جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
قانون
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 117
عنوان :
رابطه دين و سياست از ديدگاه آيت اللّه مصباح
نویسنده:
محمدعلى محيطى اردكان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد تقی مصباح یزدی
,
دین و سیاست
,
فلسفه دین
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
تعریف دین ,
قانون ,
سیاست دینی ,
تشریع ,
اهل بیت(ع) ,
خاتمیت ,
جامعه دینی ,
اجرای قانون ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
قرآن ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
ضرورت وجود قانون ,
ضرورت وجود حکومت ,
اسلام و اجرای قانون ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
يكى از علوم مطرح در زمينه علوم انسانى، علم سياست يا علوم سياسى است كه ارتباط آن با دين در ميان مسلمانان و غيرمسلمانان مورد اختلاف و معركه آراء بوده و هست. مقاله حاضر با روش توصيفى، پس از واژه شناسى، به تبيين ديدگاه آيت اللّه مصباح در زمينه رابطه دين و سياست پرداخته است. استخراج و تبيين مبانى نظرى بحث ـ از جمله چيستى و قلمرو دين ـ بيان ضرورت وجود قانون و حكومت، بررسى رابطه اسلام و حكومت در دو حوزه قانون گذارى و اجراى قانون، و ارزيابى ادله قائلان به لزوم جدايى دين از سياست، مهم ترين مسائل ارائه شده در اين مقاله است. بر اساس ديدگاه آيت اللّه مصباح، با استناد به ادله عقلى و نقلى مى توان به اين نتيجه دست يافت كه سياست جزئى از دين و لازمه لاينفك آن است. به اعتقاد ايشان، كسى كه با منابع غنى اسلام سروكار داشته باشد و آنها را بدون غرض ورزى و با روحيه حقيقت طلبانه مطالعه كند اين رابطه را به روشنى درك خواهد كرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فقه و قانونگذاری در اسلام
نویسنده:
احد باقرزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قانون
,
حقوق اسلامی
,
حکم ثانوی
,
حکم اولی
,
قانون گذاری اسلامی
,
حقوق اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
ماهیت قانون
کلیدواژههای فرعی :
انقلاب اسلامی ,
حکم حکومتی ,
حکم شرعی ,
اجماع ,
احکام الهی ,
اهل بیت(ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
قانون اساسی ,
روایات ائمه ,
دوران غیبت ,
قانون مدنی ,
سنت پیامبر (ص) ,
استنباط حکم شرعی ,
حکم حکومتی ,
حکم جزایی ,
استنباط حکم ,
تصوف صفوی ,
عصر غیبت ,
جمهوری اسلامی ,
اجماع ,
صفویان ,
مناط فقهی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
حمورابی ,
معنای اخلاقی قانون ,
معنای ماهوی قانون ,
مفهوم فقه ,
قانون اور - نمو ,
قانون لیپیت - ایشتر ,
قانون اشنونا ,
قانون حمورابی ,
مجلس قانون گذاری ,
منبع قانون گذاری ,
ملاک حکم حکومتی ,
حکم جزایی حکومتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
چکیده :
موضوع قانون گذاری در اسلام موضوع کلی است و به دلیل کلیت و جامعیت نگرش به این موضوع می تواند دارای وجوه و ابعاد گوناگونی باشد از جمله اینکه ترتیبات و اصول قانون گذاری در جامعه اسلامی چگونه بوده است؟ یا اینکه ضرورت قانون گذاری سیر تاریخ قانون گذاری، تقسیم بندی قوانین، تعریف مفاهیم قانون، فقه، حقوق و رابطه آن ها با یکدیگر و... به چه شکل بوده است؟ همان طور که ملاحظه می شود، با توجه به کلی بودن موضوع، جهات مورد توجه نیز متعدد بوده و دارای زوایای گوناگونی است. با این حال در مقاله سعی شده است، مباحث اصلی به نوعی مرتبط با امر قانون گذاری فقهی بسیار اجمالی بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی فلسفی به تأثير اخلاق و قانون بر رعايت نظم عمومی
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قانون
,
اخلاق
,
اخلاق فردی
,
نظم عمومی
,
آداب اجتماعی
,
وظیفهشناسی اخلاقی
,
اخلاق فردی
,
اخلاق
چکیده :
رعايت نظم عمومي يكي از امور ضروري براي تحقق يك جامعة مطلوب و بسامان است. اما چگونه و از چه راهي ميتوان به اين هدف دست يافت؟ آيا بايد رسانهها و مراكز فرهنگي با آموزش اخلاقي افراد جامعه، آنها را به رعايت نظم عمومي برانگيزانند يا بايد با وضع قوانين بازدارنده، افراد جامعه را ناگزير به انجام اين كار كرد و يا انجام هر دو كار لازم است. پرسش ديگري كه در اينباره مطرح ميشود اينست كه آيا رعايت نظم عمومي در يك جامعه بخودي خود ارزشمند است و انگيزه فرد از انجام آن، چه احساس تكليف باشد چه بيم از مجازات، در هر حال نيكو ارزيابي ميشود يا ارزشمندي رعايت نظم عمومي تنها در گرو احساس تعهد و وظيفهشناسي اخلاقي است. پرسش سومي كه در پي پرسش دوم مطرح ميشود اينست كه اگر فرد بدليل ترس از جريمه، نظم را رعايت كرد، آيا ميتوان فعل او را نيكو تلقي كرد؟ در اين مقاله پس از تحليل سه پرسش ياد شده، با استفاده از انديشههاي فيلسوفان بزرگي چون افلاطون، ارسطو و كانت، ميكوشيم نشان دهيم كه ارزشمندي رعايت نظم عمومي از منظر اخلاق فردي در گرو احساس تعهد اخلاقي است و از منظر اخلاق اجتماعي به هر انگيزهيي كه باشد، البته با شدت و ضعف، فضيلت تلقي ميشود، چراكه افراد جامعه از آن سود ميبرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب کارهای ناشایست در تأیید قانون عمل و عکس العمل
نویسنده:
پریچه ساروی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعمال انسان در قرآن
,
اخلاق دینی
,
فرضیه عمل و عکس العمل
,
نتیجه اعمال
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
حضرت یونس ( ع ) ,
قساوت قلب ,
بخل ,
ضعف نفس ,
عجب ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حضرت یوسف (ع) ,
علیت ,
سید بن طاوس ,
حضرت ابراهیم (ع) ,
قوم بنی اسرائیل ,
اجتماع ,
عکس العمل ,
قانون ,
فرد ,
قانون عمل و عکس العمل ,
بهانه جویی ,
استهزا ,
سرگردانی و تحیر ,
قوانین کلی الهی ,
آیات قضا و قدر ,
قضا و قدر ,
قرآن ,
کنش (عمل - فعل) ,
قرآن ,
بُخل ,
عجب ,
قساوت قلب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید بن طاووس
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
فرضیه عمل و عکس العمل که بیانگر رابطه ثابت میان اعمال و پی آمد آنها در زندگی است، برای تبدیل شدن به قانونی قرآنی، از یک طرف مستلزم استقصای کلیه اعمال شایسته و ناشایست و پی آمدهای فردی و اجتماعی است و از طرف دیگر محتاج توضیح روابط ثابت میان آنهاست؛ ضمن اینکه کاربرد آن، آیات قرآن را به دو دسته «مستقیم» یعنی آیاتی که به صورت صریح و روشن بر آن دلالت دارند و «غیر مستقیم» یعنی آیاتی که به صورت موضوعی آن را تأیید می کنند، سازمان می بخشد. در این مقاله بازتاب برخی از اعمال ناشایست در دسته اول آیات و نیز بازتاب این اعمال در دسته دوم آیات بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه وجودی حقوق طبیعی از نظر توماس آکویناس و حقوق فطری نزد فقهای امامیه
نویسنده:
علیرضا فاضلی , اردوان ارژنگ , نجمه زکی خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
حقوق فطری
,
حقوق طبیعی
,
خاستگاه وجودی حقوق
,
فقهای امامیه
,
شیعه شناسی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
حسن و قبح عقلی ,
عالم مثال ها ,
سعادت ,
عقل عملی ,
قانون ,
تمیز خیر از شر ,
ارزشهای حقیقی ,
رابطه قانون و سعادت ,
ویژگی های قانون الهی ,
قانون ازلی ,
عینیت قانون ازلی و عقل الهی ,
نور طبیعی عقل ,
طبیعت انسان ,
مشارکت عقلانی در قانون الهی ,
اعتبار شرعی ,
اعتبار عقلائی ,
کشف عقلی علل احکام ,
اصالت اباحه عقلی ,
حق ذاتی خداوند نسبت به انسان ,
قضایای فقهی قیاساتها معها ,
شاپا (issn):
2345-3761
