جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1705
تعداد رکورد ها : 18136
عنوان :
افتراء در قرآن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوال کننده مشخص نکرده است که کدام آیه از سوره مبارکه یونس را در نظر داشته است ؟ چرا که بحث افتراء در هفت آیه از این سوره مطرح شده است :
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترجمه و تفسیر قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش های اجتماعی در قرآن
نویسنده:
بیگی، روح الله
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ، معاونت پژوهش حوزه های علمیه,
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
---
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسجام محتوايي قرآن كريم
نویسنده:
خدمتکار آرانی ، مرتضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم,
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
انسجام محتوايي قرآن كريم، به معناي هماهنگي و سازگاري تمام و كمال محتوا و معاني آيات قرآن و همچنين نفي هر گونه اختلاف و تناقض از ساحت مقدس قرآن، موضوعي است كه در اين نوشتار به دنبال تحليل و بررسي آن ميباشيم. تاريخچة اين بحث نشان ميدهد كه، موضوع ادّعاي وجود تناقض در نصوص قرآن كريم از گذشتة دور يعني از همان آغاز ظهور اسلام مطرح بوده است و عدهاي آيات قران را متناقض ميپنداشتهاند كه بررسي آراء و نظرات اين افراد نشان ميدهد كه انگيزههاي آنها در طرح اين بحثها يكسان نبوده است، بلكه برخي از سر جهالت و برخي با انگيزههاي اسلام ستيزي به آن دامن زدهاند. ما بر آنيم تا با بررسي ادّعاي وجود تناقض و اختلاف در قرآن كريم و بيان علل و أسباب توهّم تناقض در قرآن و همچنين بررسي اشكالات وارد شده در اين زمينه، به كمك آيات و روايات معصومين (ع)، انسجام معنايي آيات قرآن كريم را ثابت نمائيم و از آن بالاتر، ثابت كنيم كه اين انسجام و هماهنگي، فراتر از آثار بشري است و اينكه اين ويژگي ممتاز قرآن، يكي از وجوه اعجاز قرآن ميباشد. كليد واژهها: قرآن كريم، انسجام، محتوا، تناقض، خاورشناسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن کریم ویژه آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
نویسنده:
علامی ابوالفضل
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
شماره ديويي:
297
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول برقراري ارتباط گفتاري در قرآن و حديث شعيه
نویسنده:
حاج خليلي، رضا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
ارتباط گفتاري ميانفردي بر پايه اصول، استوار است. قرآن به عنوان يگانه رسانهي وحياني دستنخورده، اين اصول را به مخاطبان خود معرّفي کرده و پيامبراسلام(ص) و پيشوايان شيعه آنها را تبيين فرمودهاند. محقّق با بهرهمندي از آيات قرآن و روايات شيعه با مراجعه به تفاسير و کتب روايي و نيز يافتههاي علمي و تجربي حوزهي ارتباطات، اهمّ اصول يادشده را معرّفي کرده است. ابتدا به کلّیّاتي که پايه و نقاط اتّکاي بحث بودند، از قبيل: اهمّيت و ضرورت، پيشينه، قاعدهمندي، فراگردي بودن و عناصر برقراري ارتباط گفتاري بر حسب ضرورت اشاره کرده و پس از بيان دلايلي در ضرورت کشف و معرّفي اصول برقراري ارتباط گفتاري بر پايهي قرآن و حديث به معرّفي اصول مرتبط با هر يک از سه عنصر اصلي ارتباط گفتاري (پيامرسان، پيام و مخاطب) پرداخته است. آگاهي و احاطهي پيامرسان بر سه مقولهي پيام، مخاطب و محيط، زمينهساز فزوني برآيند ارتباط ميگردد و درمقابل انتقال پيام از روي ناآگاهي ونيز عدم شناخت روحیّات، باورها، ارزشها و حتّي جنسيت مخاطب و ناآشنايي به محيط، شرايط و فضاي برقراري ارتباط، موجب کاستي برآيند ارتباط ميشود. به علاوه پيامرسان، با ايمان و باور به پيام از انگيزهي بالايي در پايداري بر انتقال آن بهرهمند است و برخورداري از مهارتهاي گوناگون برقراري ارتباط از جمله مهارتهاي اقناع عقل، فطرت و احساس او را در انجام رسالت پيامرساني بيشتر به پيش ميبرد. مخاطب براي پذيرش پيام، نيازمند شناسايي جوانب پيام دريافتي است؛ زيرا انسان عقلاً مسؤول يافتههاي خويش است. سعي در شناخت و درک صحيح پيام، در گام بعدي زمينهي تجزيه و تحليل آن را بهتر فراهم ميکند. مخاطب پيام را از صافي باورها، ارزشها و هنجارهاي مورد قبول خويش عبور داده و آنچه با خطکش او اندازه شود ميپذيرد. پيام به راستي و صدق ارزش مييابد. جامعه با صدق پيامها به راستي و درستي زيور مييابد. پيامهاي آشکار همواره مورد توجّه قرار گرفته و احتمال عمل به آنها بيشتر است. محتواي پيام در پذيرش آن نقش تعيين کننده دارد. پيامهاي عقلاني، هدايتگر و اميدبخش همواره از سوي مخاطب تلقّي به قبول ميگردند. کليدواژهها: ارتباط گفتاری، اصول ارتباط، فرایند ارتباط، پيام، پيامرسان، مخاطب، گفتار، انتقال معني، ازخورد پیام و محيط ارتباط.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفردات قرآن
نویسنده:
سيد بابک فرزانه.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
شماره ديويي:
297 / /13 فا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر قرآن زبان عبسان
نویسنده:
نويسنده:زبان عبسان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
آذربایجان غربی - مهاباد: سیدیان,
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
شماره ديويي:
297
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه و روش بنت الشاطی در عدم ترادف در قرآن کریم
نویسنده:
حسینی، سید محمد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم,
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
در باب ترادف در زبان عربي و قرآن، اختلاف نظرهايي وجود دارد. بعضي ترادف را در زبان عربي و قرآن پذيرفته اند و بعضي به انکار آن پرداخته اند و گروهی، تفكيك قائل شده اند.به این معنا که ترادف در زبان عربی را پذیرفته اند ولی به انکار آن در قرآن کریم پرداخته اند . بنت الشاطي از گروه اخير است. موافقان ترادف، تداخل گويش ها و لهجه ها، وام گيري از زبان هاي ديگر و تطور زباني را از عوامل ترادف مي دانند و در مقابل، منكران ترادف تلاش می کنند برای هر کلمه، معنای ویژه ای بیان کنند و با مطرح كردن تعریفی خاص از ترادف و تفكيك ميان ترادف تام وناقص به انكار ترادف بپردازند ،ولي با دقت در ادله ي مخالفان و موافقان به اين نتيجه مي رسيم كه وجود ترادف در زبان ، امري بديهي و انكار ناپذير است. بنت الشاطي با معيار قرار دادن قرآن، وحي را معيارِ تمايزِ معنايي، بين كلمات مي داند و با استقراي واژه ها و کاربردهای قرآنی آن سعي در بيان تفاوتِ معنايي بین کلمات كرده است . روش او بسیار، مؤثر و راهگشاست و در بسیاری موارد نیزموفق بوده است.مثلا در بیان تفاوتِ معنایی، بین دو کلمه ی ((رؤیا)) و((حلم)) محققانه وارد بحث می شود و هنرمندانه از میدان تحقیق، بیرون می آید. ولي در مواردی بر دیدگاه و روش او نقدهایی وجود دارد.عدم ترادف در تمام نمونه های قرآنی، قابل دفاع نیست و چاره ای جز پذیرش ترادف نداریم. به همین خاطر، بنت الشاطی در تبیینِ عدمِ ترادف بین بعضی از کلمات به خطا رفته است .مثلاً در بيانِ اختلافِ معنایی، بین دو کلمه ی ((نعمت))و((نعیم)) گفته است كه استعمالِ كلمه ي نعيم به نعمت هاي اخروي تعلق دارد و كاربرد كلمه ي نعمت، مخصوصِ نعمت هاي مادّي و دنیوی است كه با استقرای کاملِ نمونه های قرآنیِ این واژه ها به این نتیجه می رسیم که بیان بنت الشاطی، صحیح نمی باشد و بر خلاف نظر او این دو کلمه مترادف هستند.در اين مقال اين نمونه و نمونه هاي مشابه نیز مورد مداقه قرار مي گيرد و ترادف آنها اثبات مي شود تا روشن شود ترادف با لحاظِ نکته هایی در قرآن کریم وجود دارد. واژگان کلیدی:دیدگاه،روش،بنت الشاطی،ترادف،عدم ترادف و قرآن کریم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
من ضیعالقرآن؟
نویسنده:
شوقی ابوخلیل.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت: دارالفکر المعاصر؛ دمشق: دارالفکر,
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کد کنگره:
BP11/الف137م8 1365
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شخصيت اهلبيت (ع) در قرآن
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
در اين پاياننامه، آيات نازل شده در شأن اهلبيت در دو تفسير نورالثقلين و الدرالمنثور بررسى شدهاند. مباحث اين پژوهش عبارتند از: شأن قرآن و اهلبيت (ع)، راههاى شناخت اهلبيت (ع) چون مطالعه قرآن، روايات و سيره، توسل به اهلبيت (ع) و تدبر در احوال دست پروردگان آنها؛ بررسى شخصيت اهلبيت (ع) در سورههاى حمد، بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف و توبه."
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1705
تعداد رکورد ها : 18136
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید