در عرفان اسلامى‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
به اعتقاد تشيع، مقام «ولايت» مرتبه‏اى است كه در درجه نخست برازنده رسول خدا صلى الله عليه و آله و پس از او اهل بيت عليهم السلام است. عرفان شيعى «ولايت حقيقى» را به طور كامل و تام در چهارده معصوم عليهم السلام مى‏داند؛ امّا پاره‏اى از اهل تصوف غير شيعى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ارتباط «انسان كامل» با مقام خلافت الهى
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسان كامل مظهر خليفه خدا است. از آنجايى كه انسان كامل، همان مثل اعلا، مخلوق اوّل و معلول بى‏واسطه مبدأ متعال است؛ به بهترين صورت و كامل‏ترين وجهى، حكايت از حق و كمالات او مى‏كند.
به عبارت ديگر جانشين و خليفه خداوند است. «خليفه» كسى است كه بعدنهج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ولايت تكوينى و خلافت الهى‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكم. بايد دانست كه مقصود از اين انسان، «انسان كامل» است؛ انسانى كه روحش را از آلودگى‏ها و تعلق‏ها پاك ساخته و خود را به اصل خود رسانده است؛ يعنى، «روح خدا» كه داراى ويژگى‏هاى خاص خويش است. «1» رسيدن انسان به اصل خود، تنها با شكستن خودخواهى و خودبينى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
وحى و عارفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«وحى» در لغت داراى معانى مختلف است؛ از جمله: اشاره، كتابت، نوشته، رساله، پيغام، سخن پوشيده و اعلام در خفا «1». اين واژه در قرآن كريم در چهار مورد به كار رفته است: اشاره پنهانى، «2» هدايت غريزى «3»، سروش غيبى (الهام) «4» و وحى رسالى. «5» اين واژه در ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عرفان و تصوف‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عرفان بيانگر نگاهى است كه بر اهميّت شناخت قلبى و كشف و شهود درونى تأكيد كرده، تزكيه باطن را يك اصل اساسى تلقى مى‏كند. رياضت‏هاى جسمانى و روحانى را راهى مهمّ و اساسى در دستيابى به تطهير درون مى‏داند اما تصوف بيشتر بر عزلت و خلوت‏نشينى، محبت اصرار مى‏ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عرفان و اسلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بايد ملاحظه كرد كه آيا مى‏توان «عرفان و اسلام» را به معناى واقعى كلمه «عرفان اسلامى» دانست؛ يعنى، عرفانى كه برخاسته از متن اسلام و منابع اصيل مذهبى مسلمانان است (مانند علم فقه، حديث، تفسير) و يا آنكه بايد آن را عرفان مسلمانان دانست؛ يعنى، نوعى علم و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهم دقیق وحدت وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بين وحدت شخصي وجود و وحدت سنخی وجود فرق است .
كسانی مانند صدرالمتالهین در فلسفه قائل به وحدت سنخی وجودند بدین معنا كه وجود هم شامل واجب و هم شامل ممکن می شود با این تفاوت که وجود واجب وجود مستقل و شدید است ولیکن وجود ممکن وجود غیر مستقل و ضعیف اس بیشتر ...
عبادات عارفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براى فهم پاسخ اصلى به اين پرسش، توجه به امورى بايسته است:
يكم. عبادت، همان خضوع و خشوع است كه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت معبود انجام مى‏شود. «1» بنابراين عبادت، عملى است كه داراى انگيزه و جهت الهى باشد.
دوم. عبادات يك ظاهرى دارند و يك باطن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نيروى مرتاضان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بدون ترديد، افعال خارق‏العاده‏اى وجود دارد كه يا ما آن را خود ديده‏ايم، يا به حد زيادى براى ما نقل شده كه به آن يقين پيدا كرده‏ايم.
برخى از اينها مستند، به اسباب عادى است كه از چشم حسّى ما خارج است؛ مانند كسى كه دارويى به بدن خود ماليده، داخل آتش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 48