چکیده :
از مسائل فلسفۀ حقوق، شناخت قواعد حقوقی است. مکاتب مختلفی برای شناخت قواعد حقوقی و دست یافتن به منشأ و اصل حق به وجود آمده است. از جمله مکتب حقوق طبیعی یا حقوق فطری است. «منشأ و خاستگاه حق» در اصطلاح دانش فلسفۀ حقوق، تعیین محلّ پیدایش حق و بر اساس آن، تعیین دلیل اعتبار یک حق است. در نگرش الهی از آنجا که همۀ هستی از آن خداست، هر حقی به خودی خود ثابت نمی شود. در اصل همۀ حقوق از آن خداست از آنجایی که انسان در نظام وجودی، جایگاه خاصی دارد حقوق او نیز -اگر به مقضای انسان بودنش دارای آنها باشد- خاستگاهی وجودی دارد. بر این پایه، در این مقاله سعی بر آن است که با تبیین نظریۀ حقوق طبیعی از دیدگاه توماس آکویناس و حقوق فطری از دیدگاه فقه امامیه، امکان شناسایی خاستگاه این حقوق که در چارچوب دین به وجود آمده است، فراهم گردد.پس پرسش اصلی تحقیق نسبت بین عوالم وجودی است با حقی که انسان آن را با عقل در خویش می یابد. از جمله دستاوردهای این پژوهش این است که هم آکویناس و هم فقهای شیعه حق طبیعی و فطری را دارای سرمنشاء وجودی میدانند که همان علم الهی است، البته تفاوتهایی در بین این دو هست که بیشتر ریشه در تفاوت های اسلام و مسیحیت دارد، و الاّ در نگرش خدامحورانه حق طبیعی یا فطری باید برآمده از امری وجودی و واقعی باشد و امری صرفاً اعتباری نباید باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پی آمد اعمال در زندگانی با الهام از قرآن
نویسنده:
جودوی امیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اجتماع
,
قانون
,
فرد
,
انگیزه
,
قرآن
,
کنش (عمل - فعل)
,
پی آمد
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم قانون در اندیشه سیاسی یونان باستان گذر از ثسموس (θεσμς) به نوموس (νομος)
نویسنده:
ایرج آذرفزا، مهدی قوام صفری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
قانون
,
پولیس (πολις)
,
قانون نهاده
چکیده :
یکی از اصلی ترین مفاهیم برسازنده اندیشه سیاسی یونان باستان، مفهوم قانون بوده است. یونانیان از دو اصطلاح حقوقی متفاوت برای مفهوم قانون استفاده می کرده اند. تا پیش از سقوط حکومت استبدادی پیسیستراتی در پایان سده ششم پ.م اصطلاح ثسموس در معنای قانون نهاده به کار می رفته است؛ حال آنکه پس از اصلاحات کلیستنسی در آغاز سده پنجم پ.م و استقرار مردمسالاری در آتن، اصطلاح حقوقی دیگری در معنای قانون نهاده به کار می رفته است: نوموس. پژوهش های ما نشان می دهد این تغییر اصطلاح در ادبیات حقوقی آتن، نشان از دگرگونی عمیق تری در اندیشه سیاسی یونانیان دارد به باور ما زبان، آیینه دار اندیشه است و چنین تغییر ترمینولوژیکی در زبان، احتمالا، بازتاب تغییری اندیشگانی است. ازین روی، برآنیم از رهگذر بررسی فیلولوژیک دو واژه ثسموس و نوموس در ادبیات یونان باستان، از هومر تا ابتدای سده چهار پ.م، این تغییر در اندیشه سیاسی یونانیان را نشان دهیم. آنچه این جستار را از پژوهشی صرفا فیلولوژیک فراتر می برد و آن را درآمدی بر فهم فلسفه سیاسی یونان باستان قرار می دهد، تلاش در بازتعریف واحد زیست سیاسی یونانیان، پولیس، بر اساس برداشت نوین از مفهوم قانون است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه حقوق طبیعی
نویسنده:
محمد باقر پارسا پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مستقلات عقلی
,
حقوق موضوعه
,
حقوق
,
عدالت
,
فلسفه حقوق
,
حق طبیعی
کلیدواژههای فرعی :
قانون ,
عرف اجتماعی ,
عدالت طبیعی ,
سفسطه (منطق) ,
مکتب رواقی ,
حقوق رومی ,
قرارداد گرایی حقوقی ,
تاریخمندی حقوق ,
تکثر فهم حقوقی ,
عدالت میثاقی ,
نظریه حقوقی شکاکان ,
منبع حقوق طبیعی ,
نسبیت عدالت ,
چکیده :
فکر حقوق طبیعی یا فطری و اعتقاد به وجود قواعدی برتر از حقوق موضوعه را میتوان از بحث انگیزترین موضوعاتی دانست که پیشنیه آن به قرنها پیش از میلاد حضرت مسیح علیهالسلام باز میگردد. این اندیشه با مناقشهها و ایرادهایی روبهرو بوده است که در این مقاله، نویسنده از مجموعه ایرادات، چهار ایراد عمده را مطرح و سعی کرده به آنها پاسخ گوید.این چهار ایراد عبارتاند از: 1. عدم توافق درباره مفهوم عدالت؛ 2. تنوع قوانین و حقوق موضوعه در بین جوامع؛ 3. عدم انطباق وقایع تاریخی با حقوق طبیعی؛ 4. پیروی حقوق از داوریهای خودسرانه و فردی اشخاص.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آتانازی در ادیان بزرگ جهان (Euthanasia in the Major World Religions)
نویسنده:
آنجلیکا زیاکا، مترجم: محمدعلی سلطان مرادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
قانون
,
14. ادیان religions
,
اتانازی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
شریعت ,
سمساره ,
خلافت الهی ,
اخلاق ,
سقط جنین ,
تائوئیسم ,
اتانازی فعال ,
حقوق فردی ,
سقط جنین ارادی ,
نیروانا ,
اهیمسا ,
جهاد ( فقه) ,
مرگ (فقه) ,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین کنفوسیوس(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
جینیسم ,
عقاید شینتو ,
بیماری لاعلاج ,
کیدوش ها - شیم ,
وینایا ,
آتانازی منفعل ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
آتانازی یا مرگ ترحمی از پیچیدهترین مسائل در مباحث اخلاقی، شرعی و حقوقی جهان امروز است. در این میان نقش ادیان و مذاهب گیتی در جهتدهی به نگاه پژوهشگران این حوزه بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله گزارش کوتاهی از نگاه ادیان مختلف جهان به مسألۀ آتانازی (چه به شکل فعال و چه منفعل) ارائه خواهیم داد و تاحد ممکن این نظرات را تحلیل خواهیم کرد. در ابتدا نظر سه دین توحیدی یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت را بررسی میکنیم. سپس به سراغ هندوئیسم و جینیسم میرویم و در نهایت از آیینهای خاور دور نظر بودیسم، تائوئیسم، مکتب کنفسیوس و شینتو را دربارۀ آتانازی بیان خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قانون، عدالت و مسوولیت در فلسفه ژاک دریدا
نویسنده:
جهانگیری جهانگیر, بندرریگی زاده علی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
قانون
,
مسوولیت
,
واسازی پذیری
,
واسازی ناپذیری
,
سرگشتگی
چکیده :
آثاری که درباره ژاک دریدا به زبان فارسی نگاشته شده یا آثاری که از او یا درباره او به زبان فارسی ترجمه شده اند، عمدتا آثاری بوده که بر گرایش های زیبایی شناسانه دریدا متمرکز بوده است و از فلسفه و اندیشه سیاسی او غفلت شده است. باید دانست که دریدا دارای فلسفه و اندیشه سیاسی منسجمی است که ضرورت پرداختن به آنان به خوبی احساس می شود. در جهان انگلیسی زبان نیز، بیش از یک دهه نیست که اندیشه سیاسی دریدا مورد توجه جدی قرار گرفته است و آثاری به نگارش درآمده که مستقلا بر فلسفه و اندیشه سیاسی او متمرکز بوده، یا مفاهیم زیبایی شناسانه او را در قالبی سیاسی مطرح ساخته است. در مقاله حاضر، درصدد هستیم تا مفاهیم قانون، عدالت و مسوولیت را در فلسفه دریدا مورد کاوش قرار دهیم. در این راستا، ابتدا به تمایزات مابین قانون و عدالت می پردازیم. این امر به خصوص با مد نظر داشتن مفهوم دریدایی «واسازی» انجام می پذیرد. هم چنان که خواهیم دید، در نزد دریدا، قانون «واسازی پذیر»، و عدالت «واسازی ناپذیر» است. سپس، نسبت هر یک از مفاهیم قانون و عدالت را با مفهوم مسوولیت خواهیم سنجید، و به این نتیجه می رسیم که عدالت، برخلاف قانون، ما را از به عهده گیری و تقبل مسوولیت، مبرا نمی سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 117
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید